Den første tiden - Tanker Opplevelser Spørsmål

Startet av Zara, lørdag 12. desember 2020, klokken 11:42

« forrige - neste »

TeslaSY

Sitat fra: thorerik på onsdag 16. desember 2020, klokken 08:56
Det kan være greit å merke seg følgende:

Når model 3 kom til Norge så var det ramaskrik (her i vår lille forumboble) om at man MÅTTE få bilen til lakkforsegling/keramisk behandling helst før du i det hele tatt har sett på bilen fordi lakken er så skjør.

Jeg var en av de som hørte på dette oppgulpet (Ble vi lurt av smarte markedsførere i forkledning som andre forumdebatanter?) og lot meg lure til å kaste 6-7000,-  rett ut vinduet.

Har flere som kjøpte på samme tidspunkt som meg og har kjørt tilsvarende uten at det er mulig å se noen som helst forskjell, så senk skuldene og spar de pengene.

Det samme regner jeg med er tilfellet nå mtp rust og andre "farer". Dette er markedsføringstaktikk som vi dessverre biter på.

Så mitt råd:

Senk skuldrene og nyt bilen med ett normalt vedlikehold, så får du nok mye mer glede av den enn de som hele tiden løper hodeløse mellom foliering og den lokale harry stylingsjappa  :+1:

Jeg er enig med deg. Kjøpte en Model S, desember 2018 og brukte ceramik caoting for ca. 7000 kr, men merker ikke noe forkjell fra min andre bil (Audi Q5).
Model Y Performance Svart - Levert 12.des'22
Model Y LR-AWD Hvit - levert 22.juni'22
Model Y LR-AWD grå Des 2021- Solgt
Model 3 LR-AWD 2021 - Solgt
Model S 75D 2018
Audi Q5 - Solgt

knegg

Dimming av speil har mye med breddegrad, tid på døgnet og ikke fullt så mye med lysforhold å gjøre.
I min eldre BMW var der en sensor i speilet som registrerte når det var mye lys, da ble det dimmet ned.
Tesla bare gjør dette uavhengig av lys virker det som.

Jeg trodde jeg fant et diagram på hvordan dette fungerte, men finner ikke igjen linken.
2020 Model 3

OlaM

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på onsdag 16. desember 2020, klokken 08:32

Kommer fra tysk, "Tourenzahl". Videre etymologi må forskes litt på, men det har nok rot i noe annet enn "tur" som i reise

Ah, tyskerne hadde nok neppe tatt i bruk et engelsk ord selv med en misforståelse så det gir mening. På Vestlandet er det forøvrig mange som sier "svitsen" om tenningslåsen eller tenningsnøkkelen, fordi det pleide å stå "switch" på den.
'21 3LR

trykkertor

Sitat fra: OlaM på onsdag 16. desember 2020, klokken 20:10
På Vestlandet er det forøvrig mange som sier "svitsen" om tenningslåsen eller tenningsnøkkelen, fordi det pleide å stå "switch" på den.
Glem nå for all del ikke håndbrekk, kjåken og stepphjulet.

Regen

Hentet min LR idag, og den var nærmest prikkfri. Det eneste jeg har funnet har det virker ikke å være lyd i høyttalerne på A-stolpene. Er det noe som skal aktiveres? SR+ variantene har vel heller ikke lyd i disse, selv om høyttalerne fortsatt er montert inn.
TM3 2021 LR hvit (solgt)

jorgenask

Sitat fra: Regen på onsdag 16. desember 2020, klokken 22:36
Hentet min LR idag, og den var nærmest prikkfri. Det eneste jeg har funnet har det virker ikke å være lyd i høyttalerne på A-stolpene. Er det noe som skal aktiveres? SR+ variantene har vel heller ikke lyd i disse, selv om høyttalerne fortsatt er montert inn.

Du må vel aktivere såkalt imersive sound eller noe i instillingene

Regen

Sitat fra: jorgenask på onsdag 16. desember 2020, klokken 22:38
Sitat fra: Regen på onsdag 16. desember 2020, klokken 22:36

Du må vel aktivere såkalt imersive sound eller noe i instillingene

Ok, takk for svar. Sannelig en del å sette seg inn i.
TM3 2021 LR hvit (solgt)

marcob

Støtter siste taler. Mine tanker:

* Helt utrolig mye å sette seg inn. Bilen vil sikkert føles ny og overraske i lang tid fremover
* For en fantastisk bil å kjøre!
* Forbruket for min del ser ut til å være lavere enn forventet. Gleder meg til å prøve langkjøring
* Superladet i dag. Første forsøk, etter oppvarming av batteri ga meg en peak på 67-68 kW (13-35 %). Ingen andre biler på stallen. Flyttet stall, og gikk rett opp til 125 kW. Da var SoC ca. 35-40 %, og den gikk litt nedover men var fremdeles over 100 kW på 50 %. Kjempegod opplevelse.
* FSD/Autopilot jaggu uvant
* Jeg har iPhone 8 som tydeligvis er for liten til å få lading fra ladeplaten.

Gled dere, dere som venter.

Handyman

Sitat fra: noocyte på onsdag 16. desember 2020, klokken 09:48
Sitat fra: Kim- på onsdag 16. desember 2020, klokken 09:43
- Når jeg kjører på kvelden så er speilene dimmet ned, selv om ingen er bak og blender.

Dette tror jeg du kan justere på - gå igjennom menyene og se - om du ikke liker det. Er sånn på min og, liker det godt.
Det kan ikke justeres dessverre. Skulle av og til ønske det kunne slås av når man rygger i mørket, men nå som sidekameraene kommer opp har jeg ikke samme behovet.

Sitat fra: Kim- på onsdag 16. desember 2020, klokken 09:43
- Merker små vibrasjoner i rattet, som gjør etter et par timers kjøring føles hendene litt nummen.
Det skal ikke være vibrasjoner i rattet i det hele tatt. Registrer det i Appen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Zara

Selvkjøring er som å ha en baby: Først må du følge med på kjøringen, og så må du følge med på selvkjøringen.

*ironi*

marcob

Noen som har hørt noe om sommerdekkene? Fikk beskjed om at de ble levert til vianor, men har ikke hørt noe fra dem. Mener det ble sagt man skulle få en sms eller noe.

Chris Aurora

De fleste som har mottatt på Lillestrøm har fått sommerdekka lagt i bilen. Hva de evt gjør andre steder må nesten sjekkes med Tesla om
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

marcob

Ja, de ble levert Vianor ble det sagt, men mener det også ble sagt at vi skulle få noe info eller bekreftelse.

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

DagfinnN

Sitat fra: marcob på tirsdag 22. desember 2020, klokken 16:54
Noen som har hørt noe om sommerdekkene? Fikk beskjed om at de ble levert til vianor, men har ikke hørt noe fra dem. Mener det ble sagt man skulle få en sms eller noe.
Gjorde som deg i fjor. Ikke ta bekymringer på forhånd. Tok kontakt med vianor i februar og dekken ble sendt gratis over halve landet siden jeg hadde flyttet etter at bilen ble hentet.
Gratis skifte til sommerdekk også.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA