Hva skal jeg kjøpe for å lade bilen

Startet av A. Eika, fredag 05. februar 2021, klokken 15:59

« forrige - neste »

A. Eika

Første innlegg her.
Har nå kjøpt en ny 21 modell e-niro. Hva skal jeg kjøpe for å lade denne bilen. Jeg har 3fase 16A (uten jordfeilbryter) i garasjen. Kan jeg lade med 3fase 230x16x1,73=6,3kw eller må jeg klare meg med 230 x 16=3,6kw.
Jeg stiller helt blank her kan nesten ikke nok til å stille spørsmålene riktig.

Tjomsas

Hvis du ikke kan nok, så anbefaler jeg å starte her:

https://elbil.no/lading/lade-elbilen-hjemme/

E-niro kan ikke lade på 230 3-fase, så du får ikke mer enn 3,6 kW, ved maks effekt. Det anbefales vel ikke å lade med maks effekt på en kurs heller.

Barid Bel

Sitat fra: A. Eika på fredag 05. februar 2021, klokken 15:59
Første innlegg her.
Har nå kjøpt en ny 21 modell e-niro. Hva skal jeg kjøpe for å lade denne bilen. Jeg har 3fase 16A (uten jordfeilbryter) i garasjen. Kan jeg lade med 3fase 230x16x1,73=6,3kw eller må jeg klare meg med 230 x 16=3,6kw.
Jeg stiller helt blank her kan nesten ikke nok til å stille spørsmålene riktig.

Jeg brukte en haug med tid på dette før vi fikk vår e-niro for et par mnd siden. Du trenger:

- Ladeboks. Det hersker ganske bred enighet om at Easee er et solid valg. Vel.pris er ca 8k, diverse lavere priser her og der.
- Egen kurs til ladeboksen er et krav, med jordfeilbryter. Easee har innebygget jordfeilvern type A, din installatør kan hjelpe deg med detaljene.
Sånn for eksempel installerte vi 3x32a 230v, som ikke er nyttig for Niro da den bare bruker 2 av fasene og lader med ca 7.4kw. Nesten ingen elbiler kan dra nytte av 3fas 230v.
- Hvis du vil installere en kurs som er større enn iallefall 20a (variere litt mellom leverandørene) må du søke. Dette kan en elektriker gjøre for deg.
- Installasjoskost varierer i forhold til hvor du skal ha ladeboks, hvor sikringsskapet er, hva slags kurs du vil ha, etc.
- Det finnes noen løsninger for smart strømstyring, Tibber er populært blant elbileiere.
- Dette vet jeg ikke, men logisk sett burde du kunne bruke den 3x16a kusen du har og få en elektriker til å koble den om i sikringsskapet + koble til laderen. Dette hvis 16a er nok. Vi beregnet at bilen skulle kunne lades full over en natt, og valgte utifra det. I tillegg er det en fare for at det blir flere elbiler.

Ladehastigheter står her:
https://ev-database.org/car/1125/Kia-e-Niro-64-kWh#charge-table
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

A. Eika

Jeg har nå 16A 3 fase ut i garasjen. Må jeg sikre denne kursen meg jordfeilautomat eller kan den settes mellom 3fase koblingsboks og den ladeboksen som jeg har kjøpt. Den er for 1fase så den har jeg tenkt kan mates med 16A fra denne 3 fase kursen. Hvor skal jordfeil automaten plasseres? Denne automaten skal være av type B har jeg lest meg til.

_OE_

Det jordfeilbryter type B karakteristikk... Denne skal motvirke at det kommer inn DC strøm inn på AC nettet.... Jordfeilautomat type B er noe annet

#FTS#


Ulvis

#5
3 fase kursen din til garasja bør normalt ha jordfeilautomat på kursen, plassert i sikringskapet. Men, avhenging av alder på anlegget, om du har dobbeltisolert kabel, osv, så kan den hende du kun har sikring. Installatør vil antakeligvis sterkt tilrå å bytte til jordfeilautomat. Om du har underfordeling i garasja kan du plassere jordfeilautomat type A i underfordeling og trekke ny 1-fase kurs frå denne til ladestasjon som har jordfeildeteksjon for 6 mA DC, s.k. DC-RCM (som tilsvarar jordfeilvern TypeB (som ikkje må forvekslast med B-karakteristikk)) innebygd.  Har du ikkje ladestasjon med dc-rcm innebygd må du i tillegg til sikringsautomat også på ladestasjon kursen sette opp eit jordfeilvern av Type-B som er egna for DC feilstrøm. (GARO har vel en fin kombinert automat, dei andre fabrikata må sette saman modular. Desse kostar skjorta, så ein ladeboks med dc-rcm er langt å foretrekke)

Kort fortalt er det kun Tesla Model3 som kan nytte 3fas 230V IT nett.
Om du vil studere vidare finn du enkelt bilmodellar som kan bruke diverse kvasi-løysingar, men desse er heilt utanfor standard. Konsensus er vel no å frarå spekulasjon i dette (med mindre du er ihuga elektro-nerd).

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

A. Eika

Jeg kunna ha betalt 5500,- kr å fåtte en 3fase lader i bilen. Det hadde kanskje vært lurere.

Barid Bel

#7
Den 3fase laderen til Kia kan bare brukes med 400v TN nett, så den er ubrukelig for de fleste av oss.

Vi har den, bare fordi vi kjøpte en bil som var ferdig, men jeg kan ikke se for meg at den noengang blir brukt.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

stolsvik

Hei, beklager å vekke en gammel tråd - men den var mest relevant, så hvorfor ikke.

Sitat fra: Barid Bel på fredag 12. februar 2021, klokken 07:34Den 3fase laderen til Kia kan bare brukes med 400v TN nett, så den er ubrukelig for de fleste av oss.

Jeg har en Zaptec lader som skal monteres. Spørsmålet er: Om jeg kobler den for 3-fas 230 volt (IT nett, right?), vil min Kia e-Niro 2021-modell allikevel fungere greit?

Jeg synes det virker mest fornuftig å koble laderen "best mulig" - si at jeg senere kjøper en Tesla som tydeligvis håndterer 230v 3-fas. Så hvis Kia'en håndterer å få 3 faser, selv om den bare lader på 1 av dem, så gjør jeg det.

Ekstraspørsmål: Er det noe å tenke på hvilken av de tre fasene den da kommer til å lade på? Hvis man bare kobler opp 2 ledninger, så har man jo bestemt hvilken fase som er i bruk. Dersom man kobler opp alle 3, så vil jo bilen velge tilfeldige 2 av dem?

Ulvis

Bilen brukar fasepar som er kopla til L1 (første tilkobling) og N. Ingen automatikk i bil.

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

TB

Det som teknisk mulig er å montere en trafo fra 230 V IT til 400 V TN.

Da kan biler som kan ta imot trefase TN lade raskere. Det gir lik belastning for hver fase.

En annen mulighet er Zaptec Pro som automatisk kan velge de to faser som er minst belastet. Men, det er en ladeboks som er laget for å stå i et system med flere.

I praksis klarer de fleste seg godt med en fase 3,6 kW.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

#11
Sitat fra: TB på lørdag 14. desember 2024, klokken 09:05Det som teknisk mulig er å montere en trafo fra 230 V IT til 400 V TN.

Da kan biler som kan ta imot trefase TN lade raskere. Det gir lik belastning for hver fase.

En annen mulighet er Zaptec Pro som automatisk kan velge de to faser som er minst belastet. Men, det er en ladeboks som er laget for å stå i et system med flere.

I praksis klarer de fleste seg godt med en fase 3,6 kW.
Alt for dyr løsning. Gå heller for en 1-fase kabel som du bruker på bilen som ikke takler 3-fase på IT/TT-nett, og ha 3-fase-kabelen liggende i bilen til AC-lading andre steder.

Det er når du er på veien, det er viktigst å få litt fart på AC-ladinga, ikke hjemme hvor det normalt sett blir dyrt å lade med høy effekt!

Når det er sagt, jeg tror ikke e-Niro'en har problemer med å lade 1-fase selv om det er koblet som 3-fase, som den ikke klarer å utnytte.

Men om det er problematisk, så får du som sagt 1-fase kabler fra ca 1000-lappen og opp, mens en trafo gjerne kommer på flerfoldige 1000-lapper, selv uten ekstra monteringskostnader iberegnet.

Også det å kjøpe en dyrere lader enn du klarer deg med, kommer gjerne til en pris på flere tusen over hva den enklere boksen koster ferdig montert!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA