Hovedmeny

Full Self-Driving forkortet FSD

Startet av JorEl, fredag 09. juli 2021, klokken 09:55

« forrige - neste »

Vaduz

Hvilke positive FSD nyheter vil du særlig trekke frem fra de siste 4 årene?

daktari

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 18. september 2021, klokken 15:17
Sitat fra: daktari på lørdag 18. september 2021, klokken 14:51
Jeg mener også at kapasativ sensor er bedre enn momentsensor i rattet. Hjelper ikke å ha øyne på rattet hvis man sitter på hendene sine...
Kamera vil jo fint se om en sitter på hendene sine. Noe som forøvrig virker litt sært [emoji6] Hendene i fanget er mer normalt og er vel det Tesla viste i sine første videoer av FSD.

Ja, men jeg tenkte på der kameraet de har i bilene. De kan jo ettermontere selvfølgelig, men det blir jo dyrt med kabling og alt.
https://insideevs.com/news/499611/tesla-cabin-camera-analyses-you/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: kodax på lørdag 18. september 2021, klokken 15:21
Sitat fra: daktari på lørdag 18. september 2021, klokken 14:47
Jeg mener selv jeg er en realist, hvis noen mener jeg er negativist kan de godt skrive det.
Jeg kan sitere meg selv i både positive og negative innlegg ang FSD. Mulig jeg tar feil, men jeg kan kun huske å ha sett negative innlegg ang FSD fra deg de siste fire år.
Det er selvfølgelig lov å være negativ til FSD, og du kommenterer altså i FSD-trådene for å advare andre mot å kjøpe det.
Jeg har hverken Tesla-aksjer eller noen agenda om å få flere til å kjøpe FSD, jeg er kun interessert i utviklingen, både på generell basis og spesielt siden jeg selv har FSD. For meg, og andre som har den motivasjonen, så vil jeg tro at det er forståelig at vi ikke føler det er spesielt givende med innlegg som har en agenda å få folk til ikke å kjøpe FSD.
Såvidt jeg kan huske, så har du helt ok innlegg ellers på forumet, så jeg får heller prøve å ignorere innleggene dine ang FSD, og så får dere som misliker mitt synspunkt ignorere meg og mine likesinnede ;)
Jeg forstår at det er behov for å holde håpet oppe, og det er ikke så hyggelig å komme med de dårlige nyhetene. Men noen må gjøre det...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Sitat fra: Vaduz på lørdag 18. september 2021, klokken 16:09
Hvilke positive FSD nyheter vil du særlig trekke frem fra de siste 4 årene?
Det har vel ikke vært veldig mange overveldende konkrete positive FSD-nyheter. FSD Beta er vel den eneste store (kanskje også diverse forbedringer underveis for de som følger nøye med), og nå at den også er tilgjengelig for noen utenfor USA. The Button som kommer på fredag blir den neste, men om det faktisk blir positivt eller katastrofe gjenstår å se. Jeg tror Tesla er dyktige nok til å kalkulere seg fram til at dette må fungere bra nok for ikke å sette hele prosjektet på spill, men det er jo en liten mulighet for at de er nøsdt pga trusler fra potensielle saksøkere, eller en Elon som tvinger det fram. Personlig hadde jeg syns jeg det hadde vært artig å få Beta, men jeg kjører svørt lite, særlig i byen, så jeg er nok ingen attraktiv tester. Jeg digger forøvrig også Yoke, men kombinasjonen av å skulle avbryte FSD med Yoke ser jeg for meg kan gjøre vondt, så der hadde det vært interessant å få vite hva de har tenkt.
Kanskje får vi Beta til Norge ila året, kanskje neste år. Det blir jo artig, men jo ikke veldig nyttig. Det blir det først skikkelig når FSD kommer på Level 3, men jeg syns st det siste året har utviklingen gått ok i riktig retning, så kanskje det kommer om ikke altfor lenge, på tross av at noen eksperter her inne mener at det ikke er mulig 8)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Mobileum

Det er vel ingen som påberoper seg å være eksperter? Vi er alle "synsere" som i større eller mindre grad er enten positive eller negative til FSD.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Counterpointer

Sitat fra: Mobileum på lørdag 18. september 2021, klokken 21:53
Det er vel ingen som påberoper seg å være eksperter? Vi er alle "synsere" som i større eller mindre grad er enten positive eller negative til FSD.
Det er bare en hersketeknikk som forkles med en smiley for å virke som humor [emoji41] (eventuelt humor som ser ut som en hersketeknikk...)

Helt ring med deg at vi synser i vei på våre egne premisser. Noen tror og noen tror ikke, mulig det er en erstatning for religion [emoji1374]

kodax

Tja, noen her på forumet har flere ganger tatt en «dette kan jeg bedre en deg, jeg jobber med dittogdatt», men så har de jaggu tatt feil allikevel :D Det er jo ikke uvanlig på et forum, folk liker å framstå med mer innsikt og kompetanse enn det de faktisk har for å bli trodd.
Men ja, vi er alle synsere her, og jaggu har det ikke kommet noen interessanre bidrag også :D
Model Y - Model 3

geear

Eksperter var dine ord, og det fremstår som at du bruker det for å snakke ned andre, slik du igjen gjør her med å hevde at folk skryter på seg kompetanse og innsikt? Jeg tror ikke jeg har sett noen påstå at det FSD har vist så langt ikke har vært mulig (som du skriver). Forventningene har tvert i mot vært at det skulle vært kommet lenger, også med dagens hardware. Når du hevder folk har tatt feil, så kan det sikkert være greit å komme med eksempler også, så går det an å få til en konstruktiv diskusjon. Det kan være nyanseforskjeller i disse diskusjonene, og opplevelsene, som utgjør store forskjeller, men som kan gå tapt i innlegg på et forum.

Du skriver ellers at du er spent på hva de har tenkt med tanke på å avbryte FSD med yoke. Elon har hintet ganske tydelig om at han ønsker at deres "20k car", som skal lanseres i 2023, verken skal ha pedaler eller ratt, så det er ikke sikkert han har så høyt fokus på muligheten for å avbryte FSD. Det må iallfall en rivende utvikling til det neste året, kontra alt som har skjedd de siste fem årene, om det skal la seg gjøre. Men det har vært veeeldig lang tid mellom lansering av en modell, og faktisk leveringsstart, så om de lanserer i 23 så kan prototypen være uten ratt, og levering kan fort bli i 2026 når teknologien er mer moden. Nå er vel både roadster 2, semi og cybertruck solid forsinket, i tillegg til alle mindre forsinkelser av oppgraderinger (f.eks. Plaid) og modeller i andre markeder, så det er vel ikke usannsynlig at de kan gamble på dette også. God PR har det blitt allerede.

kodax

Jeg kommer ikke på noen konkrete eksempler på «eksperter» som ber andre holde kjeft i denne tråden, derimot har det vært flere tilfeller i andre tråder (som i flere av TMY-trådene), så det var ingen anklage til noen konkrete i denne tråden.

Når det gjelder Yoke og FSD, så er vel det en problemstilling de kommer til å måtte forholde seg til så snart knappen kommer?
Model Y - Model 3

Mobileum

SitatDet blir det først skikkelig når FSD kommer på Level 3, men jeg syns st det siste året har utviklingen gått ok i riktig retning, så kanskje det kommer om ikke altfor lenge, på tross av at noen eksperter her inne mener at det ikke er mulig 8)

SitatJeg kommer ikke på noen konkrete eksempler på «eksperter» som ber andre holde kjeft i denne tråden

Kontradiksjon  ;)

spirrevipp

Hvis man ser på tempoet på utviklingen av autopilot de 5 årene siden AP2 ble lansert så er det ikke spesielt merkelig om man har begrenset tro på FSD i årene fremover.

Har lite tro på at FSD vil være god nok til at det gir noe særlig praktisk verdi i 2022 eller 2023. Klarer man ikke å få standard autopilot til å forstå påkjøringsramper, broer med lavere fartsgrense som krysser motorvei, biler som svinger av motorvei, biler som kommer inn på motorvei eller større kjøretøy i andre felt så vil man heller ikke klare selvkjøring som duger.

Fritt frem å legge 90k på bordet hvis man vil være beta-tester og er klar over hva man kjøper. Glad jeg ikke betalte mer enn 16k for FSD på min forrige bil. Har ikke kjøpt hverken EAP eller FSD på ny bil.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Mobileum

Akkurat det med dagens feil og mangler kan forklares eller bortforklares. De siste 5 årene har man jobbet med hardware som allerede fra starten av hadde flere begrensninger. Man gav tidlig opp tanken om å få orden på mangler som for eksempel fantombegrensninger. Grunnen til dette er at de aldri klarte å begrense "støyen" som oppstod mellom kameraer og radar, og som medførte de forhatte oppbremsingene.

Er helt sikker på at alle svakhetene med dagens AP er veldig godt kjent av Teslas utviklere, og står høyt på listen om det som må ordnes. Er det noen som har sett videoer fra FSD-beta som viser fantombremsinger? FSD Beta klarer seg uten veimerking, og er derfor immun mot å stikke av når hvitmalingen mangler. Så der er allerede de fleste/alle innvendingen i posten foran allerede ordnet opp i. Forhåpentligvis.  ;)

Men dette er bagateller i forhold til alt det andre som må på plass!

Counterpointer

Et problem er jo at det er omvendt proporsjonalitet på vanskelighetsgraden de siste prosentene opp til FSD fra bare en kjøreassistent. Det er veldig mye vanskeligere å gå fra 90% til 92% enn det var å gå fra 88% til 90% osv.

Det er vel ingen som vet hva lovgivere eller for den saks skyld Tesla selv vil si er kravet for FSD slik at det kan brukes av alle.

Det virker som det var et stort hopp fra FSD til FSD beta, videre var det forbedring i versjonene nå opp til v10. Men ingen vet helt hvor vi er i løypa og det blir proposjonelt mye vanskeligere jo høyere en kommer. Dette er i følge både Karpathy og Musk.

Jeg tror de håper på ett kvantesprang, da inkrementell økning ikke er nok.

En kan håpe store mengder data og AI kan oppnå et kvantesprang [emoji1694]

JorEl

Counterpointer; ...Det virker som det var et stort hopp fra FSD til FSD beta,...

Jeg har tenkt på FSD som et produkt i utvikling, helt siden jeg så opsjonen/valget første gang. Så jeg synes ikke vi har noen FSD ennå. Kun en beta/nesten ferdig-versjon som vi gleder oss til. Veien til FSD er sikkert lang, slik du beskriver. Vi er i hvert fall med på reisen til målet..

Det jeg synes er mest interressant, er hvor Tesla setter grensen for et ferdig/levert produkt, både SW- og HW-messig. Jeg har fått en HW3 computer og håper på enda mer, spesielt når, flere eksperter ;), poengterer at dagens HW ikke er i stand til å levere varene.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

kodax

Sitat fra: Mobileum på søndag 19. september 2021, klokken 10:22
SitatDet blir det først skikkelig når FSD kommer på Level 3, men jeg syns st det siste året har utviklingen gått ok i riktig retning, så kanskje det kommer om ikke altfor lenge, på tross av at noen eksperter her inne mener at det ikke er mulig 8)

SitatJeg kommer ikke på noen konkrete eksempler på «eksperter» som ber andre holde kjeft i denne tråden

Kontradiksjon  ;)
Nei ;) Det ene innlegget handler om noen eksperter som mener at noe ikke er mulig (som at noen "vet" at dagens HW ikke er bra nok til FSD), det andre om eksperter som ber andre holde kjeft (som jeg feks ble fortalt i en diskusjon om bruk av roboter på Giga Berlin).
Uansett er hele poenget mitt at jeg syns det er lite givende med innlegg som har til hensikt å oppfordre folk til å droppe å kjøpe FSD/klage over at de ikke har fått det de har kjøpt. Det samme vil vel gjelde for alle tråder; Hvor givende er feks innleggene i noen Tesla-tråder fra folk som kun har som hensikt å få folk til å droppe å kjøpe Tesla? Det kan godt hende at de mener at de gjør det i god hensikt, fordi de har opplevd dårlig kundeservice, fordi Tesla i USA ikke liker at arbeiderne er fagorganiserte e.l. Noen må jo ta det tunge ansvaret med å advare mot Evil Musk, lissom. Men la nå denne metadiskusjonen ligge, evt så kan vi sikkert opprette en ny et passende sted hvis noen gjerne vil fortsette.
Model Y - Model 3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA