Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Jeg lurer på nettleien.

På vår hytte betaler vi over dobbelt så mye i nettleie som strøm i 2024.

Nettleie er den nye skatten.

Synes det er litt tafatt å redusere fra 25% til 15% når det er så stor avkastning på strømsalget for staten totalt. De trenger ikke ta mva i det hele tatt.

Regner med at strømstøtte forsvinner når det blir fastpris (Norges pris)?

arthur

Sitat fra: Counterpointer på fredag 31. januar 2025, klokken 19:40Jeg lurer på nettleien.

Synes det er litt tafatt å redusere fra 25% til 15% når det er så stor avkastning på strømsalget for staten totalt. De trenger ikke ta mva i det hele tatt.

Jo mere strøm du bruker jo lavere blir nettleien målt i øre per kWt og som andel av den totale regningen.  8)

Man kan velge mellom fast pris eller som i dag med strømstøtte.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på fredag 31. januar 2025, klokken 20:09
Sitat fra: Counterpointer på fredag 31. januar 2025, klokken 19:40Jeg lurer på nettleien.

Jo mere strøm du bruker jo lavere blir nettleien målt i øre per kWt og som andel av den totale regningen.  8)

Jo mindre strøm man bruker - jo mindre blir regningen....

arthur

Sitat fra: hELgenen på fredag 31. januar 2025, klokken 21:09

Dæven, der fikk jeg en åpenbaring! ;D
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på fredag 31. januar 2025, klokken 21:34
Sitat fra: hELgenen på fredag 31. januar 2025, klokken 21:09

Dæven, der fikk jeg en åpenbaring! ;D

Vel - det er vel fritt etter rema 1000 sine gamle slagord - det enkle er ofte det beste.

Dessverre har Rema 1000 nå begynt å komplisere alt ved disse kundefordelene og dersom man ikke bruker app så får man ikke rabatt..og nå skal man også fjerne rabatter osv...

Så de prøver vel å gå andre veien - men mitt råd vil alltid være å spare der man kan.....

Electric cars in Norway

Da har vi slått det fast da eller? At for de i Oslo er det vel en god deal med fastpris på 40 øre ex mva (50 øre inkl mva)? 

Prisene i går: 
https://www.nrk.no/norge/dette-er-store-sin-plan-for-a-kuppe-straumveljarane-1.17240357

Ingeniøren

Hva med oss som selger strøm, i alt vesentlig om sommeren?

Vi må vel følge spot, så da kan det åpne for en fornuftig solkonto igjen ? Når min leverandør kuttet solkonto 1 oktober i fjor spurte jeg om jeg fikk utbetalt penger fom april tom september når jeg produserer mer enn jeg bruker, men fikk ikke noe svar...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Counterpointer

Ett annet spørsmål er om en kan gå inn og ut av fastpris? Det vil jo være langt mer attraktivt å ha fastpris på vinteren og spotpris på sommeren.

Tviler på at ordningen skal kunne være kun positiv for forbruker.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 01. februar 2025, klokken 09:26Ett annet spørsmål er om en kan gå inn og ut av fastpris? Det vil jo være langt mer attraktivt å ha fastpris på vinteren og spotpris på sommeren.
I forslaget fra AP er det ett års binding.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 01. februar 2025, klokken 09:07Hva med oss som selger strøm, i alt vesentlig om sommeren?

Vi må vel følge spot, så da kan det åpne for en fornuftig solkonto igjen ? Når min leverandør kuttet solkonto 1 oktober i fjor spurte jeg om jeg fikk utbetalt penger fom april tom september når jeg produserer mer enn jeg bruker, men fikk ikke noe svar...
Som det er nå får du betalt spotpris for det du produserer. Dvs at når strømprisen er negativ må du betale for det du produserer.

Tipper de ikke har tenkt på plusskunder engang når de utredet fastprisordningen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. februar 2025, klokken 09:33
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 01. februar 2025, klokken 09:07Hva med oss som selger strøm, i alt vesentlig om sommeren?

Som det er nå får du betalt spotpris for det du produserer. Dvs at når strømprisen er negativ må du betale for det du produserer.

Tipper de ikke har tenkt på plusskunder engang når de utredet fastprisordningen.

Kan jo ikke rekke å ha tenkt på alt når de samtidig sier at de har jobbet med denne saken med fullt fokus siden 2022! Makan til sendrektig regjering skal man lete lenge etter.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på lørdag 01. februar 2025, klokken 10:07
Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. februar 2025, klokken 09:33

Kan jo ikke rekke å ha tenkt på alt når de samtidig sier at de har jobbet med denne saken med fullt fokus siden 2022! Makan til sendrektig regjering skal man lete lenge etter.

De lyver - dette med fastpris ble servert som forslag til dem fra dag 1. De ville derimot ha pengene inn på offentlige budsjetter slik at de kunne forvalte dem og ha makt til å styre slik de selv ville. Nå står valget for tur - og da prøver man å kjøpe velgere.

turfsurf

Selvfølgelig lyver de. Etter valget (hvis de kommer i regjering) kommer det en dårlig unnskyldning om at det ikke lar seg gjennomføre på ett eller annet hvis.

Hvorfor kommer dette nå i stedet for i -21 hvis det ikke er valgflesk?

Ingeniøren

Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. februar 2025, klokken 09:31
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 01. februar 2025, klokken 09:26Ett annet spørsmål er om en kan gå inn og ut av fastpris? Det vil jo være langt mer attraktivt å ha fastpris på vinteren og spotpris på sommeren.
I forslaget fra AP er det ett års binding.
Mens leverandør kan si opp med 30 dagers varsel...slik de praktiserte på Solkonto? Fikk dog selge unna over et år. Blir jo ganske håpløst å forholde seg til for en som tenker 10 år frem og mer i tid på slikt...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 01. februar 2025, klokken 06:32Da har vi slått det fast da eller? At for de i Oslo er det vel en god deal med fastpris på 40 øre ex mva (50 øre inkl mva)?

Prisene i går:
Jeg tenkte som flere at dette var en god deal, men så ble jeg plutselig i tvil om hva de mener når de skriver at dette ikke er fastpris "per say", så om prisen er under 40 øre, så blir differansen trukket fra strømstøtta!

Da lurer jeg veldig på hvilke krumspring som ligger inne her, og om det i god AP-stil er slik at de kun fremlegger det positive i et klart valgkamp-utspill, og så vil man oppdage "den lille skriften" i ettertid, om da ikke forslaget plutselig "ikke lar seg gjennomføre" som noen antyder over her!

Mulig dette var pga at VG trodde det var snakk om makspris som ville vært bedre, og ikke fastpris, som det ligger an til nå.

Forøvrig er det jo endel kritikk på at de (selvsagt) "glemte" å fortelle at dette var før momms, dog ikke noe som overrasket meg, samt at de helt har glemt av de som får varme via fjernvarme-annlegg, der prisen følger spotprisen, som flere "eksperter" tror vil gå opp pga dette grepet.

Forøvrig, knekk på børsverdien på strømselskapene nå (og noen spørsmål om hvordan ordningen faktisk vil bli):

https://e24.no/boers-og-finans/i/pPxQ91/boersknekk-for-fjordkraft-eier

Jeg som bor i leilighet med fjernvarmeanlegg betalt via borettslaget, og derfor betales gjennom husleien siden jeg ikke eier, vil sikkert ikke merke det noe mere, men det kan jo bety økte felleskostnader for de som eier. Dessuten, stor fare for at et slikt grep gjør at strømstøtte-ordningen fort forsvinner om et år eller to, og som da virkelig vil gi økte kostnader for de med fjernvarme.

En annen ting, i 23 så lå prisen min for hele året på noe over 900,- mer enn jeg ville fått med strømstøtten. I 2024 ville jeg tjent bare litt over 500,- med en slik avtale. OM snitt for spotpris skal senkes, så spørs det da hvor mye jeg ev. vil tjene på dette, eller om jeg likevel burde beholde spotpris med strømstøtte.

Det er ikke all verden jeg vil spare på det, og siden jeg betaler lading av elbil gjennom borettslagets fellesladere, så avhenger det og om borettslaget får lov å tegne fastpris-avtale på 50 øre inkludert mva. Da ville jeg i tilfelle havnet på fast ladepris på ca 1 krone per kWh året rundt!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA