Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model X i garasjeanlegg

Startet av Orake1et, lørdag 13. mars 2021, klokken 14:04

« forrige - neste »

Orake1et

Hei,

Jeg vurderer å kjøpe en X, men jeg er usikker på hvordan vingedørene vil håndtere garasjeplassen. Jeg har sett noen videoer på youtube som viser at dørene kan takle ganske lav takhøyde (en video fra TeslaBjørn) og nærhet til andre biler (en demonstrasjon med Musk), men så vidt jeg kan se bruker dørene mye bredde når det er lavt, og mye høyde når det er trangt.

Hva hvis man parkerer i et parkeringshus med en stolpe på den ene siden og også noe begrenset takhøyde (2,80)? Er det slik at dørene er fleksible til å takle alle mulige situasjoner eller trenger de et minimum av bredde og / eller høyde for å åpne seg?

Stig-Arne

FWD dørene takler bedre dårlig plass til siden enn vanlige dører gjør. De knekker seg i overgangen mellom tak og side som gjør at de kun trenger 30 cm for å åpne seg. Så løfter de så høyt som sensoren i taket tillater. Og løfter så siden på døren så mye som sensoren på siden tillater.

Synes FWD dørene er helt genial når det er trangt. Men man bør følge med når dørene åpnes, da ting kan skje. Tynne stolper kan sensorene slite med f.eks

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

VeloD

Anbefaler å teste med bilen i garasjen som del av kjøpsprosessen. For vår del var det blant de viktigste potensielle dealbreakers at det må være enkelt hver gang i garasjeanlegget.
Etter noen forsøk «lærer» også X'en seg hvor mye plass den har på akkurat den lokasjonen og er mindre nervøs i å åpne FWD.
--
TMX 100D Feb-18

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

oStoreBil

Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. mars 2021, klokken 17:02
2,8m takhøyde bør være plenty.
Hva er så minimum og ikke minst, nok for «normal» drift?

Stig-Arne

Sitat fra: oStoreBil på lørdag 13. mars 2021, klokken 18:13
Har ikke mer enn 2,40 hjemme ca. Går fint.
Sjekket det før jeg handlet bil i 2018. 

Orake1et

Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 13. mars 2021, klokken 19:42

Et bilde som dette har jeg lett etter. Nydelig!

Her er det relativt trangt på den ene siden og ikke ubegrenset takhøyde. Det blir relativt likt som min garasje. Har du noen anelse om hvor mange cm du har på den trangeste siden? Og hva skjer hvis du kjører inn enda nærmere den veggen? Går ikke døren opp hvis den ikke har nok cm bredde og vil i tilfelle den andre døren åpne seg likevel?

Stig-Arne

Sitat fra: Orake1et på lørdag 13. mars 2021, klokken 20:31

Her er det relativt trangt på den ene siden og ikke ubegrenset takhøyde. Det blir relativt likt som min garasje. Har du noen anelse om hvor mange cm du har på den trangeste siden? Og hva skjer hvis du kjører inn enda nærmere den veggen? Går ikke døren opp hvis den ikke har nok cm bredde og vil i tilfelle den andre døren åpne seg likevel?
Usikker på avstand til veggen. Men er sånn at man akkurat kommer seg ut førerdøren. Trangt er det uansett.

Husker ikke helt hvordan dørene åpner seg, men det kan overstyres om man vil. Høyden begrenser automatikken en del i garasjen, bredden er sjelden noe problem.
Er vel sagt at man trenger 30 cm i bredden for å få åpnet fullt

geear

Sitat fra: Orake1et på lørdag 13. mars 2021, klokken 20:31

Dørene begrenses høydemessig av ultralydsensor midt på taket (altså samme for begge dører), og av ultralydssensorer sideveis, hver for seg, så dørene tilpasser åpningen hver for seg avhengig av plassen. Det største problemet med FWD er lav takhøyde. Jeg har kun 225 cm i ene dobbelgarasjen, og i tillegg bygger garasjeporten ned, så vi snakker nok to meter, og da klarer den ikke vippe dørene nok ut sideveis. Med 280 kan du nok åpne fullt opp. Bilen begrenser automatisk dørene til "lav" posisjon innendørs, men det kan du slå av permanent, eller tvinge opp i engangstilfeller ved å holde inne åpneknappen i dørstolpen, hvis du er sikker på det går klar.

kodax

I trang garasje så kan man jo eventuelt bruke summon
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

RJK

Trådene kan fort bli veldig lange, om man siterer og beholder bildet i sitatet, så anbefaler at man sletter bildet fra sitatet for å holde trådene leselige.

Bare et velmenende tips!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Lavrans

Kan man sette den åpningshøyden på bakdørene man selv har behov for? Eller er det kun bestemte høyder, type "lav, medium, og normal"? Da jeg testet en lånebil i egen garasje åpnet bakdørene seg veldig mye lavere enn de kunne gjort. Hos meg er skinnene til garasjeportåpneren problemet, ikke selve garasjetakhøyden.

geear

Den lave den da satte var nok ikke "lav" som standardhøyde, men detektert, og det er ofte litt konservativt. Tror ikke du kan override automatisk til en mellomting, mener det er enten eller - men du kan override med å holde på knappen, du må da holde inne forbi advarselslyden den avgir.

geear

Sitat fra: RJK på mandag 15. mars 2021, klokken 00:48
Trådene kan fort bli veldig lange, om man siterer og beholder bildet i sitatet, så anbefaler at man sletter bildet fra sitatet for å holde trådene leselige.

Bare et velmenende tips!
For egen del så er jeg stort sett bare innom her på telefonen når jeg "kjeder meg" (venter på et eller annet), og å redigere så store innlegg på telefonen er helt håpløst. Kunne vel alltids brukt tapatalk, mulig det er bedre der, men det går litt på automatikk å bruke safari.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA