Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er Max et godt tilbud? Eller er 1st standard god nok?

Startet av Elektro12, mandag 01. februar 2021, klokken 19:16

« forrige - neste »

Elektro12

Sitat fra: Bjoris på fredag 19. februar 2021, klokken 15:32
Langt fra sikkert at en Leaf blir billigere enn en ID4 1St. Det forventes veldig lite verdifall på disse siden de er så bra priset. Har du hus med ledig sikkerhet får du en kapitalkostnad før skatt på ca 6.000 pr år. Bilen har garanti og nye dekk. Har regnet på dette mange ganger og ofte har det vist seg at de som skulle spare litt lån har bruket mer penger likevel, på reparasjoner, nye dekk og ofte er verdifallet stort når en bil går fra å være nyere brukt til gml bruktbil som «ingen» vil ha...

Tror det regnestykket er komplisert med mange usikre faktorer. Nå er ikke alt penger da - har du lyst på en ny bil er nok ID4 noe av det lurere du kjøper.

Øyvind.h

En standard 1st til rett over 400 holder seg nok bra i pris vil jeg tro.
En Leaf 62kWh på kampanje til 299 er nok heller ikke så dumt, men hvem en taper mest på i løpet av 5 år er jeg jaggu ikke sikker på.

Når det gjelder topic er det jo veldig individuelt. Det er mye enklere å klare seg fint med standard 1st om man kommer fra en eldre rimelig bil enn om man kjører en som får ID4 max til å bare være helt ordinært utstyrt. Mye lettere å gå opp enn ned i utstyr. Farlig opplegg :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 19. februar 2021, klokken 17:41
En standard 1st til rett over 400 holder seg nok bra i pris vil jeg tro.
En Leaf 62kWh på kampanje til 299 er nok heller ikke så dumt, men hvem en taper mest på i løpet av 5 år er jeg jaggu ikke sikker på.

Når det gjelder topic er det jo veldig individuelt. Det er mye enklere å klare seg fint med standard 1st om man kommer fra en eldre rimelig bil enn om man kjører en som får ID4 max til å bare være helt ordinært utstyrt. Mye lettere å gå opp enn ned i utstyr. Farlig opplegg :D

Vi gikk fra Tesla Model X til Leaf 2.0. Mja, hva skal en si, det var en overgang som gikk overraskende lett, men når jeg kjører mine foreldres Leaf 2.0 så skjønner jeg ikke helt at jeg likte den bilen... Det viser vel bare at har ett satt seg noen mål så er en innstilt på at det skal fungere. Jeg er jo sånn ta det er gøy med noe nytt en stund, uansett hva det er så sikkert litt spesiell der. Når det kommer til mye utstyr så er det helt klart forskjell for meg om jeg planla å ha bilen i 5 år tror ikke jeg hadde valgt 1ST da

Trond.m

Er det noen som har testet setene i id.4 1St ? Jeg trodde de hadde manuell justerbar korsryggstøtte, men det har de nok ikke.

ENTO

Har bestilt VW ID4 1st max. Var innom en utenbys VW forhandler idag og der hadde de bare en ID4 1st. Har sett på ID4 1st max hos lokal forhandler. Slik jeg så det nå så er jeg veldig glad for at jeg har bestilt max. Synes ID4 1st virket ribbet ift max.

Trond.m

Sitat fra: ENTO på onsdag 03. mars 2021, klokken 23:08
Har bestilt VW ID4 1st max. Var innom en utenbys VW forhandler idag og der hadde de bare en ID4 1st. Har sett på ID4 1st max hos lokal forhandler. Slik jeg så det nå så er jeg veldig glad for at jeg har bestilt max. Synes ID4 1st virket ribbet ift max.
Ja, det kan det vel være noe i, men bedre at bilen er ribbet enn at du selv er det 😏 Synes 1St har det de fleste trenger av utstyr, og forventer en høy restverdi. Men å sitte godt er viktig, så det blir interessant å prøve setene.

Magnito

Jeg prøvesatt en 1st på mandag, men tanken på å sjekke etter manuell korsryggstøtte slo meg ikke der og da. Setene kjentes komfortable, selv om det selvsagt er vanskelig å fastslå hvor komfortable de blir på langtur etter kun 5-10 min prøvesitting. Men her er det jo veldig individuelle preferanser på hva man liker også, jeg er for eksempel glad i fast (harde) madrasser for å gi et referansepunkt.

Syns forøvrig lyden på anlegget hørtes grei ut, tror jeg kommer til å kose meg på soloturer. Jeg er riktignok ingen hi-fi nerd, og kommer fra en eldgammel fossilbil, så mulig at connoiseurer her på forumet syns det er ræva for alt jeg vet. Så lyd og bilde(?) hadde vurdert det nylig, men artikkel lå bak betalingsmur, så vet ikke hvilken konklusjon de kom til.

ihaal

Konklusjonen til Lyd og Bilde var at lyden var helt grei, men at de burde hatt en lyd fra en premiumprodusent på en fullutstyrt bil som Max. Kommer selv fra en Leaf uten Bose, så tror jeg blir fornøyd... Det viktigste er uansett at den, i motsetning til ID3 1st Plus, har høyttalere bak så Kaptein Sabeltann kommer fram i baksetet...
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

biggern

Sitat fra: Trond.m på onsdag 03. mars 2021, klokken 21:56
Er det noen som har testet setene i id.4 1St ? Jeg trodde de hadde manuell justerbar korsryggstøtte, men det har de nok ikke.

Du skulle nok ha valgt Max  :).
"ErgoActioveseter foran med elektrisk justering, minnefunksjon og justerbar lårstøtte. Korsryggstøtte og massasjefunksjon."
Pluss justering av setehøyde.

hELgenen

Max 2WD synes jeg personlig er lite attraktiv.
Max bør ha 4WD. 1st kan gjerne ha 2WD

Trond.m

Sitat fra: hELgenen på torsdag 04. mars 2021, klokken 13:26
Det er sånn jeg har tenkt også. Til en pris på 500K ville jeg også forvente litt nærmere premium utførelse og materialvalg. 1St derimot er en pakke som framstår som ekstremt attraktiv i markedet i dag. De fleste er villig til å svelge et par kameler for å få lavere pris.

ihaal

Samme her. For en halv million vil jeg gjerne ha firehjulsdrift. Men hadde gjerne betalt 530 for en Max med 4WD.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

amrois

Jeg skulle også gjerne hatt 4WD, naturligvis, men hvilke andre biler i samme størrelse og rekkevidde får man med 4WD til 498K? Jeg fant bare en, og det var Tesla M3. Den var uaktuell siden vi har en hund som måtte få plass i bilen. Jeg synes egentlig at MAX er et svært godt kjøp, selv om det er ting i pakka jeg ikke er spesielt interessert i (såsom 21 tommers hjul og panoramatak). Keyless access, blindsonevarsling, travel assist, adaptiv understell og styring, HUD, elektriske seter med minne, og ikke minst: MATRIX LYS - alt dette er absolutt ting jeg gleder meg til.
ID4 Pro Perf Tech

Trond.m

Jeg tror vel både de som har valgt 1St og 1St Max får mye bil for pengene. Det er mye utstyr på Max som noen verdsetter mer enn andre. Bare å glede seg til levering nå. Fikk høre at min var på Bekkelaget og forhandleren hadde bestilt transport for klargjøring. Men det kan nok fortsatt gå et par-tre uker pga. klargjøring, Sw oppdatering og eventuelt forsinket typegodkjenning.

ID4

Sitat fra: Trond.m på torsdag 04. mars 2021, klokken 13:31
Sitat fra: hELgenen på torsdag 04. mars 2021, klokken 13:26
Det er sånn jeg har tenkt også. Til en pris på 500K ville jeg også forvente litt nærmere premium utførelse og materialvalg. 1St derimot er en pakke som framstår som ekstremt attraktiv i markedet i dag. De fleste er villig til å svelge et par kameler for å få lavere pris.

Til prisen for Max, så får jeg Inoniq5 til omtrent samme pris, og med enda mer utstyr. Hyundai har vist at de kan levere på elbiler.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA