Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: turfsurf på fredag 14. februar 2025, klokken 15:22
Sitat fra: RJK på fredag 14. februar 2025, klokken 14:59Nei, de som trenger/ønsker eget husbatteri, kan kjøpe dette løst, og installert i bolig, så kan de ev. fange solkraft med egne solpaneler, eller lade opp på strøm om natta når det er mye ledig kapasitet, og så forbruke av dette for å ta unna topper og når prisene er for dyre!
Skal å ha ett separat batteri for huset vil være både dyrere og mere ressurssløsende. En batterimodul som man kan benytte i bilen eller huset etter behov hadde egentlig vært genialt.
Tenker at per bil som kan ha dette på hus/hytte, så blir det langt dyrere å bygge løsning for hver bil.

Antall boliger hvor det er behov for eller ønskelig med batteri, vil være i sterkt mindretall.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

#11431
Sånn rent prinsipielt og etisk sett, bør ikke alle land ha tilstrekkelig strømproduksjon til å forsyne egen befolkning og egen industri når det er mulig?

Eksportkabler burde være begrenset til overproduksjon og importkabler begrenset til et praktisk utvekslingsbehov. Er klar over at kabler går begge veier, men i en prinsipiell diskusjon er det nyttig å skille de to områdene.

Tror de fleste ville vært enig i strømkabler om det ovenstående hadde vært oppfylt!

Tillegg;
Det beskrevne er vel egentlig tilstanden vi hadde fra 1950 tallet og frem til de siste tre store «eksportkablene» kom.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på fredag 14. februar 2025, klokken 15:26
Sitat fra: turfsurf på fredag 14. februar 2025, klokken 15:22
Sitat fra: RJK på fredag 14. februar 2025, klokken 14:59Nei, de som trenger/ønsker eget husbatteri, kan kjøpe dette løst, og installert i bolig, så kan de ev. fange solkraft med egne solpaneler, eller lade opp på strøm om natta når det er mye ledig kapasitet, og så forbruke av dette for å ta unna topper og når prisene er for dyre!
Skal å ha ett separat batteri for huset vil være både dyrere og mere ressurssløsende. En batterimodul som man kan benytte i bilen eller huset etter behov hadde egentlig vært genialt.
Tenker at per bil som kan ha dette på hus/hytte, så blir det langt dyrere å bygge løsning for hver bil.

Antall boliger hvor det er behov for eller ønskelig med batteri, vil være i sterkt mindretall.

Kunne kanskje vært løst med at borettslag i tillegg til å bli pålagt å tilrettelegge for elbil-lading også kunne blitt pålagt å legge til rette for modul-batteri-lagring rett på siden av / i tilknytning til laderen. Og så kunne modulen jobbet automatisk til å lade ved billige strømpriser og gi tilbake til nettet ved dyre priser, og så ville overskudde tilfalle batterieieren. Folk med slikt batteri burde også slippe å betale så mye i "effekt-ledd" på nettleien for leilighetens ordinære forbruk. En fare ville vært at mange ville prøvd å stjele batteriet....
Tesla Model Y                         2021-

automat

Sitat fra: turfsurf på fredag 14. februar 2025, klokken 15:21
Sitat fra: automat på fredag 14. februar 2025, klokken 14:54Det er en god del år før MSR-kraftverk er kommersielt tilgjengelig. Problemet med atomkraft er at det kan bli "for dyrt og for sent".
Det akkurat samme argumentet kan man bruke om flytende havvind.
Det har du for så vidt rett i. Og da står vi igjen med landbasert vind, sol, og utbygging av vernede vassdrag. Sol er det minst kontroversielle, men satsingen er jo omtrent null.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Svein_H

Sitat fra: Counterpointer på fredag 14. februar 2025, klokken 15:37Sånn rent prinsipielt og etisk sett, bør ikke alle land ha tilstrekkelig strømproduksjon til å forsyne egen befolkning og egen industri når det er mulig?

Eksportkabler burde være begrenset til overproduksjon og importkabler begrenset til et praktisk utvekslingsbehov. Er klar over at kabler går begge veier, men i en prinsipiell diskusjon er det nyttig å skille de to områdene.

Tror de fleste ville vært enig i strømkabler om det ovenstående hadde vært oppfylt!

Tillegg;
Det beskrevne er vel egentlig tilstanden vi hadde fra 1950 tallet og frem til de siste tre store «eksportkablene» kom.

Dette er vel det mest fornuftige innlegget jeg har lest her inne på elbilforumet på veldig lang tid.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

#11435
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 14. februar 2025, klokken 15:43
Sitat fra: RJK på fredag 14. februar 2025, klokken 15:26
Sitat fra: turfsurf på fredag 14. februar 2025, klokken 15:22
Sitat fra: RJK på fredag 14. februar 2025, klokken 14:59Nei, de som trenger/ønsker eget husbatteri, kan kjøpe dette løst, og installert i bolig, så kan de ev. fange solkraft med egne solpaneler, eller lade opp på strøm om natta når det er mye ledig kapasitet, og så forbruke av dette for å ta unna topper og når prisene er for dyre!
Skal å ha ett separat batteri for huset vil være både dyrere og mere ressurssløsende. En batterimodul som man kan benytte i bilen eller huset etter behov hadde egentlig vært genialt.
Tenker at per bil som kan ha dette på hus/hytte, så blir det langt dyrere å bygge løsning for hver bil.

Antall boliger hvor det er behov for eller ønskelig med batteri, vil være i sterkt mindretall.

Kunne kanskje vært løst med at borettslag i tillegg til å bli pålagt å tilrettelegge for elbil-lading også kunne blitt pålagt å legge til rette for modul-batteri-lagring rett på siden av / i tilknytning til laderen. Og så kunne modulen jobbet automatisk til å lade ved billige strømpriser og gi tilbake til nettet ved dyre priser, og så ville overskudde tilfalle batterieieren. Folk med slikt batteri burde også slippe å betale så mye i "effekt-ledd" på nettleien for leilighetens ordinære forbruk. En fare ville vært at mange ville prøvd å stjele batteriet....
For borettslag såvel som privatboliger, vil man få V2H/G-løsninger der man benytter bilenes batterier til slik lagring og bruk.

I et borettslag vil det normalt stå et visst antall biler koblet til nesten uansett tid på døgnet, om det var vanlig at alle koblet bilen til ladeanlegget straks de kom hjem. Lading/utlading styres da av effektbruken, og benyttet/ubenyttet kapasitet på bilbatteriene.

Tilsvarende kan et boligfelt bygge et fellesbatteriløsning der man bidrar. Strøm ladet til bil går som forbruk betaler man for selv om det er fra borettslagets/sameiets solcellepaneler, strøm som går fra bil til felles-batteribank-løsningen får man betalt for ved bruk. Solstrøm man bidrar med fra egne paneler, kommer da som fratrekk på regningen en eventuelt betaler for.

Tilsvarende når man kobler bil til V2H/G-ladeboks i hyttefeltet.

Sitat fra: Counterpointer på fredag 14. februar 2025, klokken 15:37Sånn rent prinsipielt og etisk sett, bør ikke alle land ha tilstrekkelig strømproduksjon til å forsyne egen befolkning og egen industri når det er mulig?

Eksportkabler burde være begrenset til overproduksjon og importkabler begrenset til et praktisk utvekslingsbehov. Er klar over at kabler går begge veier, men i en prinsipiell diskusjon er det nyttig å skille de to områdene.

Tror de fleste ville vært enig i strømkabler om det ovenstående hadde vært oppfylt!

Tillegg;
Det beskrevne er vel egentlig tilstanden vi hadde fra 1950 tallet og frem til de siste tre store «eksportkablene» kom.
Det kan du jo si, og i utgangspunktet helt enig. Men man må jo gjerne legge tilrette for å få jevnet ut forbruket over dagen, og det inkluderer å legge til rette for batteriløsninger som gjør at man kan spare strøm som produseres når forbruket er lavt eller uansett at produksjonen er høy, for å dempe topper.

Der private bidrar med solcellepaneler, egen batteribank og/eller bruk av elbilbatteriet til en slik hjelp, skal man gjerne kompenseres for dette.

Men bør vel sørge for at man da kan redusere behovet for å bygge for kraftig dersom man kan få flatet ut forbruket. Det inkluderer altså å hente strøm når forbruket er lavt (natt), for så å bidra når forbruket er høyt. Det vil nok alle tjene på!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

#11436
Deling av batteri høres ut som en god ide!

Selv produserer jeg kanskje 70 kWh på en fin sommer dag og bruker 7-10 kWh. Mao er selv et stor batteri fullt på et par dager med mindre jeg kan selge til naboen i stedet for å lage ubalanse i nettet. I mellomsesong derimot kan det ha noe for seg. Nå om dagen produseres det rundt 25 kWh som er mer handterbart.

Har dog sett lite positivitet her og tror dette er veeeeldig langt unna å kunne realiseres.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på fredag 14. februar 2025, klokken 15:37Sånn rent prinsipielt og etisk sett, bør ikke alle land ha tilstrekkelig strømproduksjon til å forsyne egen befolkning og egen industri når det er mulig?

Eksportkabler burde være begrenset til overproduksjon og importkabler begrenset til et praktisk utvekslingsbehov. Er klar over at kabler går begge veier, men i en prinsipiell diskusjon er det nyttig å skille de to områdene.

Tror de fleste ville vært enig i strømkabler om det ovenstående hadde vært oppfylt!

Enig i alt over. Litt av grunnen til at det har blitt som det er nå er jo at vi i Norge er relativt få i forhold til mulighetene vi har til å produsere såkalt fornybar energi.

Personlig er jeg dog i mot at man skal bygge ned store mengder natur for å skaffe og distribuere energi når man har alternativer som atomkraft.

Jeg betaler gjerne mere for strømmen og hvis den er kortreist og miljøvennlig, men ikke fordi Tyskerne skal grønnvaske seg med norsk strøm.

Jeg er helt sikker på at strømproduksjon i land som fremdeles ikke har kommet godt i gang med elektrisifisering vil få mye mere desentralisert nett.

Det er og fornuftig at solceller og husbatteri blir ett krav på nye bygg, og at vindparker i håndterbar skala blir bygd på eksisterende industriområder.

Distribuerer man og bygger i fornuftig skala vil nettbehov bli mye mindre, og sårbarhet vil bli mindre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på fredag 14. februar 2025, klokken 19:00
Sitat fra: Counterpointer på fredag 14. februar 2025, klokken 15:37Sånn rent prinsipielt og etisk sett, bør ikke alle land ha tilstrekkelig strømproduksjon til å forsyne egen befolkning og egen industri når det er mulig?

Eksportkabler burde være begrenset til overproduksjon og importkabler begrenset til et praktisk utvekslingsbehov. Er klar over at kabler går begge veier, men i en prinsipiell diskusjon er det nyttig å skille de to områdene.

Tror de fleste ville vært enig i strømkabler om det ovenstående hadde vært oppfylt!

Enig i alt over. Litt av grunnen til at det har blitt som det er nå er jo at vi i Norge er relativt få i forhold til mulighetene vi har til å produsere såkalt fornybar energi.

Personlig er jeg dog i mot at man skal bygge ned store mengder natur for å skaffe og distribuere energi når man har alternativer som atomkraft.

Jeg betaler gjerne mere for strømmen og hvis den er kortreist og miljøvennlig, men ikke fordi Tyskerne skal grønnvaske seg med norsk strøm.

Jeg er helt sikker på at strømproduksjon i land som fremdeles ikke har kommet godt i gang med elektrisifisering vil få mye mere desentralisert nett.

Det er og fornuftig at solceller og husbatteri blir ett krav på nye bygg, og at vindparker i håndterbar skala blir bygd på eksisterende industriområder.

Distribuerer man og bygger i fornuftig skala vil nettbehov bli mye mindre, og sårbarhet vil bli mindre.
Problemet er etter mitt syn at fornuft blir overkjørt av profitt som kalles konkurranse!

Counterpointer

Sitat fra: Svein_H på fredag 14. februar 2025, klokken 16:08
Sitat fra: Counterpointer på fredag 14. februar 2025, klokken 15:37Sånn rent prinsipielt og etisk sett, bør ikke alle land ha tilstrekkelig strømproduksjon til å forsyne egen befolkning og egen industri når det er mulig?

Eksportkabler burde være begrenset til overproduksjon og importkabler begrenset til et praktisk utvekslingsbehov. Er klar over at kabler går begge veier, men i en prinsipiell diskusjon er det nyttig å skille de to områdene.

Tror de fleste ville vært enig i strømkabler om det ovenstående hadde vært oppfylt!

Tillegg;
Det beskrevne er vel egentlig tilstanden vi hadde fra 1950 tallet og frem til de siste tre store «eksportkablene» kom.

Dette er vel det mest fornuftige innlegget jeg har lest her inne på elbilforumet på veldig lang tid.
Det var veldig hyggelig sagt av deg 👍🏼

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på fredag 14. februar 2025, klokken 20:58Problemet er etter mitt syn at fornuft blir overkjørt av profitt som kalles konkurranse!
Ja, og det er kjernen av hele problemet. Man behandler strøm som en vare som skal være markedsutsatt og som man kan velge om man vil benytte eller ikke.

Man forstår ikke at energi er noe av det mest fundamentale vi må ha tilgang til for at samfunnet skal fungere som det gjør i dag. Først og fremst i form av kull og olje frem til nå, men fremover mere og mere i form av strøm.

Rimelig og universell tilgjengelig energi er billetten til utopia i verden. Da skal den ikke behandles som en elastisk markedsvare.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Er det ikke markedskreftene som regulerer prisen på alle andre energikilder som gass, olje og kull? Enda viktigere er vel vann og næring, skal disse også være prismessig styrt av det til enhver tid sittende politiske flertallet som om vi er en gammeldags Sovjetrepublikk, ref en tidligere svensk ministers mening om Norge for en del år siden?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på lørdag 15. februar 2025, klokken 11:25Er det ikke markedskreftene som regulerer prisen på alle andre energikilder som gass, olje og kull? Enda viktigere er vel vann og næring, skal disse også være prismessig styrt av det til enhver tid sittende politiske flertallet som om vi er en gammeldags Sovjetrepublikk, ref en tidligere svensk ministers mening om Norge for en del år siden?
Denne ekstremistiske tankegangen din om at alt skal være basert på rendyrket markedstenkning, er omtrent like gammeldags som Sovjetrepublikken. Du nevner vann og her har jeg litt problem med hva du mener. Det første jeg tenkte på var vannverk og det er jo et eksempel på noe som heldigvis ikke er markedsbasert. Og de fleste av oss i Norge mener at strøm er mye i samme kategori som vannverk, en basisvare som vi vi i Norge i tillegg har et spesielt forhold til, ulikt Europa for øvrig.

RJK

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 15. februar 2025, klokken 11:45
Sitat fra: arthur på lørdag 15. februar 2025, klokken 11:25Er det ikke markedskreftene som regulerer prisen på alle andre energikilder som gass, olje og kull? Enda viktigere er vel vann og næring, skal disse også være prismessig styrt av det til enhver tid sittende politiske flertallet som om vi er en gammeldags Sovjetrepublikk, ref en tidligere svensk ministers mening om Norge for en del år siden?
Denne ekstremistiske tankegangen din om at alt skal være basert på rendyrket markedstenkning, er omtrent like gammeldags som Sovjetrepublikken. Du nevner vann og her har jeg litt problem med hva du mener. Det første jeg tenkte på var vannverk og det er jo et eksempel på noe som heldigvis ikke er markedsbasert. Og de fleste av oss i Norge mener at strøm er mye i samme kategori som vannverk, en basisvare som vi vi i Norge i tillegg har et spesielt forhold til, ulikt Europa for øvrig.
Legg til at med matvarer f.eks. så har man et valg. Jeg kan spise havregryn til frokost og lunsj om jeg vil, eller jeg foretrekker kanskje å kjøpe brød, egg og bacon, eller ris og fisk.

Går en av disse varene veldig opp i pris, ja så kan jeg kutte ut den varen og velge noe annet. Da kan selger av den varen risikere å tape salget, og må sette ned prisen igjen.

Strøm er dessverre ikke like lett å velge bort, da livene våre er basert på rikelig tilgang til dette. Og mange har ikke lengre muligheten til å sette inn en ovn som går på gass, ved eller olje for å erstatte varmebehovet til hus/leilighet, matlaging og varmtvann. Og ved/gass eller olje, kan i mindre grad erstatte strømproduksjon.

Både pga av at bygningen ikke er lov å sette opp slikt på (f.eks. leiligheter i blokk), eller lokale regler som ville forbudt slikt.

Og strøm kan du heller ikke velge hvor du kjøper fra, bare hvem som får lov å sende deg regninga. Du får heller ikke valgt hvem som leverer til deg, men er bundet til den som eier linjenettet for det området man bor i.

Disse er altså å anse som monopol-leverandører, og strøm blir da en monopolvare. Det endres ikke av at det er såkalt fri konkurranse i det siste leddet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Gazer75

Sitat fra: RJK på lørdag 15. februar 2025, klokken 11:57Både pga av at bygningen ikke er lov å sette opp slikt på (f.eks. leiligheter i blokk), eller lokale regler som ville forbudt slikt.
Korleis vil det fungere? Er vi ikkje oppfordra til å ha alternativ oppvarming? For min del måtte det bli ein slik sak som går på gass.
2020 e-Golf (2023-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA