Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: elektrolux på lørdag 21. mai 2022, klokken 09:19
Den enkle løsningen er et husbatteri med Grid shaving funksjon.

Sparer ca 1000 kr i året på å barbere vekk forbrukstopper som medfører høyere nettleietrinn, og ca 1000 kr i året på batteridrift i forbindelse med strømpristoppene.

Så hva koster ett husbatteri  med styring og installasjon som kan levere nok effekt til å holde  snitteffekt under 5kW, og har nok kapasitet til å få ladet elbilen over natta (vet det ikke er hele, bare supplement for topper)? Tror ROI er ganske lang enda.

Ganske høye trinn her i området, så holder vi oss f.eks under 5kW maks så sparer vi over tre tusen i året. 10kW maks er lett å holde seg under uten batteri.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: 02jan på fredag 20. mai 2022, klokken 21:25
Jeg ser ikke hvordan den nye nettleien skal beregnes, men ser at nettleien generelt fikk en prisøkning på over 10% fra 1.mai (Viken), også skal jeg straffes ekstra hardt når det er kaldt og må varme boligen med strøm vinterstid. Dvs de som bruker "mye" strøm skal betale for alle.

Samme som at de som leser mye og fort på lesesalen, skal betale mesteparten for kostnadene for å ha studieplasser for alle.
Det var en veldig dårlig analogi, for lesesalen har ikke en økt kostnad av at du leser fortere. Dermed er det bare tid som er kostnadsfaktor.

Se heller mot vannavgift, der du selvsagt forbruker mer vann ved å sette kranen på fullt trykk fremfor å la det renne. Da er det ikke bare tiden du tapper vann, men og mengden vann.

Og kostnaden for leverandøren av vann, er at det blir dyrere for leverandøren om de må ha kapasitet for at alle setter vannet på fullt trykk i samme periode. Samt at høyt forbruk av vann, gjør at mengden vann til alle forbrukes fortere.

Fremdeles ikke en perfekt analogi, men langt mer innafor. De rørene som ligger der nå, er dimensjonert for opptil en viss mengde samtidig bruk, og den ligger der uansett om du forbruker lite eller mye på samme tid.

Og slik er det og med strøm inn til huset. Det er generelt ikke et problem om alle husstander skulle bruke mye strøm i en kort periode, slik som på en kald julaften da "alle" skal være hjemme og spise langtidstilberedt mat innenfor et kort tidsintervall, og ellers ha det varmt og koselig. Og mens maten forberedes sitter ungene og gamer som bare det.

Av frykt for at effektbruken skal gå veldig opp, noe som krever styrket nettverk av kabler og trafostasjoner etc, så har de bestemt at dette skal vi alle betale ekstra for, selv om forbruket fremdeles ikke er særlig mer enn f.eks. på julaften de foregående årene.

Kanskje til og med mindre, fordi vi har varmeisolert, skaffet mer strømeffektiv elektronikk og mer strømgjerrige induksjonsvifter, i tillegg til at i har byttet ut alt av ordinære lyspærer og kanskje og halogenpærer, med laveffekt-lyskilder basert på LED.

Den nesten eneste styrkingen vi ser på nettet nå, er at de nå kan levere mere strøm til utlandet enn før, og det skal vi straffes for med skyhøye priser og dyrere å taav strømmen de kunne solgt utenlands, samtidig som både det offentlige og private selskaper flest, sliter med en dramatisk kostnadsøkning som truer både økonomien og arbeidsplassene i det lange løp.

Kort oppsummert, vi må betale mer for å leve slik vi ønsker, fordi Staten skal tjene penger på dyr strøm til utlandet, og da i konsekvens av dette, må vi betale like dyrt av samme årsak.

PS! Min all time high regning for strøm, selv med strømstøtte, fikk jeg nå. 700,- i en periode jeg burde ligge på rundt 400,- uten støtte. Dette er en liten leilighet med fyring og varmtvann i felleskostnadene, så strømmen går stort sett til lys, komfyr og annen elektronikk i huset.

Totalt strømbruk var riktignok endel høyere i år enn i fjor på samme tid, 358 kWh fremfor 295. Det er første gang siden mai 21 at jeg forbruker mer enn tilsvarende periode året før, som er så lang bak som appen klarer å sammenligne med året før.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

stefse

Det er helt idiotisk at vi må spinke å spare på kraftnettet så mye her til lands at folk i helt normale bynære hus og leiligheter må gå til anskaffelse av batterier. Vannkraften kan enkelt reguleres, og kraftnettet bør dimensjoneres for bruken vi trenger. I sum tyder ting på at vi bør bygge ut for mer effekt, ikke plage folk som skal lage middag med sinnrike tariffer og kritisere dem for ikke å ta "prissignalene". Hvis myndighetene insisterer på å koble all vindkraften til land, noe de sikkert gjør, vil det være om å gjøre å bruke mest mulig av effekten når den blåser. Det betyr at effekten  må frem dit den trengs, og at man ikke må straffe folk for å utnytte den.

Batteriene kan brukes andre steder, og da slipper vi energitap ved opp og utlading i tillegg. Lagring av kraft gjør man allerede meget effektivt i Norge ved simpelthen å stenge kranen. Da bør dette være metoden vi benytter, og myndighetene bør spille på lag med naturkreftene og fysikkens lover.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Radial

Helt merkelig at vi ikke bare bygger ut ett overdimensjonert system som vil vare 100+ år.

Gir mye mer fleksibilitet, og Trøndelag ville feks kunne bidra til Østlandet og visa versa ved tørke/vannmangel etc.

Ja, det koster mange milliarder, men da har man alle muligheter åpne for videre utvikling av landet, samt man får kort vei fra ethvert nytt kraftverk/vindmølle å koble seg på det nasjonale nettet.

Jeg er en stor tilhenger av overdimensjonering. Det koster ekstra,men vil alltid vare mye lengere og er mye mer fleksibelt for endringer i bruken.
Økonomer må få litt mindre innflytelse i slike prosjekter som skal være dønn stabile i opptil 100år. Vi VET ikke bruken om 100år, derfor må man ta i ekstra mye på dimensjonering - så har man ihvertfall prøvd å tenke fremover.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Counterpointer

Det er ekstremt ironisk at argumentet om overforbruk kommer nå hvor vi i landet har 15% overPRODUKSJON [emoji850]

Det er når de legger inn massiv elektrifisering av oljeinstallasjonene (samt kryptofabrikker ol annen kraftkrevende industri) at det oppstår et underskudd.

I normal tenkning vil det da være naturlig at det er de som bidrar til at det blir underskudd som skulle tatt kostnaden, men slik er det ikke. Alle skal bidra for eksporten sin skyld og nå skal nettleien «bli mer rettferdig» ved at nesten alle skal betale mer.

Massiv satsing på havvind burde gått rett til oljeplattformene, så slipper en dyr kabel til fastlandet. De kunne tatt kostnaden og når oljen må stoppes (som egentlig var i går) kunne de gått over til hydrogenproduksjon, karbonlagring evt lagt en kabel til fastlandet.

Vurderer en elbil

Sitat fra: RJK på lørdag 21. mai 2022, klokken 12:26Det er generelt ikke et problem om alle husstander skulle bruke mye strøm i en kort periode, slik som på en kald julaften da "alle" skal være hjemme og spise langtidstilberedt mat innenfor et kort tidsintervall, og ellers ha det varmt og koselig. Og mens maten forberedes sitter ungene og gamer som bare det.

Av frykt for at effektbruken skal gå veldig opp, noe som krever styrket nettverk av kabler og trafostasjoner etc, så har de bestemt at dette skal vi alle betale ekstra for, selv om forbruket fremdeles ikke er særlig mer enn f.eks. på julaften de foregående årene.

Kanskje til og med mindre, fordi vi har varmeisolert, skaffet mer strømeffektiv elektronikk og mer strømgjerrige induksjonsvifter, i tillegg til at i har byttet ut alt av ordinære lyspærer og kanskje og halogenpærer, med laveffekt-lyskilder basert på LED.
Så kort fortalt må vi alle betale mye mer i nettleie fordi vi alle, én gang i året, bruker mye strøm samtidig.

Nettselskapene vil tjene mer penger. De har sett at vi sparer mer og mer på strømmen, noe som gjør at de tjener mindre...
Fossilbil

hELgenen

Nettariffen er en kapasitetsavgift. Nettet må bygges ut for å takle forbrukstoppen,og det koster.
For å redusere toppen og således ytterligere/raskere behov investeringer i nett har man disse tariffene.

Forøvrig har aldri forbruket vært høyest julaften. Det er myte og ikke en realitet

stefse

Sitat fra: Radial på lørdag 21. mai 2022, klokken 14:04

Økonomer må få litt mindre innflytelse (...)
Det gjelder overalt, spesielt på stortinget. Det er kanskje ikke så mange øk.adm folk som er folkevalgt, men inputen de får domineres veldig mye derfra. Økonomi som styringsverktøy er anerkjent og bra, men misbrukes relativt ofte i offentlig forvaltning, da modellene som benyttes ikke passer med langsiktighet i et 20-30-50 årsperspektiv.

I tillegg kommer globaliserings og EUfiserings perspektiver inn, som ikke alltid stemmer spesielt godt overens med sosialdemokratiet vi har hatt hittil.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

RJK

Nå er det tid for klesvask, oppvask OG elbillading i natt..

Ifølge "Mitt Fortum" raser prisen fra 2 kr/kWh rundt kl 20 i kveld, til 0,33 kr/kWh i 4-tiden i natt, før det raskt stiger til 2 kr/kWh igjen kort tid etterpå.
Bosted Oslo

Rollep

Sitat fra: filtvet på fredag 20. mai 2022, klokken 14:18
Ny modell for nettleie 1.7. Prisen baseres på de 3 timene i mnd du har mest forbruk. For de fleste elbileiere = høyere priser.
Ja det kommer og bli mye dyrere og lade på Zaptec anlegget i fellesgarasjen. Allerede nå, før den nye nettleien innføres, kommer jeg bedre ut hvis jeg bruker 11kW Eviny-laderne på kjøpesentret. Og hvis jeg svinger innom Ionity stasjonen sparer jeg enda mer penger.

Det var ikke akkurat dette jeg så for meg når jeg brukte nærmere 20 000 på å bli med på ladeopplegget i garasjen >:(

turfsurf

Sitat fra: Rollep på mandag 23. mai 2022, klokken 17:15
Og hvis jeg svinger innom Ionity stasjonen sparer jeg enda mer penger.
Greier bare ikke å la være å se ironien i at Ionity er billigst [emoji23]
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rollep

Sitat fra: turfsurf på mandag 23. mai 2022, klokken 18:11
Sitat fra: Rollep på mandag 23. mai 2022, klokken 17:15
Og hvis jeg svinger innom Ionity stasjonen sparer jeg enda mer penger.
Greier bare ikke å la være å se ironien i at Ionity er billigst [emoji23]
Ja, man må prøve å le av galskapen🤣

Tidligere fikk man alltid høre at prisene på hurtiglading spiller ingen rolle ettersom 90% av ladingen foregår hjemme til 70 øre/kWh, nå er plutselig hele greia blitt snudd på hodet😁

RJK

Du får huske på å lade de to timene i natt når det blir litt mer normale priser... ;)
Bosted Oslo

Rollep

Sitat fra: RJK på mandag 23. mai 2022, klokken 19:02
Du får huske på å lade de to timene i natt når det blir litt mer normale priser... ;)
Det hjelper fint lite for oss som er tilknyttet ladeanlegg i fellesgarasjer, blir som det berømte musepisset😂

Men de høye strømprisene er jo bare begynnelsen, tenker det skal bli mye verre når nettleien øker fra 220 til 1500 kr/mån.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA