Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bilder av Leifene i Norge

Startet av Smarties, fredag 06. juli 2012, klokken 17:32

« forrige - neste »

Ladefabrikken

Jeg tok å målte 12V batteriet under lading av bilen. 12V batteriet blir ladet når bilen står på lading.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

jkirkebo

Sitat fra: 2EL på torsdag 14. juni 2012, klokken 11:42
Jeg tok å målte 12V batteriet under lading av bilen. 12V batteriet blir ladet når bilen står på lading.

Jepp, det stemmer. Men når fremdriftsbatteriet er fulladet vil ikke 12V batteriet lades lengre, så samt ladekabelen fortsatt er plugget i. Dermed vil det tappes over tid om bilen bare blir stående og ikke brukes eller kobles fra.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mariowing

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 14. juni 2012, klokken 12:08
Sitat fra: 2EL på torsdag 14. juni 2012, klokken 11:42
Jeg tok å målte 12V batteriet under lading av bilen. 12V batteriet blir ladet når bilen står på lading.

Jepp, det stemmer. Men når fremdriftsbatteriet er fulladet vil ikke 12V batteriet lades lengre, så samt ladekabelen fortsatt er plugget i. Dermed vil det tappes over tid om bilen bare blir stående og ikke brukes eller kobles fra.

Hvor mye tappes det; er dette er reelt eller et teoretisk problem? Noen som vet?
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

mariowing

Sitat fra: BE på onsdag 13. juni 2012, klokken 14:42
Sitat fra: mariowing på onsdag 13. juni 2012, klokken 14:19
*****skrudd av alle timere, latt den stå med omtrent 50% ladenivå og ladekontakten tilkoblet.***
Hvordan får du til dette?

Trolig i en parallell virkelighet der Leaf'en er designet anderledes, jeg ser nå en alvorlig brist i mitt forslag til løsning og trekker det lydløst tilbake! Forslagene om å sette timer til 80% og 10 minutter lading hver dag er sikkert mer gjennomførbart. Dog skulle jeg ønske at det var så enkelt som jeg forslo ;-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

jkirkebo

Sitat fra: mariowing på torsdag 14. juni 2012, klokken 12:47
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 14. juni 2012, klokken 12:08
Sitat fra: 2EL på torsdag 14. juni 2012, klokken 11:42
Jeg tok å målte 12V batteriet under lading av bilen. 12V batteriet blir ladet når bilen står på lading.

Jepp, det stemmer. Men når fremdriftsbatteriet er fulladet vil ikke 12V batteriet lades lengre, så samt ladekabelen fortsatt er plugget i. Dermed vil det tappes over tid om bilen bare blir stående og ikke brukes eller kobles fra.

Hvor mye tappes det; er dette er reelt eller et teoretisk problem? Noen som vet?

Folk har parkert på flyplass i 14 dager med laderen i og kommet tilbake til død bil, så det er reelt ja. Min Leaf står på Gardermoen parkering nå på 12.dagen, jeg løste problemet med å sette timeren til å lade 20 min. på 10A hver dag. Da er batteriet oppunder 80% dagen før hjemkomst og jeg kan sette på lading til 100% manuelt fra iPhone før flyet letter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kvein564

Forstår jeg rett?
Hvis jeg drar på 14 dagers ferie, så er det beste å ha 50-60% kapasitet igjen på batteriet, eller lavere kanskje? Og lade kun i ca. 10 minutter hver dag til 80%

Eller kan jeg bare sette bilen med 50% kapasitet uten å lade i det hele tatt?....litt usikker på hva som er best/ sikrest å gjøre her.
Fra Stavanger
Svart Leaf ("ELmer")  Anskaffet 04.2012 Ålgårds Auto
Koser meg i kollektivfeltene:))

jkirkebo

Sitat fra: Kvein564 på fredag 22. juni 2012, klokken 08:19
Forstår jeg rett?
Hvis jeg drar på 14 dagers ferie, så er det beste å ha 50-60% kapasitet igjen på batteriet, eller lavere kanskje? Og lade kun i ca. 10 minutter hver dag til 80%

Eller kan jeg bare sette bilen med 50% kapasitet uten å lade i det hele tatt?....litt usikker på hva som er best/ sikrest å gjøre her.

Hvis du ikke trenger å ha ladet den til 80% eller 100% når du kommer tilbake så lad den til 50-60% og ta ut kabelen. Det er det Nissan anbefaler. Skal holde i minst 3 måneder.

Lade litt om dagen-trikset er for de som parkerer bilen på flyplassen og må lade bilen der for å komme seg hjem igjen. Det har ingen funksjon om bilen står igjen på gårdsplassen hjemme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

perbuhs

Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. juni 2012, klokken 09:05
Hvis du ikke trenger å ha ladet den til 80% eller 100% når du kommer tilbake så lad den til 50-60% og ta ut kabelen. Det er det Nissan anbefaler. Skal holde i minst 3 måneder.

Jeg sankket akkurat med Nissan nå, og det er en helt klar anbefalling fra dem å alltid la bilen stå med ladekablen plugget i. Da skal den også vedlikeholdslade 12v batteriet.
Men, uansett det Nissan sier er at det å sette bilenuten lading ikke heller skal være noe problem, men om vinteren vil det hvis det er kaldt nok vil du da bruke av batteriet for å holde varmen på batteriet, men det tar tid før det er helt tomt, og slår ikke inn før ca -16. 

Uansett, jeg forstår ikke helt hvorfor det skal være noe problem å ha bilen tilkoblet så lenge man har mulighet til det.
Tesla Roadster 2.5 26000km - Selges
Nissan Leaf 25000km
Model S  85KwH 2000km
Fammilien har kjør 100% elektrisk siden februar 2011

jkirkebo

Sitat fra: perbuhs på fredag 22. juni 2012, klokken 12:56
Jeg sankket akkurat med Nissan nå, og det er en helt klar anbefalling fra dem å alltid la bilen stå med ladekablen plugget i. Da skal den også vedlikeholdslade 12v batteriet.

Det er dessverre ganske mange som har funnet ut "the hard way" at det ikke er slik. Men test det for all del ut, bare vær forberedt på at du kan komme hjem til en død bil om du er borte to uker eller lengre.

I manualen anbefales det å lade opp til 80% hver tredje måned for "long term storage". De fleste ser ut til å mene at 50-60% er et bedre valg.
-
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

perbuhs

Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. juni 2012, klokken 14:37
Det er dessverre ganske mange som har funnet ut "the hard way" at det ikke er slik. Men test det for all del ut, bare vær forberedt på at du kan komme hjem til en død bil om du er borte to uker eller lengre.

Jeg har lest om det jeg og, har ikke hatt problemet selv enda, men det er jo en feil, og har ingen ting med om bilen er koblet til eller ikke. Men, det er vel ikke noe i veien for å plugge inn vanlig ladestrøm og sette på en vedlikeholdslader på 12v i tillegg?

Det jeg mener er at det er greit at entusiaster, elektronikkere osv. gjør masse kreativt fordi de mener det er best for batteriet, men for den jevne bruker gjør du ikke noe galt i å plugge bilen inn alltid. Det er fint å være kritisk og direkte på forum, men skaper usikkerhet for nye og potensielle elbilister og ganger ikke Elbil-saken at det skal være SÅ komplisert å eie en elbil   :)

Hvis bilen min ikke starter p.g.a 12V etter ferien min så er je det bare en fordel, jo flere meldinger Nissan får på probelmstillingen jo mer sansynlig er det at de løser dette en gang for alltid.  :)
Tesla Roadster 2.5 26000km - Selges
Nissan Leaf 25000km
Model S  85KwH 2000km
Fammilien har kjør 100% elektrisk siden februar 2011

Kvein564

Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. juni 2012, klokken 09:05
Sitat fra: Kvein564 på fredag 22. juni 2012, klokken 08:19
Forstår jeg rett?
Hvis jeg drar på 14 dagers ferie, så er det beste å ha 50-60% kapasitet igjen på batteriet, eller lavere kanskje? Og lade kun i ca. 10 minutter hver dag til 80%

Eller kan jeg bare sette bilen med 50% kapasitet uten å lade i det hele tatt?....litt usikker på hva som er best/ sikrest å gjøre her.

Hvis du ikke trenger å ha ladet den til 80% eller 100% når du kommer tilbake så lad den til 50-60% og ta ut kabelen. Det er det Nissan anbefaler. Skal holde i minst 3 måneder.

Lade litt om dagen-trikset er for de som parkerer bilen på flyplassen og må lade bilen der for å komme seg hjem igjen. Det har ingen funksjon om bilen står igjen på gårdsplassen hjemme.

Vil det ikke være best å lade til 80% og ta ut kabelen? Jeg ville tro at jo mer strøm på batteriet jo bedre. Vet ikke om det går an å sammenligne, men på drillen, hekksaksen, gressklipperen min som alle er batteridrevne står det at; skal man ikke bruke verktøyet på en stund skal man fullade batteriet først, og så lagre det.
Fra Stavanger
Svart Leaf ("ELmer")  Anskaffet 04.2012 Ålgårds Auto
Koser meg i kollektivfeltene:))

jkirkebo

Sitat fra: Kvein564 på fredag 22. juni 2012, klokken 19:20
Ville det ikke være best å lade til 80% og ta ut kabelen? Jeg ville tro at jo mer strøm på batteriet jo bedre. Vet ikke om det går an å sammenligne, men på drillen, hekksaksen, gressklipperen min som alle er batteridrevne står det at; skal man ikke bruke verktøyet på en stund skal man fullade batteriet først, og så lagre det.

Det er forskjell på batterikjemien. Bly skal lagres fullt. NiCd helst helt tomme. De fleste Lithium-kjemiene trives best rundt halvladet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Smarties

Takk for svar så langt.

Jeg har mulighet til å sette bilen i en frostsikker garasje. Er det løsningen? Frostsikker garasje uten tilkoblet lader?
Nissan Leaf i Lillestrøm-området.
Digger å være elbil-kjører! :)

Oesse

Sitat fra: Smarties på lørdag 30. juni 2012, klokken 17:25
Takk for svar så langt.

Jeg har mulighet til å sette bilen i en frostsikker garasje. Er det løsningen? Frostsikker garasje uten tilkoblet lader?

Dette er hva jeg hadde gjort.

Ladet bilen til 100% dagen før jeg hadde dratt. ( da er du sikker på at 12v batteriet er fulladet.)

Kjør en tur med bilen så du har ca 60% igjen når du parkerer den i garasjen.

Horten

ElektroJet

Det er ferietid, temaet er aktuell igjen og denne threaden har vært forvirrende, derfor leste jeg håndboken til LEAFen og fasit etter den blir:

Lad bilen til 80%, plugg den ut og la den stå.

Sitat 1 (side EV-23): "Unngå lange perioder med ladenivå over 80%. Dersom bilen ikke skal brukes over lang tid, bruk 80% lang levetidsmodus for å lade bilen før den parkeres, koble deretter fra ladekabelen og sjekk ladestatus hver 3. måned."

Sitat 2 (side CH-23): "hvis bilen ikke skal brukes på lang tid: Ikke la bilen være tilkoblet til et strømuttak med ladetimeren aktivert. Gjentagende "vekking" av bilens system for å sjekke Li-ionenbatteriets ladestatus kan føre til at 12V batteriet lades ut."

Det må selvfølgelig tas hensyn til utetemp, siden for lav temp kan skade batteriet! Side EV-5:"For å unngå at Li-ionenbatteriet fryser, ikke la bilen stå i et miljø der det er kaldere enn -17grC MED MINDRE LADEREN ER TILKOBLET."
Viktig: batterivarmeren fungerer ikke ved battrienivå under 30%.
Oslo- ny Euro-Leaf, svart metallic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA