Hovedmeny

Meningsmåling om robottaxi

Startet av Counterpointer, torsdag 15. april 2021, klokken 10:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Hvor mange tror at Tesla setter i drift robottaxi og når.

Lager en avstemming med alternativer

Otkristo

Enkelte områder/stater i USA i 2022 tipper jeg.

Lapskaus

Dette forutsetter jo at bilen kan fungere 100% uten oppsyn og at den har gjort det en stund uten hendelser. Og fra hva jeg kan se fra FSD beta videoer er det fortsatt et stykke igjen før den tiden begynner å telle. Men det er nærme da, plutselig faller alle brikkene på plass.
Men uansett vil jeg tro at et minstekrav er at biler har gått på FSD i et helt år uten at sjåfør har måtte gripe inn sånn at man vet at det fungerer i alle årstider.
Etter det så er det jo en juridisk jungel å skjære seg igjennom. Noen områder blir garantert lettere enn andre, så at det kommer i drift et eller annet sted Ila fem år er nok mulig.

Counterpointer

Mye av diskusjonen går i aksjetråden om Tesla.

emurof

Jeg tror robotaxi i Boring-tunnelene i Las Vegas kanskje er ganske nær i tid. Der tenker jeg vi kan snakke innen et år eller to.

Men ute på gatene? Det er vanskeligere å si.

Rocklobster

Robotaxi er uendelig mye mer komplekst enn autopilot på motorveien. Bare det å finne gode plasser å sette av og hente kunder relativt til dit de skal er rimelig komplisert i en travel by. Jeg tror 5 år er veldig optimistisk og det er umulig å spå så langt frem i tid. Avhenger av store gjennombrudd i maskinlæring og ai de neste årene IMHO. Vel så interessant er om det er Tesla eller andre selskaper med flåtedrevne tjenester som vil tilby autonome taxitjenester først i begrensede områder som f.eks. Oslo? Og om det da i det hele tatt er noen behov/marked for at jeg lar min Tesla kjører taxi ?

OlaM

Jeg tror hele greia er et komplett luftslott uten rot i virkeligheten. Det kommer sikkert en "lansering" der det funker sånn passe på noen spesielle steder i Los Angeles, så stagnerer det og så blir det hele feid under teppet i stillhet.
'21 3LR

Motorwatt

Hvorfor er denne posten havnet i TM3-delen av forumet?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

i05L0

Sitat fra: OlaM på fredag 16. april 2021, klokken 13:44
Jeg tror hele greia er et komplett luftslott uten rot i virkeligheten. Det kommer sikkert en "lansering" der det funker sånn passe på noen spesielle steder i Los Angeles, så stagnerer det og så blir det hele feid under teppet i stillhet.

"I think there is a world market for maybe five computers." - Thomas Watson, president of IBM, 1943
"Television won't be able to hold on to any market it captures after the first six months. People will soon get tired of staring at a plywood box every night." - Darryl Zanuck, executive at 20th Century Fox, 1946
"There is no reason anyone would want a computer in their home." - Ken Olsen, founder of Digital Equipment Corporation, 1977
"Apple is already dead." - Nathan Myhrvold, former Microsoft CTO, 1997

2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på fredag 16. april 2021, klokken 13:46
Fordi det er Model 3/Y som er tenkt som robotaxi (hvis/når det kommer)

Counterpointer

Sitat fra: emurof på fredag 16. april 2021, klokken 12:05
Jeg tror robotaxi i Boring-tunnelene i Las Vegas kanskje er ganske nær i tid. Der tenker jeg vi kan snakke innen et år eller to.

Men ute på gatene? Det er vanskeligere å si.
Det er ikke robotaxi, det er samme type system som Oslo varedistribunal hadde med automatiske elektriske trucker som lastet ut av containere og inn på lageret på 80 tallet. Eller som Ahus har som distribusjon på sykehuset.

Lukkede systemer er ikke noen stor utfordring. Det er ute på gatene vi snakker om, der har Waymo og Cruise faktisk kommet lengre med reelle biler i trafikk. Men heller ikke de kvalifiserer til det Elon kaller robotaxi.

Motorwatt

Sitat fra: Counterpointer på fredag 16. april 2021, klokken 23:57
Sitat fra: Motorwatt på fredag 16. april 2021, klokken 13:46
Fordi det er Model 3/Y som er tenkt som robotaxi (hvis/når det kommer)
Ok. Trodde kanskje at temaet hadde mere generell interesse.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Electric cars in Norway

Jeg svarte 5 år og kom dermed inn med hovedfeltet. Det vil si de 25 til nå.

En tilståelse: merker jeg kansje svarer litt mer ut fra håp og ønsker på slike avstemingsvalg der det gjelder noe jeg ønsker veldig. Håper det er innenfor.

Men vi er der om 5 år. Elon vil levere på dette også.

Går en tv reklame om dagen for noe jeg ikke husker hva er....Aker til Røkke?... uansett...alle ler i begynnelsen.... "vi klarte det" sier han til slutt. Tidskapsel eller tidsmaskin.... håper Elon kan si dette om 5 år. "Vi klarte det". Gjerne på en event ala battery day, der mange følger med. Det hadde vært noe det! :+1:

Månelandingen var på 70 tallet....det gikk det også...mener å si at det går fremover .....alltid.

Electric cars in Norway

Sitatauthor=Counterpointer
Lukkede systemer er ikke noen stor utfordring. Det er ute på gatene vi snakker om, der har Waymo og Cruise faktisk kommet lengre med reelle biler i trafikk. Men heller ikke de kvalifiserer til det Elon kaller robotaxi.

Om hvem som har kommet lengst...   Jeg vurderer dette mest ut fra hva jeg leser og ser av videos om dette. Ja Waymo og Cruise er på offensiven men kan det hende Tesla "gjør mer på bakrommet" vi ikke vet om? Jeg håper det.

z4rd

På samme tid som den teknologiske utviklingen sakte, men sikkert, går fremover, så vil vel mye av utrullingen/implementeringen av dette konseptet være avhengig av at man har landet legalitetsaspektene også. Lovverket, herunder ansvarsplassering osv må vel også levere på en del felt - ikke bare Tesla eller andre selskaper som jobber med denne "FSD-problemstillingen"... og hva har dette å si for hvor raskt man kan få ting på plass? Jeg tror i alle fall at teknologien i dette tilfellet er flere hestehoder foran jussen.

Hvor transparent er denne prosessen? Jeg antar at det må være en del motstridene interesser og kontraproduktiv lobbyvirksomhet her, ref. den tradisjonelle bilindustrien...

Også skal man sikkert passe seg for at det er nettopp USA/EU som leverer det som kanskje blir en fremtidig standard, og ikke Kina...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA