Beste kjøp til 200K kr våren 2021?

Startet av Oreo, søndag 14. mars 2021, klokken 21:19

« forrige - neste »

Oreo

Hei,
skal bistå ekskona med kjøp av elbil til 200 000,- denne våren.
Bilen skal brukes frem og tilbake til jobb, treninger med noen 12-åringer, men bør ha minimum 25-mils reell rekkevidde for weekend turer med plass til lite hundebur.

Jeg tenker først og fremst:
1) Nissan Leaf 40kWh (vi eide 1.gen Leaf i 2012 og var fornøyd med den)
2) Kia e-Soul 30kWh
3) Renault Zoe (mulig denne er litt i minste laget selv om rekkevidde/pris er bra på denne)
4) Hyundai Ionic

Hva får man mest "bang for the buck" for i disse dager?
Er det noen innlysende alternativer jeg har glemt?
Har egentlig ikke vurdert BMW i3, litt dyre dekk hører jeg rykter om, men kanskje noe å vurdere? 4-seter slik som Zoe teller litt negativt.
En (eks-)Kona/e-Niro eller TM3 hadde vært ypperlig, men dette vil sprenge budsjettet denne gang p.g.a. huskjøp.

Vi har begge kjørt elbil siden 2012 og bortskjemte med Teslas største batteripakker.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Daniel_0007

zoe blir vel litt for trang for tenåringer i baksetet.
Ioniq28 og kia soul 30 klarer nok ikke 25 mil uten å lade spesielt på vinter.

Sett på mg zs ev? Har god plass og grei rekkevidde.
Model 3 2019 LR Rwd

Vollis47

Kia Soul har jeg selv hatt og var godt fornøyd med, men hun skal være veldig flink for å klare 25 mil uten lading.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

Amigakongen

@Oreo

Veit ikke hva du mener er dyre dekk. Men sjekka kjapt pris på dekk til i3, ca.1500kr stykket på nettet. 94ah i3 skal klare 25mil på sommeren, vinteren kommer an på vær og føre... Men den ruster ikke da. :)
Men har bare plass til 4.
2015 BMW I3 - 11800km

RJK

Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 14. mars 2021, klokken 23:11
zoe blir vel litt for trang for tenåringer i baksetet.
Ioniq28 og kia soul 30 klarer nok ikke 25 mil uten å lade spesielt på vinter.

Sett på mg zs ev? Har god plass og grei rekkevidde.

Denne kan jo være innenfor, 38 kWh Ioniq fra 2019, men mest sannsynlig bruktimportert, da det står "Ikke oppgitt" på førstegangsregistrert i Norge". Men prisen virket i første omgang ikke så ille ut, bare 30K over grensen til trådstarter. Men er muligens noe prutningsmonn.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=208255793
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Oreo

Takker for tilbakemeldinger.
@Amigakongen, jeg innrømmer å ikke ha sjekket dekkpriser, men mest pga. jeg tror den blir i minste laget.

@RJK & @Daniel_0007, takker for tips skal se litt nærmere på MG'en.
Budsjettet er nok så spikret men +/-10% skulle nok være innenfor.

Blir nok så frustrert over sammenblandingen med kW og kWt samt oppgitt effekt i tittelen, som om det skulle gjenspeile batteristørrelse liksom?
Er det noen som støtter CCS hurtiglading da, BMW sikkert, men Asiabilene kjører vel chaDeMo? Skremmende lite opplyst om dette også i salgsannonser, bør vel lese meg opp på det selv.

Solgte nettop en Model X 100D selv gjennom et firma, men endte jo opp med å informere kjøper selv om det meste....
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Daniel_0007

Sitat fra: Oreo på mandag 15. mars 2021, klokken 08:56
Takker for tilbakemeldinger.
@Amigakongen, jeg innrømmer å ikke ha sjekket dekkpriser, men mest pga. jeg tror den blir i minste laget.

@RJK & @Daniel_0007, takker for tips skal se litt nærmere på MG'en.
Budsjettet er nok så spikret men +/-10% skulle nok være innenfor.

Blir nok så frustrert over sammenblandingen med kW og kWt samt oppgitt effekt i tittelen, som om det skulle gjenspeile batteristørrelse liksom?
Er det noen som støtter CCS hurtiglading da, BMW sikkert, men Asiabilene kjører vel chaDeMo? Skremmende lite opplyst om dette også i salgsannonser, bør vel lese meg opp på det selv.

Solgte nettop en Model X 100D selv gjennom et firma, men endte jo opp med å informere kjøper selv om det meste....

Er kun leaf og gamle soul versjonen som kjører chademo av de du lista alle andre kjører ccs, zoe har ikke hurtiglading heller, kun nye versjonen zoe50 men kan ikke se den har kommet ned til 200 000 enda.
Model 3 2019 LR Rwd

Tjafsaren

Ioniq 28kWh har fordelen med plass, god rekkevidde pga lav drag, og ikke minst «lynrask» lading. Så langturer blir ikke så ille med ladestopper på 10-20 min Max. Fåes til 200' med masse utstyr. Samt dekk i normalt 15-16 tommer hjelper på.

Moas

Jeg tipper pris/størrelse/rekkevidde tilsier at ts bør lette etter en pent brukt mg.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

RJK

Sitat fra: Tjafsaren på mandag 15. mars 2021, klokken 09:26
Ioniq 28kWh har fordelen med plass, god rekkevidde pga lav drag, og ikke minst «lynrask» lading. Så langturer blir ikke så ille med ladestopper på 10-20 min Max. Fåes til 200' med masse utstyr. Samt dekk i normalt 15-16 tommer hjelper på.

Grunnen til at jeg dro frem den Ioniq 38 kWh er at rekkeviddekravet tilsier at den første er akkurat litt for nært kravet på sommeren, og vil bli for kort på vinter. Det takler den nyere versjonen uten problemer. Og med 20-30 minutt lading, så fyller du nesten like raskt i faktiske kWh som den gamle modellen. Men du stopper heller da, enn å laste like langt i i SoC, for det er tregt, med indre man likevel tar en god lunsj/middag på veikroa. Da kommer du i de fleste tilfeller like langt eller lengre med den nye.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Pauli

Skulle veldig gjerne hatt noe av det samme, bare at jeg behøver hengerfeste til 500 kg.
Får vel bare vente til noe dukker opp, hvis ingen har noen tips? Kunne gått opp til 300k evt 350k.
Leaf 24 kWh -14 solgt
Soul 30 kWh -18
Model 3 LR -21

TheRealCoinman

Jeg tenker en pent brukt MG, da har du også forutsigbar bilhold med at den er relativt ny og garantien på de første modellene var 7år på batteri og bil, men nå i ettertid har de endret til 5år på bil og 7år på batteri mener jeg. zoe hadde ikke hurtiglader tidligere, vet ikke om den har det nå? Eller så tror jeg Nissan Leaf fra 2018 med lav km liger i den prisklassen, og det er jo veldig mye bil for pengene - og så har de jo vært lenge på markedet og er ett godt kjøp, og er nok enklere å selge igjen når den tid kommer.

Daniel_0007

Sitat fra: TheRealCoinman på onsdag 17. mars 2021, klokken 10:28
Jeg tenker en pent brukt MG, da har du også forutsigbar bilhold med at den er relativt ny og garantien på de første modellene var 7år på batteri og bil, men nå i ettertid har de endret til 5år på bil og 7år på batteri mener jeg. zoe hadde ikke hurtiglader tidligere, vet ikke om den har det nå? Eller så tror jeg Nissan Leaf fra 2018 med lav km liger i den prisklassen, og det er jo veldig mye bil for pengene - og så har de jo vært lenge på markedet og er ett godt kjøp, og er nok enklere å selge igjen når den tid kommer.

Var vel motsatt bare 5 år i starten så endret til 7 år, mener og endringen gjaldt for de som kjøpte med 5 års garanti slik at de fikk 7.
Står dette på nettsiden dems: MG ZS EV kommer med en garanti på 7 år eller 150 000 km på bilen, og 7 år eller 150 000 km på drivlinjebatteriet.
Model 3 2019 LR Rwd

Electric cars in Norway

Oreo  :+1: Må si du som skal bistå ekskona med kjøp av elbil til 200 000,- denne våren har mange gode valg :+1:

Litt pruting på de billigste MG nå som er på 239`på finn.no bør også kansje testes. Alle de bilene du selv har listet opp er bra biler. Men den nyeste er nok MG hvis det er viktig.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Pauli på onsdag 17. mars 2021, klokken 10:08
Skulle veldig gjerne hatt noe av det samme, bare at jeg behøver hengerfeste til 500 kg.
Får vel bare vente til noe dukker opp, hvis ingen har noen tips? Kunne gått opp til 300k evt 350k.

De første TM3 hadde vel hengerfeste på 750 kg eller roter jeg nå? de ligger vel på 350`eller?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA