Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Counterpointer på søndag 27. juni 2021, klokken 22:28
Sitat fra: RJK på søndag 27. juni 2021, klokken 21:40
......så er det en viss sjanse for at Tesla får en overkapasitet i forhold til reelt behov.
Dette er til tross for helt grei resonering med greie argumenter, men likevel ikke riktig.

Det er ikke kapasitet på Nebbenes en torsdag ettermiddag med 30 ledige plasser som gir en positiv opplevelse, men heller når du suser nedover autobahn i fellesferien og raskt får en ladeplass selv om det er fullt av biler og dette gjentar seg i både Østerrike og Italia.

Lillehammer og Geilo i påsken har vel heller ikke overkapasitet slik det er i dag.

Utfordringen er jo også tomter på attraktive steder samt tilgjengelig strøm i nettet og trafokapasitet.

Ansvarlig for lading av Tesla i Norge, Ole Gudbrann Hempel sier «den gode ladeopplevelsen skal opprettholdes» (underforstått om nettverket åpnes eller ikke). Dette fra intervju i Motor.

https://motor.no/a/202275

Totalt sett så betyr det ovenstående i min tolkning at det ikke vil gå fort. Det blir ikke massiv tilgang for alle og pris blir et stort spørsmål.

Ser poenget ditt. Men mitt var heller ikke myntet på en "massiv tilgang" i starten.

Dette vil nok reguleres med pris, som jeg skrev, ved å starte med en høy inngangspris, og så redusere denne gradvis og over tid, inntil et punkt der Tesla er fornøyd med både kapasitet, tilsig og pris, for å kunne tjene på dette uten å ødelegge for mye for egne kunder.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Magnus Hansen

Høy inngangspris tror jeg nok, ja. De selger tilgang til «verdens beste ladenettverk» og tar en premium pris for det. Og når Teslaeiere ser hvilken verdi de får gratis med bilen så er det ikke sikkert de blir like misfornøyde med å slippe til noen andre biler

ladov

Hva skal vi kalle dagens 'medlemskap'? 'VIP' for de som har gratis lading og 'premium' for de som må betale for strømmen? Husk at tilgang er forhåndsbetalt for dagens Tesla-eiere mens for eksempel Ionity skal ha en grei månedspris for å kunne lade til en fornuftig penge..

Da blir prisstrukturen omtrent sånn:
Premium: engangsbeløp på 5-10k for evig tilgang og 'lav' pris. (dagens pris = 2,70/kWh)
Abonnement: 100 i måneden for 'middels' pris = 1,5 ganger lav pris.
Drop-in: 'Høy' pris = 3 ganger lav pris.

Det at mange biler fra andre merker lader sakte kan bli en utfordring men kan kanskje løses ved å ha dedikerte ladere for ikke-Teslaer, kanskje lastbalansert CCS opp til 150kW. Dedikerte åpne ladere kan for så vidt også løse problemet med at Teslas egne kunder blir stående i eviglange køer av andre biler. Så kan heller de lukkede laderne åpnes på sikt om det viser seg å gå greit med fremmede biler.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ellemelle

Sitat fra: automat på tirsdag 29. juni 2021, klokken 08:48
Artikkel fra Sverige som dementerer åpningsrykter:
Lokale Tesla-ansatte har alltid hatt munnkurv, så den type oppslag er bare å ta med en klype salt.
Skulle ikke overraske meg stort om den som sendte søknaden til Vestland Fylkeskommune allerede er ute av Tesla, Musk liker vanligvis ikke at denne type nyheter slipper ut ett år før tiden.

Tesla søkte om støtte til 5 ladeplasser, og i søknaden skriver Tesla: "dei aktuelle ladeplassane likevel vil vere offentleg tilgjengeleg frå tredje kvartal 2022".
Her er det altså ikke tvil om at det er Tesla sine superladere som vil være offentlig tilgjengelig, siden det er "dei aktuelle ladeplassane" de har søkt støtte til.

automat

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 29. juni 2021, klokken 09:52

Tesla søkte om støtte til 5 ladeplasser, og i søknaden skriver Tesla: "dei aktuelle ladeplassane likevel vil vere offentleg tilgjengeleg frå tredje kvartal 2022".
Her er det altså ikke tvil om at det er Tesla sine superladere som vil være offentlig tilgjengelig, siden det er "dei aktuelle ladeplassane" de har søkt støtte til.

Man skal ikke selge skinnet før bjørnen er skutt. Tesla får vel utbetalt støtten først når laderne faktisk er åpne for allmenheten. De kan fortsatt snu, og velge å ikke benytte seg av innvilget støtte.

Foreløpig er dette kun en indikasjon på at åpning av SuC i en eller annen form vil skje. Ingen ting er bekreftet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

#246
Sitat fra: automat på tirsdag 29. juni 2021, klokken 10:11
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 29. juni 2021, klokken 09:52

Tesla søkte om støtte til 5 ladeplasser, og i søknaden skriver Tesla: "dei aktuelle ladeplassane likevel vil vere offentleg tilgjengeleg frå tredje kvartal 2022".
Her er det altså ikke tvil om at det er Tesla sine superladere som vil være offentlig tilgjengelig, siden det er "dei aktuelle ladeplassane" de har søkt støtte til.
Det kan jo også være taktisk - de søker som om det vil åpne - men når laderen står der så takker de nei.
Bakgrunnen for det er å sikre at de får ladere plassert akkurat der. En kunne jo tenkt seg at ikke offentlige tilgjengelige ladestasjoner ikke er ønskelig på denne plassen, eller at Tesla fryktet det. Da kan man sikre seg plass ved å late som om man vil åpne opp - så forandre mening. Dette har jo Tesla gjort tidligere f.eks denne Bitcoin saken - ingen kan påstå at de ikke visste når de gikk inn - dette er et selskap som selvfølgelig har kompetanse på mange områder - også mhp advokater som vet å tilpasse seg gjeldende regelverk og det politiske klimaet til enhver tid. Håper at denne lette konspirasjonsteorien er feil - time will show.

ToWalkOrDrive

Det er jo og en viss mulighet for at de skulle velge at ladere de lager fra nå av skal være tilgjengelige for alle...at det er derfor de kliner til med ladere i byer osv. Er i ferd med å bli veldig god kapasitet. Kan og være at de f.eks. velger å ha 100% av laderne tilgjengelige for Tesla-kunder, og 40% av dem for alle.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

#248
Sitat fra: ladov på mandag 28. juni 2021, klokken 00:28
Hva skal vi kalle dagens 'medlemskap'? 'VIP' for de som har gratis lading og 'premium' for de som må betale for strømmen? Husk at tilgang er forhåndsbetalt for dagens Tesla-eiere mens for eksempel Ionity skal ha en grei månedspris for å kunne lade til en fornuftig penge..

Da blir prisstrukturen omtrent sånn:
Premium: engangsbeløp på 5-10k for evig tilgang og 'lav' pris. (dagens pris = 2,70/kWh)
Abonnement: 100 i måneden for 'middels' pris = 1,5 ganger lav pris.
Drop-in: 'Høy' pris = 3 ganger lav pris.

Det at mange biler fra andre merker lader sakte kan bli en utfordring men kan kanskje løses ved å ha dedikerte ladere for ikke-Teslaer, kanskje lastbalansert CCS opp til 150kW. Dedikerte åpne ladere kan for så vidt også løse problemet med at Teslas egne kunder blir stående i eviglange køer av andre biler. Så kan heller de lukkede laderne åpnes på sikt om det viser seg å gå greit med fremmede biler.

Kan forøvrig virke som at det ikke finnes en fast "dagens pris". Virker som det er forskjellig pris på forskjellige lokasjoner. Mange forskjellige priser på samme dag, mens på f.eks. Lyngdal er det 3,15 på to forskjellige dager. Kanskje det er avhengig av avtalen Tesla har gjort med grunneier og strømtilbyder at noen steder er dyrere enn andre. Uansett er det en fryd å dra på langtur med Tesla, hvor bilen gjør seg selv (batteri) klar for maks ladefart når en nærmer seg ladestasjonen, og det "alltid" er ledig ladeplass, en slipper app og dill, det alltid virker, og det lader veldig raskt. Er og bra bil på svingete veier (TM3P)...for ikke å snakke om Dog-mode / Climate on, som jeg skjønner ikke alle elbiler har...greit når det er 27 grader ute, og du er inne og spiser habbis....ble plutselig off topic.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway


Magnus Hansen

Denne saken ble referert først i innlegg 142 og er diskutert side opp og side ned de siste dagene.....

Magnus Hansen

Det var noe nytt her, faktisk. Uttalelse fra Tesla:

Sitat

– Det blir likevel spekulativt å trekkje konklusjonar frå det aktuelle vedtaket til Vestland fylkeskommune, seier han.

I forslaget til vedtak heiter det at dei aktuelle ladeplassane vil vere tilgjengelege for offentlegheita frå tredje kvartal 2022.

Roland vil ikkje kommentere utforminga til ladestasjonen i Stryn, men viser til ladestasjonen i Nebbenes der selskapet har etablert 44 eksklusive og 8 «opne» ladestolpar.

– Tredje kvartal i 2022 er ein stund unna og me utforskar og testar ulike tilnærmingar, seier han.

Ei moglegheit er dermed at Tesla ikkje opnar ladenettverket sitt, men jobbar seg «rundt kriteria» til fylkeskommunen ved å etablere ladestolpar i samarbeid med andre aktørar på same stad.


Dette hinter jo heller om at nettverket IKKE åpner opp...

geear

Hva er det de har gjort på Nebbenes? Syns det var vanskelig å forstå av artikkelen. Har Tesla åtte åpne superchargere der, og 44 dedikert til Tesla, eller er det Fortum? Hva er i så fall forskjellen der og på de utallige andre samlokaliserte laderne i landet?

Counterpointer

Sitat fra: geear på tirsdag 29. juni 2021, klokken 19:49
Hva er det de har gjort på Nebbenes? Syns det var vanskelig å forstå av artikkelen. Har Tesla åtte åpne superchargere der, og 44 dedikert til Tesla, eller er det Fortum? Hva er i så fall forskjellen der og på de utallige andre samlokaliserte laderne i landet?
Kan det være at Tesla har transformatorene som leverer strøm til de andre laderne der?

automat

Dette er jo samme antydninger som man ser i den svenske artikkelen. At det er en samarbeidene aktør som skal ha åpne ladere.

Enten prøver Tesla seg på akrobatikk rundt det å få støtte. Eller så er det tåkelegging, fordi de egentlig ikke ønsker å slippe nyheten ennå.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA