Hovedmeny

Forsinket levering

Startet av ENTO, tirsdag 15. juni 2021, klokken 22:39

« forrige - neste »

Trond.m

Sitat fra: E-Trond på fredag 09. juli 2021, klokken 10:36
Var også 5 måneders levering når jeg bestilte i slutten av mai.
Var opptil 10 uker lengre leveringstid dersom en valgte soltak,hengerfeste,elektriske seter,Dcc
Det er vel nesten ingen som bestiller bil uten minst en en av disse opsjonene.

biggern

Tja, VIP 1 og 2 får GTX snart, mens andre må vente?

INFO fra importør

Dette gjelder ID.3, ID.4 og ID.4 GTX.

Vi gjør det vi kan for at våre kunder skal få bilene sine så raskt som mulig, men dette er helt utenfor vår kontroll og det er pr nå lite vi kan gjøre for å påvirke leveringssituasjonen.

Status er at flesteparten av bilene produseres i produksjonsbekreftet uke, men de holdes tilbake på checkpoint 7 i påvente av manglende deler fra underleverandører.
Disse bilene vil mao ikke bli utmeldt fra fabrikk.

Dette berører ID.3, ID.4 og ID.4 GTX fra og med produksjonsuke 20, og da i størst grad dessverre ID.4 1st kunder som allerede har opplevd forsinkelser på sine biler.
Vi har på nåværende tidspunkt ikke fått noe informasjon om når hvilke berørte biler vil bli ferdigstilt og utmeldt, og vi har heller ingen påvirkningsmulighet når det gjelder prioritering av hvilke biler som vil bli ferdigstilt først. 

Så selv de med 1st/Max står og venter.

Bil til Jul?

Trond.m

Det som bekymrer meg er at bilene som nå produseres først trolig ikke er de første som meldes ut fra fabrikken. Og det er merkelig at fabrikken ikke kan estimere leveringsuke. De må da få informasjon fra underleverandører, og bør ha kontroll med hvilke deler den enkelte bil mangler. Jeg vil anta at det primært er multimedia og hengerfeste som mangler på produserte biler. Mangler de panorama og DCC går de vel ikke i produksjon ?

Løytnanten

Voksne folk bør da kunne ta dette med fatning, lene seg tilbake og vente den tiden som trengs. Det er ikke en livsnødvendig pandemivaksine vi venter på - kun et transportmiddel som skal erstatte det vi allerede har og som bringer oss greit dit vi ønsker.

Registreringsdato i 2022 er økonomisk sett ikke å kimse av.

E-Trond

Sitat fra: Løytnanten på fredag 09. juli 2021, klokken 23:12
Voksne folk bør da kunne ta dette med fatning, lene seg tilbake og vente den tiden som trengs. Det er ikke en livsnødvendig pandemivaksine vi venter på - kun et transportmiddel som skal erstatte det vi allerede har og som bringer oss greit dit vi ønsker.

Ser du har bestilt 21 mai.
Jeg bestilte 25 mai og fikk siste levering i uke 45.
Hva har du fått?
ID 7 GTX
Ioniq  2020

Trond.m

Det er vel ikke urimelig å få en viss forutsigbarhet når man kjøper en vare til en halv million. At pandemien er grunnen til mangel på hengerfester tror jeg ikke helt på. Audi hadde lang ventetid på hengerfester til e-tron lenge før den startet. Denne gangen har det gått mest ut over de som bestilte 1St med produksjon etter uke 20. De får en 21 modell etter at andre får sine 22 modeller. Folk er i forskjellige situasjoner. Selv om leveringstid ikke betyr noe for @Løytnanten, så kan forutsigbar leveringstid være viktig for andre. Slik det ser ut ut nå, så er VAG ikke akkurat best i klassen i logistikk.

Olemann

Artig. De som har frekventert disse sider en del år, som jeg har, vil ha fått med seg at det for mange handler om svært mye mer enn et transportmiddel som bringer oss fra A til B.

Det er fascinerende lesing her inne, bare sjekk hvor mye energi og tid noen legger i hvor forferdelig pianolakk er, hvor grusomme det brune er i 1St, hvor "billig" noe ser ut (hva billig er orker man ikke definere), og sist men ikke minst, spes. på Tesla Forum, hvor ekstremt viktig det er å spare 1.5 sekund fra 0-100 km/t, og at det å betale kr. 100.0000.- for dette drøye sekundet er både klokt og nødvendig.

Det er nok ulike planeter som møtes her, og så er min påstand at de som betrakter bil kun som et transportmiddel  nok er i flertall utenfor dette forum, og ikke gidder bruke tid på skrive her inne, og kanskje heller ikke har kompetanse å dele.

Løytnanten

Ja, jeg forstår at mitt relativt kjønnsløse forhold til bilhold er unntaket her på forumet. For å svare E-Trond på hans spørsmål om leveringstiden jeg fikk oppgitt ved kontraktsigneringen 21.05; det ble da sagt at det fort kunne bli oktober måned eller senere. Noe mer nøyaktig ble det ikke angitt.

Ledam

Sitat fra: hELgenen på torsdag 08. juli 2021, klokken 17:48
Sitat fra: Trond.m på torsdag 08. juli 2021, klokken 17:23
Husker ikke hvilket kønummer jeg hadde, men den var produksjonsbekreftet uke 26. Så da får vi krysse fingrene for levering i august 👍

Hvordan ser du produksjonsbekreftet - ligger det i appen eller kontaktet du forhandler?

I kontrakten står det antatt leveringsuke: 33/21 og Seneste leveringsuke: 36/21. På et spørsmål til selgeren svarte han at bilen skulle settes i produksjon i uke 26. Får håpe at dette er gyldig. Ellers er det liten vits å oppgi noe sånt. Jeg bestilte GTX da det virker som en grei bil med en akseptabel  leveringstid. For Enyaq iV80X var leveringstiden et år. Det er drøyt.

ENTO

ID4 1st max.
Kontrakt 02/21
Prod.      14/21
Lev.        18/21

NÅ:
Prod.      22/21
Lev.        ??/??

Trond.m

Er ikke bilen i produksjon, men ikke sjekket ut ? Alle 1St blir vel 21 modell, selv om de ikke er ferdig produsert ?  Det må være veldig frustrerende.

ENTO

Hva skal til for å kunne gå fra hele kontrakten om ikke dette ?

Trond.m

Sitat fra: ENTO på lørdag 10. juli 2021, klokken 20:44
Ja, det er jo en vesentlig forsinkelse og det ville påvirket din beslutning om å kjøpe bilen om dette var kjent. Men det kan hende de kommer med løsninger som er gunstigere for deg. Uansett ble du stå fritt til å heve kontrakten.

E-Trond

Sitat fra: ENTO på lørdag 10. juli 2021, klokken 20:44

Du må kontakte forhandler og be om løsninger på dette.
Dersom du ikke har fått bil til uke 18,så må du kreve ny levering innen rimelighetens grenser.
Som oftest er 1 måneds tilleggsfrist. 
Hvis de ikke klarer å etterleve den nye fristen så har du rett på å heve kjøpet uten kostnad for deg.
Men ofte vil de kunne kompensere deg med tilleggsutstyr,rabatter lakkbehandling,tektylering eller gratis service avtaler,gratis lånebil for at du fortsatt tar imot den bestilte bilen.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

Trond.m

Med estimert levering uke 18 er vel rimelighetens grenser passert for lenge siden. Datteren vår hadde tydeligvis veldig flaks som fikk bil produsert uke 20 og levert 20.6. Hun byttet til og med farge rett rett før den ble låst. Men det var en 1St uten Max. Antatt leveringsuke 25..faktisk Spot on noe som tydeligvis hører til sjeldenhetene i disse dager  :+1:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA