Hovedmeny

Ukomfortabel og jævlig?

Startet av cberg, søndag 25. april 2021, klokken 20:32

« forrige - neste »

Dieselgubben

Ble også usikker på TMY, spesielt støy og kjørekomfort. Rett og slett for sportslig oppsett til å være en familiebil til vårt bruk. Hjelper heller ikke med telehiv, huller og grov asfalt. Id4 skårer godt på kjørekomfort og støy, så det ble vårt valg i denne omgangen.

Har likevel ikke avskrevet TMY, spesielt ladenettverket på nordkalotten er i ferd med å bli suverent. Så kommer til å teste ut Y når den kommer, ting kan jo endre seg til da.

daktari

Selv tyske blader pleier jo å være anstendige nok til å la utenlandske biler få komfortseier når det stemmer, og har også kritisert noen tyske modeller for overdreven stivhet. Så bekymringen er nok reell.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Thalgar

Performance som vart testa då. Har vel aldri vore kjent for komfort på 3 heller.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Kires

Da blir Y uaktuell for min del. Model 3 er morsom å kjøre men utrolig hvor mange ujevnheter i veien den finner som ikke finnes når jeg kjører EQC'en:) Vil ikke ha stiv og bråkete familiebil, holder å ha en slik bil.
2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

Diravi

Sitat fra: Thalgar på onsdag 23. juni 2021, klokken 23:31
Performance som vart testa då. Har vel aldri vore kjent for komfort på 3 heller.

Du har rett; det hadde jeg oversett i farten.

Ser at AMS beskriver (oppdatert) Model 3 som relativt komfortabel. Y er vel kjent for å være hardere. Jeg kjørte en tidlig norsklevert 3 og kunne ha levd med fjæringen, men lykkelig ville jeg ikke blitt. Model S med luftfjæring er ikke mykere enn den må være, den heller. Håpet får bli at europeisk Y blir lettere og stivere i karosseriet pga megacasting og dermed ikke trenger å avfjæres så hardt. Hvis ikke må det bli brukt S Raven.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Diravi

Bumper denne. Nå har jeg drevet en del research inne på det amerikanske forumet og chattet med folk der. Og utfordringen er at beskrivelser av fjæringskomfort er fryktelig subjektivt, ikke minst når man skal oversette fra amerikanske forhold. Men likevel er sikkert 2/3 av amerikanerne som har kommentert, misfornøyd med fjæringskomforten. Resten synes rett og slett ikke det er så viktig fordi de føler de har kjøpt en sportsbil. Så jeg er veldig usikker på hva vi skal gjøre. Jeg kjørte en Volvo V40 med 150 hk bensin i 3,5 år. Vi oppdaget ikke at den hadde sportsunderstell før den ble levert (det hadde tydeligvis alle modellene unntatt den lille dieselen de hadde som prøvebil...), og i de samme 3,5 år irriterte jeg meg over dårlig komfort; over hull i veien, fartsdumper, sprekker, telehiv på dårlige distriktsveier - mental smerte, rett og slett. Kun på slett E6 i 80+ fløt den avgårde. Og jeg vil ikke dit igjen.

Hadde kjøpt en ny S på flekken om de kostet 750', men 900' er ikke aktuelt på en flekk. Men er forberedt på å levere igjen bilen og holde ut med vår gamle S (null problem så lenge den ikke blir dyr på verksted; det er beste bilen vi har hatt) til en ny S blir innenfor rekkevidde. Men det er jo synd å levere igjen en flott ny bil (kan alltids flippe den).

Spørsmålet er hva man kan gjøre for å avhjelpe situasjonen? Amerikanerne kjøper dyre coilovers som sikkert bryter garantien på alt av oppheng, noen mener at bedre dekk og lettere felger hjelper. Såvidt jeg husker er amerikanske dekk i utgangspunktet rettet inn mot komfort og holdbarhet og gir en god dag i veigrepet, så jeg har ingen tro på at nordeuropeiske dekk blir noe mer komfortable. Andre grep? Vi har bestilt en LR med 19».

daktari

Sitat fra: Diravi på lørdag 07. august 2021, klokken 22:02
...bekymret for stiv bil...
Jeg ville prøvekjørt før du tar imot. Det blir neppe særlig ventetid på, denne slik som 3ern. Hvis du har bestilt til lav pris så tar du ut, prøver litt og selger.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Diravi

Sitat fra: daktari på lørdag 07. august 2021, klokken 22:10
Sitat fra: Diravi på lørdag 07. august 2021, klokken 22:02
...bekymret for stiv bil...
Jeg ville prøvekjørt før du tar imot. Det blir neppe særlig ventetid på, denne slik som 3ern. Hvis du har bestilt til lav pris så tar du ut, prøver litt og selger.

Jeg får vel neppe prøvekjørt FØR jeg tar den ut? Må ta den ut og kjenne på de første kilometrene, og så evt. flippe den. Det er det som er backup-planen.  Ja, har en bedre pris, så det blir en bedre løsning å selge videre enn å betale 6 kr per km over 100... :-)

Handyman

Vi hadde Avensis -09 før LR Model 3, og vi tenker ikke over at den er ukomfortabel. Oppleves mer sportslig.... men det skulle bare mangle. Tenker selv aldri over at den er stiv osv. TMY skal være mer komfortabel enn TM3.
Å spørre amerikanerne om fjæringskomfort er lite til hjelp for europeere. Vannseng er ofte et ord som dukker opp i mitt hode i denne sammenhengen.
Prøvekjøring er å anbefale dersom dette er meget viktig for deg, men i følge Telsa tar det litt tid før de får biler til prøvekjøring.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Diravi

Sitat fra: Handyman på lørdag 07. august 2021, klokken 22:20
Vi hadde Avensis -09 før LR Model 3, og vi tenker ikke over at den er ukomfortabel. Oppleves mer sportslig.... men det skulle bare mangle. Tenker selv aldri over at den er stiv osv. TMY skal være mer komfortabel enn TM3.
Å spørre amerikanerne om fjæringskomfort er lite til hjelp for europeere. Vannseng er ofte et ord som dukker opp i mitt hode i denne sammenhengen.
Prøvekjøring er å anbefale dersom dette er meget viktig for deg, men i følge Telsa tar det litt tid før de får biler til prøvekjøring.

Det er nok ikke riktig; rapportene går på at Model 3 (2021-versjonen) er marginalt mer komfortabel enn Model Y. Den ekstra vekten Model Y har, gjør fjæringen mer anstrengt.

Amerikanere er etter hvert vant til BMW M2 og tilsvarende, så jeg tror den gamle vannseng-komforten er litt utdatert. Men ja, typisk oppsett «over there» er nok mykere enn i Europa.

Bilen min er i Norge 10. september og jeg tror det er liten eller ingen mulighet til å prøvekjøre før den tid. Og hvilken effekt skulle det ha? Jeg har ikke grunnlag for å avbestille bilen. Det jeg har er muligheten til å levere den igjen. Det å ikke ta ut bilen er ikke en opsjon hos Tesla. Selv om jeg sikkert kan levere den «tilbake» der og da.

Problemet er da uansett ikke løst hvis jeg må lete etter et annet alternativ. S er for dyr, 3 for begrenset. Det blir Mach-e i så fall, og å håpe på at Tesla åpner opp ladestasjonene sine.

Men selvsagt håper jeg jo (ganske urealistisk) på at Kina-bilene har fått sånn noenlunde orden på fjæringen.  8)

Handyman

Sitat fra: Diravi på lørdag 07. august 2021, klokken 22:28

Det er nok ikke riktig; rapportene går på at Model 3 (2021-versjonen) er marginalt mer komfortabel enn Model Y. Den ekstra vekten Model Y har, gjør fjæringen mer anstrengt.

Amerikanere er etter hvert vant til BMW M2 og tilsvarende, så jeg tror den gamle vannseng-komforten er litt utdatert. Men ja, typisk oppsett «over there» er nok mykere enn i Europa.

Bilen min er i Norge 10. september og jeg tror det er liten eller ingen mulighet til å prøvekjøre før den tid. Og hvilken effekt skulle det ha? Jeg har ikke grunnlag for å avbestille bilen. Det jeg har er muligheten til å levere den igjen. Det å ikke ta ut bilen er ikke en opsjon hos Tesla. Selv om jeg sikkert kan levere den «tilbake» der og da.

Problemet er da uansett ikke løst hvis jeg må lete etter et annet alternativ. S er for dyr, 3 for begrenset. Det blir Mach-e i så fall, og å håpe på at Tesla åpner opp ladestasjonene sine.

Men selvsagt håper jeg jo (ganske urealistisk) på at Kina-bilene har fått sånn noenlunde orden på fjæringen.  8)
Jeg satte ting på spissen, men  jeg lærte også noe nytt. Takk.
Når det gjelder åpning av laderne i Europa, ville jeg ikke basert meg på det. Alle som kjenner Elons tidsestimater, vet at 2 uker like gjerne kan bety 2 år, eller mer.... eller til og med aldri.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Virker som mange glemmer at dekk betyr veldig mye på komfort og kjøreegenskaper?

Er veldig stor forskjell på knallharde dekk vs myke.
Fjæringen er selvfølgelig viktig for kjøreegenskaper, men daglig komfort bestemmes mye av dekk og støydemping.

Vi vet ikke hvilke dekk TMY fra Shanghai har, men denne artikkelen antyder Goodyear...
https://teslanorth.com/2021/03/15/tesla-model-y-in-china-switches-from-hankook-michelin-tires-to-goodyear/

Det kan være positivt.
Personlig dytter jeg nok min TMY inn på Mercasol behandling med støydempingspakke, om den beholdes.
Jeg, med flere har bare positive erfaringer med Mercasol,foruten sterk løsemiddel-lukt i 14 dager😄 så kan Tesla sin rust-garanti ryke til h****e, ubrukelig, bedre dekket av Mercasol sin.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

Sitat fra: Diravi på lørdag 07. august 2021, klokken 22:28

Hva mener du med at du ikke har grunnlag for å avbestille den? Det er jo helt åpent for det hos Tesla, ingen problem i det hele tatt. Har du betalt 15k i dep får du igjen alt, har du betalt 1k mister du vel den tusenlappen, men er du ikke interessert i bilen så er kanskje det like greit, i stedet for å risikere noe rundt bruk og retur osv.

geear

cberg

Jeg ble såpass usikker at jeg valgte å droppe Model Y inntil videre og heller gå for en Audi Q4 e-tron 50 quattro.

Superfornøyd med den så langt, men kommer nok til å teste Model Y når det blir mulig å prøvekjøre.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA