Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Andbefalninger ved nye batterier?

Startet av frodes, lørdag 21. juli 2012, klokken 23:42

« forrige - neste »

frodes

I natt når vi kom tilbake fra 14 dagers ferie var selvfølgelig vår Leaf helt død.  Jeg tenkte det kunne være greit å teste ut hvordan Nissan Veiassitanse ville håndtere dette. Endte med at Falc kom , så på den i to sekunder, og kjørte den til BNH Økern. Der står den fortsatt urørt, og de vet ikke hvor nøklene er..

Ikke akkurat den servicen jeg forventet, men sånn er det nå.

Nye feil følger nok i morgen :)


Leaf Kjøpt hos Gol Auto Januar 2012

jkirkebo

Sitat fra: frodes på torsdag 21. juni 2012, klokken 15:34
I natt når vi kom tilbake fra 14 dagers ferie var selvfølgelig vår Leaf helt død.  Jeg tenkte det kunne være greit å teste ut hvordan Nissan Veiassitanse ville håndtere dette. Endte med at Falc kom , så på den i to sekunder, og kjørte den til BNH Økern. Der står den fortsatt urørt, og de vet ikke hvor nøklene er..

Ikke akkurat den servicen jeg forventet, men sånn er det nå.

Nye feil følger nok i morgen :)

Stått tilkoblet hele tiden ? Høres ut som den vanlige 12V-lades-ikke feilen. Falck hadde bare trengt å koble på en 12V booster pack til 12V batteriet for å få liv i den.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

koffeld

edit: Problemstilling jeg tok opp debatteres i annen tråd.
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

cra

Vil tru at solcella på spoileren burde bøte på dette; den skal visstnok lade 12V-batteriet. Ellers er jo CTek-lader nevnt, men om man ikke står parkert slik at man kan koble til en slik så kunne kanskje solcellelader for 12V gjøre susen?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: cra på fredag 22. juni 2012, klokken 12:59
Vil tru at solcella på spoileren burde bøte på dette; den skal visstnok lade 12V-batteriet. Ellers er jo CTek-lader nevnt, men om man ikke står parkert slik at man kan koble til en slik så kunne kanskje solcellelader for 12V gjøre susen?

Så sant vi ikke har en typisk "norsk sommer" så bør det kunne avhjelpe litt, forutsatt at bilen står parkert i sola da og ikke innendørs...

Men står du parkert slik at du ikke kan koble til en CTek så får du kanskje heller ikke koblet til ladekabelen ? I så fall oppstår uansett ingen problemer. Bilen vil da lade 12V batteriet i 5 minutter hver 5. dag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gbzdoc

Skjønner ikke helt hva Nissan har tenkt på når det kommer til lading av 12v batteriet. På av alle ting; en elbil med "ørten KW" med strøm, så går et fiselite 12v batteri tomt...

Laderutinene i bilen birker jo helt steinaldersk. Må være noen fra fossilavdelingen eller noe som har designet den delen av bilen. ;)

(Om det er de samme som har laget BMSen så blir jeg "litt" skremt...)

frodes

Jkirkebo har helt rett, den hadde stått tilkoblet hele tiden.
Det som forundrer meg aller mest er at bilen hadde ladet seg opp nok til å starte via solcellepanelet når den stod ute på BNH. Den hadde jo stått ute hele perioden også.  Han mekanikeren jeg snakket med trodde ikke at solcellepanelet virket når bilen står tilkoblet! Hva er da poenget.

Uanset en lekse lært, og neste gang låner vi den nok bort rett og slett!
Leaf Kjøpt hos Gol Auto Januar 2012

Kvein564

Noen som vet om Nissan veiassistanse assisterer i Norden også??
Fra Stavanger
Svart Leaf ("ELmer")  Anskaffet 04.2012 Ålgårds Auto
Koser meg i kollektivfeltene:))

gbzdoc

What?? Solcella lader ikke når den står tilkoblet, og det gjør heller ikke den innebygde laderen som lader fra nettet/fremdriftsbatteriet?? Er det bare jeg som rett og slett er sjokkert? (Har ikke ord for hvor stupid dette virker...)

Her burde kanskje foreningen bruke sine kontakter og få en uttalelse fra Nissan på:

- Hvordan er dette egentlig "skrudd sammen"?
- Hva er riktig måte å forlate bilen på når man skal på to ukers ferie?
- Har Nissan noen planer om å løse dette? (Sende ut C-tek ladere til samtlige kunder?? ;-)
- Blir dette noe bedre/annerledes med den firmware oppdateringen de har kalt inn til?

Er jo sikkert en fordel for Nissan å slippe ørten daue biler i løpet av sommeren bare pga. sånt tullball som dette.

Lynet

Dette er allerede meldt inn til Nissan av min mekaniker hos Witro bil. Fikk samme idiotiske problemet i vinterferien.
Leaf er rett og slett ikke programert for Norske forhold.....

Men har enda ikke fått svar fra Nissan Europa/Japan!!!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

corvy

Jeg har tenkt å lade mellom 50% og 70% og så sette bilen utenfor ikke tilkoblet strøm. Basert på det dere skriver skal dette være en ok løsning for 3 ukers ferie :)

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

eivisa

Min bil var ladet til 50% da jeg dro på ferie i 4 uker. Var ikke tilkoblet. Stod i mørk garasje hele tiden. Alt helt ok da jeg kom igjen.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Nettulven

Vi var også på 2 ukers ferie, ladet den til 80 % før vi dro, og hadde ikke noe forandringer når vi kom hjem. Bremsene hang litt når jeg trykket av handbrekket. Men det er vel kanskje fordi det er lite bremsene blir brukt..

Thomas Parsli

Vi har også vært på 14 dagers ferie :)
Bilen hadde 37km på GOM når jeg dro og like mye når jeg kom hjem, alt virket normalt.
Da det var uklart hvordan den skulle brukes dagen etter satte jeg den til lading (etter å ha kjørt noen meter for å sjekke om den var ok).

Kan problemene enkelte har opplevd skyldes defekt (12v) batteri, eller manglende lading av 12v batteriet?

Thomas
(man "mister" vel ikke titallt kWh over to uker?)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

frodes

det var 12v batteriet som var synderen i kombinasjon med manglende lading. Har vært borte en tur til  nå, og da lot jeg bilen stå uten lading, og alt fungerte som det skulle når vi kom hjem.
Leaf Kjøpt hos Gol Auto Januar 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA