77 kWh batteri eller 82kWh batteri på nye Model 3 2021?

Startet av Havvo, torsdag 03. desember 2020, klokken 11:34

« forrige - neste »

Kim-

Dette hører vel hjemme under lading som det skrives, men hvis du har 3-fas 230V så støtter ikke tesla laderen det, men du vil da få 1-fas lader. Har du 3fas og lader med 28A så får du 60-70km/t
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

thebadger

Sitat fra: Kim- på mandag 04. januar 2021, klokken 09:03
Dette hører vel hjemme under lading som det skrives, men hvis du har 3-fas 230V så støtter ikke tesla laderen det, men du vil da få 1-fas lader. Har du 3fas og lader med 28A så får du 60-70km/t
Tesla Wall Charger støtter 3-fas, både IT og TN.
På 3-fas IT er det imidlertid en kommunikasjonsfeil mellom lader og TM3, så du får bare 2/3 kapasitet. Hvis du kobler på 3-fas 32A skal du i teorien får 11kW, men TM3 får "bare" 7-8kW.
Skulle komme SW oppdatering da jeg snakket med ladeteamet i Nederland for halvannet år siden, men har fortsatt ikke skjedd noe.

hemi

sykt lol bug, for virker for ALLE andre, de prioriterer det vel like intenst som ID3 greiene fra VW med dugging.

turfsurf

Sitat fra: thebadger på mandag 04. januar 2021, klokken 10:01
På 3-fas IT er det imidlertid en kommunikasjonsfeil mellom lader og TM3, så du får bare 2/3 kapasitet. Hvis du kobler på 3-fas 32A skal du i teorien får 11kW, men TM3 får "bare" 7-8kW.
Har vel kommet ny TWC i USA, kan jo håpe det blir fikset i den hvis den kommer til Norge.

Hvis man lader med kun TM3 på laderen, så kan en vel fortelle laderen at sikringen er 50% større enn den egentlig er.  Begrenset oppover til 32A dog.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

thebadger

Sitat fra: turfsurf på mandag 04. januar 2021, klokken 10:53
Sitat fra: thebadger på mandag 04. januar 2021, klokken 10:01
Har vel kommet ny TWC i USA, kan jo håpe det blir fikset i den hvis den kommer til Norge.

Hvis man lader med kun TM3 på laderen, så kan en vel fortelle laderen at sikringen er 50% større enn den egentlig er.  Begrenset oppover til 32A dog.
Jepp, men elektrikeren gjør ikke det da de må kunne garantere for at det ikke plutselig dukker opp en TMX som trekker full pupp.
Jeg fikk beskjed om at det vil være samme problem med gen. 3 TWC, det er bare WiFi som er forskjellig. Gen. 3 er jo allerede passe gammel, så selv om kundeservice hos Tesla ikke er det man kan stole mest på tviler jeg på at det er noen IT-nett forbedringer i den.

Chris Aurora

Ta lading i egen tråd. Dette er for nyheter og spørsmål om batteriene som er levert.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

thebadger

Sitat fra: sigurdi på søndag 03. januar 2021, klokken 16:32...
Jeg fikk erfare hvordan varmpumpen oppførte seg da kupe varme sto på mens jeg jobbet.
...
La opp en "grov" oversettelse på TMC
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/5248760/

Kan du utdype noe om datagrunnlag og hva du jobber med (ref sitatet)?
Det virker som om du har litt peiling så interessant å høre fra noen som ikke bare synser.

sigurdi

Sitat fra: Alexander Lüthi på søndag 03. januar 2021, klokken 22:28
Hentet LR 30/12.
På tur Lillehammer -Oslo fikk jeg aldri full regen, og fikk power limit ved 32%... Ute-temp -8 - -2, kjøring på motorvei. Har ikke fått vognkortet, men regner med at jeg har fått Panasonic batteri. Ca 550km ved 100% soc

Ser guttungen sin med det "gamle" Panasonic batteri har 540km etter oppdateringen som korrigerte viste km.
Hans er lest ut med CAN leser og Nominel as new 77.8kWh og er nå etter 3 uker nede i 76.4kWh.

Kan virke som de LR som har fått det nye 82kWh batteriet også har fått de nye lyktene, men vær obs på at det nye 82 mangler data i BMS så det er risiko sport å kjøre noe særlig under 10% nå når ny da BMS bommer så det holder på rest verdi.
Horten
Model X90D (18.03.17)

ladov

Sitat fra: sigurdi på søndag 03. januar 2021, klokken 16:32
Her er info jeg har fått lest ut på de bilene jeg har hatt innom.
3P som det er lagt ut info fra sto i min garasje og lånte utstyr av meg for å hente ut batter data.
Jeg fikk erfare hvordan varmpumpen oppførte seg da kupe varme sto på mens jeg jobbet.
Er stille når energi henters fra batteri kretsen, er da energi flytting mellom to veske/veske varmevekslere og støyer ganse heftig når man henter fra uteluft (radiator).
Støyer nesten mer en egen X når AC står på max på sommeren, som et lite jettfly.

Model 3 Performance 2021 i Norge er levert ut med det nye 82kWh batteriet.
   - Dette har software problem som gir lave effekt, bør ikke kjøre under 10% SOC da fare for at BMS bommer så du stopper, ser det på svært agresiv effekt begrensning.
Jeg tenker at BMS ikke har fått oppdatert god nok software for å håntere det nye Panasonic batteriet og bommer på rest verdier. Effekt uttak er nok også strupet her sammen med temp krav osv.

Model 3 Long range 2021 er levert ut med LG, Panasonic 77.8 (eldre) og noen av de siste med det nye 82kWh batteriet.
   - Mode 3 2021 med standard Panasonic lader med 200kW+ på V3 (guttungen ladet sin etter kjøring fra Lillestrøm til Drammen og fikk 220kW)
SuC var satt til destinasjon fra start og varmet så det holt etter.

Varmepumpe problematik.
Det er et stort software problem på alle 2021 modellene men dette vises best på de med Panasonic batteriet.
Varme pumpen tar som oved regel varme fra væsek sløyfa til batteri/motor og ikke fra register for luft.
Med heller dålig styring så bruker man mer energi en man har av spillvarme nå når temperaturen er under 0C i store deler av landet.
Dette gjør at man kjører rundt med 10-15C på batteriet og kommer til Superlader med kanskje 20-25C om man kjører SuC som destinasjon.

Resultatet ser man på lade effekt.

Alle problem over kan Tesla fikse med software og styring, men varmepupe uten elektrik backup vil gi noe ræva opplevelse mittvinters, men vil gi god besparesle på vår/høst temperaturer der man utnytter spill varme som mellers hadde gått tapt.

Bare å glede seg til man får tatt energi fra uteluft og må avrime og dermed kjøre anlegget som AC og varme opp registeret for å få bort ising.

Man vil neppe se noe energi besparelse nå med gode vinter temperaturer da det ikke er nok spillvarme å benytte seg av og virknings graden synker på varme pumper også når man tar fra uteluft i minus grader.
Takk for info. :)

Så, når folk får lav ladefart på superlader med sine -21 modeller så er det fordi batteriet faktisk er kaldt? Som i sin tur skyldes at varmepumpa 'plyndrer' batteriet for varme og tydeligvis ikke blir overstyrt selv når bilen forbereder superlading? Liten prioriteringsfeil i programmeringen der altså.. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

thebadger

Sitat fra: ladov på mandag 04. januar 2021, klokken 21:16
Takk for info. :)

Så, når folk får lav ladefart på superlader med sine -21 modeller så er det fordi batteriet faktisk er kaldt? Som i sin tur skyldes at varmepumpa 'plyndrer' batteriet for varme og tydeligvis ikke blir overstyrt selv når bilen forbereder superlading? Liten prioriteringsfeil i programmeringen der altså.. ;)
Skulle vært mulig å velge. Prioritering: ytelse, rekkevidde, komfort
At bilen er varm og god er det nok mange som hadde prioritert over å spare 5 minutter på superladeren.
Mistenker det bare kommer en SW-fiks, men jeg hadde satt pris på å kunne velge.

sigurdi

Sitat fra: thebadger på mandag 04. januar 2021, klokken 21:36
At bilen er varm og god er det nok mange som hadde prioritert over å spare 5 minutter på superladeren.

Kommer garantert en fiks, hørte for et par dager siden at guttungen sin 21 model varmet opp kupe med bruk av uteluft som er det riktige til batteriet har fått passe lunk.  (Bråker som egen X med AC på max mittsommers - lite jettfly)
Det er ikke fordel å hente ut energi fra batteri varme når man ikke har spill varme da all energi må lages med motorene som igjen gir tap.
Så hente herfra på vintern når tapet til omgivelsen er høyere en varmetap - gir lavere virkningsgrad en 1.
Hente fra uteluft gir OK virkningsgrad også om det er noen minus, fra -10 til 15 og kaldere (avhengig av kjølemedium) bør man heller varme batteriet med motorene og hente varme herfra.
Teoretisk kan motorene på model 3 produsere kun varme så er i teorien ikke en begresning så lenge man har kjøling nok.
Horten
Model X90D (18.03.17)

thebadger

Sitat fra: sigurdi på mandag 04. januar 2021, klokken 21:43
Kommer garantert en fiks, hørte for et par dager siden at guttungen sin 21 model varmet opp kupe med bruk av uteluft som er det riktige til batteriet har fått passe lunk.  (Bråker som egen X med AC på max mittsommers - lite jettfly)
Det er ikke fordel å hente ut energi fra batteri varme når man ikke har spill varme da all energi må lages med motorene som igjen gir tap.
Så hente herfra på vintern når tapet til omgivelsen er høyere en varmetap - gir lavere virkningsgrad en 1.
Hente fra uteluft gir OK virkningsgrad også om det er noen minus, fra -10 til 15 og kaldere (avhengig av kjølemedium) bør man heller varme batteriet med motorene og hente varme herfra.
Teoretisk kan motorene på model 3 produsere kun varme så er i teorien ikke en begresning så lenge man har kjøling nok.
Nei det er jo klart, derfor jeg tenkte på "prioritere komfort", ikke "komfort koste hva det koste vil!"
Jeg satt ned klima fra 19,5 til 18,5 mens jeg kjørte i dag, da gikk den plutselig fra å trekke fra batterisløyfe til å hente fra luften. Er ikke stille og rolig, nei :)

ladov

Jeg er temmelig sikker på at dagens oppførsel er en glipp og ikke tilsiktet. Å hente overskuddsvarme fra batteri eller motor og sende det inn i kupeen er i utgangspunktet en god ide men når du skal forvarme batteriet for superlading så må det rett og slett hentes varme annen steds fra. Det *burde* ikke være vanskelig å lage nok varme til både kupe og forvarming.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

thebadger

Sitat fra: ladov på mandag 04. januar 2021, klokken 22:02
Jeg er temmelig sikker på at dagens oppførsel er en glipp og ikke tilsiktet. Å hente overskuddsvarme fra batteri eller motor og sende det inn i kupeen er i utgangspunktet en god ide men når du skal forvarme batteriet for superlading så må det rett og slett hentes varme annen steds fra. Det *burde* ikke være vanskelig å lage nok varme til både kupe og forvarming.
Vanskelig å lese :)

Alexander Lüthi

Trenger jo strengt tatt ikke alle hestekrefter i dette vær, men likevel litt kjedelig å se power limit alerede ved 41% på nye 2021 M3...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA