Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enyaq med skreddersydd lydutvidelse

Startet av Vurderer en elbil, lørdag 01. mai 2021, klokken 14:26

« forrige - neste »

elbilFrodo

Dette er visstnok noe sånt de skriver om lyden:

Lydanlegget
Skoda har lovet oss mulighet for Canton lydanlegg siden Enyaq iV først ble annonsert. Det har så langt uteblitt, i stedet kan man oppgradere til Skoda Sound System. Som rett og slett betyr en subwoofer i bagasjerommet. Men dette er forsinket til begynnelsen av 2022, så bilen jeg har fått til test er med standardanlegget. Grøss og gru, tenkte jeg.

Men jeg ble positivt overrasket. Dette er langt bedre enn den triste opplevelsen jeg fikk av VW ID.3. Enyaq-anlegget har faktisk bass å snakke om, den er relativt fyldig og kontant og tilfører musikken fundamentet som ID.3 sårt manglet.

Diskantgjengivelsen er klar, med luftige overtoner og i det hele tatt vellydende musikk hele veien. Senterhøyttaleren i front binder stereolyden mellom venstre og høyre høyttalere godt sammen, og evner å gi noe som minner om et stereoperspektiv, med instrumenter og sangere som høres litt ut som de er på utsiden av bilen.

Jeg må dra opp bassen litt i den 3-bånds tonekontrollen for å få den der jeg vil, og et kompromiss med det er at mellomtoneområdet låter flatere. Stemmene kommer ikke ut og frem som jeg ønsker, og Enyaq kan ikke konkurrere biler med oppgradert lydanlegg i denne disiplinen. Men det er overraskende bra til standardanlegg å være.

daktari

Takk. Interessant at de sammenligner med ID3 og ikke ID4, men det er kanskje noe med rekkefølgen av testene?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elbilFrodo

Jeg så at ID4 ikke fikk så bra omtale av lydanlegget. Men det var gjort av en annen journalist, så det spørs om personenes ører, forventninger og dagsform er mer forskjellig enn anleggene.

Jeg kommer uansett til å prøve standardanlegget en stund før jeg eventuelt hiver meg på oppgradering.

Olemann

Ettersom det kanskje er noen her på Enyaq forum som ikke er så ofte innom ID.4 forum så linker jeg ut en interessant diskusjon om lyd i ID.4, der også andre biler er omtalt og testet, herunder også Enyaq.

https://elbilforum.no/index.php?topic=56089.60

Bigdrago

Min forhandler monterer anlegget fra bassbrothers for 9500kr.
Ser at andre ikke tilbyr dette og noen andre skal ha 10500.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

StianHH

Sitat fra: Bigdrago på onsdag 19. mai 2021, klokken 22:41

Skal forhandler ha 9500,- for å montere anlegget? dvs. 9500,- for en times jobb, ettersom jeg forventer at de er komfortable med å åpne deksler etc. for å skjule kabelen.

Tafsern

Sitat fra: StianHH på torsdag 20. mai 2021, klokken 13:57

Skal forhandler ha 9500,- for å montere anlegget? dvs. 9500,- for en times jobb, ettersom jeg forventer at de er komfortable med å åpne deksler etc. for å skjule kabelen.

Det er pris inkludert montering.

StianHH

Sitat fra: Tafsern på torsdag 20. mai 2021, klokken 14:27

Anlegget koster 9900,- så det stemmer neppe.

telcontar

Sitat fra: StianHH på fredag 21. mai 2021, klokken 07:58

Kanskje pris uten moms siden det er fastmontert utstyr som følger nybil før utlevering. Gjelder jo samme for hengerfeste og vinterhjul.

Tafsern

Sitat fra: StianHH på fredag 21. mai 2021, klokken 07:58

Det stemmer iallefall ikke at de tar nesten 10k for å montere en kabel og en boks.

Bigdrago

9500 for totaltpakken da. Dvs forhandler kjøper inn og monterer.
To simplify:
De kjøper inn fra bassbrothers og de monterer det for meg. Jeg betaler 9500 til forhandler. 9500 inkluderer lydanlegget fra bassbrothers OG montering.
JA det er momsfritt og derav prisen. Ja det er en av fordelene med å kjøpe elbil.
Mvh Captain Obvious.
😅😅
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

EppaTo

Er det noen som har fått testet denne pakken? Gjerne etter å ha hørt orginal lyden?

Dette er den første helt nye bilen jeg har kjøpt, og jeg ble veldig skuffet da jeg måtte nedgradere lydannlegget for å få fornuftig leveringstid på bilen.
Møller nevnte at de vurderte en samarbeidspartner på lydannlegg, men så hørte jeg ikke noe mer før bilen plutselig stod der. Jeg antar dette var annlegget de snakket om.

Selv om jeg har skrudd mange annlegg i bil, og intruksjonene fra Bassbrothers var veldig bra, så tror jeg jeg skal høre med forhandler om de kan montere, har lite lyst til å dra av paneler på helt ny bil, litt for ofte det ender med knekte klips :D

StianHH

Sitat fra: Bigdrago på fredag 21. mai 2021, klokken 13:58
9500 for totaltpakken da. Dvs forhandler kjøper inn og monterer.
To simplify:
De kjøper inn fra bassbrothers og de monterer det for meg. Jeg betaler 9500 til forhandler. 9500 inkluderer lydanlegget fra bassbrothers OG montering.
JA det er momsfritt og derav prisen. Ja det er en av fordelene med å kjøpe elbil.
Mvh Captain Obvious.
😅😅

Hvilken forhandler er dette hos?  Høres ut som en bra deal :)

EppaTo

Kan avsløre at Møller Stavanger var uinteressert i å vurdere Bassbrother sin pakke. De ville heller sjekke med lokal leverandør.

De kunne heller ikke montere uten MVA på allerede utlevert bil :(

Tafsern

Sitat fra: EppaTo på tirsdag 25. mai 2021, klokken 16:26
De kunne heller ikke montere uten MVA på allerede utlevert bil :(

Nei, akkurat det kom jo ikke som noe sjokk da :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA