Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

Orbit

Ladespenning bestemmes av bilen, også for Tesla, og er ikke en bestemt verdi. En "400V" CCS-lader leverer i praksis 200 - 500 V, avhengig av konfigurasjon og ladetilstand på batteriet. Under teståpningen av superladerne i Tyskland i 2020 ladet alle slags CCS biler uten problemer.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Dieselgubben

Flott nyhet fra Musk. Viser selvtillit og tro på eget produkt, og i henhold til selskapets visjon. 
Det er selvsagt også god business i dette bør man tro. Tesla har jo en sterk merkevare, markedsverdien ved at non-tesla biler lader på Tesla stolper bør ikke sees bort i fra. Det er en grunn til at vi ble bombardert med reklame i fossildagene på man var på stasjonen.

Kunne gjerne vært gjort tidligere, men det er vel først nå de andre merkene har akseptable ladehastigheter.

overskyet

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 21. juli 2021, klokken 08:54
og så settes det opp et svært digitalt skilt som sier FULLT FOR ANDRE ENN TESLA-BILER....ville jo hatt en markedsføringseffekt i seg selv....

Det kommer ikke til å skje, like lite som at Shell ikke kommer til å sette opp skilt "Her får kun Porsche fylle bensin, fuck off"

Rosstopher

Jeg liker bedre forslaget om et visst antall plasser kun for Tesla og et visst antall for alle (inkludert Tesla). F.eks. 50/50. Og så er det selvfølgelig kun biler med CCS og Plug&Charge. Mulig en begrensning på at kun biler med minst f.eks. 100kW maks ladefart, men mulig de som lader sakte uansett blir ekskludert av kravet om Plug&Charge?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Tellus

Tror det er fornuftig av Tesla dette. På et eller annet tidspunkt ville nok myndighetene ha grepet inn slik at alle ladere ble tilgjengelig for alle (kompatible) biler. Lurt å komme slikt i forkjøpet.

Dette er selvfølgelig bra for elbilsalget generelt. Langstiktig er nok dette bra for teslaeiere også da det blir en bedre finansiering rundt SuC-nettverket.  Tipper Tesla nå vil nedprioritere byggingen av ladere i etablerte markeder (Norge f.eks.)

Ser for meg et prissystem der gjesteladere må betale en god del mer enn det teslaeiere må. Hvis Tesla bare vil vise politisk good will uten å belaste ladestasjonene med noe særlig mer trafikk kan de legge seg på Ionity priser. Hvis de ønsker å hente ut en god del cash på dette må de legge seg en god del lavere.

Otkristo

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 21. juli 2021, klokken 10:45
Jeg liker bedre forslaget om et visst antall plasser kun for Tesla og et visst antall for alle (inkludert Tesla). F.eks. 50/50. Og så er det selvfølgelig kun biler med CCS og Plug&Charge. Mulig en begrensning på at kun biler med minst f.eks. 100kW maks ladefart, men mulig de som lader sakte uansett blir ekskludert av kravet om Plug&Charge?
Dette er gode poenger!
Jeg tipper også på «Tesla priority» stalls med opp til 300kW.
Og noen som blir åpen for alle

Otkristo

Sitat fra: Otkristo på onsdag 21. juli 2021, klokken 11:24
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 21. juli 2021, klokken 10:45
Dette er gode poenger!
Jeg tipper også på «Tesla priority» stalls med opp til 300kW.
Og noen som blir åpen for alle
Kanskje de gjør som Kople. God merking for å skille de åpne ladepunktene fra Tesla only. Hvem vet..

alda

Praktiskt problem under uppsegling här: plassering av ladduttag på bilen.

Inte alla bilar har det på förarsidan bak som Tesla (som ju måste vara den optimala placeringen). Den BMW i4'an som jag har beställt har det på höger sida bak, helt idiotisk placering för allt utom gatuladdning.

Kabeln på SuC-laddarna är ju för kort för detta, så det funkar inte...

Säkert flera andra bilmärken som får problem med att ladda på SuC.
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

overskyet

Sitat fra: alda på torsdag 22. juli 2021, klokken 10:33

Dette har jeg sett flere mase om. Det er et oppkonstruert problem og en trenger ikke veldig stor fantasi for å tenke seg mulige løsninger. En elektriker bruker bare noen minutter på å bytte kabelen feks, som ville være absolutt letteste løsning.

Det virker som mange i teslamenigheten ikke ser mulighetene her. For Tesla er dette en mulighet til å dominere på infrastruktursiden. Nå som elbilsalget virkelig skyter fart i mange land, sier det seg selv at det er en fordel å være dominerende på infrastruktur for alle biler, ikke bare Tesla.

DagfinnN

Sitat fra: overskyet på torsdag 22. juli 2021, klokken 10:49
Det virker som mange i teslamenigheten ikke ser mulighetene her. For Tesla er dette en mulighet til å dominere på infrastruktursiden. Nå som elbilsalget virkelig skyter fart i mange land, sier det seg selv at det er en fordel å være dominerende på infrastruktur for alle biler, ikke bare Tesla.
Alltid noe som er uenige, men stort sett ser jeg at nåværende Tesla-eiere ikke er så veldig negative til dette. Synes det er mer haterne som prøver å påstå det. Husk at vi Tesla eiere har betalt for superlading nettverket gjennom å kjøpe bilen. Denne fordelen blir nå borte. Går ut fra at vi som har betalt for dette får lavere ladepris enn de andre som nå kommer "gratis" inn.
Tekniske saker tenker jeg at Tesla har tenkt på selv.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Handyman

Det har vært kjent en stund at de skal åpne opp for andre. Det som ikke er kjent, er hvilke merker eller modeller det gjelder. Det er heller ikke sagt om det vil stilles krav til de som skal bruke SuC, men det forutsetter jeg. Vil det gjelder alle lokasjoner, eller bare noen.... alle stolper eller bare noen på hver lokasjon. Det er heller ikke sagt noe om prismodell. Altså er det mye vi ikke vet.
Det som derimot ble sagt en gang, er at det vil "starte i det små" (Elon: Low key).
Det er ikke utenkelig at det stilles krav om ladekontakt ved venstre bakhjul, minimum ladeeffekt mm. Kanskje det kun gjelder noen nye modeller fra en produsent?
Det jeg enn så lenge føler meg rimelig sikker på, er at når Tesla gjøre dette, så er målet at ladetilbudet/-opplevelsen for Teslaeiere ikke skal bli dårligere. Jeg er overbevist om at Tesla vet hvor viktig SuC er for sine kunder.
Jeg kan ta feil, men velger å være optimist, det er nok av pessimister rundt om, og de gjør seg som regel mye mer bemerket. Det er så alt for mange som ikke liker endringer ;-) "Utvikling forutsetter endring".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

mroek

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 22. juli 2021, klokken 11:04
Går ut fra at vi som har betalt for dette får lavere ladepris enn de andre som nå kommer "gratis" inn.
Tekniske saker tenker jeg at Tesla har tenkt på selv.

Ja, jeg vil også tro at det blir dyrere for andre, i hvert fall om det skal være drop-in. Hvis det blir et dyrt abonnement, så tipper jeg at prisen kan bli omtrent den samme.

På teknikksiden tipper jeg kanskje at det vil være et krav at biler må støtte Plug&Charge, siden Teslas ladere ikke har noen brikkeleser (?). Det kan kanskje også løses via app, men det mest praktiske er jo å gjøre det via ladekontakten.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Magnus Hansen

Sitat fra: overskyet på torsdag 22. juli 2021, klokken 10:49
Sitat fra: alda på torsdag 22. juli 2021, klokken 10:33

Dette har jeg sett flere mase om. Det er et oppkonstruert problem og en trenger ikke veldig stor fantasi for å tenke seg mulige løsninger. En elektriker bruker bare noen minutter på å bytte kabelen feks, som ville være absolutt letteste løsning.

For ordens skyld så bruker ikke Tesla hyllevare, men egne væskekjølte kabler. Lenger kabel medfører at væsken oppholdet seg lenger i kablen som igjen medfører behov for større væskemengde og dermed tykkere kabel. Fremdeles løsbart selvfølgelig

THE

Lange kabler er også mer utsatt for skade ved at de blir liggende på bakken. Lite feil og problemer ved Tesla SuC sammenlignet med andre hurtigladere, og en del skyldes nok at kabler ikke er så utsatt for skader.

Jeg tror at Tesla vil bygge ladere planlagt for alle biler på en annen måte enn dagens superladere, og ikke bare øke lengden på kabler. Blir spennende å se hva denne åpningen betyr i praksis.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Magnus Hansen

Ja, selvfølgelig mulig at det kommer et nytt design på laderne og at det kun er disse som blir åpnet for andre biler. Så kan de bytte ut noen av laderne på eksisterende stasjoner. Og bygge de stasjonene med dette designet. Det er jo enkelte superchargere som det er mye kø på. Leser om problemet i California feks. Her kan de da velge og ikke bytte ut ladere, mens på steder med lav utnyttelse kan de bytte mange. Hvem vet hva de gjør... at det skal bli noe massiv åpning i år har jeg liten tro på

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA