Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: Radial på onsdag 23. oktober 2024, klokken 09:09Får vel isolert of fornyet ett par tusen hus for 150milliarder også vil jeg tro? 😄

Sparer fort noen kWh da også🙄

Litt av problemet her er at om du er nevenyttig kan du f.eks ikke skifte vinduer selv og få støtte. Du må leie inn et firma som kan sende deg en faktura på hele jobben og da skal det rimelig gode støtte ordninger til, som sef ikke er aktuelt i disse tider, før det lønner seg.

Når jeg la solceller fikk jeg en støtte på 4%, og da var støtten på maks - nå har de halvert dette bidraget. Latterlig :(
(PS Beregnet ut fra kostnad for total renovering av tak, for da så det ekstra ille ut ....)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Counterpointer

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 24. oktober 2024, klokken 09:00Litt av problemet her er at om du er nevenyttig kan du f.eks ikke skifte vinduer selv og få støtte.
Hvis en ønsket å stimulere til ENØK burde Enova brukt noe midler på takstkyndige som kunne kommet gratis på befaring å foreslått tiltak og sjekket i etterkant at de var utført, likegyldig av hvem.

Da kunne en fått tilskudd på materialer en bruker(vinduer, isolasjon mm) basert på anslag fra takstkyndig eller kvittering.

Dette ville gitt mye for pengene imho.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 24. oktober 2024, klokken 09:00
Sitat fra: Radial på onsdag 23. oktober 2024, klokken 09:09Får vel isolert of fornyet ett par tusen hus for 150milliarder også vil jeg tro? 😄

Sparer fort noen kWh da også🙄

Litt av problemet her er at om du er nevenyttig kan du f.eks ikke skifte vinduer selv og få støtte. Du må leie inn et firma som kan sende deg en faktura på hele jobben og da skal det rimelig gode støtte ordninger til, som sef ikke er aktuelt i disse tider, før det lønner seg.

Når jeg la solceller fikk jeg en støtte på 4%, og da var støtten på maks - nå har de halvert dette bidraget. Latterlig :(
(PS Beregnet ut fra kostnad for total renovering av tak, for da så det ekstra ille ut ....)

Ja, tror ikke Radial tenkte i forhold til dagens støtteordninger. Var sikkert mer at en kunne forbedre ordningene, og brukt pengene på det.

Dagens Enova-ordninger er ikke for å spare miljøet. Dagens Enova er å hjelpe nye teknologier som er miljøvennlige. Så hvis en ordning er lønnsom for mange uten støtte så får du ikke støtte. Er derfor det er 0 støtte på luft-luft-varmepumper og, som jeg har nevnt tidligere. En støtte på 8000 på vanlig luft-luft-varmepumpe til hytte og hus ville gjort at folk hadde gått mann av huse for å kjøpe det. Enorm effekt på strømforbruket. Man ser i Stavanger med kommunal støtte (før regjeringen tok fra de pengene) at folk trenger bare en ekstra støtte.

Synes og det er sykt at det ikke er noen som helst støtte om en vil gjøre arbeidet selv. Ikke nok med det - er ingen støtte om en får et firma til å skifte bare litt - en må skifte omtrent alt.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

SitatSynes og det er sykt at det ikke er noen som helst støtte om en vil gjøre arbeidet selv. Ikke nok med det - er ingen støtte om en får et firma til å skifte bare litt - en må skifte omtrent alt.

Enig

THE

Nå tror jeg faktisk folk har gått mann av huse for å kjøpe luft-luft varmepumper uten støtteordninger også. Jeg må i alle fall vente nesten tre måneder fra jeg bestilte pumpe i midten av august og fram til første ledige time firmaet hadde for montering som er 2. desember. Det hører også med til historien at jeg kontaktet firmaet flere ganger for å få en befaring før bestilling med forslag til hvordan jobbens skal gjøres, og et tilbud på jobb og pumpe. Totalt ca 5 måneder fra jeg kontaktet firmaet til de har mulighet til å montere pumpa. Dette er på ei hytte i Valdres. Jeg sendte også en forespørsel til et annet firma, men der fikk jeg aldri svar en gang.

Når det gjelder Enovastøtte vs egeninnsats så er det i alle fall slik at det er mye å spare på å kjøpe vinduer, materialer og isolasjon selv, og å utføre jobben med egeninnsats sammenlignet med å få det utført av håndverker med Enovastøtte. Selv med gode støtteordninger er jeg redd det kan bli for dyrt for mange av de som egentlig trenger det mest å utføre ENØK-tiltak på egen bolig. Det burde være mulig å få støtte selv om man gjør hele eller deler av jobben med egeninnsats. I tillegg burde det finnes en statlig finansieringsordning med rentefrie lån til ENØK tiltak. Og som andre her inne har foreslått, mva-fritak for ENØK-tiltak som er godkjent av Enova f.eks., uavhengig av om man får Enovastøtte eller benytter finansieringsordning. MVA-kompensasjon tilsvarende den som finnes for lag og organisasjoner kan jo være en løsning, men da vil det sannsynligvis redusere omfanget av ENØK-tiltak siden folk må legge ut for momsen selv i ei lang periode før man får tilbakebetalinga inn på konto, men om man får et rentefritt ENØK-lån så har det jo ikke så mye si om man må vente på tilbaketetaling av mva. kanskje?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

filtvet

Tja, sist år hadde vi ca 7000 kwt i forbruk for huset. Hvor mye kan vi spare ved å bruke 2-400.000,- i "tiltak"?

THE

Sitat fra: filtvet på fredag 25. oktober 2024, klokken 08:49Tja, sist år hadde vi ca 7000 kwt i forbruk for huset. Hvor mye kan vi spare ved å bruke 2-400.000,- i "tiltak"?
7000 kWh for et hus betyr nok få personer, nytt hus og mildt klima?

For folk med hus bygd på 60-70-80-tallet, barn og som bor i strøk der det er kaldt om vinteren er det ikke unormalt med 20000+ kWh i året. Veldig mye kan reduseres ved å gjøre tiltak som etterisolering av tak og vegger, bytte dører og vinduer, varmepumpe, mer effektiv varmtvannsbereder osv. Å oppgradere en bolig fra 70-tallet koster nok betydelig mer enn 2-400000,- i tiltak også, spesielt om man skal ha håndverkere til å gjøre all jobben, men man kan oppnå stor reduksjon i strømforbruk. Om det lønner seg økonomisk er en annen sak, men om man kan kutte strømforbruk fra 20-30000 kWh per bolig til 10-15000 kWh så betyr det mye for det totale strømforbruket i Norge. I følge SSB er det ca 370000 eneboliger og ca 40000 tomannsboliger i Norge som er bygd mellom 1960 og 1980, og oppgradering av disse byggene kan helt sikkert redusere totalforbruket i Norge med flere TWh/år.

https://www.nve.no/energi/energisystem/energibruk/energieffektivisering/
NVE har estimert at det er et ENØK-potensiale på ca 13 TWh/år i norske bygg, men da er alle typer bygninger tatt med.

Ellers er det jo ikke kostnadene med ENØK og oppgradering av boliger noen ny sak. https://www.tu.no/artikler/nordmenn-vil-ikke-ruste-opp-boligen-stromprisen-far-skylda/347634 Jeg er usikker på hvor mye strømprisene i 2022 økte ENØK-viljen i den norske befolkningen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

turfsurf

Slike tiltak vil jo ikke gjøre noe med forbruk til elbil, varmtvann eller apparater. Så man rører bare forbruket til oppvarming.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Gazer75

Sitat fra: filtvet på fredag 25. oktober 2024, klokken 08:49Tja, sist år hadde vi ca 7000 kwt i forbruk for huset.
Trur eg ikkje på om ein ikkje har det veldig kaldt inne. Til og med foreldra mine, med ei ny 80m2 leilegheit med avtrekksvarmepumpe og vassboren varme i golva, brukar meir.
I mi ca 45m2 leilegheit frå tidleg 2000 har eg ein 2kW kabel i golv + ein liten panelomn under glaset. Ligg vel på ca 9000-10500 per år alt etter kor kald vinteren er.
Begge har ein inntemperatur på 23-24 grader.

Har du ein inne temperatur godt under 20C eller?
2020 e-Golf (2023-)

turfsurf

Sitat fra: Gazer75 på fredag 25. oktober 2024, klokken 13:50
Sitat fra: filtvet på fredag 25. oktober 2024, klokken 08:49Tja, sist år hadde vi ca 7000 kwt i forbruk for huset.
Trur eg ikkje på om ein ikkje har det veldig kaldt inne. Til og med foreldra mine, med ei ny 80m2 leilegheit med avtrekksvarmepumpe og vassboren varme i golva, brukar meir.
I -23 hadde vi ett forbruk på 9500kWh på 165kvm. Hus fra åttitallet, to elbiler, fire beboere, 20 grader. Mye fyring med ved og korte dusjer hjelper.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: THE på fredag 25. oktober 2024, klokken 07:52Nå tror jeg faktisk folk har gått mann av huse for å kjøpe luft-luft varmepumper uten støtteordninger også. Jeg må i alle fall vente nesten tre måneder fra jeg bestilte pumpe i midten av august og fram til første ledige time firmaet hadde for montering som er 2. desember. Det hører også med til historien at jeg kontaktet firmaet flere ganger for å få en befaring før bestilling med forslag til hvordan jobbens skal gjøres, og et tilbud på jobb og pumpe. Totalt ca 5 måneder fra jeg kontaktet firmaet til de har mulighet til å montere pumpa. Dette er på ei hytte i Valdres. Jeg sendte også en forespørsel til et annet firma, men der fikk jeg aldri svar en gang.

Når det gjelder Enovastøtte vs egeninnsats så er det i alle fall slik at det er mye å spare på å kjøpe vinduer, materialer og isolasjon selv, og å utføre jobben med egeninnsats sammenlignet med å få det utført av håndverker med Enovastøtte. Selv med gode støtteordninger er jeg redd det kan bli for dyrt for mange av de som egentlig trenger det mest å utføre ENØK-tiltak på egen bolig. Det burde være mulig å få støtte selv om man gjør hele eller deler av jobben med egeninnsats. I tillegg burde det finnes en statlig finansieringsordning med rentefrie lån til ENØK tiltak. Og som andre her inne har foreslått, mva-fritak for ENØK-tiltak som er godkjent av Enova f.eks., uavhengig av om man får Enovastøtte eller benytter finansieringsordning. MVA-kompensasjon tilsvarende den som finnes for lag og organisasjoner kan jo være en løsning, men da vil det sannsynligvis redusere omfanget av ENØK-tiltak siden folk må legge ut for momsen selv i ei lang periode før man får tilbakebetalinga inn på konto, men om man får et rentefritt ENØK-lån så har det jo ikke så mye si om man må vente på tilbaketetaling av mva. kanskje?

Det er sikkert store regionale forskjeller. Jeg som bor i NO2 strømområdet har leverandører som fikk et enormt rush for et par år siden, da først strømprisen gikk til himmels, og så Stavanger Kommune med støtte, og også strømleverandører som tilbyr nedbetaling, dog med totalpris høyere enn markedspris.

Den første varmepumpe-støtte-runden fikk 5000(!) søkere. Ikke alle fikk pga begrenset budsjett, og hver søker kostet kommunen 6000. En enorm suksess som burde blitt gjort nasjonalt. I Stavanger har leverandørene økt kapasiteten, og det er ikke ventetid.

ToWalkOrDrive

Nå skal ikke jeg si at Støre er en morder...

Men at det er lov å stenge strømmen om sommeren og la være å åpne den når det blir vinter.

Han her frøs i hjel da han ikke klarte å betale strømregninger på totalt 7000.

Det var -24 grader da han frøs i hjel.

jkirkebo

Sitat fra: Gazer75 på fredag 25. oktober 2024, klokken 13:50
I mi ca 45m2 leilegheit frå tidleg 2000 har eg ein 2kW kabel i golv + ein liten panelomn under glaset. Ligg vel på ca 9000-10500 per år alt etter kor kald vinteren er.
Begge har ein inntemperatur på 23-24 grader.

Har du ein inne temperatur godt under 20C eller?

Jeg har to bygninger fra år 1900, 200m2+50m2. To husholdninger da det er leilighet i den minste bygningen, og to elbiler. Forbruk årlig ca. 18-19.000kWh. 24-25 grader inne, fyrer utelukkende med strøm Men da har vi gjort en del tiltak som f.eks etterisolering, bytte av vinduer/dører, bytte all belysning til LED og bytte oljefyr til bergvarmepumpe. Varme og varmtvann til begge husholdningene krever ca. 7500kWh/år.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Radial

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 25. oktober 2024, klokken 19:15Nå skal ikke jeg si at Støre er en morder...

Men at det er lov å stenge strømmen om sommeren og la være å åpne den når det blir vinter.

Han her frøs i hjel da han ikke klarte å betale strømregninger på totalt 7000.

Det var -24 grader da han frøs i hjel.

Mener jeg leste han hadde mer enn nok av penger, bare krøll med å betale?
Også tok de strømmen isteden?

Sykt hvor hardt det slås ned på å ikke betale strømregninga 🤔
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Counterpointer

Sitat fra: Radial på lørdag 26. oktober 2024, klokken 00:16Sykt hvor hardt det slås ned på å ikke betale strømregninga 🤔
Trodde det kom et forbud mot å stenge strøm på vintersesongen. Er ikke det aktivt?

Burde være en såkalt «no brainer».

Inntjening i strømmarkedet er vel ikke akkurat presset!

Hvor mange er det som får strømmen stengt hvert år? De har jo et påbud om pliktstrøm (dritdyr btw), når du ikke har valgt strømleverandør. Da er det tydeligvis ikke så farlig bare de kan ta seg ekstra godt betalt. Mens de som ikke kan/klarer/vil betale skal miste strømmen fortest mulig.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA