Flass/skade på rattet til IONIQ 2019

Startet av bjorn3, torsdag 27. mai 2021, klokken 11:11

« forrige - neste »

bjorn3

Hei dere! Har oppdaget en form for rift/skramme på rattet på min IONIQ EV 2019 for noen dager siden. (Se bildelink nederst) Det har kommet litt ut av det blå etter min mening, og jeg skjønner ikke helt hva jeg eventuelt har kommet borti rattet med som har skapt en slik rift.

Er det noen som har opplevd noe tilsvarende, og/eller forstår hva det kan komme av? Er det en form for slitasje jeg burde sett komme som følge av manglende behandling eller lignende? Kan det skje "av seg selv"? Eller er det mest sannsynlig at jeg har raspet det opp selv?  ::)

Bilen er en 2019-modell, og har sådan mange år igjen på garanti. Har sett noen få nytt ratt som følge av unaturlig slitasje, men vet ikke helt hvordan forhandler vil kunne tolke denne saken.

Takker på forhånd for alle svar! :)

Lenke til bilde: https://imgur.com/a/BlDHS8r

E-Trond

Har sett lignende før.
Kan komme av ring på finger og heftig ratting.  ;D
Nøkler eller verktøy i henda ved inn/ut stigning.
Beltespenne i buksa.
Knapper på bukse eller jakke.

Tannpirker og ørlite lim kan redusere skadene.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

Moas

Har fått noe lignende på Kona (og biler før det)

Heldigvis blir det stort sett borte etter noen mnd med massering/bruk.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Zimon

Helt klart en skrape-skade etter en hard gjenstand med litt kant. Ser det på måten den hopper og lager "hakk". Så er som nevnt over noe som har kommet borti ved inn og ut, eller kraftig ratting med en ring på fingeren som er litt hard i kantene eller slikt?

Som også nevnt, prøv å masser det og om det går bort over tid. Slikt dekkes nok ikke av garanti på dette, da det er utvendig påvirkning. Men det er jo lov å spørre verksted om garanti eller en god pris på rep/bytt ratt.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA