Hovedmeny

Meningsmåling om robottaxi

Startet av Counterpointer, torsdag 15. april 2021, klokken 10:56

« forrige - neste »

Motorwatt

Kanskje det største problemet blir å få passasjerer som tar sjansen?  ::)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Sitat fra: emurof på lørdag 17. april 2021, klokken 14:11

FSD-betaen fungerer allerede overraskende bra midt i byen. Neste versjon vil være enda et stort skritt fremover på grunn av flere grunnleggende forbedringer.

Nei, dessverre,  alle FSD-videoene viser at det er farlig og ukomfortabelt. Uten en sjåfør til å ta kontrollen hadde det vært tonnevis med ulykker. Akkurat nå er det en gimmick.

Jeg deler derimot dit håp om at de løser dette, men med mindre du er innsider og vet om noe hemmelig nytt ser det ikke lovende ut.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: Motorwatt på søndag 18. april 2021, klokken 20:11
Kanskje det største problemet blir å få passasjerer som tar sjansen?  ::)
Her I byen har vi som kjent et sparkesykkel-problem, gleder meg til gatene svømmes over av biler som vemer rundt uten et sted å parkere.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Og dessverre, alt dette tullprat om at Tesla er så langt foran, fører til at noen idioter faktisk tror på det med fatale konsekvenser. Dette burde få konsekvenser å ljuge om hvor bra FSD er.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/to-menn-omkom-i-en-antatt-foererloes-tesla.N46Wqn1xm?utm_source=share-btn

Counterpointer

Prosenten i avstemningen holder seg forholdsvis stødig på 75% som tror det kommer og 25% som ikke tror eller ikke tar stilling.

Er nå oppe i 82 svar og prosenten stabiliserte seg etter ca 40 svar.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på søndag 18. april 2021, klokken 22:01
Prosenten i avstemningen holder seg forholdsvis stødig på 75% som tror det kommer og 25% som ikke tror eller ikke tar stilling.

Counterpointer :+1: Enig

Prøver litt til jeg, der du slapp....  he he...

Ville vel også tenkt at de som mener 10 år ikke er så ihuga fans som de som  mener 5 år. Men men.... kansje de i 10 er mer tilbakelent (realistisk??) og ikke ønsker og tror og håper så veldig som de i 5 års gruppen? Jeg er i 5.

Nok uvitende synsing fra min side her.... 8)

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 18. april 2021, klokken 22:26

Ville vel også tenkt at de som mener 10 år ikke er så ihuga fans som de som  mener 5 år. Men men.... kansje de i 10 er mer tilbakelent (realistisk??) og ikke ønsker og tror og håper så veldig som de i 5 års gruppen? Jeg er i 5.

Det er lov å mene akkurat hva en vil og det du sier høres også rimelig ut [emoji1360]

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på mandag 19. april 2021, klokken 16:49
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 18. april 2021, klokken 22:26

Det er lov å mene akkurat hva en vil og det du sier høres også rimelig ut [emoji1360]

He he he ja jeg er jo en glad amatør. Håper ikke noen av de i 10 års gruppen nå sabler meg ned, for da ryker all kred jeg har opparbeidet meg til nå innenfor meningsmålingsanalysefaget (det var bare et 2 siders brevkurs på det kurset (hvorav frimerke tok hele første siden), den gangen jeg tok det, he he he)

OlaM

Sitat fra: i05L0 på fredag 16. april 2021, klokken 19:02
Sitat fra: OlaM på fredag 16. april 2021, klokken 13:44
Jeg tror hele greia er et komplett luftslott uten rot i virkeligheten. Det kommer sikkert en "lansering" der det funker sånn passe på noen spesielle steder i Los Angeles, så stagnerer det og så blir det hele feid under teppet i stillhet.

"I think there is a world market for maybe five computers." - Thomas Watson, president of IBM, 1943
"Television won't be able to hold on to any market it captures after the first six months. People will soon get tired of staring at a plywood box every night." - Darryl Zanuck, executive at 20th Century Fox, 1946
"There is no reason anyone would want a computer in their home." - Ken Olsen, founder of Digital Equipment Corporation, 1977
"Apple is already dead." - Nathan Myhrvold, former Microsoft CTO, 1997

Glemte å følge med på denne. Det er helt fair kritikk til en tilsynelatende fremtidspessimist. Men sånne sitater krever litt kontekst. Ta Thomas Watson sitt. Han hadde på en måte helt rett, fordi kan kommenterte det som eksisterte der og da, lenge før den integrerte kretsen ble oppfunnet.

Og hva med alle sitatene som har blitt gjort til skamme siden da? Vi har ennå ikke roboter slik de har blitt spådd utallige ganger. Vår forståelse av AI har ikke økt nevneverdig siden Alan Turing, vi har bare bedre implementasjoner. En viktig publikasjon i historien til nevrale nettverk er fra samme år som Thomas Watson sitt sitat, 1943. https://en.wikipedia.org/wiki/Neural_network#cite_ref-8

Vi har lært enormt mye om hvordan hjernen fungerer siden 1940-tallet, men mye av AI-arbeidet er fremdeles basert på Turing og andre sitt teoretiske grunnlag og med det 1940-tallets forståelse av hjernen.

Så jeg kan gjerne moderere mitt utsagn: Hvis selvkjørende biler kommer, så kommer de ikke i den formen som Elon pusher i dag. Det vil være deterministisk oppførsel, kun tillatt innenfor visse områder og med hjelp av signaler fra veikantutstyr.
'21 3LR

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA