Tesla Model Y utsatt – kan komme fra Kina

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 27. april 2021, klokken 17:14

« forrige - neste »

sjokomelk

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 08. juni 2021, klokken 09:27
Sitat fra: emurof på mandag 07. juni 2021, klokken 14:35
Det står jo på sidene hva Tesla estimerer, så det er ingen grunn til å tro på løgner i media.

Hvilke løgner i media? Tesla har estimert i godt over 2 år nå. Det er snart 2 år og 3 måneder siden jeg, med mange flere, slang inn en bestilling til Tesla på en Model Y. Samtidig med bestillingen overførte vi også 15000 kroner hver til Tesla, som en forhåndsbetaling/depositum. Siden vi gjorde bestillingen har vi ikke hørt noen verdens ting fra Tesla, og heller sett at estimatet de har hatt på websiden har flyttet seg stadig lengre ut i tid.

Så hva skal vi stole på? Tesla? Om Tesla hadde vært pålitelig selv så hadde vi jo hatt bilene allerede. Men den gang ei. Det eneste som gir oss noe som helst guiding er ryktebørs og media. Tesla selv er helt tyst. Er ikke selv du enig i at informasjonen fra Tesla til spesielt de som tidlig bestilte Model Y, er helt på trynet elendig og mangelfull?
Du har ikke bestilt en Model Y hos Tesla. Du har lagt inn en forhåndsreservasjon på en bil. Hvis du leser avtalen du signerte da du la inn denne, så har ikke Tesla lovet deg levering av bil til en spesifikk dato, og de har tatt høyde for at alle datoer som er nevnt kun er preliminære og kan forandre seg.
Bestilling av bilen skjer først når Tesla har bekreftet produksjonsstart og du binder deg til å faktisk kjøpe bilen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

andy99

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 08. juni 2021, klokken 12:00
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 08. juni 2021, klokken 09:27
Sitat fra: emurof på mandag 07. juni 2021, klokken 14:35
Det står jo på sidene hva Tesla estimerer, så det er ingen grunn til å tro på løgner i media.

Hvilke løgner i media? Tesla har estimert i godt over 2 år nå. Det er snart 2 år og 3 måneder siden jeg, med mange flere, slang inn en bestilling til Tesla på en Model Y. Samtidig med bestillingen overførte vi også 15000 kroner hver til Tesla, som en forhåndsbetaling/depositum. Siden vi gjorde bestillingen har vi ikke hørt noen verdens ting fra Tesla, og heller sett at estimatet de har hatt på websiden har flyttet seg stadig lengre ut i tid.

Så hva skal vi stole på? Tesla? Om Tesla hadde vært pålitelig selv så hadde vi jo hatt bilene allerede. Men den gang ei. Det eneste som gir oss noe som helst guiding er ryktebørs og media. Tesla selv er helt tyst. Er ikke selv du enig i at informasjonen fra Tesla til spesielt de som tidlig bestilte Model Y, er helt på trynet elendig og mangelfull?
Du har ikke bestilt en Model Y hos Tesla. Du har lagt inn en forhåndsreservasjon på en bil. Hvis du leser avtalen du signerte da du la inn denne, så har ikke Tesla lovet deg levering av bil til en spesifikk dato, og de har tatt høyde for at alle datoer som er nevnt kun er preliminære og kan forandre seg.
Bestilling av bilen skjer først når Tesla har bekreftet produksjonsstart og du binder deg til å faktisk kjøpe bilen.
Hvis du først skal være påståelig får du ha utrykkene riktig ;)
Vi har inngått en; Avtale om forhåndsbestilling av motorkjøretøy ModelY
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

advale

Sitat fra: kodax på tirsdag 08. juni 2021, klokken 11:01
Det andre bilmerker gjør er X måneder før de kanskje kan levere bilen kreve at du skriver under på en kontrakt som binder deg til en pris som de kan jekke opp hvis de vil, og du må betale penger dersom du vil trekke deg fra kontrakten. Noen av leverandørene sier så at den kommer til ett tidspunkt, andre sier helt andre ting, og det  ingen vet egentlig når bilen kommer.
De 15K til Tesla kan du få tilbake når som helst, og vi som bestilte tidlig får bilen til 70-80K billigere enn dagens pris.
Jeg er enig i at informasjonen fra Tesla gjerne kunne vært bedre, men jeg er ikke enig i at de fleste andre leverandørene er bedre.

Du husker nok helt feil. Det var vel stort sett Hyundai med Kona (og kanskje e-Tron/i-Pace i begynnelsen?) som "tvang" folk til å kjøpe lenge før levering. Men stort sett i de siste årene er det depositum men man blir ikke tvunget til å skrive kontrakt før bilen er 1-3 mnd unna.

Det er pga corona og valuta at Tesla satt opp 70-80k. Nå er valutaen tilbake til normalen men blir prisen justert? Nei.

Der andre sender nyhetsmailer eller i media med forklaringer så hører man ingenting fra Tesla. Tesla er ikke mye dårligere, men dårligere er de definitivt.

SurSnasen

[attachment id=0 msg=982120]
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 08. juni 2021, klokken 12:00

Ok. La oss se hva som står på konto-siden når jeg logger meg inn på Tesla: klikker meg inn på "Administrer" på min bil. Da står det med store bokstaver under bildet av den bilen jeg la inn forhånds-etellerannet på:
"Din Model Y-bestilling"

Lengre ned: "Merk deg at endringer av bestillingen din kan påvirke leveringstidspunktet, forsikringen og prisen"

Ingen videre avtaledokumenter som ligger der, bortsett fra en depositumsfaktura pålydende de 15000 kronene som ble innbetalt 15.03.2019.

Tesla har absolutt ikke lovet noen som helst leveringsdato, leveringsmåned, eller engang leveringsÅR. Ingen bestrider det. Men poenget er hvor håpløst elendig prosessen er. Man legger inn en forhåndsbestilling, betaler et noenlunde solid depositumsbeløp, og opplever deretter fullstendig taushet fra selger (Tesla). Ikke en telefon, ikke en eneste mail. Ingen verdens ting på de hittil 2 år og snart 3 måneder som har gått. Er du ikke enig i at det er særdeles dårlig kundebehandling? Alt vi har å støtte oss på er ryktebørs og et (har vist seg) verdiløst estimat på websiden.

Og likevel klages det på at media farer med feil informasjon og løgner...

Klykken

Hvilken tilleggsinformasjon og oppfølging hadde du ønsket deg?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

SurSnasen

Sitat fra: Klykken på tirsdag 08. juni 2021, klokken 14:56
Hvilken tilleggsinformasjon og oppfølging hadde du ønsket deg?

Alternativet til fullstendig taushet i 2 år og 3 måneder:
- mer eller mindre jevnlige mailer med statusoppdateringer
- hva skjer? Hva er status på fabrikken? Hva er oppdatert leveringsestimat? Oppdateringer på forbedringer etc på selve bilen?

Det er mye Tesla kan informere om. Det er ikke verre enn å sende ut enkle emailer for å i det minste gi sine kunder en aldri så liten følelse av at Tesla faktisk bryr seg. At de faktisk gir en liten anerkjennende slags takk til alle som har betalt inn en anstendig mengde kroner i rentefritt lån til Tesla.

Mange skal planlegge sitt bilhold. Når må man begynne salgsprosess på eksisterende bil? Må man ha ventebil? Leasingavtaler som utløper? Etc.

kodax

Sitat fra: advale på tirsdag 08. juni 2021, klokken 14:33
Du husker nok helt feil. Det var vel stort sett Hyundai med Kona (og kanskje e-Tron/i-Pace i begynnelsen?) som "tvang" folk til å kjøpe lenge før levering. Men stort sett i de siste årene er det depositum men man blir ikke tvunget til å skrive kontrakt før bilen er 1-3 mnd unna.

Det er pga corona og valuta at Tesla satt opp 70-80k. Nå er valutaen tilbake til normalen men blir prisen justert? Nei.

Der andre sender nyhetsmailer eller i media med forklaringer så hører man ingenting fra Tesla. Tesla er ikke mye dårligere, men dårligere er de definitivt.
Da jeg ble oppringt for å skrive kontrakt ifm Enyaq-reservasjonen min, så var det veldig usikkert når jeg kunne få den, altså likt som eTron-reservasjonen min (men jeg hadde en mye dårligere magefølelse med eTron-bestilling.) Supert hvis folk nå får bilene sine som lovet, men det er jo fortsatt mye snakk om at de forskjellige modellene blir forsinket ifm brikke-mangel etc., så jeg tviler nok på at alle kommer til  få bilene de har bestilt til forespeilet tid.
Om TMY-prisene blir satt ned igjen er jo en helt annen diskusjon. Dersom den gjør det, så er jo det fint for alle (med unntak av de som vil tjene på å videreselge). Dersom den ikke blir satt ned, så er jo det fint for de som bestilte tidlig at de får den til en gunstig pris.
Noen har latt være å kjøpe annen elbil fordi de venter på denne, og dersom man kjører rundt med en fossibil som både koster mer i bruk og forurenser, så er det jo ekstra irriterende. En mail fra Tesla hadde sikkert gjort at man følte seg litt mer "sett", men folk hadde vel ikke handlet anderledes, så det har vel egentlig liten praktisk betydning.
De sa altså at de planla å starte produksjonen tidlig 2021, dvs to år etter at de lanserte den. Dette ble så flyttet til midten 2021. Hvis de leverer ut biler sent 2021 (som er det de opplyser om ved nybestilling nå), så vil jeg påstå at de har sitt på det tørre (man kan ikke forvente å få bil samtidig som en ny fabrikk starter en produksjon). Hvis leveringer først starter tidlig 2022, så er de blitt forsinket. Med dagens utfordringer ift korona, brikkemangel, tysk byråkrati etc., så har de min fulle forståelse, men da er jeg enig i at de burde sende ut noe informasjon til de som har bestilt. Det virker som noen er sinte fordi de har hørt at bilene først kommer i 2022. DET er å tro på rykter, uansett hvor "troverdige" kildene er:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

nosi1202

Men det er vel ikke kjøpers problem at fabrikken ikke er klar?
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

hELgenen

Sitat fra: nosi1202 på tirsdag 08. juni 2021, klokken 19:06

Er det ikke akkurat det det er? Jeg mener - dersom du dunker inn 15.000 NOK i 2019 med lovnad om bil senest midten av 2021 - og så ikke hører en dritt foruten masse ubekreftede rykter gjennom media - noen korrekte, andre usanne, så er det vel nettopp du som kunde her som sitter langt oppe til knærne i møkk - er det ikke?
Ikke får du renter på pengene du har dunket inn - ikke hører du noe fra leverandøren som skal produsere bilen - du får null respekt og null informasjon - om det ikke er kjøpers problem hva søren er det da?

De andre aktørene sender ut pressemelding etter pressemelding - gir rabatter for forsinkelser og prøver virkelig å vise at de bryr seg. Og Tesla gjør hva?

kodax

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 08. juni 2021, klokken 19:17
Sitat fra: nosi1202 på tirsdag 08. juni 2021, klokken 19:06

Er det ikke akkurat det det er? Jeg mener - dersom du dunker inn 15.000 NOK i 2019 med lovnad om bil senest midten av 2021 - og så ikke hører en dritt foruten masse ubekreftede rykter gjennom media - noen korrekte, andre usanne, så er det vel nettopp du som kunde her som sitter langt oppe til knærne i møkk - er det ikke?
Ikke får du renter på pengene du har dunket inn - ikke hører du noe fra leverandøren som skal produsere bilen - du får null respekt og null informasjon - om det ikke er kjøpers problem hva søren er det da?

De andre aktørene sender ut pressemelding etter pressemelding - gir rabatter for forsinkelser og prøver virkelig å vise at de bryr seg. Og Tesla gjør hva?
Ja, her sitter helt klart folk langt oppe til knærne i møkk, vi snakker vel nesten seriøse overgrep på menneskeheten, men dagens rente er det jo snakk om et potensielt tap på flere hundre øre i renteinntekter. Elon, du er en skam for menneskeheten, måtte alle elektroners mor sende deg ut i den evige bane!
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

automat

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 08. juni 2021, klokken 19:17

Er det ikke akkurat det det er? Jeg mener - dersom du dunker inn 15.000 NOK i 2019 med lovnad om bil senest midten av 2021 -

Hvem har fått en slik lovnad?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

nosi1202

Poenget med kommentaren min var at kjøper ikke skal måtte lide for at fabrikken ikke er klar. Da får man sende biler fra et annet sted eller kompensere på et vis.

2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

sjokomelk

Det er ingen som har blitt lovet bil i Norge, overlevert av Elon Musk personlig mens han kneler for deg og overrekker nøkkelkortet, før 30. juni 2021. Eller hvilken som helst valgfri dato. Det har alltid vært operert med "Estimert produksjonsstart (tidspunkt X)", og Tesla står med ryggen fri, da det i avtalen kun står "Etter at du har fullført din bestilling, og alternativene du har valgt blir tilgjengelige i produksjon, vil vi invitere deg å bekrefte og/eller å fullføre konfigurasjonen av ditt Kjøretøy." Datoer nevnes ikke, kun "Blir tilgjengelige i produksjon". Og de har aldri sagt en håndfast dato produksjonen skal begynne. Alt er løse estimater.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

advale

Sitat fra: kodax på tirsdag 08. juni 2021, klokken 15:14
Noen har latt være å kjøpe annen elbil fordi de venter på denne, og dersom man kjører rundt med en fossibil som både koster mer i bruk og forurenser, så er det jo ekstra irriterende. En mail fra Tesla hadde sikkert gjort at man følte seg litt mer "sett", men folk hadde vel ikke handlet anderledes, så det har vel egentlig liten praktisk betydning.

Her er jeg heeelt uenig med deg. Selvfølgelig vil det få påvirkning. Mange kjøper på impuls så da kan du regne frem til de som er midt i mellom hardcore-"fanboisa" som kan vente i maange år og de som kjøper på impuls. Og den gruppen er ikke liten. Samt for elbiler er merkelojaliteten mye lavere kontra tradisjonelle ice-bilene.

daktari

15000,- i Dogecoin i 2019 hadde blitt litt cash nå. Eller TSLA.
Flaks at Sp ikke satte Tesla-skatten fra første krone.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA