Hovedmeny

Model Y med 7 seter reservasjon

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), mandag 12. juli 2021, klokken 08:10

« forrige - neste »

geear

Er det ikke RWD Long range som ikke kommer? Mente det var kun LR AWD, LR RWD og LR Performance som var tilgjengelig for forhåndsbestilling (men fulgte ikke med de 2,5 årene fra jeg bestilte til bilene kom). En RWD med LFP lukter vel Standard range plus?

Radial

Jo, det er godkjent en RWD SR med 60kWh LPF.
Er vel samme som rwd TM3 har fått nå.

Rwd WLTP på over 40mil er jo høyst brukbart i konkurransen mot MEB/Mach-E etc.

Men ingen option for 7-seter i Kina konfiguratoren nei.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Thalgar

Dårleg tegn? Tesla har endra omtalen av Model Y frå "plass til sju" til "plass til fem"...

https://www.tesla.com/no_no/modely
Model Y LR Quicksilver, 2023

REN-BIL

Fy f.... 3 år har gått siden jeg la inn bestilling på sjuseteren. Har ventet i det lengste, unngått andre kjøp og måtte ordne andre mellomløsninger i påvente på bilen. Velkommen dårlig omdømme, folk liker ikke luremus(k)er.

kodax

Kan det hende at det ikke lot seg gjøre å få TMY godkjent med 7 seter i EU, eller er det økonomiske grunner?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Radial

Tipper dette bunner ut i logistikk, produksjon og konkurranse.

Tesla har supply-problemer (generelt problem for alle), 3'e seterad krever ekstra ledd i produksjonslinja, og ingen konkurrenter har 7-seter i denne klassen.

Kommer nok senere, når konkurransen hardner seg til og produksjonen i EU er stabla på bena på en god måte om 1-2 år.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Diravi

Sitat fra: Radial på lørdag 19. februar 2022, klokken 18:24
og ingen konkurrenter har 7-seter i denne klassen.

Regner med at Mercedes fint kan levere EQB, selv om det ikke er helt det samme. Så 7 seter finnes.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Radial

Sitat fra: Diravi på søndag 20. februar 2022, klokken 20:17

Regner med at Mercedes fint kan levere EQB, selv om det ikke er helt det samme. Så 7 seter finnes.

Sant, EQB er en potensiell konkurrent...eller?
Prøvesatt en hos BOS mens jeg fikk HF montert på K100... Panorama, MANUELLE framseter i stoff, 25cm(?)høy sittepute på 2. seterad (helt krise), særs liten benplass på 2.seterad med førersete i normal posisjon, fikk ca null Mercedes-følelse i hverken dører, knapper eller løsninger.
Byggeteknikk som som ser elendig ut..bare se på alle meterne med synlig fugemasse mellom ytterplater og bærende konstruksjon rundt alle døråpninger, og visst pokker mangler den muligheten til HF.... Og prisen på denne trange og tilsynelatende ikke over-utstyrte EQB350'n?
660k(!) + Vinterdekk😳

MB bør være flau, C-klassen hakket bortenfor var en mye bedre bil i alle proporsjoner, og kosta faktisk litt mindre.
EQB er neppe en stor konkurrent til Y, men 7-seter, det har den.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Daniel_0007

Sitat fra: Radial på søndag 20. februar 2022, klokken 21:36
Sitat fra: Diravi på søndag 20. februar 2022, klokken 20:17

Sant, EQB er en potensiell konkurrent...eller?
Prøvesatt en hos BOS mens jeg fikk HF montert på K100... Panorama, MANUELLE framseter i stoff, 25cm(?)høy sittepute på 2. seterad (helt krise), særs liten benplass på 2.seterad med førersete i normal posisjon, fikk ca null Mercedes-følelse i hverken dører, knapper eller løsninger.
Byggeteknikk som som ser elendig ut..bare se på alle meterne med synlig fugemasse mellom ytterplater og bærende konstruksjon rundt alle døråpninger, og visst pokker mangler den muligheten til HF.... Og prisen på denne trange og tilsynelatende ikke over-utstyrte EQB350'n?
660k(!) + Vinterdekk😳

MB bør være flau, C-klassen hakket bortenfor var en mye bedre bil i alle proporsjoner, og kosta faktisk litt mindre.
EQB er neppe en stor konkurrent til Y, men 7-seter, det har den.

Både byd og nio har biler med 7 Seter og ja eqb har ikke kvaliteten man forbinder med Mercedes samme gjelder eqa skal man ha stjerne bør man gå for eqc.
Model 3 2019 LR Rwd

REN-BIL

Noen som i det hele tatt fortsatt holder på 7-seter reservasjonen?

Nesquik

Sitat fra: REN-BIL på onsdag 18. mai 2022, klokken 19:42
Noen som i det hele tatt fortsatt holder på 7-seter reservasjonen?
Absolutt! Jeg venter fortsatt tålmodig :)
Tesla S90D - Obsidian black - Mars 2016

geear

Skjønner ikke at dere gidder å holde på 7-seter reservasjon, iallfall ikke om den er bestilt til betydelig lavere pris enn i dag. Det vil mest sannsynlig dra ut til 2023 eller senere, og tilkomme moms også. Jeg hadde byttet i en 5-seter, i fargekombinasjonen som kan utleveres raskest, og om jeg ikke var interessert i 5-seteren så hadde jeg solgt den med fortjeneste med en gang. Så bestilt en 7-seter når det faktisk åpnes opp for det igjen, hvis den fortsatt er interessant. Da har man iallfall tatt profitten i mellomtiden, og forskjellen i leveringstid blir minimal om man sitter på en gammel reservasjon eller en ny.

Toonster

Det spiller vel ingen rolle å vente, om man ikke har akutt behov for bilen?
Og det er vel blitt slik at om man endrer på konfigurasjonen av bilen, så får man dagens pris?
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

REN-BIL

Er i stuss selv. Vi som hadde anledning å bestille 7 seter har jo pris under 500 grensa som foreslått i statsbudsjettet, så den er vel grei. Det som er rart er at Tesla først ville ha meg fra 7 til 5 seter, men nå ikke svarer når jeg vil gjøre om... 3 år og 3 mnd siden jeg bestilte nå 😂😂😂

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA