Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Veitrafikken største miljøsynder

Startet av karamurat, tirsdag 08. januar 2008, klokken 13:13

« forrige - neste »

karamurat

jeg har en svart boks(kontrolboks) til en eldre type (tror 98-00) kewet og trenger koblingsskjema til den?jeg fant fram så langt til releer,curtis kontroller,72v til 12v konverter og shunt(resistor) men sliter med en driver som har 6 stifter på og står prot+,shunt,ground,+72v,s+,s-  og nederst "kewet shunt driver" som kan leses.
eller en som har koblingsskjema jeg kan bruke til min mopedbil snart elbil.og lurer på curtis kontrolleren kan jeg bruke med permanent magnet motor?

takk så langt.

bosonic

Hei karamurat

Det lille printkortet er shuntdriver til motoren og er laget spesielt til Thrige motoren som sitter i Kewet modell 5 og eldre. Denne brukes ikke dersom du skal bruke Curtis controlleren til en permanent magnet motor (PM motor). Jeg har laget en håndtegning på shunt driveren som du kan få kopi av dersom du er interessert. Den får styresignal fra carcontrolleren og inneholder i hovedtrekk en optocoupler, en C-mos krets med 6stk parallellkoblede buffere som driver to parallellkoblede Mosfet-transistorer.

Curtis'en er mest sannsynlig en 1209 B (48-72)V. Du finner mye info om den her på Curtis sin side:
http://curtisinst.com/index.cfm?fuseaction=cProducts.dspProductCategory&catID=11   

1209B er primært konstruert for å styre seriemotorer, men kan allikevel brukes til PM motorer, du må bare prøve, det vil mest sansynlig gå bra.

Ellers finner du El-tegninger til gamle kewet her:
http://kewet.elbilforum.dk/   
Nederst på siden finner du linkene:
El-diagram 1, 2 osv.
Linkene virker selv om de ikke ser ut til å være "aktive"
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

Problemet med permanentmagnetmotorer er at de ofte har for liten induktivitet. Dette kan medføre at strømmen ved oppstart stiger ukontrollert og knekker friløpsdiodene. Da vil også transistorene brenne umiddelbart etterpå.
For å forhindre dette kan det kobles inn en stor drossel i serie med motoren.
dette vil forhindre den raske stigningen i strøm som skjer ved lave turtall.
En har da full batterispenning og ingen motspenning i motoren.
Et alternativ er å starte forsiktig, men allikevel vil strømmen kunne stige raskere enn Curtis'en vil registrere.

Otmar har beskrevet litt om Curtis'ens svakheter på:

www.cafeelectric.com     Bla  nedover til "Curtis stuff"

Henning
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

karamurat

takk for hjelpen hens og bosonic.jeg er et skritt nærmere nå.jeg har lite erfaring og muligheter men stor interesse for elbil/ombygge.så jeg er avhengig av andres erfaringer/hjelp. snakkes :)

elektrolux

Hallo Karamurat.

Håper du får det til. Det var underlig å høre at også du bygger mopedbil på samme lest som meg. Nemlig JDM mopedbil, med permanentmagnet skivemotor.

Førstemann ferdig får spandere en prøvetur på taperen. Når begge blir klar kan vi se hvem som kommer lengst på 1 kwh strøm. :D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

karamurat

hi.det høres spennende ut.
selv om du har mye erfaring og tak over hodet :) aksepterer jeg tilbudet med glede.men har et lite spørsmål:
hvordan har du tenkt å overføre kraften fra motor til girkassen?med reim?
jeg tenker ta ut variatoren(reimskive)som sitter i girkassen og koble sammen motor akslingen og girkasse akslingen med en eller annen dings(http://www.kompoteket.no/show.asp?page=goxpage00000054dbmCouplingsHuco%20Oldham%20Style%20Couplings.html) da er det mindre tap av energi.midt i variatorun sitter en bolt som jeg skrudd av men får ikke ut selve variatoren.trenger jeg en avtrekker?hvordan har du gjort det?

en annen ting fart eller turtall.bilen har en dekk som har 53 cm i diameter og omkretsen blir da ca 1,7 meter.og utvekslingen i girkassen er 1:8.
med høyeste motorturtall :ca 3500omd i minuttet *60(i timen)=210.000 omd delt på 8(girkasse):26250
omdreining(det er altså dekkets omdreining i en time).fart:26250*1,7=44,5km/t

hva tror du?
det ble mange spørsmål men håper får svar oh hjelp.:)
lykke til


elektrolux

Hallo karamurat

I stedet for ingeniørmetoden og kalkulator hadde jeg tenkt å ta den noe enklere praktiske metoden for å finne beste utveksling.

Koble motoren midlertidig direkte på girkassen, og se på speedometeret hvor fort det går. Etter det kompenseres det med riktig valg av tannreimshjul, som er mitt førstevalg av kraftoverføring til girkassen. Dermed havner også motoren servicevennlig oppå girkassen.

Det er også mulig å montere en slik skivemotor direkte på inngående aksling på girkassen. Det forutsetter imidlertid at utvekslingen i girkassen stemmer, og at inngående akling må kappes kortere.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA