Bruk av spenningsomformer 12V til 230V

Startet av Twiken, onsdag 02. juni 2021, klokken 10:44

« forrige - neste »

Twiken

Hei!

Mottar en Tesla M3 LR denne måneden og har planer om å teste den ut på ferietur i Norge. I den forbindelse kunne jeg tenkt meg å ha muligheten til å lade f.eks. PC og kamera i bilen. Jeg har sett på løsningen med en Spenningsomformer som benytter seg av 12V - uttaket i bil. For eksempel denne: https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/12-v-tilbehor/transformatorer/spenningsomformer-005120/

Men lurer på om noen har erfaring/tanker om å bruke dette på en M3 LR? 

Wabby

Bør være grei skuring dette.
Men nå ser jeg en del el-biler har hatt problemer med å holde liv i 12v batteriet, så virker som at ombordladeren til enkelte biler er noe slapp.

Men har ikke sett at dette er et stort problem på Tesla.
TM3P 2021 - Oslo

DeepFu

Under baksetet (på høyre side, under et oransje deksel) er det 12v terminaler med konstant strøm. Jeg koblet meg på der med ledning med sigarettenneruttak. Brukte det i en måned til kjøleboks m.m. uten problemer.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Handyman

Når Sentry er på, er det strøm i 12V og USB uttakene hele tiden.
12V batteriet lades også kontinuerlig. Jeg har bla benyttet kjøleboks sammenhengende i et par døgn uten å tappe 12V-batteriet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Twiken

Sitat fra: Handyman på onsdag 02. juni 2021, klokken 11:36
12V batteriet lades også kontinuerlig. Jeg har bla benyttet kjøleboks sammenhengende i et par døgn uten å tappe 12V-batteriet.

Høres jo greit ut. Vet du om det også gjelder i Camp modus?

Handyman

Sitat fra: Twiken på onsdag 02. juni 2021, klokken 21:43
Det vet jeg ikke, det er jo bare å prøve.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

superclementz

Er 99,9% sikker på at jeg så en video på YouTube der det ble sagt disse er aktive i camp mode.
M3P

Twiken

Sitat fra: superclementz på torsdag 03. juni 2021, klokken 22:45

Er 99,9% sikker på at jeg så en video på YouTube der det ble sagt disse er aktive i camp mode.

Høres lovende ut :) Tar sjangsen på at det fungerer bra. Skal oppdatere dere så snart jeg får testet det ut :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA