Hovedmeny

Forsinket levering

Startet av golo, torsdag 03. desember 2020, klokken 18:42

« forrige - neste »

Olemann

Takk.
Kjørte i dag bare i lavere fart, og da var det helt OK.  Ikke merkbar dekkstøy, fast og fin, uten å være stump.
Imorgen bærer det ut på E18 og test i 110 km/t, skal komme tilbake med mer om støy da.
Bilen er vesentlig bedre støydempet enn både Kona og eNiro - uten at det sier så mye.
Støykarakteristikken er også annerledes enn eNiro, det er mindre høyfrekvent støy, som jeg opplevde som slitsom.
Sitat fra: E-golf-2014 på tirsdag 16. mars 2021, klokken 22:01
Gratulera med flott bil. Kan du si noe mer om støynivå med 20 Bridgestone sommerdekk?

Olemann

Spørsmålet var om støy, ikke levering, så her kommer det:
Kjørte noen mil i dag i 100-110 km/t, tørr vei, Bridgestone Turanza, 20", 2 grader, nokså vindstille. 2.8 bar i alle dekk.
Det er vesentlig mindre støy enn andre biler i samme prisklasse (Kona og eNiro), svært lite vindsus/støy, men dekkstøy er merkbar.  Mulig dette ikke er det beste dekket i så måte, og dimensjonen er jo voldsom med 255/45 bak og 235 foran.   
Støyen er nokså lavfrekvent, ikke hissig hyling, men heller ikke den slitsomme dype romlingen. Verken Bentley eller Kia assosiasjoner, et sted mellom de 2, dog nærmere Kia :D
Støy er ikke lett å beskrive, og det oppleves selvsagt subjektivt, men dette var et forsøk på å svare.

Sitat fra: Olemann på tirsdag 16. mars 2021, klokken 22:09
Takk.
Kjørte i dag bare i lavere fart, og da var det helt OK.  Ikke merkbar dekkstøy, fast og fin, uten å være stump.
Imorgen bærer det ut på E18 og test i 110 km/t, skal komme tilbake med mer om støy da.
Bilen er vesentlig bedre støydempet enn både Kona og eNiro - uten at det sier så mye.
Støykarakteristikken er også annerledes enn eNiro, det er mindre høyfrekvent støy, som jeg opplevde som slitsom.
Gratulera med flott bil. Kan du si noe mer om støynivå med 20 Bridgestone sommerdekk?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Olemann på onsdag 17. mars 2021, klokken 21:57
Spørsmålet var om støy, ikke levering, så her kommer det:
Kjørte noen mil i dag i 100-110 km/t, tørr vei, Bridgestone Turanza, 20", 2 grader, nokså vindstille. 2.8 bar i alle dekk.
Det er vesentlig mindre støy enn andre biler i samme prisklasse (Kona og eNiro), svært lite vindsus/støy, men dekkstøy er merkbar.  Mulig dette ikke er det beste dekket i så måte, og dimensjonen er jo voldsom med 255/45 bak og 235 foran.   
Støyen er nokså lavfrekvent, ikke hissig hyling, men heller ikke den slitsomme dype romlingen. Verken Bentley eller Kia assosiasjoner, et sted mellom de 2, dog nærmere Kia :D
Støy er ikke lett å beskrive, og det oppleves selvsagt subjektivt, men dette var et forsøk på å svare.

Sitat fra: Olemann på tirsdag 16. mars 2021, klokken 22:09
Takk.

Bare sånn for å sammenligne med andre bilmerker så blir dekkstøyen en del lavere ved å velge mindre felger og dermed høyere profil (profil er prosentvis høyde i forhold til bredde for de som ikke vet det). Så et 20" dekk 235/50 (foran på ID4) har ca 11,8cm høyde på dekket/profilen, mens bak er det (255/45) ca 11,5 cm (255*0,45).

På Tesla Model 3 har de f.eks. 35-profil på 20", 40-profil på 19" og 45-profil på 18". Så profilen på de største fremhjulene på ID4 (21" med 45-profil) er like store som profilen på de minste Tesla Model 3-hjulene (18" med 45-profil). Så det en kan tenke ut fra dette er at støyreduksjonseffekten ved å gå fra største dekk på ID4 til minste dekk ikke er like stor som på Tesla Model 3, siden dekkveggene (profilen) på ID4 er ganske høye, og dermed absorberende, allerede på de største hjulene, men kan sikkert hjelpe å ha mindre hjul. Har og sett og opplevd at det er stor forskjell på merke dekk. Jeg har f.eks. 18" Continental Viking Contact 7 piggfrie vinterdekk på Model 3, og det er dekket med omtrent lavest støy i Motor sin lydtest, og det er deilig å gå over til de om høsten, da de er veldig mye stillere enn sommerdekkene, som jeg har 20" 35-profil på, som er av et merke som ikke scorer så bra på støy.

Ser forøvrig at Tesla Model Y får 19": 45-profil, 20": 40-profil og 21": 35-profil, så alle profilene er ett/to (foran/bak) knepp lavere profil enn ID4.

Ser forøvrig at alle tester i utlandet, som Autogefuhl, eller hva det heter, sier at det er meget behagelig støynivå i ID4, selv om asfalten har mye mindre stein enn i Norge, mens Tesla Model 3 (og sikkert Y) har dårligere lydisolering i utgangspunktet, så dekkvalg på de er mer kritisk enn jeg kan tro det vil være på ID4 med tanke på støy.   
ID4:dekk-profiler i gult:
Tesla Model Y                         2021-

biggern

Hvorfor den store diskusjonen rundt dekk størrelser og typer ?
Alle bileiere burde forstå at dess mindre gummi, kvalitet, hardhet på gummi, vil påvirke støy nivået og dekkets funksjon i forskjellige miljøer avhengig av temp/værtype/underlag ?
Mer gummi, om enn mykere gummi gir mindre støy, men det er alltid noe en må gi ifra seg med tanke på andre funksjoner.
Så da må en velge : Kjøre pent med lavt støy nivå, eller kjøre progressivt med høyere støynivå.
Tiden hvor en kunne/ha behov for å kjøre progressivt i Norge mener jeg er over i de fleste fylker (sørpå).
Derfor velger jeg mest og mykest gummi, med god vedheft på vinter dekk rundt 17-19".
OK, de koster kanskje mer, slites fortere ned, men det viktigste for meg er komfort, veigrep/fremkommelighet og ikke minst bremse distanser og støynivå.

Ellers kan jeg ikke se at dette temaet, eller lyd anlegg osv., har noe med "forsinket levering" å gjøre.
Mao bør dere snarest flytte dette til et annet tema som "dekkvalg", "lydanlegg" osv., slik at dette behovet treffer de som føler dette er interessant/viktig.

Blir spennende å høre på responser når noen mottar Max versjonen, da 1st er som å kjøpe en Japaner fra 1970 tallet (utstyrsmessig).

Olemann

Jeg har både hatt en japaner fra 1973 og har nå ID4, kan ikke si verken kjøpet eller kjøreopplevelsen inkl. utstyret er lett å se likheter mellom....
Bildet av japsen, en lignende kul Mazda 616 vedlagt :D
Men, savner elektriske seter med ventilasjon som min eNiro hadde.

PS! Ikke mye med levering å gjøre dette heller, men må jo svare i rett tråd :D

Sitat fra: biggern på torsdag 18. mars 2021, klokken 19:18
Blir spennende å høre på responser når noen mottar Max versjonen, da 1st er som å kjøpe en Japaner fra 1970 tallet (utstyrmessig).

ihaal

For de som har fått bilen utlevert, hvor lang tid tok det mellom klargjøring og utlevering? Harfått beskjed om klargjøring på mandag, og håper gjerne å få bilen utlevert før påske på Vestlandet.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

golo

Sitat fra: ihaal på torsdag 18. mars 2021, klokken 20:23
For de som har fått bilen utlevert, hvor lang tid tok det mellom klargjøring og utlevering? Harfått beskjed om klargjøring på mandag, og håper gjerne å få bilen utlevert før påske på Vestlandet.
Jeg lurer litt på det samme. Min bil kom til Bekkelaget torsdag 11. mars. Selger mente 2 uker etter ankomst. Hvorfor tar klargjøringen så lang tid?

Trond.m

Min hadde status feridig fortollet på importlager i Oslo. 10. mars. Den skal leveres i Oslo, men jeg har ikke fått noen garanti for at den blir ferdig før påske. Ting tar tid. Det skyldes at det er mange biler og at bilene må ha ny programvare. Det tar tid, og gir også en viss usikkerhet da det alltid er en usikkerhet om oppdateringen går som planlagt.

ToWalkOrDrive

Hvorfor den store diskusjonen rundt dekk størrelser og typer ?
Alle bileiere burde forstå at dess mindre gummi, kvalitet, hardhet på gummi, vil påvirke støy nivået og dekkets funksjon i forskjellige miljøer avhengig av temp/værtype/underlag ?
Mer gummi, om enn mykere gummi gir mindre støy, men det er alltid noe en må gi ifra seg med tanke på andre funksjoner.
Så da må en velge : Kjøre pent med lavt støy nivå, eller kjøre progressivt med høyere støynivå.
Tiden hvor en kunne/ha behov for å kjøre progressivt i Norge mener jeg er over i de fleste fylker (sørpå).
Derfor velger jeg mest og mykest gummi, med god vedheft på vinter dekk rundt 17-19".
OK, de koster kanskje mer, slites fortere ned, men det viktigste for meg er komfort, veigrep/fremkommelighet og ikke minst bremse distanser og støynivå.

Ellers kan jeg ikke se at dette temaet, eller lyd anlegg osv., har noe med "forsinket levering" å gjøre.
Mao bør dere snarest flytte dette til et annet tema som "dekkvalg", "lydanlegg" osv., slik at dette behovet treffer de som føler dette er interessant/viktig.

Blir spennende å høre på responser når noen mottar Max versjonen, da 1st er som å kjøpe en Japaner fra 1970 tallet (utstyrsmessig).

Det var en som konkret spurte om støy og dekk, så tenkte jeg kunne belyse litt rundt det, siden jeg vet at en stor andel av befolkningen ikke vet hva en 35-profil er, hva en 55-profil er, og hvordan profilene på en ID4 i forhold til andre biler er, og hvordan det kan påvirke støy, ettersom veistøy på en elbil merkes ekstra godt siden den fæle diesel-lyden ikke er der. Så tenkte andre kunne slippe å bruke like mye tid som meg til å sette seg inn i profiler.

Kan ikke se hva japanere fra 70-tallet har noe med "Forsinket levering" å gjøre  ;D ;D ;D
Tesla Model Y                         2021-

Roy Aasen

Takk for dekkforklaringen. Var greit opplysende.

Forøvrig..vogna mi står i Bremerhaven og venter på skyss til Oslo.  Kommer nok heeelt sikkert før 17.mai  :-\

biggern

Sitat fra: Olemann på torsdag 18. mars 2021, klokken 19:48
Jeg har både hatt en japaner fra 1973 og har nå ID4, kan ikke si verken kjøpet eller kjøreopplevelsen inkl. utstyret er lett å se likheter mellom....
Bildet av japsen, en lignende kul Mazda 616 vedlagt :D
Men, savner elektriske seter med ventilasjon som min eNiro hadde.

PS! Ikke mye med levering å gjøre dette heller, men må jo svare i rett tråd :D

Blir spennende å høre på responser når noen mottar Max versjonen, da 1st er som å kjøpe en Japaner fra 1970 tallet (utstyrmessig).

Hehe  :)
Tenkte mer på denne   

hELgenen

Se på denne videoen :

https://www.youtube.com/watch?v=-nhtoF20-9Y

Så får en selv vurdere om det mangler så mye utstyr.
Det eneste jeg kunne savnet var panorma samt elektriske seter.
Alt annet hadde jeg garantert ikke savnet.
1st er vel også en ren hverdagsbruksbil - ikke bilen en tar frem for å kose seg langs veien eller dra
på langtur med - selv om det selvfølgelig også går brillefint.

Synes det ser ut som det er mye bil for pengene med ok rekkevidde (som sikkert går lenger enn max versjonen også)

Og skulle noen angre og savne utstyr - så kan en sikkert alltids få solgt den unna uten å tape for mye penger også.

Olemann

Har hatt bilen 4 dager nå og stortrives med den, men dette er jo ikke tråden for det, skal heller legge ut noe i tråden jeg ser allerede er opprettet for formålet.

Sitat fra: hELgenen på fredag 19. mars 2021, klokken 16:32

Se på denne videoen :

https://www.youtube.com/watch?v=-nhtoF20-9Y

Så får en selv vurdere om det mangler så mye utstyr.
Det eneste jeg kunne savnet var panorma samt elektriske seter.
Alt annet hadde jeg garantert ikke savnet.
1st er vel også en ren hverdagsbruksbil - ikke bilen en tar frem for å kose seg langs veien eller dra
på langtur med - selv om det selvfølgelig også går brillefint.

Synes det ser ut som det er mye bil for pengene med ok rekkevidde (som sikkert går lenger enn max versjonen også)

Og skulle noen angre og savne utstyr - så kan en sikkert alltids få solgt den unna uten å tape for mye penger også.

silenzio

Hei!
Vi er i samme båt som mange her sikkert - kontraktfestet levering uke 7-10, men bilen har iflg selger siste status i Bremerhaven, men når den  sendes med båt og leveres til oss er usikkert.

Hva er rettigheter når det kommer til erstatningsansvar for selger? Vi står i en situasjon hvor vi må leie  bil i påskeferie for å få plass til bikkje, unger og ski dersom vi ikke har fått id4 til den tid. Hadde beregnet at id4 skulle være levert til dette. Kan man kreve erstatning for utgifter man har til feks å låne en bil via nabobil eller lignende i en slik situasjon?

Trond.m

Det tror jeg, men første må du be om lånebil fra forhandler. Får du ikje det ville jeg kreve prisavslag for å dekke kostnaden til leiebil, bensin, bompenger etc.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA