Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: System Failure - Service required ? Men bilen går jo som normalt ?

Startet av ilmarw, onsdag 02. januar 2008, klokken 19:04

« forrige - neste »

ilmarw

Hei,

I disse førjulsdager har jeg flere ganger lagt merke til elbiler som står på plasser reservert for elbil uten å lade. Senest på Sandvika Storsenter sto det to biler på plassene uten å lade. Heldigvis er det tre plasser, ellers hadde det blitt lapp i ruta for de som sto der (jeg trengte å lade). Dette gjelder ofte PSA-biler og Think, logisk nok fordi vi med blybatterier liker å klattlade og toppe opp i hytt og pine. Vil bare oppfordre folk som ikke skal lade om å finne noen andre plasser (så flere elbiler rundt omkring som sto på vanlige plasser), og overlate stikkontaktene til de som trenger det. Én ting er at fossilbiler tar plassene våre, men vi bør ikke ta de fra hverandre.

Mvh. Ilmar
Polestar i bestilling

Thomas Parsli

Jeg har også opplevd det samme litt for mange ganger...

Skiltene burde ha teksten "Ladeplass for elbil", med undertekst "Kun for lading".

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Nå er parkeringsplassene reservert for parkering av Elbiler, og ikke bare lading.

Litt sunn fornuft burde tilsi at en ikke tar siste tilgjengelige plass uten at en har behov for lading. Like fullt blir det feil om vi ikke kan bruke disse plassene uten å måtte koble oss til lading.

Antakelig blir "problemet" løst når alle bilene kommer med batterier som liker klattlading.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

janhelge

Jeg må si meg HELT enig i at vi som har elbil ikke bør benytte elbil-plassene med lademulighet uten at vi faktisk lader. Jeg er også enig i at en bedre skiltangivelse er noe a-la "RESERVERT FOR LADING AV ELBIL" eller lignende. Dersom man har et faktisk ladebehov mener jeg at det burde være helt greit å dobbeltparkere på en (el)bil som står på en slik ladeplass dersom man legger en lapp i sitt eget vindu med telefonnummer. Slik jeg oppfatter det, er det ikke for å reservere parkeringsplasser for elbiler man setter opp slike skilt - det er selvfølgelig for å gjøre det lettere å LADE elbiler.
Først Th!nk, men nå iMiev.

Thomas Parsli

Sitat fra: elektrolux på lørdag 22. desember 2007, klokken 12:32
Nå er parkeringsplassene reservert for parkering av Elbiler, og ikke bare lading.

Og det skaper problemer for de som trenger å lade bilen, som kanskje er hakket viktigere enn å slippe å bruke et minutt på å finne en parkeringsplass?

Sitat fra: elektrolux på lørdag 22. desember 2007, klokken 12:32
Litt sunn fornuft burde tilsi at en ikke tar siste tilgjengelige plass uten at en har behov for lading. Like fullt blir det feil om vi ikke kan bruke disse plassene uten å måtte koble oss til lading.

Problemet er at en del ikke bruker sunn fornuft.
I parkerinkshus ol. med noen få reserverte plasser for elbiler kan jeg ikke se en eneste god grunn til å stå på plassen uten å lade.

Sitat fra: elektrolux på lørdag 22. desember 2007, klokken 12:32
Antakelig blir "problemet" løst når alle bilene kommer med batterier som liker klattlading.
Problemet mitt (enkelte ganger) er at noen velger å parkere på ladeplassen(e) fordi de ikke gidde å lete etter en parkeringsplass.
Det problemet blir neppe mindre med ny batteriteknologi?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Nå er nok forholdene forskjellig fra Stavanger og Oslo.

F.eks er der en enkel Elbilplass utenfor hovedpostkontoret i Stavanger. Der kan Elbiler stå i inntil 3 timer.

Her råder sunn fornuft, og en ser "aldri" elbiler som står der lenger enn det som trenges for å hente eller levere post. En ser heller ingen som lader der, men det skyldes nok at der er dårlig med strøm i kontakten.

På St.Olav parkerer Elbiler som ikke trenger lading gjerne på fossilplassene.

Tror likevel intensjonen med elbilplasser ikke kun var lading, men også for at en skal slippe å kjøre rundt og bruke opp strøm mens en leter etter en ledig plass.

Etterhvert som elbilbestanden øker, burde også antall parkeringsplasser øke.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

Siden det er så få ladeplasser i Oslo/Sandvika er faktisk problemet størst der det er satt av et lite antall ladeplasser i parkeringshus der det er gratis parkering for handlende.
Jeg har hatt større problemer å finne ladeplass i p-huset på sandvika enn på ladeplassene på grønland t-banestasjon.

Det er ikke verdens undergang å måtte vente en time på at personen som slang bilen på ladeplassen -selv om det var hundre andre plasser ledig- blir ferdig å handle, men pjokken som venter i barnehagen synes det er litt merkelig at mor eller far ikke kommer før det stenger. Det synes faktisk barnehagepersonalet også...

I praksis bør man ikke regne med å kunne bruke disse plassene, ihvertfall ikke uten å måtte vente på at de blir ledige.

Thomas

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

ilmarw

Jeg er helt enig (kanskje ikke rart som trådstarter). Og ja, jeg parkerer gladelig inn andre dersom jeg trenger å lade og de ikke lader (riktignok med en lapp mer telefonnummer i vinduet). I Sandvika er det ikke et problem å finne en ledig plass, men ettersom elbilplassene er veldig nære inngangen er det en del som foretrekker disse. Selv om det ikke er ulovlig å stå der uten å lade, så er nok plassene først og fremst ment for å lade, ikke fordi elbilsjåfører er spesielt late. Inntil det kommer flere elbilplasser vil jeg nok en gang oppfordre folk til å unngå å stå på elbilplasser uten å lade.

ilmar
Polestar i bestilling

Rymegnal

Sitat fra: ilmarw på fredag 21. desember 2007, klokken 20:54
I disse førjulsdager har jeg flere ganger lagt merke til elbiler som står på plasser reservert for elbil uten å lade. Senest på Sandvika Storsenter sto det to biler på plassene uten å lade.

Dette er heldigvis ikke noe problem på Ski Storsenter, har bare sett at det er jeg som har ladet der. Men de to plassene som er der, blir etter min oppfatning mer og mer brukt av alt annet enn elbiler, senest i dag, og jeg måtte lade... Men da legger jeg en fin liten lapp på ruta, og de parkerer nok ikke der mer... ;)

Ellers har de sagt på jobben "bruk elbilplassen, men dersom du ikke skal lade, parker gjerne på vanlige plasser" og det synes jeg er helt greit.
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

ilmarw

På IT Fornebu er vi så heldige å ha 13 plasser. Har sett ni av dem brukt samtidig på det meste. Det hender det står noen der som ikke lader, men foreløpig er det jo ikke et problem. Lurer ikke på om IT Fornebu faktisk har det største antall ladeplasser samlet på et og samme sted?

ilmar
Polestar i bestilling

eljet

Hei

I Haugesund er det ikke så mange elbiler enda ( men til sommeren kommer det bommer her også)

Dermed er det noen bensin biler som parkerer på elbil plassene på Amanda storsenter,
når det er dårlig vær og langt til ledige plasser.

Har andre dette problemet??
Lurte på om jeg skulle ta meg en tur opp neste lørdag å parkere på tvers bak disse pøblene.

Thomas
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

hens

Tja, hvorfor ikke?
Men legg igjen en lapp med telefonnummeret ditt, slik at du kan komme og koble til laderen når de  skal reise.
Da vil de kanskje forstå hvorfor plassen er reservert elbiler.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Utenfor Kvadrat på Sandnes er der tydelig oppmerkete elbilplasser. Til og med merket med Gul maling på hele parkeringsplassene.

Disse er nærmest som en regel opptatte med fossilbiler. Jeg forsøker alltid å komme nærmest mulig støpselet for lading, og det betyr gjerne at bilen min må settes helt inntil disse fossilbilene, og dermed sperre dem for utkjørsel. Jeg passer på å ta bildet av parkeringen, slik at ev. skader lett kan bevises.

Sliter underlig nok med det samme på jobben, og der har en stakkar måttet vente i over 1 time før jeg var ferdig med møte, og kunne flytte bilen. Tror neppe akkurat han "bare" setter bilen sin der i nærmeste framtid. Heldigvis hadde han vett nok til å ikke ta ut ladekontakten, for bilen min var virkelig helt tom for strøm.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

Da er vi heldigere på min arbeidsplass, alle fossilbiler som parkerer feil bllir umiddelbart raportert til portvakta (som tilfeldigvis er plassert i umiddlelbar nærhet).
Elbilplassene er "hellige"  ;D
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Ken

Jeg hadde det litt morsomt selv et par dager siden. Som vanlig sto en Think til lading i en av de få parkeringshus som har ladepunkt i Kristiansand. Den nesten bor da fordi den er eid av en eiendomsmegler som vil ha en grønn profil. Ser ikke ut som 3 timer maks på den plassen er kontrollert særlig. Flere elbileiere har satt lapper på ruta men det hjelper ikke.

Jeg skulle helst lade litt men hadde nok til å kjøre hjem så jeg la være. På vei hjem oppdaget jeg at en annen Think hadde parkert ved siden av meglern og plugget inn til samme strømuttak. Ingen ladelamper var blinkende og jeg regnet med at sikringen hadde gått. Jeg lurte meg inni sikringsskapet og slo på sikringen igjen. Megler bilen var koblet fra og jeg dro hjem etter å ha notert reg. no. av den andre bilen. Etter en sms til veivesenet fant jeg ut han var en av våre medlemmer, en politimann. Tror ikke det blir saksmål ut av dette
:D
Forresten, han sa at han har klart å lade i samme måte før. Sannsynligvis med begge biler lading på 10 A. Sikringen på 16A tålte ikke strømmen når meglerbilen ladet på 16A selv. Uansett det er litt dumt å montere doble kontakter som standard hvis kurset tåle bare en bil om gangen.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA