Styret lov til å fatte vedtak om montering av ladestasjoner uten generalforsam.?

Startet av Mippen, onsdag 09. desember 2020, klokken 08:59

« forrige - neste »

Mippen

Bor i et borettslag. Når vi flyttet inn for under to år siden måtte vi betale 5000 kroner til styret for å få koble oss til el. anlegget, samt påkoste elektriker selv for å montere opp ladestasjon. Total kostnad kom på rett under 30.000 kroner. Nå har altså styret bestemt at de skal tilby lading til alle beboere gjennom et firma som monterer ladere gratis. Vel og bra høres det ut som, men det forutsetter at vi som har lader fra før også må koble oss på det samme for å lade. Månedskostnaden for å lade øker også fra 300 kroner til 650 kroner.

Vi har altså investert 30.000 kroner som vi ikke får igjen.

Har styret lov til å bestemme dette uten generalforsamling?
Fremtiden er elektrisk.

RJK

Med mindre en tidligere generalforsamling har gitt de tilgang til å søke opp og velge, så er svaret et klart nei. Det har de ikke lov til.

Men sjekk gjennom vedtak som er gjort siden den tid, og begynn selvsagt på nyeste og jobb deg bakover.

Finnes det ingen vedtak som gir de rett til å velge på borettslagets vegne, så er det bare å nekte, og forlange at dette settes på pause til neste generalforsamling, eller at de har en ekstraordinær generalforsamling med dette som eneste punkt på agendaen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Ut fra prisene du har fått, er det mulig det er Ohmia Charging som skal levere løsningen. Ta i så fall en titt på erfaringstråden for dette firmaet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Mippen

Sitat fra: Orbit på onsdag 09. desember 2020, klokken 19:19
Ut fra prisene du har fått, er det mulig det er Ohmia Charging som skal levere løsningen. Ta i så fall en titt på erfaringstråden for dette firmaet.

Det er Ohmia ja. Jeg kjører ca. 20.000 km i året og har for tiden en Seat Mii. Jeg ble forespeilet rundt 650 kroner i måneden i utgifter. Stemmer ikke det?
Fremtiden er elektrisk.

arthur

Sitat fra: RJK på onsdag 09. desember 2020, klokken 19:11
Med mindre en tidligere generalforsamling har gitt de tilgang til å søke opp og velge, så er svaret et klart nei. Det har de ikke lov til.

Du synes veldig bestem og absolutt på dette punktet og lurer litt på hva du sa kan vise til? Kan potensielt komme i en tilsvarende posisjon om ikke så lenge.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Orbit

Fra lov om burettslag §8-9, se spesielt punkt 1 og 6. Ref nr 6, så må en sjekke Ohmia sin kontrakt hvilket økonomisk ansvar styret tar. F.eks. en bruddklausul som koster med enn 5% av årlige felleskostnader å utøve, gjør at det må være et generalforsamlingsvedtak (selv om Ohmia ikke fakturerer noe til borettslaget under løpende drift). Jeg vil tro at å bygge ut et felles ladeanlegg uansett faller inn under punkt 1:
Sitat fra: https://lovdata.no/lov/2003-06-06-39/§8-9
§ 8-9.Vedtak som krev samtykke frå generalforsamlinga

Styret kan ikkje utan at generalforsamlinga har gitt samtykke med minst to tredjedels fleirtal, gjere vedtak om
1.   ombygging, påbygging eller andre endringar av bygg eller grunn som etter tilhøva i laget går ut over vanleg forvaltning og vedlikehald,
2.   å auke talet på andelar eller å knyte andelar til bustader som før har vore tenkt brukt til utleige, jf. § 3-2 andre ledd,
3.   sal eller kjøp av fast eigedom,
4.   å ta opp lån som skal sikrast med pant med prioritet framfor innskota,
5.   andre rettslege disposisjonar over fast eigedom som går ut over vanleg forvaltning,
6.   tiltak elles som går ut over vanleg forvaltning, når tiltaket fører med seg økonomisk ansvar eller utlegg for laget på meir enn fem prosent av dei årlege felleskostnadene.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Sitat fra: Mippen på fredag 11. desember 2020, klokken 11:07

Det er Ohmia ja. Jeg kjører ca. 20.000 km i året og har for tiden en Seat Mii. Jeg ble forespeilet rundt 650 kroner i måneden i utgifter. Stemmer ikke det?
Det blir spekulert i at foretningskonseptet til Ohmia har blitt ulovlig med den nye loven som ble vedtatt.

Jeg ville uansett gjort alt jeg kan for å stoppe dette vedtaket, Ohmia er i mine øyne noen svinpelser.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: arthur på fredag 11. desember 2020, klokken 11:11
Sitat fra: RJK på onsdag 09. desember 2020, klokken 19:11

Du synes veldig bestem og absolutt på dette punktet og lurer litt på hva du sa kan vise til? Kan potensielt komme i en tilsvarende posisjon om ikke så lenge.

Det hjelper veldig godt å lese lovteksten og se hva den sier om hva styret kan og ikke kan vedta. Har og i en annen sak arrestert et styremedlem om en annen sak som styret ikke kan vedta utenfor generalforsamling, så førstehånds erfaring.

Vedkommende ble temmelig spak, og innrømte at jeg hadde rett. Var ikke frekk, bare spurte om han kunne vise til hvilken generalforsamling som hadde stemt for de reglene, fordi loven krever at det er der reglene settes. Dette kunne han selvsagt ikke vise til, og det hadde jeg sjekket opp på forhånd.

Har og noen vekttall med juss fra høyskole, og sitter som meddommer, så selv om jeg ikke er jurist, føler jeg at jeg har en ok bakgrunn til å være skråsikker på akkurat dette.

;-)
Bosted Oslo

Mippen

Om styret har gjort noe ulovlig (som jeg også er ganske sikker på), lurer jeg på hva jeg konkret kan gjøre? Det er nok en del folk i dag som ikke får ladet i borettslaget, og jeg tror ikke de vil motsette seg denne løsningen. Det er verre for oss som har lading fra før og som blir skadelidende i form av høyere faste utgifter pluss tapte penger for å montere ladeutstyr (som må fjernes før nytt kommer på plass).

Fremtiden er elektrisk.

RJK

Sitat fra: Mippen på fredag 11. desember 2020, klokken 12:35
Om styret har gjort noe ulovlig (som jeg også er ganske sikker på), lurer jeg på hva jeg konkret kan gjøre? Det er nok en del folk i dag som ikke får ladet i borettslaget, og jeg tror ikke de vil motsette seg denne løsningen. Det er verre for oss som har lading fra før og som blir skadelidende i form av høyere faste utgifter pluss tapte penger for å montere ladeutstyr (som må fjernes før nytt kommer på plass).

Er ikke veldig kjent med nøyaktig fremgangsmåte, men en mulighet er å samle nok underskrifter til å få kalt inn til ny, ekstraordinær generalforsamling der man har dette som agenda, om ikke ordinær generalforsamling er så nært forestående at man rekker å melde det inn som sak der. Men jeg vil sterkt anbefale å kontakte advokat når du har konkludert med at det faktisk eller mest sannsynlig er et ulovlig vedtak.
Bosted Oslo

Øyvind.h

Burde ikke forretningsfører kunne svare på om dette var greit eller ikke? Tenker jeg ville begynt der.
Tidligere var det noe sånt som at styret kunne rå over inntil 5% av inntektsgrunnlaget (fellesutgifter) uten behov for vedtak på generalforsamling. Ved høyere kostnadsnivå må det besluttes i fellesskap.
Men - det kan sikkert være avvik fra dette, eksempelvis varighet på forpliktelse mm.

Edit: Så ditt innlegg lenger opp nå Orbit :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Orbit

Den første feilen styret har gjordt, er å tillate at det etableres egne ladepunkt, uten å ha noen avtale om at disse må påregnes innlemmet/erstattet med felles ladeanlegg i fremtiden.

Andre feil er å inngå en avtale om felles ladeanlegg uten generalforsamlingsvedtak. Dersom det ennå ikke er gjordt noe arbeid fra Ohmia sin side (inkl prosjektering), kan det være mulig å komme seg ut av den avtalen uten kostnad. Når anlegget først er på plass, må borettslaget kjøpe ut hele anlegget (evt bekoste full demontering som nok koster like mye) for å komme ut av kontrakten. Dette er nok mye mer enn 5% av normal drift.

Jeg ville prøvd å unngå en konfrontasjon, og heller finne en løsning hvor styret innser at de har gått ut over sine fullmakter, og samarbeider om å finne en løsning som prøver å inkludere allerede etablerte ladepunkt (f.eks. hvor disse tas inn/bygges om til fellesanlegg over tid). Skal du sette hardt mot hardt, så er styremedlemmene personlig øknomisk ansvarlig for bruddegebyr med Ohmia, men det vil være lite ønskelig å eskalere så langt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Sitat fra: Orbit på fredag 11. desember 2020, klokken 13:36
Jeg ville prøvd å unngå en konfrontasjon, og heller finne en løsning hvor styret innser at de har gått ut over sine fullmakter, og samarbeider om å finne en løsning som prøver å inkludere allerede etablerte ladepunkt (f.eks. hvor disse tas inn/bygges om til fellesanlegg over tid). Skal du sette hardt mot hardt, så er styremedlemmene personlig øknomisk ansvarlig for bruddegebyr med Ohmia, men det vil være lite ønskelig å eskalere så langt.
Det er sikkert greit å minne om det siste punktet, så vil det nok gå mye greiere å finne en minnelig løsning.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Wibla

Hvis man per dags dato bor i borettslag som ikke har felles ladeløsning så vil jeg på det sterkeste anbefale å gå i dialog med styret slik at man kommer svinepelser som Ohmia i forkjøpet.
2018 Tesla Model S 75D

Wisd0m

Sitat fra: Wibla på fredag 11. desember 2020, klokken 18:00
Hvis man per dags dato bor i borettslag som ikke har felles ladeløsning så vil jeg på det sterkeste anbefale å gå i dialog med styret slik at man kommer svinepelser som Ohmia i forkjøpet.
Hjelper ikke. Gamlingene i styret kjører dieselbil.

Ohmia o.l. skulle være forbudt med lov (blir forhåpentligvis snart det).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA