Slutt på tilgang til kollektivfelt med elbil dersom alene i bilen

Startet av hELgenen, torsdag 14. januar 2021, klokken 12:58

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: kodax på fredag 15. januar 2021, klokken 11:29
Sitat fra: RJK på fredag 15. januar 2021, klokken 05:11...
Oslo by begynner å bli veldig mye mindre spiselig for egne innbyggere. ...
Som andre har kommentert, så jeg jeg også helt uenig i den påstanden. Oslo begynner å bli veldig mye mer spiselig for de fleste av oss som er innbyggere her. Jeg forstår at noen som må kjøre får det mer problematisk, særlig i en overgangsperiode, men slik vil det alltid være med alle endringer.

Har dessverre ikke fått svart på dette før nå, pga mye jobbing i helgen, så beklager seint svar.

Poenget mitt er ikke først og fremst om biler har noe i sentrum å gjøre eller ikke. Det handler om å ha alternativene tilgjengelig først, fremfor å tre det ene og det andre forbudet, hindringer og økt avgiftstrykk på beboerne og de som jobber i byen, uten forvarsel.

Som sagt, få i orden kollektivtrafikken slik at det faktisk kan ta unna det økte trykket dette vil medføre. Få til Ring 4 slik at man ikke må kjøre gjennom sentrum om man bare skal gjennom byen og vekk fra den.

Og som sagt, ikke gjør det midt i pandemien. Det burde utsettes til etter sommeren ihvertfall.

Å legge E6/E18 gjennom sentrum, er den første og største tabben. Men greit, det er gammel synd, fra tiden man ikke tenkte seg noe bedre om, og ikke så for seg den trengselen som er nå. Men når man verken vil legge alternativ vei utenfor sentrum og helst utenfor byen, eller øke kapasiteten på gjennomgangsåren, så har ihvertfall ikke jeg spesielt sansen for tankerekken som legges til grunn.

Ei heller ser det ut til at vi klarer å bygge tilstrekkelig med parkering for pendlerne, slik at de kunne tatt den biten av veien som ikke dekkes av kollektivtrafikken i god nok grad, og heller ikke klarer å ha nok kapasitet på togtrafikken gjennom byen.

Og hva med Fornebubanen? "bydelen" har flere tusen innbyggere nå, men T-banen som skulle sørge for trafikkavviklingen, se den er ikke engang startet. Flyplassen ble lagt ned for 22, snart 23 år siden. Tafatt at det ikke er kommet i orden ennå.

Nettopp fordi sentrum er så lite i internasjonal sammenheng, har vi ikke bygd ut god nok kommunikasjon til å sende folk ut fra sentrum om morgenen, og inn til sentrum om ettermiddagen. Fokus har hele tiden vært motsatt, så å bo relativt sentral, men begynne tidlig på jobb, krever i dag bil. Skal du ha barn i barnehage, og ikke fått plass nært der en bor, lykke til uten bil. Hva når mange tusen til skal inn på de allerede overfylte bussene, togene og trikkene?

Jeg har prøvd begge deler. Bo utenfor byen og jobbe relativt sentrumsnært, og bo relativt i sentrum og jobbe utenfor. Uten bil hadde det siste vært umulig, og for mange utenfor, så blir det akkurat det samme.

Jeg setter stor pris på grønne lunger i byen, og gater og områder der bilene ikke får oppholde seg. Men det betyr ikke at man ikke klarer å se at det ennå en stund må være plass for bilene for å komme seg i mellom.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

kodax

Helt enig i at det beste er at alternativene er på plass før eventuelle forbud kommer, men fordi det koster svært mye og dermed krever brede politiske forlik og som vil ta lang tid å bygge, som så typisk blir endret pga politisk drakamp m.m., så tror jeg at man må vente altfor lenge før det blir merkbar forandring. Derfor er jeg tilhenger av en litt hardere linje, der konsekvensen blir at man må tåle noe endring og alternativene først kommer etterhvert, men som faktisk gir resultater. Ulempene vil jo aldri ramme likt og rettferdig, så jeg skjønner godt at ikke alle er enig med meg.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

arthur

Sitat fra: RJK på mandag 18. januar 2021, klokken 01:52
Sitat fra: kodax på fredag 15. januar 2021, klokken 11:29
Sitat fra: RJK på fredag 15. januar 2021, klokken 05:11...
Oslo by begynner å bli veldig mye mindre spiselig for egne innbyggere. ...
Som andre har kommentert, så jeg jeg også helt uenig i den påstanden. Oslo begynner å bli veldig mye mer spiselig for de fleste av oss som er innbyggere her. Jeg forstår at noen som må kjøre får det mer problematisk, særlig i en overgangsperiode, men slik vil det alltid være med alle endringer.

Har dessverre ikke fått svart på dette før nå, pga mye jobbing i helgen, så beklager seint svar.

Poenget mitt er ikke først og fremst om biler har noe i sentrum å gjøre eller ikke. Det handler om å ha alternativene tilgjengelig først, fremfor å tre det ene og det andre forbudet, hindringer og økt avgiftstrykk på beboerne og de som jobber i byen, uten forvarsel.

Som sagt, få i orden kollektivtrafikken slik at det faktisk kan ta unna det økte trykket dette vil medføre. Få til Ring 4 slik at man ikke må kjøre gjennom sentrum om man bare skal gjennom byen og vekk fra den.

Og som sagt, ikke gjør det midt i pandemien. Det burde utsettes til etter sommeren ihvertfall.

Og hva med Fornebubanen? "bydelen" har flere tusen innbyggere nå, men T-banen som skulle sørge for trafikkavviklingen, se den er ikke engang startet. Flyplassen ble lagt ned for 22, snart 23 år siden. Tafatt at det ikke er kommet i orden ennå.

Amen til alt du har skrevet og som jeg siterer deg på! Fornebubanen er et sorgens kapittel og viser hvilke utfordringer man har når kommune, fylke, stat og skiftende politisk flertall skal bli enige om noe som helst, dessverre. Og som stort sett alltid dreier det seg om hvem som skal ta regningen, men der er vel alle like enten det er snakk om individ, bedrift, kommune, fylke, stat eller "whoever"?

Manglende evne, vilje eller hva man skal kalle det, til å først organisere infrastruktur og deretter bygge ut har jo også kostet oss alle enorme summer, dessverre.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Og nettopp dette er hovedgrunnen til at jeg hoderystende la merke til at de slo sammen alle fylkene rundt Oslo, men valgte å holde Oslo separat.

Hadde Oslo blitt en del av samme fylke, kunne man tenkt langt mer helhetlig på hele regionen, da løsningene for Oslo faktisk ligger hos Viken Fylke nå.

Riktignok er det en viss fare for at Oslo hadde tatt en alt for dominerende rolle i et slikt fylke, men for regionen som helhet ror jeg det faktisk hadde vært til det beste. Kommuneinndelingen vil jo i stor grad bestå ennå, utenom der det uansett hadde vært formålstjenlig å slå sammen. Men det skjer nok uavhengig av om det hadde vært et Viken med eller uten Oslo Kommune.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Nå blir det muligens regjeringsskifte til høsten og da blir vel dette reversert og får SP det som de vil så skal vel antall kommuner utvides.  8)
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

PF

Sitat fra: arthur på mandag 18. januar 2021, klokken 15:32
Nå blir det muligens regjeringsskifte til høsten og da blir vel dette reversert og får SP det som de vil så skal vel antall kommuner utvides.  8)

Skal bli virkelig spennende å se hva rødt, MDG, SP, SV, og AP kan klare å få til.. .har en mistanke om at det eneste de klarer å levere er høyere skatter og dårligere tjeneste. Omtrent hva byregjeringen i Oslo har klart å levere til nå.
Jeg gikk forbi en sykkelteller på en av hovedfartsårene inn fra Oslo (skullerud) som holdes helt bar hele vinteren. 660 stk. hadde syklet forbi i år. Antagelig er det frem og tilbake.
Så regnestykket blir sånn ca 660/2/17.Jan er 20 stk. om dagen. Trekk fra litt fri dager osv... så er vi på kanskje store sum av 50 stk. om dagen, som sykler den ene milen, de pusser, koster salter hver dag.

kodax

Svært mange i Oslo har hjemmekontor ifm koronaen, og dermed er det mange færre som sykler. Men ja, mange flere burde sykle av mange samfunnsnyttige grunner, og forhåpentligvis er slike tiltak med på å bidra til det.
Politikere i Oslo har i svørt mange år sagt at de skal forbedre sykkkel-mulighetene i Oslo, dette er det første byrådet som faktisk har gjort det i merkbar grad, så jeg er veldig fornøyd med «tjenestene de leverer».
Model Y - Model 3

1317142119

Sitat fra: arthur på lørdag 16. januar 2021, klokken 14:45
Jeg tror at man også skal stille seg selv f.eks dette !kontrollspørsmålet":

Jeg skal besøke en større by i......land og da ønsker jeg et bysentrum med biltrafikk og mange parkeringsplasser eller jeg ser frem til å oppleve et bilfritt sentrum hvor jeg trygt kan gå rundt i frisk luft og nyte dagen, folkeliv og alle tilbudene som er tilgjengelig.
Det var et usedvanlig svakt "kontrollspørsmål", siden dette ikke er rake motsetninger.

I et sentrum hvor det ikke kjører biler, blir fotgjengere kjørt ned av elsparkesykler og sykler. Ellers er det trikker og busser du må se deg for, så du går ikke glipp av lyskryss, fotgjengeroverganger og tungtrafikk. Kjørt ned blir du mao uansett, fordi det alltid vil være et krav og behov for å bevege seg raskere enn gangfart. Elbilene forurenser ikke den friske luften noe mer enn de tunge bussene og trikkene. Det blir ikke flere tilbud av at bilene kastes ut heller (det settes ikke opp bygninger der veiene var). Og parkeringstilbud løses med parkeringshus.

Man må slutte å se på bilen som en fiende og heller se på hvordan man kan tillate både myke og harde trafikanter å leve i harmoni.

kodax

Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 19. januar 2021, klokken 12:18
Sitat fra: arthur på lørdag 16. januar 2021, klokken 14:45
Jeg tror at man også skal stille seg selv f.eks dette !kontrollspørsmålet":

Jeg skal besøke en større by i......land og da ønsker jeg et bysentrum med biltrafikk og mange parkeringsplasser eller jeg ser frem til å oppleve et bilfritt sentrum hvor jeg trygt kan gå rundt i frisk luft og nyte dagen, folkeliv og alle tilbudene som er tilgjengelig.
Det var et usedvanlig svakt "kontrollspørsmål", siden dette ikke er rake motsetninger.

I et sentrum hvor det ikke kjører biler, blir fotgjengere kjørt ned av elsparkesykler og sykler. Ellers er det trikker og busser du må se deg for, så du går ikke glipp av lyskryss, fotgjengeroverganger og tungtrafikk. Kjørt ned blir du mao uansett, fordi det alltid vil være et krav og behov for å bevege seg raskere enn gangfart. Elbilene forurenser ikke den friske luften noe mer enn de tunge bussene og trikkene. Det blir ikke flere tilbud av at bilene kastes ut heller (det settes ikke opp bygninger der veiene var). Og parkeringstilbud løses med parkeringshus.

Man må slutte å se på bilen som en fiende og heller se på hvordan man kan tillate både myke og harde trafikanter å leve i harmoni.
Det var et usedvanlig svakt "svar". Det er jo ingen grunn til at man ikke kan regulere syklister, elsparkesykler osv. Og uansett vil nok de fleste heller bli kjørt over av en sykkel enn en bil.
Model Y - Model 3

arthur

Det var et svar til meg, et svar jeg ikke gidder å bruke energi på å kommentere.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Carboy

Regner med at de aller fleste her inne på et bilforum er for bilen og å ha den med i alt som skjer. Og det at alle skal sykle rundt som transport er ikke mulig å få til. Jeg liker å sykle, men kunne aldri dratt på handletur eller ønsket å ofre bilen for sykkel.
Bilen er jo en av våre beste oppfinnelser. I et fritt samfunn bør man fritt kunne velge hva slags transportmiddel man vil bruke. Sperrer man bilen ute så sperrer man store folkegrupper og folkekategorier ute. Er dette en form for egoisme tro?
Uansett er det et godt eksempel på ren symbolpolitikk som går for langt.
Men jeg er for bedre tilrettelegging for syklister, men da må de følge trafikkregler samtidig og dessuten bruke og dedikeres til de dyre fine sykkelveiene.
Om det er riktig å ofre beboerparkeringen i gaten er jeg usikker på. Men det gjør det vanskeligere å ha bil i Oslo.

Jeg savner tiden Fabian Stang var ordfører. Han var en fornuftig og bra politiker med gode verdier. Selv bor jeg (heldigvis) utenfor Oslo.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
Tesla Model 3 LR 2025
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

arthur

Sitat fra: Carboy på tirsdag 19. januar 2021, klokken 17:45
Regner med at de aller fleste her inne på et bilforum er for bilen og å ha den med i alt som skjer. Og det at alle skal sykle rundt som transport er ikke mulig å få til. Jeg liker å sykle, men kunne aldri dratt på handletur eller ønsket å ofre bilen for sykkel.

Har tre biler  (en skal selges), men absolutt ikke tilhenger av å ha med bilen i alt som skjer, og benytter regelmessig sykkel (elsykkel) til handelturer, fungerer aldeles utmerket (på vår/sommer/høst), og det til tross for at jeg bor utenfor Oslo, ikke engang i en nabokommune av Oslo!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Forholdsvis langt unna hvem som skal ha tilgang til kollektivfeltet denne tråden nå!

Virker som en trend at de som vil ha flest mulig biler bort fra kollektivfeltet også vil ha bilen bort fra sentrum. Finnes både gode og dårlige grunner til det.

Finner det merkelig at noen tydeligvis heller vil ha tomme taxier enn fulle elbiler i kollektivfeltet. Har da mye mer sansen for at alle biler som var tilnærmet fulle (3+) kunne ha tilgang. Det hadde bidratt til mer effektiv trafikkavvikling. Det største problemet med trafikkmengden er vel at det kun sitter en person i hver bil.

arthur

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 19. januar 2021, klokken 19:34
Det største problemet med trafikkmengden er vel at det kun sitter en person i hver bil.

Det største problemet er vel at folk bruker bil og ikke reiser kollektivt?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

kodax

Sitat fra: Carboy på tirsdag 19. januar 2021, klokken 17:45
Bilen er jo en av våre beste oppfinnelser. I et fritt samfunn bør man fritt kunne velge hva slags transportmiddel man vil bruke. Sperrer man bilen ute så sperrer man store folkegrupper og folkekategorier ute. Er dette en form for egoisme tro?
Uansett er det et godt eksempel på ren symbolpolitikk som går for langt.
Men jeg er for bedre tilrettelegging for syklister, men da må de følge trafikkregler samtidig og dessuten bruke og dedikeres til de dyre fine sykkelveiene.
Om det er riktig å ofre beboerparkeringen i gaten er jeg usikker på. Men det gjør det vanskeligere å ha bil i Oslo.

Jeg savner tiden Fabian Stang var ordfører. Han var en fornuftig og bra politiker med gode verdier. Selv bor jeg (heldigvis) utenfor Oslo.
Tror nok du må forvente at mange inne på et elbilforum ser på bilen som noe de trenger til noen ting, men gjerne velger andre transportmidler der det er hensiktsmessig av forskjellige grunner. Bilen er en fantastisk oppfinnelse, men den er også en stor ting som plager mange mennesker på mange måter. Å kreve at man fritt skal kunne velge hva slags transportmiddel man ønsker vil jeg si er temmelig egoistisk. Det er jo gode grunner til at det er strenge restriksjoner mot feks helikopter; støy, vindtrykk, sikkerhet etc. Man kan bruke de samme argumentene mot biler, selv om de jo ikke er like plagsomme. Alle kan jo ikke bli enige i hvor slike grenser skal gå, men jeg syns i hevrt fall Oslo går i riktig retning.
Model Y - Model 3

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA