Slutt på tilgang til kollektivfelt med elbil dersom alene i bilen

Startet av hELgenen, torsdag 14. januar 2021, klokken 12:58

« forrige - neste »

Aldrimer

Jeg kom over et spørsmål i dag, som jeg ikke klarer å finne et klart svar på. Vil mitt 8 mnd gamle barn bli definert som "passasjer"? Ser for meg at man kan bli stoppet av en gretten politibetjent som ikke ser barnestolen.

Rosstopher

Passasjer er passasjer. Jeg kjører med småbarn i bilen og regner de som passasjerer i hvert fall. Mulig politiet ikke ser barnet, men å påstå at barnet mitt ikke er menneske trur jeg ikke de tør.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Counterpointer

Verre om du bare hadde hatt hunden i bilen, selv om jeg vil si det er en passasjer også. Skillet går nok på person eller ikke, hvor gammel har ingen betydning.

Men skal en tenke grensetilfeller, vil da en gravid dame ha med en passasjer ? Min tolkning er at passasjer må være født i trafikal forstand.

elektrolux

Motsatt fall kunne ikke gravide kjørt bil med et pustende menneske ved siden av grunnet maks antall sitteplasser framme. ???
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Vil vel tro at tanken er at den andre og skal på arbeid, men godt spørsmål ! Svaret får man kanskje først når noen blir tatt og tar dette til domstolene.

Men, det er nok bare et "gode" for noen i kort tid frem i tid før dette og er borte og, mao - alle biler ut av kollektivfeltet. Skal ikke på noen måte lønne seg å ha bil ser det ut som...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Jorn01

Historien gjentar seg. Det er ikke mange år siden at politikerene mente at folk burde kjøre rundt i diesel minibusser og at dette var så positivt for miljøet at de gjerne kunne fylle opp kollektivfeltene på vei inn til Oslo.

Men så kom de på også dengang at det måtte være først -minst to personer i bussen, før de senere ble kastet ut.

Resultatet har vært at det å ta rutebuss til og fra jobb i Oslo har vært en svært dårlig ide de siste 40 årene. https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/eAbp9/minibusser-ut-av-kollektivfelt-fra-nyttaar

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA