Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladetid med ulike ladeeffekt.

Startet av erlendwiborg, tirsdag 19. juni 2012, klokken 14:00

« forrige - neste »

erlendwiborg

Da er bilen bestilt og jeg får den allerede om en uke. Gleder meg utrolig og har skrevet en bloggpost om hvorfor valget mitt endte på en el-bil og Nissan Leaf: http://www.erlendwiborg.com/?p=2351

Aspiranten

Gratulerer, og jeg må få berømme at du sier høyt at du tidligere har vært nesten i mot elbiler på bloggen. Nå gleder jeg meg til neste blogginnlegg hvor du forteller at også din neste bil vil være elektrisk på grunn av kjøreegenskapene, og ikke bare på grunn av økonomi eller miljø. Det er vel slik det blir for de fleste av oss - en avhengighet av denne bedre teknologi.  :D
Nissan Leaf

erlendwiborg

Aspiranten: Har ikke vært imot elbil, har politisk jobbet for langt flere ladestasjoner etc. Men for meg har el-bil personlig vært uaktuelt før nå :) Har prøvekjørt den to ganger og er meget imponert over kjøreegenskapene så langt, langt bedre enn min BMW som også har gode kjøreegenskaper men ikke i nærheten av en Leaf

Aspiranten

Aha, da misforstod jeg nok. Skumleste bloggen bare :) Ja, jeg er også forhenværende både Audi og BMW mann. Vi lever i en svært spennende tid med kommende elektriske modeller, og jeg må nok si at jeg gleder meg til å prøve hva BMW koker sammen  :)
Nissan Leaf

foxy

#4
Sitat fra: erlendwiborg på torsdag 31. mai 2012, klokken 20:13
Aspiranten: Har ikke vært imot elbil, har politisk jobbet for langt flere ladestasjoner etc. Men for meg har el-bil personlig vært uaktuelt før nå :) Har prøvekjørt den to ganger og er meget imponert over kjøreegenskapene så langt, langt bedre enn min BMW som også har gode kjøreegenskaper men ikke i nærheten av en Leaf

hehe har du en 316i 1985 mod? kjøreegenskapene til leaf er vel mer eller mindre på toyota corolla nivå - imo. Bakhjulstrekk hadde kansje hjulpet leafen...
I-miev 2011
Asker

erlendwiborg

Sitat fra: foxy på torsdag 31. mai 2012, klokken 22:07
Sitat fra: erlendwiborg på torsdag 31. mai 2012, klokken 20:13
Aspiranten: Har ikke vært imot elbil, har politisk jobbet for langt flere ladestasjoner etc. Men for meg har el-bil personlig vært uaktuelt før nå :) Har prøvekjørt den to ganger og er meget imponert over kjøreegenskapene så langt, langt bedre enn min BMW som også har gode kjøreegenskaper men ikke i nærheten av en Leaf

hehe har du en 316i 1985 mod? kjøreegenskapene til leaf er vel mer eller mindre på toyota corolla nivå - imo. Bakhjulstrekk hadde kansje hjulpet leafen...

Nope, har en 316 2009 mod

gbzdoc

Døh! Foxy! Kjøreegenskaper er vedig mye mer enn demperoppheng og bakhjulstrekk!...

Ingen prompebil kan i dag måle seg med kjøreegenskapene på Leaf, dersom man verdsetter de egenskapene en elmotor gir... Den er så smooooth og deilig at alt annet føles gammeldags! :)

Men smaken er som baken, og du liker i-Mieven din.

Men bakhjulstrekk hadde økt morrofaktoren. ;)

Aspiranten

Sitat fra: gbzdoc på torsdag 31. mai 2012, klokken 22:33
Men bakhjulstrekk hadde økt morrofaktoren. ;)

Det hadde vært helt grusomt å ralle rundt i drive uten antispinn og med bakhjulstrekk, spør du meg  :D Det saltes ikke noe særlig her vi bor, så her kjører vi på piggfritt og snø gjennom store deler av vinteren.

Men sommerstid...  8)
Nissan Leaf

Espen Hugaas Andersen

Du har glemt strømutgifter i tabellen din. Per måned blir det i området 500 kroner, basert på det du har satt opp på drivstoff. Det kan være mer og det kan være mindre. Det kommer ann på om du bruker hurtiglading du må betale for, og om du vil bruke gratis lading på jobb o.l.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Bård

Grattis med Leaf, blir spennende å lese om rekkevidde i vinter o.l. i bloggen din...

Joakim Sveli

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 01. juni 2012, klokken 05:36
Du har glemt strømutgifter i tabellen din. Per måned blir det i området 500 kroner, basert på det du har satt opp på drivstoff. Det kan være mer og det kan være mindre. Det kommer ann på om du bruker hurtiglading du må betale for, og om du vil bruke gratis lading på jobb o.l.

Jeg kjører ca 2000 km per måned i min Leaf, har strømmåler hjemme, og har en drivstoffkostnadi gjennomsnitt på kr 132 per måned. Har ingen hurtigladekostnader foreløpig.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: ElRey på fredag 01. juni 2012, klokken 08:38
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 01. juni 2012, klokken 05:36
Du har glemt strømutgifter i tabellen din. Per måned blir det i området 500 kroner, basert på det du har satt opp på drivstoff. Det kan være mer og det kan være mindre. Det kommer ann på om du bruker hurtiglading du må betale for, og om du vil bruke gratis lading på jobb o.l.

Jeg kjører ca 2000 km per måned i min Leaf, har strømmåler hjemme, og har en drivstoffkostnadi gjennomsnitt på kr 132 per måned. Har ingen hurtigladekostnader foreløpig.
Med 2000 km i måneden bruker du vel ca 400 kWh på bilen. Gjennomsnittlig elpris i 2011 var 105 øre per kWh inklusiv nettleie. Så i gjennomsnitt skulle man anta at strømregningen din for bilen skulle være i området 400 kroner i måneden. Men som sagt, det kan være høyere og lavere basert på bosted, bruksmønster, osv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

gbzdoc

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 31. mai 2012, klokken 23:16
Sitat fra: gbzdoc på torsdag 31. mai 2012, klokken 22:33Men bakhjulstrekk hadde økt morrofaktoren. ;)

Det hadde vært helt grusomt å ralle rundt i drive uten antispinn og med bakhjulstrekk, spør du meg  :D Det saltes ikke noe særlig her vi bor, så her kjører vi på piggfritt og snø gjennom store deler av vinteren.

Men sommerstid...  8)

Mieven funka helt glimrende på all slags føre den, så lenge ASP var på. :-)

Uten ASP var den et skikkelig morsomt og lydløst leketøy vinterstid. :D

Den har jo også mye mer gunstig vektfordeling enn en prompebil. ;)

flux

Sitat fra: foxy på torsdag 31. mai 2012, klokken 22:07
Sitat fra: erlendwiborg på torsdag 31. mai 2012, klokken 20:13
Aspiranten: Har ikke vært imot elbil, har politisk jobbet for langt flere ladestasjoner etc. Men for meg har el-bil personlig vært uaktuelt før nå :) Har prøvekjørt den to ganger og er meget imponert over kjøreegenskapene så langt, langt bedre enn min BMW som også har gode kjøreegenskaper men ikke i nærheten av en Leaf

hehe har du en 316i 1985 mod? kjøreegenskapene til leaf er vel mer eller mindre på toyota corolla nivå - imo. Bakhjulstrekk hadde kansje hjulpet leafen...
Har du kjørt en Leaf med sommerdekk riktig lufttrykk og kjørt den litt "aktivt" på svingete vei?

Bortsett fra at den understyrer ved pådrag pga. forhjulsdrift, er den virkelig bra, den har lavt tyngdepunkt, perfekt balansert tyngde mellom for og bakaksel, og bra med krefter:) En Imiev er noe helt annet, selv om den har bakhjulsdrift..


flux

Sjekk:



http://www.naderassemi.com/

"Another surprise? The Nissan Leaf. Specifically, the one belonging to Nader Assemi. (Thanks to Christophe over at My E-Life Now! for the pic!) It finished 9th in the production vehicle standings with a 2:02.883, impressively ahead of some of the Tesla Roadsters. While it's true that it benefited from non-stock wheels and tires, suspension modifications, and a sweet carbon fiber hood (!), it also bears mentioning that the all the Leafs on hand were able to complete lap after lap without being restricted because of excessive battery or motor temps."

http://green.autoblog.com/2012/07/09/refuel-2012-is-the-undoubtedly-the-best-refuel-ever-w-video/


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA