Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Norstart – norsk elbilforening

Startet av cra, onsdag 09. januar 2008, klokken 18:09

« forrige - neste »

cra

Noen som kunne tenke seg å prøve dett epå el-bilen sin? Eller ville vinninga gå opp i spinninga pga økt vekt? Noen som vet om noe slit i det heletatt ville være lovlig i dette over-regulerte landet?

http://blog.makezine.com/archive/2008/01/aerocivic_green_modded_ho.html?CMP=OTC-0D6B48984890
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Disse karosseri-skjørtene er sikkert ikke tillatt her på berget ;) Tenk om ekstra-delene faller av i fart! For ikke å snakke om at bilens lengde og bredde økes!

Fender skirts (deksler over hjulene) er kjent fra 50-talet på Amcars, men da var hensikten å få bilen til å ligne mer på et romskip uten synlige hjul.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Jeg jeg regner med det er ulovlig av flere årsaker. Det at det kan falle av er selvfølgelig en god grunn. Kunne kanskje vært artig å kle op thinken som en UFO i forbindelse med karneval e.l. (pardon the pun) og komme glidende nærmest lydløst, kanskje dekket av LEDs og greier :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

Gammelpiv'en har blitt kjørt 16 mil på en opplading.  Det er over 30 kilometer mer enn jeg har klart med min Think.
Denne hadde en front som dekket mye av forhjulene, og sidekanalene var rette mellom hjulene. Karosseriet er også 10-15 Cm lavere.
Bakhjulene var trukket inn i karosseriet, slik at de ikke laget unødvendig turbulens.  Bilen var snaue 100 kilo lettere og batteriet en blokk mer.

Det har faktisk vært prøvet å gjøre forandringer på sideskjørtene på Think, og det virker i vindtunnel.
Å dekke til bakhjulene og senke dørkanalen vil redusere vindmotstanden og øke rekkevidden. Så får en henge på en oppblåsbar konus bak som bedrer slippet...    Og så får en se hvor lenge en får lov å kjøre!

Henning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Ja, hvordan er det med slik tildekking av bakhjul; er det ulovlig? Det er da plenty andre ting og saker på en bil som kan ramle av minst like lett, og da tenker jeg spesielt på dårlig festede ski og staver nå i disse påsketider. Så "At det kan dette av" er et dårlig argument.

Hvis det er gunstig for luftmotstand og dermed på rekkevidde (og utslipp på fossilbiler) burde vel politikerne hive seg rundt og påby dette tvert?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Før en går igang med prosjektet kan det være nyttig å se på hva som kan oppnås:
I gjennomsnitt bruker jeg temmelig nær 2kWh/mil.
Litt av dette går med til å overvinne luftmotstanden.
Ed=rCdAV2l/2
Ed    Energi tap drag (Ws)
r   luftens tetthet (ca 1,225 kg/m3)
Cd    Drag koeffisient
A      Bilens tverrsnitt (2m2 ca riktig for p106)
v   hastigheten (65 km/h = 18m/s)
l   distanse (1mil = 10 000m)

Setter en inn Cd=0,36 blir svaret 0,4 kWh/mil, halveres Cd verdien blir det 0,2kWh/mil.
Men  batteri/lader etc. har en virkningsgrad. Total for oss med NiCa ligger nok den på 0,6 til 0,7. Potensialet ved en halvering av drag koeffisient blir da ca 0,3kWh/mil, eller ca. 15% av totalen. Litt økt vekt vill ikke spise opp dette. Men for å oppnå så mye er nok «stjerten» også nødvendig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bosonic

Nei folkens, kjør elbilene deres slik de er og bestill heller en ny moderne elbil som har denne profilen og mer enn det 8)  8)

Se informativ video fra Popularmechanics der de besøker fabrikken og får en relativ grundig beskrivelse av oppbyggingen av bilen.

Link til Aptera
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Cobos

Jeg skulle gjerne kunne kjøpt en Aptera, siden jeg liker tankegangen deres. Helst vil jeg se resultater av en krasjtest først, men de sier den vil ha tilsvarende sikkerhet som en bil. Problemet mitt er det punktet hos Aptera hvor det står, kan ikke brukes i snø :( :( Ikke det at det har vært så mye snø i Oslo i det siste, men det virker ugunstig med en bil som ikke takler snø...

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

El rayo

Aptera Typ-1 e ser definitivt annerledes ut. Har bare sett gjennom videosnutten én gang så jeg skal være forsiktig med å uttale meg. Lokk over vinduspusseren er ikke noe nytt, Corvette hadde det for 40 år siden. For å få skilter på den her tror jeg nok den må ha store, stygge utvendige speil som høyner luftmotstanden noen hundre prosent. Busser har jo ryggekamera og store utvendlige speil i tillegg. Lovgivningen hindrer fremskritt.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA