Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 nærmer seg

Startet av EspenM3, tirsdag 17. november 2020, klokken 12:43

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: turfsurf på onsdag 03. februar 2021, klokken 07:11
Sitat fra: elektro på tirsdag 02. februar 2021, klokken 23:52
Hvis Hyundai klarer å lever en bil med firehjulstrekk som har betydelig lengre WLTP rekkevidde enn Model Y, med samme batteristørrelse- eller til og med litt mindre, så hadde det vært oppsiktsvekkende og veldig kult. Jeg heier, og håper jeg tar feil, men tror imidlertid det er svært lite sannsynlig.
Hyundai har imponert frem til nå, så jeg ser ingen grunn til at Ioniq ikke skal matche TMY på forbruk. Den ser litt lavere ut og, så kanskje lavere luftmotstand.

Matche TMY på forbruk tror jeg nok, men her snakker vi om 10% lavere forbruk.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Lepet65

Sitat fra: feistydolphin på tirsdag 02. februar 2021, klokken 08:51
Sitat fra: daktari på tirsdag 02. februar 2021, klokken 08:29
Ser omtrent like stor ut som en GLC i den videoen. Interessant!
Det var ingen dårlig sammenligning; Ioniq 5 er litegranne lavere, men ellers har de ganske lik lengde/bredde, og ser GLC også har lang akselavstand (287 cm vs 300 cm på Ioniq).

Håper Hyundai Norge følger tirsdagsrutinen og sender oss en e-post kl 09:30 i dag... :-)
I pace har lite overheng både foran og bak og akselavstand på 299 cm, tror det er en bedre sammenligning

elektro

I-Pace er en god sammenligning størrelsesmessig. Den er 0,5 cm. bredere, 4,2 cm. lenger og 3,5 cm lavere, skal vi tro det som fremkommer her: https://electricvehicleweb.in/hyundais-pony-inspired-45-ev-spotted-charging/

Merk også «Up to 510 km WLTP». Er det da med bakhjulstrekk? Det virker i alle fall rimelig sikkert at lanseringsmodellen har 450 km. WLTP og firehjulstrekk, ut fra skjermbildene fra den Østerrikske reservasjonsprosessen. Da må det også være det største batteriet på 73 kWh netto. Det gir i så fall 11% lavere forbruk enn I-Pace som har oppgitt 470 km. WLTP og 84,7 kwh netto. Dette er imidlertid bykjøring. De fleste oppgir vel blandet kjøring? Endrer man i Jaguars egen kalkulator til blandet kjøring, er tallet 407 km. på 18-tommers hjul uten AC i 20 grader.. Hvis IONIQ 5 har 450 km. rekkevidde med samme type blandet kjøring, så vil det si at den har 28% lavere forbruk.

Dog fortsatt 7,5% høyere enn Model Y, gitt at den har 505 km. WLTP rekkevidde blandet og 76 kWh netto batteri. Model Y er litt større enn I-Pace igjen, alle veier, men har 11 cm. kortere akselavstand. Sånn kan man holde på.. :)

elektro

I artikkelen over er bilen avbildet med kameraspeil. Det ønsker jeg helst ikke. e-tron Edition One kom jo med dette.. Det står ikke noe om det i skjermbildet fra reservasjonen. Solar roof er imidlertid trukket frem. Det synes jeg er kjempekult. Bare det ikke forhindrer taklast, som bla. @feistydolphin nevnte at skal være en mulighet.

1400 kg. hengervekt er mer enn nok, synes jeg. Nesten i overkant. Har enda ikke tatt nytt førerkort så jeg kan trekke mer enn 750 kg. med e-tron.. :police: Har da heller ikke hest, stor båt som jeg frakter selv eller campingvogn. Mulig mange fler enn jeg tror har det..

elektro

Kinderegg fra meg på kvisten, eller hattrick om du vil. :laugh: Tre innlegg på rappen.. sorry! I alle fall;

Rykte om lansering søndag 21. februar, ifølge YouTube kanalen Battery Life.

feistydolphin

Hurra for konkrete lanseringsrykter!  :+1: Begynner å bli mange utålmodige sjeler nå. Regner med det er en liten oppvask internt etter at de først lovte 2. februar, så "Mid February", og så tok de ned videoen, og nå går det i orkestervideoer... (
https://www.youtube.com/watch?v=YiHgHrMpzJM)

elektro

What the frunk! Her står det 16. februar, uten at jeg går god for kilden. ::) Står mye rart ellers på siden. Som at du skal få 60 km. ekstra rekkevidde med solcelletak.. https://thekoreancarblog.com/2021/02/04/hyundai-ioniq-5-world-premiere-set-for-february-16th/

EDIT: Er et lite bildet av rattet og litt av interiøret der. For en som aldri har hatt asiatisk bil før, er jeg ikke helt overbevist, men vi får se.. :)

feistydolphin

16. februar er i alle fall "Mid February" med god margin!

feistydolphin

Sitat fra: elektro på torsdag 04. februar 2021, klokken 13:54
What the frunk! Her står det 16. februar, uten at jeg går god for kilden. ::) Står mye rart ellers på siden. Som at du skal få 60 km. ekstra rekkevidde med solcelletak.. https://thekoreancarblog.com/2021/02/04/hyundai-ioniq-5-world-premiere-set-for-february-16th/

EDIT: Er et lite bildet av rattet og litt av interiøret der. For en som aldri har hatt asiatisk bil før, er jeg ikke helt overbevist, men vi får se.. :)

Ser ut som det er mekaniske knapper for cruisekontroll - det håper jeg virkelig det blir. Prøvekjørte ID3, og var ikke imponert over touch-greia de bruker på rattet. Noen ganger er det rett og slett bedre å ha mekanisk feedback på det man gjør.

batterimannen

Sitat fra: feistydolphin på torsdag 04. februar 2021, klokken 14:14
Sitat fra: elektro på torsdag 04. februar 2021, klokken 13:54

Ser ut som det er mekaniske knapper for cruisekontroll - det håper jeg virkelig det blir. Prøvekjørte ID3, og var ikke imponert over touch-greia de bruker på rattet. Noen ganger er det rett og slett bedre å ha mekanisk feedback på det man gjør.

Tror det er ekstremt få som foretrekker touch-knapper som ID.3 og ID.4. Bedre med ekte knapper, eller spak som Enyaq og Tesla.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

elektro

Jeg synes de fysiske knappene på rattet for cruisecontrol fungerer fint på e-Golf, men foretrekker egen spak som på e-tron og Tesla bla. Touch knapper, med eller uten haptisk feedback, kan jeg styre meg for! Men det går sikkert an å bli vant til det også..

Håper bare det ikke er alt for mange runde former og billig plastikk med sølvfarge. Det vi ser på bildet er vel for øvrig viskerhendel og girvelger. Og så er det paddels på rattet. Er det sånn at KIA/Hyundai har omvendt oppsett av Europeiske biler mht. +/-? Litt slitsomt.. :o

PS! Er ikke sikkert designet er endelig engang. Hender de setter inn seter og div. interiør fra andre modeller i testbilene.

Jan Treur

Sitat fra: elektro på torsdag 04. februar 2021, klokken 00:04
...
Merk også «Up to 510 km WLTP». Er det da med bakhjulstrekk? Det virker i alle fall rimelig sikkert at lanseringsmodellen har 450 km. WLTP og firehjulstrekk, ut fra skjermbildene fra den Østerrikske reservasjonsprosessen.
...

De sier ikke hvor mange dager de 450 km eller 510 km er. Hvis jeg beregner det med solen i Nederland, når jeg de beste dagene rundt 15 km ekstra per dag. Da er de 60 km ekstra for 450 km bare mulig hvis du kjører den distansen på 4 dager, så du kjører omtrent 125 km per dag.
Bestilte Ioniq 5 Project 45 Gravity Gold Matte.
Fra 1. oktober 2019: 2020 Hyundai Ioniq Electric 38,3 kWh
Forrige: 2016 Hyundai Ioniq Electric

biggern

Sitat fra: elektro på onsdag 03. februar 2021, klokken 19:55

Hvis Hyundai klarer å lever en bil med firehjulstrekk som har betydelig lengre WLTP rekkevidde enn Model Y, med samme batteristørrelse- eller til og med litt mindre, så hadde det vært oppsiktsvekkende og veldig kult. Jeg heier, og håper jeg tar feil, men tror imidlertid det er svært lite sannsynlig.

Blir meget int. og spesielt at Koreanerne har hatt ett mye bedre batteri/forbruk med en reel meget god KM i vinterkulden, sammenlignet med Europeiske+ biler.
Har også registrert at Europeere ikke har hatt/har en god "real time" indikator på gjenstående effekt/km og  forbruk, som Konaen har (beregnet distanse endrer seg umiddelbart når en slår av varme, kjøremodus osv.). Mulig dette er bedre  på ID4/Enyaq, men det var elendig/fraværende når jeg testet E-2008/E-Golf.
Min 2019 (1ste versjon) lader nå opp til 370km i -10 og jeg hadde rett under 400Km i -5
Siste forbruk Tur retur Oslo 80km (-6) lå på 1,9 kw/mil, med alt påslått og 21grader. Dette syntes jeg er meget bra.
Passerte mange Teslaer osv., som lå i 70-80Km for å kunne rekke hjem.
Får I5 det samme er jeg ikke i tvil ved bytte til El. 4x4
Pris og leveringstid blir jo selvfølgelig også avgjørende.

elektro

Sitat fra: biggern på fredag 05. februar 2021, klokken 10:26
Sitat fra: elektro på onsdag 03. februar 2021, klokken 19:55

Blir meget int. og spesielt at Koreanerne har hatt ett mye bedre batteri/forbruk med en reel meget god KM i vinterkulden, sammenlignet med Europeiske+ biler.
Har også registrert at Europeere ikke har hatt/har en god "real time" indikator på gjenstående effekt/km og  forbruk, som Konaen har (beregnet distanse endrer seg umiddelbart når en slår av varme, kjøremodus osv.). Mulig dette er bedre  på ID4/Enyaq, men det var elendig/fraværende når jeg testet E-2008/E-Golf.
Min 2019 (1ste versjon) lader nå opp til 370km i -10 og jeg hadde rett under 400Km i -5
Siste forbruk Tur retur Oslo 80km (-6) lå på 1,9 kw/mil, med alt påslått og 21grader. Dette syntes jeg er meget bra.
Passerte mange Teslaer osv., som lå i 70-80Km for å kunne rekke hjem.
Får I5 det samme er jeg ikke i tvil ved bytte til El. 4x4
Pris og leveringstid blir jo selvfølgelig også avgjørende.

Jo, dette høres vel og bra ut. Nå synes jeg ikke GOM på min 2015 e-Golf er så aller verst. Kan stort sett kjøre på den, og se ut fra avstanden til målet om man vil komme frem. Det samme gjelder vel EQC, i3 og andre? Mach-E skal være helt rå i så måte. e-tron er veldig presis, så lenge den vet hvor du skal- og dermed topografi og fartsgrense. Omtrent som ID.3/4 og Taycan vil jeg tro. e-tron gir % batteri estimat ved ankomst på et tilsynelatende ubegrenset antall stopp på en rute. :+1:

Når det gjelder forbruk på Kona er jo det drift kun på én aksling, og en veldig liten bil på små/smale hjul. IONIQ 5 er mye større, tyngre med to motorer og større hjul. Det kan nok ikke samenlignines. :) Men jeg tror som sagt den vil være helt der oppe med Model Y.

elektro

Sitat fra: Jan Treur på torsdag 04. februar 2021, klokken 19:25
Sitat fra: elektro på torsdag 04. februar 2021, klokken 00:04
...
Merk også «Up to 510 km WLTP». Er det da med bakhjulstrekk? Det virker i alle fall rimelig sikkert at lanseringsmodellen har 450 km. WLTP og firehjulstrekk, ut fra skjermbildene fra den Østerrikske reservasjonsprosessen.
...

De sier ikke hvor mange dager de 450 km eller 510 km er. Hvis jeg beregner det med solen i Nederland, når jeg de beste dagene rundt 15 km ekstra per dag. Da er de 60 km ekstra for 450 km bare mulig hvis du kjører den distansen på 4 dager, så du kjører omtrent 125 km per dag.

He he, ja det er jo selvfølgelig en måte å regne på som ikke er helt feil. F.eks. relevant hvis man bor i by og gateparkerer. Da kan man jo saktens få enda mer, hvis man kjører f.eks. 1/3 av distansen daglig. Som vel er snittet i Norge..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA