Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: tronde på lørdag 15. februar 2025, klokken 22:52
Sitat fra: arthur på lørdag 15. februar 2025, klokken 21:34"Thema Consulting tror at husholdningene vil ha mindre grunn til å spare strøm med Norgesprisen.

De anslår at salget av varmepumper potensielt kan bli 45 prosent lavere i 2030 med den subsidierte fastprisen (Norgespris) kontra markedspris.

– Incentivet til å spare strøm svekkes, sier Svend Boye.

Seniorrådgiver Bård Baardsen i Norsk Varmepumpeforening venter at Norgeprisen vil være uheldig for salget av varmepumper."

Norge har ca. 60% andel varmepumper i småhus og rekkehus. Det er milevis over alle andre land enn Sverige og Finland, og de pumpene ble installert før strømprisen økte.

Hvis salget kollapser nå, bør det bety at de som allerede har pumper var veldig dumme som brukte penger på å spare lite. Eller kan det være en annen årsak?

Personlig mistenker jeg at Varmepumpeforeninges medlemmer kanskje har beholdt litt vel mye av gevinsten med forenklet istallasjon av moderne pumper selv, fremfor noe så uhyrlig som å gå litt ned på pris for montering. De aller fleste moderne pumpene er ferdigfylte, og krever kun vacuumering av rørene, noe som er mye enklere enn da man måtte suge hele systemet tomt, og fylle på gass.

En annen ting, er at ingen markeder gror inn i himmelen. 60% på noe som koster så pass med kroner vil nok møte en terskel.

Dette er vel egentlig ganske imponerende tall, og jeg ser at det i alt er solgt 1,5 millioner varmepumper i Norge hvorav anslagsvis 1,3 millioner er i drift. Som du påpeker har vi nok møtt en terskel, enig i den påstanden/tanken!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Jeg mener at måten Stavangerfolk løp til varmepumpebutikkene da innbyggerne fikk 5-6000 i støtte viser at andre byer også har stort potensiale for strømsparing ved støtteordninger. Tenk så mange varmepumper og hvor mye strøm spart trønderne kunne dratt nytte av. De har jo hatt gratis strøm i forhold til i sør-Norge. I tillegg har varmepumper i kuldegrader blitt mye mer effektive de senere år.

Jeg synes installasjonsprisen i Norge er veldiglav. Drøye 6000 inkl utstyr, arbeidsgiveravgift, utbytteskatt, selskapsskatt, personskatt, merverdiavgift, feriepenger, braketter, ledning, boring, kjøring, dokumentasjon osv osv. En person klarer ikke installere mer enn 2-3 stk per dag. Mye planlegging med huseier osv.

Om staten hadde dekket installasjonskost på 6000 ville mange flere funnet varmepumpe oppnåelig.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Ja, selv om strømmen er billig, så er det jo litt å hente med varmepumpe. Men si at man sparer 5000kWh i året med varmepumpe, og man betaler 70 øre i volumvektet snittpris.

Da sparer man 3500,- i året. VP koster kanskje 20.000,- pluss at man må ha egen kurs som kommer i tillegg til installasjonskost. Hvis man da i tillegg må betale for vedlikehold (er jo anbefalt) på varmepumpen, så tar det jo litt tid å spare inn utlegget, som det jo også ofte er løpende renter på.

Ved nybygg eller renovasjon er det mye enklere å regne hjem vil jeg tro.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Kan nevne at svigers sin første varmepumpe kom inn hos dem etter jeg ble kjent med min kone. Den ble byttet nå til en ny variant etter ca. 10-15 år.

Jeg har mer sans for vannbåren varme med luft/vann varmepumpe, men det regnestykket går ikke opp ved ettermontering før strømprisen er 5/kWh.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Noterer meg at NHO Elektro, Norsk Varmepumpeforening, EFO, ZERO og Naturvernforbundet har fått Thema Consulting til å kaste sammen en "rapport" om Norgesprisen på omtrent 2 uker. Fått støtte i media fra MDG også.

Godt å se hvem som trer ut av skyggene for å holde strømprisen høy for vanlige folk!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

arthur

Sitat fra: turfsurf på søndag 16. februar 2025, klokken 08:58Ja, selv om strømmen er billig, så er det jo litt å hente med varmepumpe. Men si at man sparer 5000kWh i året med varmepumpe, og man betaler 70 øre i volumvektet snittpris.

Da sparer man 3500,- i året. VP koster kanskje 20.000,- pluss at man må ha egen kurs som kommer i tillegg til installasjonskost. Hvis man da i tillegg må betale for vedlikehold (er jo anbefalt) på varmepumpen, så tar det jo litt tid å spare inn utlegget, som det jo også ofte er løpende renter på.

Jeg hadde for et par år siden to forskjellige firmaer inne i huset for å gå gjennom dette, og basert på deres egne priser, forventet varighet (avskrivning), besparelse, vedlikehold/service osv så kom de selv frem til at det var en tvilsom investering. Gjentar, basert på deres, ikke mine, input! Jeg var ikke nødvendigvis enig med dem i alle deres betraktninger med behov for årlig service osv, men valgte å avse videre utvikling.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 16. februar 2025, klokken 09:29Kan nevne at svigers sin første varmepumpe kom inn hos dem etter jeg ble kjent med min kone. Den ble byttet nå til en ny variant etter ca. 10-15 år.

Jeg har mer sans for vannbåren varme med luft/vann varmepumpe, men det regnestykket går ikke opp ved ettermontering før strømprisen er 5/kWh.
Ja, ved nybygg eller renovasjon burde vannbåren varme med luft til vann varmepumpe være en selvfølge. Samme med solceller og husbatteri.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 16. februar 2025, klokken 09:34Noterer meg at NHO Elektro, Norsk Varmepumpeforening, EFO, ZERO og Naturvernforbundet har fått Thema Consulting til å kaste sammen en "rapport" om Norgesprisen på omtrent 2 uker. Fått støtte i media fra MDG også.
Det som har vært i media nå fra denne kanten er egentlig bare en klaging på at aktiviteten har gått tilbake til normalen etter 22/23 med ekstreme strømpriser og uforutsigbare kostnader for folk flest.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på søndag 16. februar 2025, klokken 08:58Ja, selv om strømmen er billig, så er det jo litt å hente med varmepumpe. Men si at man sparer 5000kWh i året med varmepumpe, og man betaler 70 øre i volumvektet snittpris.

Ja, er derfor staten bør bidra med f.eks. 6.000. Da må kunden kun ut med ca 17.000 for en markedsledende varmepumpe (ref Megaflis annonse). Staten sier jo de ønsker at folk skal bruke mindre strøm (sånn at de kan selge den til TikTok-sentre?).

Synes 70 øre hørtes litt lite ut, særlig med tanke på bedret utbygging av nett mellom nord-sør, sånn at også Trondheim kan nyte tyske priser. Men si at det blir stående en fastpris på 50 øre, og folk velger den, så er en jo oppe i ca 97 øre, om den variable nettleien er like høy der som her. Jeg har 47 øre i snitt på variabel nettleie, pluss 250 kr per 5kW effektledd. Det kan jo være måneder en pga varmepumpen kan snike seg under effektledd-grenser.

Må man ha egen kurs? Jeg har ikke egen kurs.

Radial

Min elektriker mente "egen kurs" var en sterkt overkill-praksis i mange tilfeller.

Absolutt maks effekt på feks vår Kaiteki 6600 som vi fikk inn i 2019, er etter husken rundt 1500W (6-7A av en 16A kurs), og det er kun når det er ekstremt kaldt (under 25blå) og derfor noe lav virkningsgrad + mye avriming.

Vi kutta ut 2500W i panelovner og får igjen minst 4000W ved å bruke 1500W.
Resten av kursen driver bare tv'n og litt lys... Aldri i nærheten av noen overbelastning på denne 16A kursen.

Med litt fornuft, må man ikke legge nye kurser hele tiden...men skjøteledning fra utekontakta og 15meter rundt hushjørnet er ikke hensiktsmessig på en permanent installasjon, derfor kommer normen om dedikert kurs. Man kan fravike normer med gode motargumenter, som feks vi hadde, og det sparte mye arbeid vs dedikert kurs
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Er vel litt forskjellig praktisert. I januar i fjor ville montør ha egen kurs og ville ikke bruke stikkontakt.

Hjemme har vi montert på samme kurs som VVB, men også der uten stikkontakt.

tronde

Moderne varmepumper har inverterdrift. Det betyr at de har en veldig snill oppstart hvor de starter med lav strøm og drar seg oppover i løpet av et minutt eller to. Hvis man ikke kjøper en helt ekstrem variant vil de ikke dra særlig mer enn 7A, og med snill oppstart har man ikke problemer med at startstrømmen tar sikringene.

Ingeniøren

Etter eltilsyn fikk jeg pålegg om å installere egen kurs for varmepumpa...noen år tilbake og før Kaiteki'n

Ellers har jeg ikke vært særlig fornøyd med min Kaiteki. Den har ikke fungert bra ved temperaturer lavere enn -5C - alt for lang avisingsperiode på nesten 30 minutter. Har diskutert det med leverandør flere ganger uten særlig suksess. I år, på 6 året, fikk jeg endelig tak i en som kunne sine saker, eller letter sagt viste hvem han skulle spørre hos leverandør. Det viste seg at min Kaiteki var av de først de solgte og fungerte ikke helt som den skulle. Etter modifikasjon som innebar å klippe en motstand og oppdatere programvare fungere pumpa som den skal og innsparing er av en hel annen orden en tidligere. Pumpa er nesten ikke til å kjenne igjen, aviser på under 10 minutter og oftere, men beholder varmen i huset.

Ergerlig da dette var en feil som skulle vært fikse før på reklamasjon, men kompetansen i bransjen er så som så...og kostet meg et par tusen jeg ikke skulle betalt, men er verdt det.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søndag 16. februar 2025, klokken 10:23
Sitat fra: daktari på søndag 16. februar 2025, klokken 09:34Noterer meg at NHO Elektro, Norsk Varmepumpeforening, EFO, ZERO og Naturvernforbundet har fått Thema Consulting til å kaste sammen en "rapport" om Norgesprisen på omtrent 2 uker. Fått støtte i media fra MDG også.
Det som har vært i media nå fra denne kanten er egentlig bare en klaging på at aktiviteten har gått tilbake til normalen etter 22/23 med ekstreme strømpriser og uforutsigbare kostnader for folk flest.
Bare for å plukke ut noen så vil jo MDG ha så høy strømpris som mulig, stoppe all oljeindustri i går og gi hele oljefondet til WWF, samt forby Pepsi Max .......

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på søndag 16. februar 2025, klokken 21:40
Sitat fra: turfsurf på søndag 16. februar 2025, klokken 10:23
Bare for å plukke ut noen så vil jo MDG ha så høy strømpris som mulig, stoppe all oljeindustri i går og gi hele oljefondet til WWF, samt forby Pepsi Max .......

Pepsi Max BURDE vært forbudt. Noe drit som er 100 ganger søtere enn sukker, og roter til det meste, og får folk til å spise mer søtsaker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA