Mangelen på en felles betalingsløsning er den største utfordringen.

Startet av Vollis47, fredag 09. april 2021, klokken 13:26

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 20. april 2021, klokken 20:10
En kan jo starte med noe helt banalt. Gi bilnøkkelen til en fossilbileier og si lykke til på langtur.
Vedkommende har garantert mobil og lommebok med seg. Men møter problemer umiddelbart på første lader.
Nå tenger ikke lading av elbil nødvendigvis kopiere fylling av fossilbil 100%, men det illustrerer dagens situasjon.
Jeg har ikke problemer med å lade i dag, det går fint. I hvert fall i Norge. Men vi er veldig langt unna det jeg oppfatter som en god og problemfri situasjon.

Tror du vil oppleve noe tilsvarende med helt fersk fossil bilister eller de som aldri har kjørt fossil, selv om de sikkert har fått med litt da de har sittet på noen år...  Ser relativt ofte og har opplevd selv å få problemer med å få pumpene til å virke. Ikke akkurat helt like bruker grensesnitt der heller.

Men fossil var først og fikk de beste plassene og vil nyte fordelen av det i veldig mange år fortsatt.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

vartli

Opplevde at en i nær familie kjørte fra bensinpumpa i god tro uten å ha betalt. Ikke så enkelt å få bensindrevet leiebil etter å ha kjørt elbil i mange år :laugh: Her var det antatt at betalingen gikk på kortet som var brukt i automaten, mens pumpen var startet av betjening som ventet på betaling i butikk.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Counterpointer

Sitat fra: Cougar på tirsdag 20. april 2021, klokken 21:45
Sitat fra: Cougar på tirsdag 20. april 2021, klokken 16:01

Og enda senere, når vi ikke trenger å plugge inn, men parkerer over en induksjonslader, og all kommunikajson foregår automatisk.

De aller fleste av oss er vel ferdige med reisesjekker nå, eller...... :D

Tillat meg en liten digresjon: Induksjonslading er AC-lading, og det går ikke fort :)
Her er du nok ikke helt oppdatert [emoji6]

https://www.tu.no/artikler/na-har-tradlos-lading-av-elbiler-kommet-opp-i-120-kilowatt/449287

Cougar

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 21. april 2021, klokken 12:53

Og enda senere, når vi ikke trenger å plugge inn, men parkerer over en induksjonslader, og all kommunikajson foregår automatisk.

Tillat meg en liten digresjon: Induksjonslading er AC-lading, og det går ikke fort :)

https://www.tu.no/artikler/na-har-tradlos-lading-av-elbiler-kommet-opp-i-120-kilowatt/449287
Artikkelen er 3 år gammel, og en sjekk på nettsiden deres viser ikke noe slikt (ennå) ;)
2019 Ioniq El + mange andre biler

Counterpointer

Sitat fra: Cougar på onsdag 21. april 2021, klokken 20:12
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 21. april 2021, klokken 12:53

Artikkelen er 3 år gammel, og en sjekk på nettsiden deres viser ikke noe slikt (ennå) ;)
Her er artikkel fra 2020 om trådløs lading i veien.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2020/03/06/195654513/her-apner-verdens-forste-veistrekning-med-tradlos-lading-av-kjoretoy

Vet det er mange flere prosjekter på dette. Men litt for sent på kvelden.

Witricity har hjemmelading trådløst opp til 11 kW med over 90% effektivitet

https://witricity.com/

Trådløs lading er fremtiden, det vil bli vesentlig mer trykk på dette når markedet modnes. Nå har det vært fokus på å få opp nettverk av lading ikke teste ny teknologi.

Er enig i at fremdriften kunne vært raskere.

Ingeniøren

Man har hatt dette en stund på mobil nå. Testet det men kuttet det ut når jeg merket hvor varmt batteriet blir. Ikke bra for batteriet og tyder på at mye energi blir borte på veien.

Tror teknologien er langt fra moden, om den blir det er det vel bare fremtiden som kan vise. De fleste lader vel hjemme ute eller i garasje eller på jobb og en betydelig investering å legge dette i gulvet i garasjen og andre steder. Tror de fleste vil klare seg helt fint uten dette.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

ryback

Er det virkelig så stor utfordring at det ikke er felles betalingsløsning? Ja, det er litt slitsomt i begynnelsen når du kommer til en ladeoperatør du aldri har brukt før og du må laste ned app, opprette konto og legge inn kortinfo. Det tar jo fort 5-10 minutter. Men det er noe man må gjøre én gang.

Ja, det er vanskelig å forholde seg til kwt/minuttpris etc. Min løsning er å ikke forholde meg til det. 75% av ladingen skjer hjemme. Når jeg er på tur så lader jeg når jeg må og da får det koste det det koster. Om ladesesjonen kommer på 80 eller 160 kroner spiller ikke så stor rolle. Men det burde vært en mulighet å legge inn maks kostnad på ladesesjonen i appen slik at de som faktisk må snu på hver krone ikke plutselig står der med overtrukket konto.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/gW5WR1/stortinget-vil-at-du-skal-kunne-betale-med-kort-direkte-paa-hurtiglader

turfsurf

Sitat fra: ryback på onsdag 09. juni 2021, klokken 16:12
Er det virkelig så stor utfordring at det ikke er felles betalingsløsning? Ja, det er litt slitsomt i begynnelsen når du kommer til en ladeoperatør du aldri har brukt før og du må laste ned app, opprette konto og legge inn kortinfo. Det tar jo fort 5-10 minutter. Men det er noe man må gjøre én gang.
Det er ikke ett problem i hjemlandet. I utlandet derimot er det ikke nødvendigvis like lett.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Husk at ikke alle er like flinke som oss. Min mor opplever sånne forsinkelser nesten hver gang hun skal på langtur. Hun kjører langt en til to ganger i året og da har alltid appen oppdatert seg eller hun har blitt logget ut av andre grunner. Så har hun glemt passordet, så har hun kanskje glemt hvilken e-postadresse hun brukte, så var det kanskje jobb-mailen som hun ikke får lest på telefonen, etc.

Høres teit ut for oss som er mer rutinerte, men det er faktisk en betydelig hindring for en del av befolkningen, og betaling med kort hadde unngått alle sånne problemer.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 09. juni 2021, klokken 17:31

Husk at ikke alle er like flinke som oss. Min mor opplever sånne forsinkelser nesten hver gang hun skal på langtur. Hun kjører langt en til to ganger i året og da har alltid appen oppdatert seg eller hun har blitt logget ut av andre grunner. Så har hun glemt passordet, så har hun kanskje glemt hvilken e-postadresse hun brukte, så var det kanskje jobb-mailen som hun ikke får lest på telefonen, etc.

Det er en mye bedre løsning å bruke rfid brikke uansett. Den kan bare ligge i bilen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Strøm Tycoon

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 20. april 2021, klokken 20:10
En kan jo starte med noe helt banalt. Gi bilnøkkelen til en fossilbileier og si lykke til på langtur.
Vedkommende har garantert mobil og lommebok med seg. Men møter problemer umiddelbart på første lader.
Nå tenger ikke lading av elbil nødvendigvis kopiere fylling av fossilbil 100%, men det illustrerer dagens situasjon.
Jeg har ikke problemer med å lade i dag, det går fint. I hvert fall i Norge. Men vi er veldig langt unna det jeg oppfatter som en god og problemfri situasjon.

I gode gamle dager, men Chademo og CCS på samme lader, så var det første gang ganske flaut å forstå først etterpå at bare den ene kunne brukes om gangen.

Hele denne tråden, og de lange innleggene om hvor enkelt det egentlig er, er en manifestasjon av det motsatte.

ryback

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 09. juni 2021, klokken 17:31

Høres teit ut for oss som er mer rutinerte, men det er faktisk en betydelig hindring for en del av befolkningen, og betaling med kort hadde unngått alle sånne problemer.

At noen brukere synes det er vanskelig de  to gangene i året de skal bruke en løsning synes ikke jeg er god nok grunn til å investere millioner i å gjøre løsningen enklere for dem det gjelder. Som andre har nevnt så er det i dag mulig å bruke RFID-brikke så og si overalt. Jeg har brukt samme RFID-brikke i 2 år og har aldri måttet oppdatere noe som helst annet enn første gang jeg knyttet den til kontoen hos ladetilbyderen. Charge & Drive hvor betalingen gjøres automatisk av bilen ala Tesla er støttet på nye biler. Forhåpentligvis blir det den nye standarden.

turfsurf

Sitat fra: ryback på onsdag 09. juni 2021, klokken 23:49
Jeg har brukt samme RFID-brikke i 2 år og har aldri måttet oppdatere noe som helst annet enn første gang jeg knyttet den til kontoen hos ladetilbyderen.
Bare vent til kredittkortet ditt går ut på dato. Hadde alle tilbudt efaktura hadde det jo vært greit.

Ingeniøren

Sitat fra: turfsurf på torsdag 10. juni 2021, klokken 06:34
Sitat fra: ryback på onsdag 09. juni 2021, klokken 23:49
Jeg har brukt samme RFID-brikke i 2 år og har aldri måttet oppdatere noe som helst annet enn første gang jeg knyttet den til kontoen hos ladetilbyderen.
Bare vent til kredittkortet ditt går ut på dato. Hadde alle tilbudt efaktura hadde det jo vært greit.

Det får du som regel beskjed om i god tid.

Det er og sagt at en kort løsning ikke er valgt da den vil gjør det mye dyrere og skal vi alle betale mer som bruker det mye fordi tante Olga bare bruker det en gang i året og glemmer det mellom hver gang. Dessuten, om noen år er trolig kortterminaler erstattet av mobil løsninger allikevel - vi må bare vente til dagen generasjon gamle er borte....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 10. juni 2021, klokken 06:48
Sitat fra: turfsurf på torsdag 10. juni 2021, klokken 06:34

Det får du som regel beskjed om i god tid.

Det er og sagt at en kort løsning ikke er valgt da den vil gjør det mye dyrere og skal vi alle betale mer som bruker det mye fordi tante Olga bare bruker det en gang i året og glemmer det mellom hver gang.

Vel, jeg har da stått der og skulle lade og ikke fått gjørt det grunnet utgått kredittkort selv.  Kan egentlig ikke huske å ha fått noe varsel fra noen om at kredittkortet holder på å gå ut, bare beskjed når det faktisk har gått ut og de ikke kan belaste.

Ellers savner jeg heller ikke vanlig kredittkort terminal, men Apple Pay o.l. kunne de hatt.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA