Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har dradd campingvogn med Model3?

Startet av Heinz, lørdag 22. mai 2021, klokken 21:11

« forrige - neste »

Heinz

Det finnes noen få små campingvogner der ute som har max totalvekt under 1000kg, lurer på hvordan det er å dra en slik, og hva eventuelt forbruk hadde blitt

Anders9

Sitat fra: Heinz på lørdag 22. mai 2021, klokken 21:11
Det finnes noen få små campingvogner der ute som har max totalvekt under 1000kg, lurer på hvordan det er å dra en slik, og hva eventuelt forbruk hadde blitt

Har selv en knaus travelino tillat totalvekt på 900kg, har ikke fått vært på noe langtur ennda, men når jeg har hatt den bakpå så hvis jeg husker riktig så lå forbruket på ca 280-300wh km, dette er på en AWD LR 2019 modell

jlan

Jeg har satt opp abetterrouteplanner slik at den beregner referanseforbruk separat når jeg kjører med campingvogn. Det står nå på 291. Det er med en Poletta 750 kg vogn.

Ved å legge inn det tallet og den ekstra vekten, så beregner abetterouteplanner ganske bra. 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

paalsen

skysurfer

Sitat fra: Anders9 på lørdag 22. mai 2021, klokken 22:10
Sitat fra: Heinz på lørdag 22. mai 2021, klokken 21:11

Har selv en knaus travelino tillat totalvekt på 900kg, har ikke fått vært på noe langtur ennda, men når jeg har hatt den bakpå så hvis jeg husker riktig så lå forbruket på ca 280-300wh km, dette er på en AWD LR 2019 modell

Stemmer nok bra med forbruket. Jeg kjørte "sør-norge rundt" med en Travelino. Jeg tok utgangspunkt i 200km etapper. Det gikk uten problemer.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

Svk

Om en ikke har B96, er det bare poletta å velge i da?

RJK

Tesla Model 3 har støtte for å dra 1000 kg tilhenger på de fleste årgangene som kan dra henger. Dette kan du dra med bare B. Det eneste du må passe på, er at bil + henger maks kan ha 3500 kg til sammen, som avgjør hvor stor totalvekt hengeren kan ha.

F.eks. tilfeldig valgt 22-modell har en totalvekt på 2 232 kg. Dvs at du med bare B-lappen maksimalt kan dra en henger med tillat totalvekt på 1268 kg. Bilen er "tilfeldigvis" satt opp slik at du kun kan trekke henger med faktisk/aktuell totalvekt (egenvekt + aktuell last) på 1 000 kg.

Med B96 kan tillatt totalvekt utgjøre differansen på 4 250 kg og bilens totalvekt, så de 1268 kg blir da til 2 018 kg. Men likevel kan ikke faktisk totalvekt utgjøre mer enn 1 000 kg. Har du BE kan henger ha totalvekt på 3 500 kg, men fremdeles begrenset av at bilen kun kan dra 1 000 kg aktuell totalvekt.

Selvsagt er det en fordel å kunne dra en tilhenger som kan ha større maksimal totalvekt, men hvor mye det begrenser i forhold til hvilke modeller du får som har høyere maksimal totalvekt  enn de 1268 kg'ene, men samtidig er maksimalt 1000 kg med vogn og faktisk nyttelast, blir litt egenvurdering på.

For egen del vil jeg si B96 er mer aktuell for en med en TMY som kan dra 1600 kg, men bilen er tyngre enn en TM3, så da får man mindre vekt man faktisk kan dra med en slik.

Igjen, tilfeldig valgt 22-modell, så får jeg følgende tall, totalvekt 2 619 kg gir aktuell totalvekt på 881 kg med B, og 1 631 kg med B96. Altså vil du med B96 kunne utnytte alle 1 600 kg som TMY kan trekke, mens det blir en heller liten vogn med bare B.

Mange fine vogner er maks 1 200 kg maksimal totalvekt, så du har et langt bedre utvalg med en TM3 og bare B. Så kan man og ta i betraktning at større vogn betyr mer luftmotstand og mer friksjon som skal overvinnes, så en Poletta eller annen liten, mer aerodynamisk vogn er gunstig i alle tilfeller, utenom plass når du først er på campingplassen.  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

Snuser litt på en liten vogn nå som vi har fått sansen for campinglivet.
Hobby beach ser ut som en ok inngangsbilett som ikke veier for mye.
Men da må jeg ha b96,eller bytte bil.heller mest mot det siste

RJK

Egenvekt 822 kg, totalvekt 1000 kg. Denne får du trukket med en TM3 på bare B-lappen.

Trenger derfor ikke B96, med mindre du går for en bil som har maks totalvekt på ikke mer enn 2 500 kg, og samtidig kan dra minst 1 000 kg. Har ikke sjekket hva din Tang veier.
Bosted Oslo

Svk

Tang er tot over 3tonn.så er max 750kg.
Vurderer seriøst Seal U.kan da dra 940kg med b lappen.
Men mister 4X4 og noen hundre hester

RJK

Da er det like greit å bare ta BE direkte. Er samme opplæringen som B96, men krever praktisk test.

Prismessig er det litt mer kostnad (oppkjøringen), men da slipper du stort sett å forholde deg til den teoretiske "Maks Tillatt Totalvekt", og kan bry deg kun om hva bilen kan trekke, og hengerens aktuelle totalvekt, så lenge hengeren ikke overstiger 3 500 kg på Maks Tillatt Totalvekt.

Og skulle ikke oppkjøringen gå greit, så vil du uansett få B96, da den ikke krever noe bestått prøve.  8)
Bosted Oslo

Svk

Kjørte mye henger mellom 2012 og 2014.Lånte sviger sin.
Hadde da passat stv.
Men så kjøpte jeg meg hybrid uten feste og svigerfar kjøpte caddy maxi samtidig.
Så etter det har jeg ikke kjørt.hadde det i fingrene da. Men tror jeg har glemt det meste nå.derfor ser jeg på oppkjøring som litt ork.og litt tullette å bare ta B96,
Sånn sett så heller det mot poletta 750kg eller tab320 på Tangen.eller en seal U med en beachy/eller kanskje en 320 med tot vekt 850.
Uansett bare tanker foreløbig.har det jo ok i nyinnkjøpt vogn som er stasjonert på fast plass

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA