Er Max et godt tilbud? Eller er 1st standard god nok?

Startet av Elektro12, mandag 01. februar 2021, klokken 19:16

« forrige - neste »

Daniel_0007

Sitat fra: HelEl på fredag 05. mars 2021, klokken 08:34
Sitat fra: Trond.m på torsdag 04. mars 2021, klokken 13:31
Sitat fra: hELgenen på torsdag 04. mars 2021, klokken 13:26
Max 2WD synes jeg personlig er lite attraktiv.
Max bør ha 4WD. 1st kan gjerne ha 2WD
Det er sånn jeg har tenkt også. Til en pris på 500K ville jeg også forvente litt nærmere premium utførelse og materialvalg. 1St derimot er en pakke som framstår som ekstremt attraktiv i markedet i dag. De fleste er villig til å svelge et par kameler for å få lavere pris.

Til prisen for Max, så får jeg Inoniq5 til omtrent samme pris, og med enda mer utstyr. Hyundai har vist at de kan levere på elbiler.

Har de? tok jo lang tid før de faktisk klarte å levere nok kona el i forhold til hvor mange som hadde bestilt slik at det var over 1 års vente tid.
Model 3 2019 LR Rwd

ENTO

Bjoris

Sitat fra: ENTO på fredag 05. mars 2021, klokken 10:05
Har id4 1st og max samme setene ?

Ja, basisen er lik så er Max sine elektriske med masasje og uttrekkbar lårstøtte

amrois

Max setene er jo elektriske og har massasje, men den viktigste forskjellen er at man i max kan regulere setelengde og korsryggstøtte. Fikk ellers nogenlunde samme komfortfølelse i begge.
ID4 Pro Perf Tech

ihaal

Noen som har sett sikring av bagasjerom i 1st og sammenlignet krokoppheng osv med Max? Følger det med nett til begge?
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Magnito

Jeg har bare sett 1st og ikke max, men jeg syns utformingen av bagasjerommet var på en slik måte at jeg ville ikke vært veldig bekymra for flyvende last så sant man ikke har lastet over setekanten. I slike tilfeller kan man jo bruke et lastenett over lasten. Dessuten er det ikke allverdens plass for store tung ting til å komme over seteryggen ettersom klaringen mellom tak og rygg/nakkestøtter ikke var allverdens stor. Velger man å benytte hattehyllen som kommer med vil vel den hjelp også.

Olemann

Samme følelse av komfort/kvalitet i begge seteutgavene etter testing.  Uvant å ikke ha alt elektrisk, men alt er en vane.

Manuelle seter virket det som kan justeres noe høyere, en fordel for de som er lave. 

Sitat fra: amrois på fredag 05. mars 2021, klokken 11:37
Max setene er jo elektriske og har massasje, men den viktigste forskjellen er at man i max kan regulere setelengde og korsryggstøtte. Fikk ellers nogenlunde samme komfortfølelse i begge.

elektro

Sitat fra: Olemann på fredag 05. mars 2021, klokken 16:41

Samme følelse av komfort/kvalitet i begge seteutgavene etter testing.  Uvant å ikke ha alt elektrisk, men alt er en vane.

Manuelle seter virket det som kan justeres noe høyere, en fordel for de som er lave. 

Merk at passasjersetet ikke er høydejusterbart uten elseter. Ikke en fordel for de som er lave.. i følge min mor. :)
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

biggern

Sitat fra: elektro på fredag 05. mars 2021, klokken 20:04

Merk at passasjersetet ikke er høydejusterbart uten elseter. Ikke en fordel for de som er lave.. i følge min mor. :)

Hvorfor så mye diskusjon rundt hvem/hva/hvor imellom 1st og 1st Max?
Det er jo bare for folk å lese det tekniske underlaget!
Vanskeligere er det ikke.

Olemann

Godt poeng.  Dog, min direkte sammenligning av opplevd høyde fra førerplass på disse to, og hvor mye man ser av panser finnes det neppe spec på. 

Har ellers vært på diverse EF og FB grupper i 9 år nå, og dersom alt man kan finne i spec skulle være luket ut så er mitt stalltips at 90% av innlegg ryker ut  ;D

Sitat fra: biggern på lørdag 06. mars 2021, klokken 22:20
Sitat fra: elektro på fredag 05. mars 2021, klokken 20:04

Hvorfor så mye diskusjon rundt hvem/hva/hvor imellom 1st og 1st Max?
Det er jo bare for folk å lese det tekniske underlaget!
Vanskeligere er det ikke.

hELgenen

Synes ikke spec. alene er opplysende nok for å vurdere modeller opp mot hverandre og i særlig grad der man ønsker å vurdere opp mot andre bilmerker og utstyrsgrader. Hele poenget med et forum er jo å lufte tanker og vurderinger. Så jeg leser slike tråder med stor glede. I bunn ligger alltid forhandlers utstyrsliste og tekniske detaljer. Men selv disse kan ha feil og mangler som man kan avdekke gjennom forum. Å det å verdsette utstyrsgrader er også individuelt. Min erfaring er at utstyret på en bil alltid har høyest verdi når bilen bestilles. Både i kroner og øre og som egenverdi. Jeg har eid biler der alt som er mulig å få med var med. Og det er gøy i 1 uke,så innser man at det og det osv. ofte er unødvendig og  noe annet rett og slett er tull og medfører bare en ekstra feilkilde eller skaper irritasjon. Slike livserfaringer kan man ikke lese ut fra tekniske data og utstyrslister. De må deles,forklares,utdypes og enkelte ganger bare oppleves. Jeg mener bestemt at de som KUN ser på tekniske data og utstyrslister som vurderingsgrunnlag og ikke f.eks prøvekjører,prøvesitter og hører med andre som vil dele kunnskap og erfaring gjør seg selv en bjørnetjeneste. Det er personer i dette forumet med inngående kunnskap om biler,priser,utstyr,verdiforringelse osv som langt overgår de aller fleste kundebehandlere/selgere hos forhandlere. Så mitt råd er å ikke se bare på forhandler sine reklame materiale,men bruk forumet aktivt når du jakter på bilen for deg.

biggern

Jeg skal/kan jo ikke bastant si at det kan bli mer tungvint å selge 1st VS Max i bruktmarkedet, men utfra folks vaner på forventet std utstyr idag, er det jo muligheter at 1st kan synke mer i brukt verdi VS Max.
Noe syntes mange er kjekt å ha og annet er veldig kjekt å ha når en sammenligner 1st VS Max:

- ErgoActioveseter foran med elektrisk justering lengde/høyde, minnefunksjon og justerbar lårstøtte. Korsryggstøtte og massasjefunksjon.
- Elektrisk justerbare, oppvarmede og innklappbare utvendige sidespeil med minnefunksjon
Da kona er mye mindre enn meg justerer hun seter og speil, som jeg alltid må justere tilbake.
Derfor er minnefunksjon viktig for meg :-)

- Panoramaglasstak i mørkt glass med elektrisk solgardin
Soltak er noe jeg begynte å etter innstallere på 80 tallet for å slippe inn lys, så for meg er dette std.

- Area-View områdesensor med fugleperspektiv
Noe jeg syntes er kjekt på trange kjøpesenter parkeringer med masse folk som spasserer til alle kanter.

- Dynamiske LED Matrix frontlykter med dynamisk lysassistent og LED-list mellom frontlyktene
LED list er ikke viktig, men antar Matrix er bedre enn std LED.

- Adaptivt understell, DCC
Ikke viktig for meg, men er i Max pakken.

- 3 soners Air Care Climatronic klimaanlegg med justeringspanel bak
Jeg syntes det er kjekt med egen sone til baksete.

- Komforttelefon med induksjonslading
Ikke ett "must", men benytter dette i Konaen.

- Augmented Reality Head-Up Display med projisering av info i frontruten
Har vent meg til dette og føler det er et bra verktøy for info hastighet/navigering etc.

- Keyless Access, nøkkelfri åpning og låsing med startknapp
Ikke et "must", men har blitt en vane.

- Easy Open & Close, sensorstyrt bakluke
Ikke et "must", da jeg fremdeles har muskler til å åpne/lukke manuelt, samtidig litt bekymret for våre vintere med is oppsamling etc., som kan ødelegge motor/aksling etc.

- 12" touch-screen VS 10" touch-screen på 1st.
Større skjerm, usikker på om mer info vises VS 10"

- Traffic Assist køkjøringsassistent
Ikke helt sikker på total funksjon på denne.
Dog er Traffic Assist delen benyttet inn imot Oslo, for å indikere kø og mulige omkjøringer osv.

- Emergency Assist
En sikkerhets funksjon, som jeg mener er fornuftig.

- Proaktiv passasjerbeskyttelse
Usikker på funksjon.

- Progressiv styring
Også en funksjon som ikke er et must for meg.

Min Fasit: Jeg kommer til å velge TECH, om det blir samme oppsett, når 4x4 kommer.

hELgenen

Sitat fra: biggern på mandag 08. mars 2021, klokken 12:06
Jeg skal/kan jo ikke bastant si at det kan bli mer tungvint å selge 1st VS Max i bruktmarkedet, men utfra folks vaner på forventet std utstyr idag, er det jo muligheter at 1st kan synke mer i brukt verdi VS Max.

Du sier altså at det årlige kronetapet mellom en 1st og 1st max skal være større på 1st enn 1st max?

Det normale verditapet på en nybil første 3 år er :

1: 20%
2: 14%
3: 14%

Forskjellen i nypris mellom 1st og 1st max er ca 80.000
La oss forenkle litt å si at 1st max koster 500k ny og en 1st koster 420k

1st max skal da få følgende verdiutvikling i bruktmarkedet:

1 år : 400.000 (20%=100.000 i verdifall etter ett år gitt nybilpris 500.000)
2 år : 344.000 (14%)
3 år : 295.840 (14%)

Du kan altså kjøpe en 1st max etter 3 år for 295.840 NOK

Dersom du har samme verditap i kroner for en 1st får du følgende verdiutvikling:
1 år : 420.000-100.000=320.000
2 år : 264.000
3 år : 215.840

Gitt samme verdifall i kroner kan du altså kjøpe en 1st etter 3 år for 215.840 NOK

Med MER verditap på 1st i rene kroner må du altså anslå at 1st må selges til under 215k, mens 1st max selges
til 295k.

Jeg tviler egentlig på dette - når begge biler ligger der ute og årsmodellen/km er den samme - så tviler jeg sterkt på at folk blar opp 295k for 1st max, men vegrer seg for å bla opp 215k for 1st.

Det normale er er utstyret taper seg mer i verdi slik at forskjellen på det man får igjen etter salg er mindre enn da bilen var ny. F.eks kan jeg tenke meg at 1st får en utsalgsverdi på ca 220k etter 3 år, mens kanskje 1st max går for 250-270k. Men jeg vet jo ikke dette - er bare ren synsing basert på egen erfaring.

biggern

Sitat fra: hELgenen på mandag 08. mars 2021, klokken 12:54

Du sier altså at det årlige kronetapet mellom en 1st og 1st max skal være større på 1st enn 1st max?

Som du sier, dette er jo kun synsing  :), hvor fasit ikke er klar, før disse ankommer i haugevis de neste måneder og hva folk flest er int. i legge inn av utstyr, på en bil de forventer å ha de neste 4-5 årene. Jeg tenker da ikke på "flippere", som forventer at de kan legge på 50K+ ved videresalg, rett etter mottak.

ID4

Noe syntes mange er kjekt å ha og annet er veldig kjekt å ha når en sammenligner 1st VS Max:

- ErgoActioveseter foran med elektrisk justering lengde/høyde, minnefunksjon og justerbar lårstøtte. Korsryggstøtte og massasjefunksjon.
- Elektrisk justerbare, oppvarmede og innklappbare utvendige sidespeil med minnefunksjon
Da kona er mye mindre enn meg justerer hun seter og speil, som jeg alltid må justere tilbake.
Derfor er minnefunksjon viktig for meg :-)

- Panoramaglasstak i mørkt glass med elektrisk solgardin
Soltak er noe jeg begynte å etter innstallere på 80 tallet for å slippe inn lys, så for meg er dette std.

- Area-View områdesensor med fugleperspektiv
Noe jeg syntes er kjekt på trange kjøpesenter parkeringer med masse folk som spasserer til alle kanter.

- Dynamiske LED Matrix frontlykter med dynamisk lysassistent og LED-list mellom frontlyktene
LED list er ikke viktig, men antar Matrix er bedre enn std LED.

- Adaptivt understell, DCC
Ikke viktig for meg, men er i Max pakken.

- 3 soners Air Care Climatronic klimaanlegg med justeringspanel bak
Jeg syntes det er kjekt med egen sone til baksete.

- Komforttelefon med induksjonslading
Ikke ett "must", men benytter dette i Konaen.

- Augmented Reality Head-Up Display med projisering av info i frontruten
Har vent meg til dette og føler det er et bra verktøy for info hastighet/navigering etc.

- Keyless Access, nøkkelfri åpning og låsing med startknapp
Ikke et "must", men har blitt en vane.

- Easy Open & Close, sensorstyrt bakluke
Ikke et "must", da jeg fremdeles har muskler til å åpne/lukke manuelt, samtidig litt bekymret for våre vintere med is oppsamling etc., som kan ødelegge motor/aksling etc.

- 12" touch-screen VS 10" touch-screen på 1st.
Større skjerm, usikker på om mer info vises VS 10"

- Traffic Assist køkjøringsassistent
Ikke helt sikker på total funksjon på denne.
Dog er Traffic Assist delen benyttet inn imot Oslo, for å indikere kø og mulige omkjøringer osv.

- Emergency Assist
En sikkerhets funksjon, som jeg mener er fornuftig.

- Proaktiv passasjerbeskyttelse
Usikker på funksjon.

- Progressiv styring
Også en funksjon som ikke er et must for meg.

Min Fasit: Jeg kommer til å velge TECH, om det blir samme oppsett, når 4x4 kommer.

Har kjøpt 1st. Er bare headup display og Matrix lys jeg føler virkelig mangler. Resten er nice to have. Men det er min mening. Og kr 80000 for headup display og Matrix lys er for stift. Men Max er helt Max utstyrt. Er vel bare en bil som slår den på pris, men den har 4wd i tillegg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA