Hovedmeny

Lading av ID4

Startet av golo, søndag 28. mars 2021, klokken 18:45

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: esas på torsdag 06. mai 2021, klokken 15:59
Litt of-topic her kanskje, men hvordan gjør TM3 egentlig dette? Kobler den om automatisk til trekant internt i bilen?
Ja, det er jo eneste måten å gjøre det på.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

esas

Sitat fra: turfsurf på torsdag 06. mai 2021, klokken 18:14
Sitat fra: esas på torsdag 06. mai 2021, klokken 15:59
Litt of-topic her kanskje, men hvordan gjør TM3 egentlig dette? Kobler den om automatisk til trekant internt i bilen?
Ja, det er jo eneste måten å gjøre det på.
Ja, men hvordan vet den når den skal gjøre, og hvordan gjøres det? Må måle spenningen mellom L1-L2, L1-N, L2-N, L3-N og avgjøre om den skal benytte stjerne eller trekant?

Og så to kontaktorer som vender mellom stjerne/trekant?

turfsurf

Sitat fra: esas på mandag 10. mai 2021, klokken 11:28
Ja, men hvordan vet den når den skal gjøre, og hvordan gjøres det? Må måle spenningen mellom L1-L2, L1-N, L2-N, L3-N og avgjøre om den skal benytte stjerne eller trekant?

Og så to kontaktorer som vender mellom stjerne/trekant?
Spenningsmåling er jo den åpenbare måten å gjøre det på. N er vel udefinert på IT, så vanskelig å måle noe fornuftig med den. Er vel bare å måle at man har 230V mellom alle faselederne, og så evt koble om.

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

esas

Sitat fra: turfsurf på mandag 10. mai 2021, klokken 13:16
Sitat fra: esas på mandag 10. mai 2021, klokken 11:28
Ja, men hvordan vet den når den skal gjøre, og hvordan gjøres det? Må måle spenningen mellom L1-L2, L1-N, L2-N, L3-N og avgjøre om den skal benytte stjerne eller trekant?

Og så to kontaktorer som vender mellom stjerne/trekant?
Spenningsmåling er jo den åpenbare måten å gjøre det på. N er vel udefinert på IT, så vanskelig å måle noe fornuftig med den. Er vel bare å måle at man har 230V mellom alle faselederne, og så evt koble om.

I et IT-anlegg må vel en av fasene kobles til N, og L3 på laderen forblir ukoblet. Er hvertfall slik i easees dokumentasjon. Da må du måle også mellom fase og N. Hadde vært spennende om noen hadde litt mer innsikt på dette.

Ingen som er villige til å gjøre en teardown på YouTube? 😉

turfsurf

Sitat fra: esas på mandag 10. mai 2021, klokken 19:58

I et IT-anlegg må vel en av fasene kobles til N, og L3 på laderen forblir ukoblet. Er hvertfall slik i easees dokumentasjon. Da må du måle også mellom fase og N. Hadde vært spennende om noen hadde litt mer innsikt på dette.

Blir jo litt hvor man ser ting fra dette, it nett har jo ikke N. Er vel det sikreste å måle mellom faselederne og mellom faseledere og N på billaderen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

igniztion

Sitat fra: amrois på torsdag 06. mai 2021, klokken 12:11
Takk for svar! Da er det som. Jeg trodde. Vi har søkt Agder Energi om 32 amp sikring til lading, og venter på svar. Min bror fikk bare lov å legge opp 16 amp der han bor, så jeg er nokså spent.

Jeg fikk maks lov til 20A av Agder Energi Nett. Fikk lagt 32A kurs, men installatøren fikk krav om å begrense til 20A i ladeboksen...
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

amrois

Da gjør de i alle fall en konkret vurdering. Etter tre uker har jeg ennå ikke fått svar fra AE
ID4 Pro Perf Tech

jlan

Sitat fra: esas på mandag 10. mai 2021, klokken 11:28
Ja, men hvordan vet den når den skal gjøre, og hvordan gjøres det? Må måle spenningen mellom L1-L2, L1-N, L2-N, L3-N og avgjøre om den skal benytte stjerne eller trekant?

Og så to kontaktorer som vender mellom stjerne/trekant?
Det må jo bli slik, ja for det fungerer med helt vanlige ladere uten noen spesiell kommunikasjon.
Testen blir altså:
Er det spenning mellom L3 og N - Nei.
Er det ca 230V mellom L1 og L2 - Ja.

Da Tesla kom med dette på Model 3 ble mange overrasket. Det er jo ikke spesielt komplisert, men likevel litt spesielt at de tok seg bryet med det.  Kanskje de har en fullt programmerbar solid-state koblingsmatrise?

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Helgetur

Hadde ein Enyaq på besøk i dag. Den starta ladinga på over 8kW på vårt 230V 3 fase anlegg. Men etter ei kort stund, kanskje eit kvarter, dalte ladefarten sjølv om batterinivået var under 60%. Den gjekk etterkvart ned til 3kW. Easee-ladaren var i «usmart» modus og hadde tilgjengelig kapasitet på 3 * 32A.

Rexen

Får en GTX til høsten og er i ferd med å planlegge lader hjemme og på hytta.
Hjemme har vi 400 V TN, og trefase inn. Eksisterende kurs til garasjen er 16 A enfase.
Jeg får spørsmål om jeg vet om ID4 også kan lades med trefase?

Vi leier ut leilghet i eneboligen og behovet er nok på sikt lading av mer enn en elbil. Hvilken løsning anbefales for enklest mulig senere kunne oppgradere til lading av mer enn en bil?
VW ID4 4Motion Highline bestilt
VW ID4 GTX 2022
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

LMOR

Jeg er fornøyd med min løsning med 2 Easee ladere i serie med lastbalansering på en 3x32A kurs. De er koblet til HAN porten på AMS måleren slik at strømtrekkrt reduseres hvis hovedsikringen belastes mer enn maks.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Dieselgubben

Får 7,9 kw 3x32A kurs med lastbalansering. Ligger stort sett stabilt på dette. Easee lader.

Rexen

Sitat fra: LMOR på onsdag 26. mai 2021, klokken 06:38
Jeg er fornøyd med min løsning med 2 Easee ladere i serie med lastbalansering på en 3x32A kurs. De er koblet til HAN porten på AMS måleren slik at strømtrekkrt reduseres hvis hovedsikringen belastes mer enn maks.

Det vil si at jeg kan sette opp en lader (f.eks. Easee) for senere kable fra denne til en annen lader?
VW ID4 4Motion Highline bestilt
VW ID4 GTX 2022
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

Øyvind.h

Ja du kan koble inntil 3 sammen. Det mulig å føre inn kabel både på undersiden og oversiden av ladeplaten. Ta en titt på monteringsansvisning fra Easee så ser du prinsippet.
Eneste "ulempe" er at det ikke er to steder du kan føre kabel inn fra undersiden. Alternativet er koblingsklemme i sikringsskapet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rexen

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. mai 2021, klokken 09:57
Ja du kan koble inntil 3 sammen. Det mulig å føre inn kabel både på undersiden og oversiden av ladeplaten. Ta en titt på monteringsansvisning fra Easee så ser du prinsippet.
Eneste "ulempe" er at det ikke er to steder du kan føre kabel inn fra undersiden. Alternativet er koblingsklemme i sikringsskapet.
Dvs. at jeg kan ta strømmen fra sikringsskapet inn f.ek.s på oversiden av ladeplaten og videre til neste lader fra undersiden?

Jeg fikk nå bekreftet fra Sulland; "Ja, den kan lade med 3-fase. Om du ønsker å ha mere enn 7,4kw lader, må du opp på 3-fase, 400V med 16A sikring. Da kan du bl.a ha 11kw lader."
Med 3-fase; Må jeg bytte ut kabelen fra sikringsskap til garasje? Og kan jeg ha lys og stikk i garasjen på samme kabelen? (har 400 V TN, og trefase inn. Eksisterende kurs til garasjen er 16 A enfase.)
VW ID4 4Motion Highline bestilt
VW ID4 GTX 2022
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA