Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: RJK på lørdag 01. februar 2025, klokken 12:07
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 01. februar 2025, klokken 06:32Da har vi slått det fast da eller? At for de i Oslo er det vel en god deal med fastpris på 40 øre ex mva (50 øre inkl mva)?

Prisene i går:
Jeg tenkte som flere at dette var en god deal, men så ble jeg plutselig i tvil om hva de mener når de skriver at dette ikke er fastpris "per say", så om prisen er under 40 øre, så blir differansen trukket fra strømstøtta!

Da lurer jeg veldig på hvilke krumspring som ligger inne her, og om det i god AP-stil er slik at de kun fremlegger det positive i et klart valgkamp-utspill, og så vil man oppdage "den lille skriften" i ettertid, om da ikke forslaget plutselig "ikke lar seg gjennomføre" som noen antyder over her!

Mulig dette var pga at VG trodde det var snakk om makspris som ville vært bedre, og ikke fastpris, som det ligger an til nå.

Forøvrig er det jo endel kritikk på at de (selvsagt) "glemte" å fortelle at dette var før momms, dog ikke noe som overrasket meg, samt at de helt har glemt av de som får varme via fjernvarme-annlegg, der prisen følger spotprisen, som flere "eksperter" tror vil gå opp pga dette grepet.

Forøvrig, knekk på børsverdien på strømselskapene nå (og noen spørsmål om hvordan ordningen faktisk vil bli):

https://e24.no/boers-og-finans/i/pPxQ91/boersknekk-for-fjordkraft-eier

Jeg som bor i leilighet med fjernvarmeanlegg betalt via borettslaget, og derfor betales gjennom husleien siden jeg ikke eier, vil sikkert ikke merke det noe mere, men det kan jo bety økte felleskostnader for de som eier. Dessuten, stor fare for at et slikt grep gjør at strømstøtte-ordningen fort forsvinner om et år eller to, og som da virkelig vil gi økte kostnader for de med fjernvarme.

En annen ting, i 23 så lå prisen min for hele året på noe over 900,- mer enn jeg ville fått med strømstøtten. I 2024 ville jeg tjent bare litt over 500,- med en slik avtale. OM snitt for spotpris skal senkes, så spørs det da hvor mye jeg ev. vil tjene på dette, eller om jeg likevel burde beholde spotpris med strømstøtte.

Det er ikke all verden jeg vil spare på det, og siden jeg betaler lading av elbil gjennom borettslagets fellesladere, så avhenger det og om borettslaget får lov å tegne fastpris-avtale på 50 øre inkludert mva. Da ville jeg i tilfelle havnet på fast ladepris på ca 1 krone per kWh året rundt!

Om prisen er 40 øre OG man får beholde strømstøtten så fremstår det virkelig som en god deal.

Jeg vil gå for dette "tilbudet" for å slippe så tenke så mye på prisen  i hverdagen. Videre så vil en jo alltid kjøre lading av elbil og oppvaskmaskin og slikt etter 22.00 pga natt/dag tariff på nettleie.

Men dersom strømstøtten også inngår i dette fastprisstilbudet er jeg helt klar for en ladefest gitt at støtten > fastpris+nettleie+avgifter.


ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på lørdag 01. februar 2025, klokken 12:24
Sitat fra: RJK på lørdag 01. februar 2025, klokken 12:07
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 01. februar 2025, klokken 06:32Da har vi slått det fast da eller? At for de i Oslo er det vel en god deal med fastpris på 40 øre ex mva (50 øre inkl mva)?

Prisene i går:
Jeg tenkte som flere at dette var en god deal, men så ble jeg plutselig i tvil om hva de mener når de skriver at dette ikke er fastpris "per say", så om prisen er under 40 øre, så blir differansen trukket fra strømstøtta!

Da lurer jeg veldig på hvilke krumspring som ligger inne her, og om det i god AP-stil er slik at de kun fremlegger det positive i et klart valgkamp-utspill, og så vil man oppdage "den lille skriften" i ettertid, om da ikke forslaget plutselig "ikke lar seg gjennomføre" som noen antyder over her!

Mulig dette var pga at VG trodde det var snakk om makspris som ville vært bedre, og ikke fastpris, som det ligger an til nå.

Forøvrig er det jo endel kritikk på at de (selvsagt) "glemte" å fortelle at dette var før momms, dog ikke noe som overrasket meg, samt at de helt har glemt av de som får varme via fjernvarme-annlegg, der prisen følger spotprisen, som flere "eksperter" tror vil gå opp pga dette grepet.

Forøvrig, knekk på børsverdien på strømselskapene nå (og noen spørsmål om hvordan ordningen faktisk vil bli):

https://e24.no/boers-og-finans/i/pPxQ91/boersknekk-for-fjordkraft-eier

Jeg som bor i leilighet med fjernvarmeanlegg betalt via borettslaget, og derfor betales gjennom husleien siden jeg ikke eier, vil sikkert ikke merke det noe mere, men det kan jo bety økte felleskostnader for de som eier. Dessuten, stor fare for at et slikt grep gjør at strømstøtte-ordningen fort forsvinner om et år eller to, og som da virkelig vil gi økte kostnader for de med fjernvarme.

En annen ting, i 23 så lå prisen min for hele året på noe over 900,- mer enn jeg ville fått med strømstøtten. I 2024 ville jeg tjent bare litt over 500,- med en slik avtale. OM snitt for spotpris skal senkes, så spørs det da hvor mye jeg ev. vil tjene på dette, eller om jeg likevel burde beholde spotpris med strømstøtte.

Det er ikke all verden jeg vil spare på det, og siden jeg betaler lading av elbil gjennom borettslagets fellesladere, så avhenger det og om borettslaget får lov å tegne fastpris-avtale på 50 øre inkludert mva. Da ville jeg i tilfelle havnet på fast ladepris på ca 1 krone per kWh året rundt!

Om prisen er 40 øre OG man får beholde strømstøtten så fremstår det virkelig som en god deal.

Jeg vil gå for dette "tilbudet" for å slippe så tenke så mye på prisen  i hverdagen. Videre så vil en jo alltid kjøre lading av elbil og oppvaskmaskin og slikt etter 22.00 pga natt/dag tariff på nettleie.

Men dersom strømstøtten også inngår i dette fastprisstilbudet er jeg helt klar for en ladefest gitt at støtten > fastpris+nettleie+avgifter.



Du må velge - enten dagens ordning med strømstøtte, eller fastpris på 40 øre + mva. Kan ikke få begge deler.

Prisen på 40 øre er avhengig av flertall i Stortinget. AP er avhengig av mange partier, og ingen har sett noe lovforslag / praktisk løsning / hvem skal dekke det osv. Var vel og noe ullent med "basert på dagens situasjon". Så, ja, blir vel ikke mer forpliktende enn når FrP sier: vi vil fjerne bomstasjonene, men så er de avhengig av 51% av stemmene.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 01. februar 2025, klokken 10:37
Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. februar 2025, klokken 09:31
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 01. februar 2025, klokken 09:26Ett annet spørsmål er om en kan gå inn og ut av fastpris? Det vil jo være langt mer attraktivt å ha fastpris på vinteren og spotpris på sommeren.
I forslaget fra AP er det ett års binding.
Mens leverandør kan si opp med 30 dagers varsel...slik de praktiserte på Solkonto? Fikk dog selge unna over et år. Blir jo ganske håpløst å forholde seg til for en som tenker 10 år frem og mer i tid på slikt...


En avtale om fast pris er en fast avtale, og det for begge parter!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 01. februar 2025, klokken 12:36
Sitat fra: hELgenen på lørdag 01. februar 2025, klokken 12:24
Sitat fra: RJK på lørdag 01. februar 2025, klokken 12:07
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 01. februar 2025, klokken 06:32Da har vi slått det fast da eller? At for de i Oslo er det vel en god deal med fastpris på 40 øre ex mva (50 øre inkl mva)?

Prisene i går:
Jeg tenkte som flere at dette var en god deal, men så ble jeg plutselig i tvil om hva de mener når de skriver at dette ikke er fastpris "per say", så om prisen er under 40 øre, så blir differansen trukket fra strømstøtta!

Da lurer jeg veldig på hvilke krumspring som ligger inne her, og om det i god AP-stil er slik at de kun fremlegger det positive i et klart valgkamp-utspill, og så vil man oppdage "den lille skriften" i ettertid, om da ikke forslaget plutselig "ikke lar seg gjennomføre" som noen antyder over her!

Mulig dette var pga at VG trodde det var snakk om makspris som ville vært bedre, og ikke fastpris, som det ligger an til nå.

Forøvrig er det jo endel kritikk på at de (selvsagt) "glemte" å fortelle at dette var før momms, dog ikke noe som overrasket meg, samt at de helt har glemt av de som får varme via fjernvarme-annlegg, der prisen følger spotprisen, som flere "eksperter" tror vil gå opp pga dette grepet.

Forøvrig, knekk på børsverdien på strømselskapene nå (og noen spørsmål om hvordan ordningen faktisk vil bli):

https://e24.no/boers-og-finans/i/pPxQ91/boersknekk-for-fjordkraft-eier

Jeg som bor i leilighet med fjernvarmeanlegg betalt via borettslaget, og derfor betales gjennom husleien siden jeg ikke eier, vil sikkert ikke merke det noe mere, men det kan jo bety økte felleskostnader for de som eier. Dessuten, stor fare for at et slikt grep gjør at strømstøtte-ordningen fort forsvinner om et år eller to, og som da virkelig vil gi økte kostnader for de med fjernvarme.

En annen ting, i 23 så lå prisen min for hele året på noe over 900,- mer enn jeg ville fått med strømstøtten. I 2024 ville jeg tjent bare litt over 500,- med en slik avtale. OM snitt for spotpris skal senkes, så spørs det da hvor mye jeg ev. vil tjene på dette, eller om jeg likevel burde beholde spotpris med strømstøtte.

Det er ikke all verden jeg vil spare på det, og siden jeg betaler lading av elbil gjennom borettslagets fellesladere, så avhenger det og om borettslaget får lov å tegne fastpris-avtale på 50 øre inkludert mva. Da ville jeg i tilfelle havnet på fast ladepris på ca 1 krone per kWh året rundt!

Om prisen er 40 øre OG man får beholde strømstøtten så fremstår det virkelig som en god deal.

Jeg vil gå for dette "tilbudet" for å slippe så tenke så mye på prisen  i hverdagen. Videre så vil en jo alltid kjøre lading av elbil og oppvaskmaskin og slikt etter 22.00 pga natt/dag tariff på nettleie.

Men dersom strømstøtten også inngår i dette fastprisstilbudet er jeg helt klar for en ladefest gitt at støtten > fastpris+nettleie+avgifter.



Du må velge - enten dagens ordning med strømstøtte, eller fastpris på 40 øre + mva. Kan ikke få begge deler.

Prisen på 40 øre er avhengig av flertall i Stortinget. AP er avhengig av mange partier, og ingen har sett noe lovforslag / praktisk løsning / hvem skal dekke det osv. Var vel og noe ullent med "basert på dagens situasjon". Så, ja, blir vel ikke mer forpliktende enn når FrP sier: vi vil fjerne bomstasjonene, men så er de avhengig av 51% av stemmene.

Det kan bli vanskelig for FrP å IKKE støtte en slik ordning og Høyre har også gitt positive signaler så dette vil gå gjennom, garantert vil jeg nesten si selv om det kan komme justeringer.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: arthur på lørdag 01. februar 2025, klokken 12:48
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 01. februar 2025, klokken 12:36
Sitat fra: hELgenen på lørdag 01. februar 2025, klokken 12:24
Sitat fra: RJK på lørdag 01. februar 2025, klokken 12:07
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 01. februar 2025, klokken 06:32Da har vi slått det fast da eller? At for de i Oslo er det vel en god deal med fastpris på 40 øre ex mva (50 øre inkl mva)?

Prisene i går:
Jeg tenkte som flere at dette var en god deal, men så ble jeg plutselig i tvil om hva de mener når de skriver at dette ikke er fastpris "per say", så om prisen er under 40 øre, så blir differansen trukket fra strømstøtta!

Da lurer jeg veldig på hvilke krumspring som ligger inne her, og om det i god AP-stil er slik at de kun fremlegger det positive i et klart valgkamp-utspill, og så vil man oppdage "den lille skriften" i ettertid, om da ikke forslaget plutselig "ikke lar seg gjennomføre" som noen antyder over her!

Mulig dette var pga at VG trodde det var snakk om makspris som ville vært bedre, og ikke fastpris, som det ligger an til nå.

Forøvrig er det jo endel kritikk på at de (selvsagt) "glemte" å fortelle at dette var før momms, dog ikke noe som overrasket meg, samt at de helt har glemt av de som får varme via fjernvarme-annlegg, der prisen følger spotprisen, som flere "eksperter" tror vil gå opp pga dette grepet.

Forøvrig, knekk på børsverdien på strømselskapene nå (og noen spørsmål om hvordan ordningen faktisk vil bli):

https://e24.no/boers-og-finans/i/pPxQ91/boersknekk-for-fjordkraft-eier

Jeg som bor i leilighet med fjernvarmeanlegg betalt via borettslaget, og derfor betales gjennom husleien siden jeg ikke eier, vil sikkert ikke merke det noe mere, men det kan jo bety økte felleskostnader for de som eier. Dessuten, stor fare for at et slikt grep gjør at strømstøtte-ordningen fort forsvinner om et år eller to, og som da virkelig vil gi økte kostnader for de med fjernvarme.

En annen ting, i 23 så lå prisen min for hele året på noe over 900,- mer enn jeg ville fått med strømstøtten. I 2024 ville jeg tjent bare litt over 500,- med en slik avtale. OM snitt for spotpris skal senkes, så spørs det da hvor mye jeg ev. vil tjene på dette, eller om jeg likevel burde beholde spotpris med strømstøtte.

Det er ikke all verden jeg vil spare på det, og siden jeg betaler lading av elbil gjennom borettslagets fellesladere, så avhenger det og om borettslaget får lov å tegne fastpris-avtale på 50 øre inkludert mva. Da ville jeg i tilfelle havnet på fast ladepris på ca 1 krone per kWh året rundt!

Om prisen er 40 øre OG man får beholde strømstøtten så fremstår det virkelig som en god deal.

Jeg vil gå for dette "tilbudet" for å slippe så tenke så mye på prisen  i hverdagen. Videre så vil en jo alltid kjøre lading av elbil og oppvaskmaskin og slikt etter 22.00 pga natt/dag tariff på nettleie.

Men dersom strømstøtten også inngår i dette fastprisstilbudet er jeg helt klar for en ladefest gitt at støtten > fastpris+nettleie+avgifter.



Du må velge - enten dagens ordning med strømstøtte, eller fastpris på 40 øre + mva. Kan ikke få begge deler.

Prisen på 40 øre er avhengig av flertall i Stortinget. AP er avhengig av mange partier, og ingen har sett noe lovforslag / praktisk løsning / hvem skal dekke det osv. Var vel og noe ullent med "basert på dagens situasjon". Så, ja, blir vel ikke mer forpliktende enn når FrP sier: vi vil fjerne bomstasjonene, men så er de avhengig av 51% av stemmene.

Det kan bli vanskelig for FrP å IKKE støtte en slik ordning og Høyre har også gitt positive signaler så dette vil gå gjennom, garantert vil jeg nesten si selv om det kan komme justeringer.
Tror og det vil gå gjennom, om ikke det kommer forslag som er bedre utformet, f.eks. at det blir som FRP har foreslått tidligere, maks 45 øre inkludert mva.

Greit, AP har forslag om å redusere mva på nettleia, men de sier ikke noe om hva som skjer med den. Kan godt hende "den bitre pillen" kommer her, med økt nettleie for å kompensere inntektsbortfallet på selve strømprisen.

Lite som ville overrasket med den gjengen, men fastpris-avtalen overrasket litt. Men er jo snart valg igjen, og da har de jo gjerne forslag som virker gode i første omgang, men alt de har lagt frem har jo vært så ullent, at man ikke ser alle forbehold og tekniske krumspring, som til slutt ebber ut i at det egentlig var mest glitter og lite gull!

Men det fine nå, er jo at det blir vanskelig for AP å gå tilbake på dette, selv om de skulle ende opp med å tape valget slik som det ser ut foreløpig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

#11300
Hvis dette faktisk går gjennom er jeg ikke i tvil om hva jeg vil velge. Jeg var en av de heldige søringene som fikk sikret meg fastprisavtale hos Polarkraft bare noen dager før de stengte døra høsten 2021. Dette var en 3-års avtale som gikk ut i fjor høst, og nå er jeg tilbake på spotpris, men tallenes tale er klar:

Hadde jeg holdt meg til spotprisavtalen fra Ishavkraft med 7,44 øre i påslag ville jeg betalt kr 75654,27 for strømmen, minus kr 27522,46 som jeg fikk i strømstøtte, altså totalt kr 48131,81.

Med min fastprisavtale på 55,63 øre/kWh og kr 48,75/mnd i fastbeløp har jeg i stedet betalt kr 28569,44, minus kr 27522,46 som jeg fikk i strømstøtte, altså totalt kr 1046,98. Jeg har med andre ord hatt mer eller mindre gratis strøm i 3 år.

Jeg vet det er flere med fastprisavtale som har skrytt av profittering på strømstøtten ved å bruke så mye strøm som mulig, men jeg er ikke en av dem. Jeg har en liten enebolig på en etasje med kjeller fra 1955, etterisolert og med 2 varmepumper, og nyere peisovn i stua som tas i bruk når utetemperaturen bikker -10. Snittforbruket de 3 siste årene er 15828 kWh inkludert all lading av elbilen (kun hjemmelading siden 2018).

Edit: Nettleien er ikke inkludert.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Ingeniøren

#11301
For de som lurer var snittprisen i 2024 49 øre pr kWh pluss moms i sone ØST NO1, basert på alle dagsnitt prisene.... Lett å gå seg vill i en og annen makspris og ikke særlig grunn til å ta en baklengs salto for dette AP fremstøtet.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 01. februar 2025, klokken 17:15For de som lurer var snittprisen i 2024 49 øre pr kWh pluss moms i sone ØST NO1, basert på alle dagsnitt prisene.... Lett å gå seg vill i en og annen makspris og ikke særlig grunn til å ta en baklengs salto for dette AP fremstøtet.
Mitt snitt for 24 i NO1 er 57,64 med strømstøtte, 64,16 uten strømstøtte. For 23 var det hhv. 69,16 med strømstøtterabatt, og 94,56 uten.

For å sammenligne med fastpris, så er alternativet mitt altså med strømstøtte, så det er det jeg har beregnet ut.

Årsforuket var i 23 på 3172,59 kWh, og for 24 var det bare 2810,07 kWh, så mesteparten av besparelsen med fastprisen kommer nok pga. lavere bruk, selv om kWh også er endel lavere!

Det er og det lave forbruket, som også er veldig jevnt fordelt over året pga at varme og varmtvann ikke er med her, som gjør at jeg vurderer om det virkelig vil være så stor besparelse. Avventer til vi nærmer oss at det er aktuelt, før jeg bestemmer meg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Gazer75

Sitat fra: RJK på lørdag 01. februar 2025, klokken 13:00reit, AP har forslag om å redusere mva på nettleia, men de sier ikke noe om hva som skjer med den. Kan godt hende "den bitre pillen" kommer her, med økt nettleie for å kompensere inntektsbortfallet på selve strømprisen.
Politikarane har null styring på nettleiga. Denne er regulert og berekna av RME basert på gitte kriterier.
https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/regulering/nettvirksomhet/oekonomisk-regulering-av-nettselskap/
2020 e-Golf (2023-)

Gazer75

#11304
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 01. februar 2025, klokken 17:15For de som lurer var snittprisen i 2024 49 øre pr kWh pluss moms i sone ØST NO1, basert på alle dagsnitt prisene.... Lett å gå seg vill i en og annen makspris og ikke særlig grunn til å ta en baklengs salto for dette AP fremstøtet.
Og kva var snittprisen 07:00-10:00 og 16:00-19:00 for November-Mars?
Kan ikkje sjå på snitt pris over heile året når forbruket på sommaren er minimalt. For min del er det kanskje 20-25% av forbruket om vinteren.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Sitat fra: Gazer75 på lørdag 01. februar 2025, klokken 17:41
Sitat fra: RJK på lørdag 01. februar 2025, klokken 13:00reit, AP har forslag om å redusere mva på nettleia, men de sier ikke noe om hva som skjer med den. Kan godt hende "den bitre pillen" kommer her, med økt nettleie for å kompensere inntektsbortfallet på selve strømprisen.
Politikarane har null styring på nettleiga. Denne er regulert og berekna av RME basert på gitte kriterier.
https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/regulering/nettvirksomhet/oekonomisk-regulering-av-nettselskap/
"Tillatt inntekt
Vi beregner årlig en tillatt inntekt for hvert nettselskap. Den tillatte inntekten avgjør hvor mye tariffinntekter nettselskapet kan hente fra kundene. Tillatt inntekt består i hovedsak av en inntektsramme fastsatt av oss, men også av andre kostnader som eiendomsskatt, FoU-kostnader og kostnader til overliggende nett."

Så intet av dette kan politikerne påvirke? Merkelig at de da har gjort dette før da! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

Sitat fra: Gazer75 på lørdag 01. februar 2025, klokken 17:45
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 01. februar 2025, klokken 17:15For de som lurer var snittprisen i 2024 49 øre pr kWh pluss moms i sone ØST NO1, basert på alle dagsnitt prisene.... Lett å gå seg vill i en og annen makspris og ikke særlig grunn til å ta en baklengs salto for dette AP fremstøtet.
Og kva var snittprisen 07:00-10:00 og 16:00-19:00 for November-Mars?
Kan ikkje sjå på snitt pris over heile året når forbruket på sommaren er minimalt. For min del er det kanskje 20-25% av forbruket om vinteren.

Det var derfor jeg tok totalprisen over flere år i mitt regnestykke, og ikke bare snittprisen for ett år.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Gazer75

Sitat fra: Svein_H på lørdag 01. februar 2025, klokken 18:05
Sitat fra: Gazer75 på lørdag 01. februar 2025, klokken 17:45
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 01. februar 2025, klokken 17:15For de som lurer var snittprisen i 2024 49 øre pr kWh pluss moms i sone ØST NO1, basert på alle dagsnitt prisene.... Lett å gå seg vill i en og annen makspris og ikke særlig grunn til å ta en baklengs salto for dette AP fremstøtet.
Og kva var snittprisen 07:00-10:00 og 16:00-19:00 for November-Mars?
Kan ikkje sjå på snitt pris over heile året når forbruket på sommaren er minimalt. For min del er det kanskje 20-25% av forbruket om vinteren.

Det var derfor jeg tok totalprisen over flere år i mitt regnestykke, og ikke bare snittprisen for ett år.
Blir uansett ikkje det som er viktig å sjå på. For dei fleste er nok 2/3 av årsforbuket på vinteren når prisen er høgast. Då hjelper det lite å sjå på snitt over eit eller fleire år. Timeprisen på sommaren tel svært lite i den totale utgifta.
2020 e-Golf (2023-)

Svein_H

Sitat fra: Gazer75 på lørdag 01. februar 2025, klokken 18:08
Sitat fra: Svein_H på lørdag 01. februar 2025, klokken 18:05
Sitat fra: Gazer75 på lørdag 01. februar 2025, klokken 17:45
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 01. februar 2025, klokken 17:15For de som lurer var snittprisen i 2024 49 øre pr kWh pluss moms i sone ØST NO1, basert på alle dagsnitt prisene.... Lett å gå seg vill i en og annen makspris og ikke særlig grunn til å ta en baklengs salto for dette AP fremstøtet.
Og kva var snittprisen 07:00-10:00 og 16:00-19:00 for November-Mars?
Kan ikkje sjå på snitt pris over heile året når forbruket på sommaren er minimalt. For min del er det kanskje 20-25% av forbruket om vinteren.

Det var derfor jeg tok totalprisen over flere år i mitt regnestykke, og ikke bare snittprisen for ett år.
Blir uansett ikkje det som er viktig å sjå på. For dei fleste er nok 2/3 av årsforbuket på vinteren når prisen er høgast. Då hjelper det lite å sjå på snitt over eit eller fleire år. Timeprisen på sommaren tel svært lite i den totale utgifta.

Det er totalen over tid som teller, men jeg har også tall fra time til time. Hva er det egentlig du er ute etter?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Sitat fra: Svein_H på lørdag 01. februar 2025, klokken 18:27
Sitat fra: Gazer75 på lørdag 01. februar 2025, klokken 18:08
Sitat fra: Svein_H på lørdag 01. februar 2025, klokken 18:05
Sitat fra: Gazer75 på lørdag 01. februar 2025, klokken 17:45
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 01. februar 2025, klokken 17:15For de som lurer var snittprisen i 2024 49 øre pr kWh pluss moms i sone ØST NO1, basert på alle dagsnitt prisene.... Lett å gå seg vill i en og annen makspris og ikke særlig grunn til å ta en baklengs salto for dette AP fremstøtet.
Og kva var snittprisen 07:00-10:00 og 16:00-19:00 for November-Mars?
Kan ikkje sjå på snitt pris over heile året når forbruket på sommaren er minimalt. For min del er det kanskje 20-25% av forbruket om vinteren.

Det var derfor jeg tok totalprisen over flere år i mitt regnestykke, og ikke bare snittprisen for ett år.
Blir uansett ikkje det som er viktig å sjå på. For dei fleste er nok 2/3 av årsforbuket på vinteren når prisen er høgast. Då hjelper det lite å sjå på snitt over eit eller fleire år. Timeprisen på sommaren tel svært lite i den totale utgifta.

Det er totalen over tid som teller, men jeg har også tall fra time til time. Hva er det egentlig du er ute etter?
Selvsagt er det totalprisen som er viktigst. Men det er nok for mange vel så viktig å få jevnet ut prisene, så man ikke betaler skrekkelig mye i vinterhalvåret f.eks. men nesten ingenting om sommeren.

Selvsagt kan man være flink og sette av, noe man selvsagt bør gjøre når man vet at det flukser, men jammen ikke mange som kunne forutse hvor enormt stor forskjell det ble før de siste eksportkablene ble åpnet, og prisene gikk i taket! Eller hvor mye strømmen plutselig kom til å koste!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA