Hovedmeny

Ioniq 5 nærmer seg

Startet av EspenM3, tirsdag 17. november 2020, klokken 12:43

« forrige - neste »

elektro

Jeg er også utrolig positiv til denne bilen, men tror ikke den får 550 km. med firehjulstrekk altså. :) Blir MEKTIG imponert om de klarer det med kun én motor. Det tilsvarer et forbruk på 133 Wh/km, med 255 brede 20-tommers hjul.. ENYAQ har til sammenligning 528 km WLTP med bakhjulsdrift og 460 km. med firehjulsdrift. Den har et litt større 82 kWh brutto (77 kWh netto) batteri og samme hjuldimensjoner. Antakelig også ganske like fysiske mål, samt varmepumpe og er som IONIQ 5 bygget på en ren elbilplattform.

Når det gjelder videoen ser det ut som en røslig bil i trafikken, om enn noe kort bak. Antakelig et synsbedrag, ettersom bilen ikke har noen C-stolpe og akselavstanden er lang. Kan man i tillegg skyve baksetene fremover, kan dette bli bra! Er imidlertid bekymret for at det kanskje ikke er noe mulighet for takstativ. Solceller på taket, ikke noen synlige rails på noen av bildene.. En annen bekymring til er at det er begrenset bakkeklaring. Synes de offisielle teaserbildene som ble sluppet så ok ut i så måte, men på videoen ser den ikke særlig høy ut under. Har ikke ekstreme krav, men 17-18 cm. uten last hadde vært fint. Kona har 15,8 som jeg synes er litt snaut.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

feistydolphin

Sitat fra: elektro på tirsdag 02. februar 2021, klokken 09:26
Er imidlertid bekymret for at det kanskje ikke er noe mulighet for takstativ.
Birger N. Haug skriver "Mulighet for taklast", i alle fall, det kan forhåpentligvis oversettes til "takstativ" :) (https://www.bnh.no/hyundai-ioniq-5/)

Foreløpig ikke noen mail fra Hyundai. Spørs om de hadde lagt et løp der 2. februar egentlig skulle være den store lanseringen, og derfor var det ikke planlagt noen godbit å lokke med i dag...

feistydolphin

ENYAQ har til sammenligning 528 km WLTP med bakhjulsdrift og 460 km. med firehjulsdrift. Den har et litt større 82 kWh brutto (77 kWh netto) batteri og samme hjuldimensjoner. Antakelig også ganske like fysiske mål, samt varmepumpe og er som IONIQ 5 bygget på en ren elbilplattform.
Dette med MEB vs E-GMP er interessant. Det virker jo som Hyundai er kommet en liten generasjon lengre enn VW. 800v vs 400v - det skal vel gi en besparelse i form av tynnere/lettere kabling? - vesentlig raskere ladehastighet, og de skrøt også av et lettere batteri når E-GMP ble lansert.

Det kan jo tenkes at de klarer å lage hele bilen vesentlig lettere enn det Enyaq er. Kona (mindre bil, såklart, men også mye eldre design) er jo 200 kg lettere enn Enyaq, så vidt jeg klarer å Google meg til, selv om den har et ganske stort batteri. Regner med vi kan forvente vesentlig bedre effektivitet for Ioniq 5 kontra ID4/Enyaq, men spent på tallene de kommer med...

Jorn01

Sitat fra: feistydolphin på tirsdag 02. februar 2021, klokken 09:37
SitatForeløpig ikke noen mail fra Hyundai. Spørs om de hadde lagt et løp der 2. februar egentlig skulle være den store lanseringen, og derfor var det ikke planlagt noen godbit å lokke med i dag...

Kopiert fra dagens nyhetsbrev:
Sitat
Det nærmer seg, og Hyundai Norge slipper noen teasere innimellom.
Vi vil få demobil i mnd. skifte Mai / Juni.
Ioniq 5 kan bestilles som 2 eller 4 hjulsdrift.
Ca. 1500kg. hengervekt.
Godkjent for taklast.
Bildene som er vist av bil foreløpig, er av konseptbilen Hyundai 45.
Hyundai Ioniq 5, blir først vist under verdens lanseringen.
Antagelig begynnelsen av Februar -21. Ikke fått noen eksakt dato ennå.
Teaser bildene som vises fremover nå, er av Hyundai Ioniq 5.
Etter verdens lanseringen, så er det mulig å sette seg på reservasjonsliste.
De som har meldt seg på interesselisten, vil hele tiden bli oppdatert.
Og få tilgang til reservasjonslisten når den blir opprettet.
4 hjulsdrift vil være tilgjengelig fra første stund.
Antatt levering før sommeren -21.
Ikke fått noen priser ennå.

MooCow

Jeg er også utrolig positiv til denne bilen, men tror ikke den får 550 km. med firehjulstrekk altså. :) Blir MEKTIG imponert om de klarer det med kun én motor. Det tilsvarer et forbruk på 133 Wh/km, med 255 brede 20-tommers hjul.. ENYAQ har til sammenligning 528 km WLTP med bakhjulsdrift og 460 km. med firehjulsdrift. Den har et litt større 82 kWh brutto (77 kWh netto) batteri og samme hjuldimensjoner. Antakelig også ganske like fysiske mål, samt varmepumpe og er som IONIQ 5 bygget på en ren elbilplattform.

Når det gjelder videoen ser det ut som en røslig bil i trafikken, om enn noe kort bak. Antakelig et synsbedrag, ettersom bilen ikke har noen C-stolpe og akselavstanden er lang. Kan man i tillegg skyve baksetene fremover, kan dette bli bra! Er imidlertid bekymret for at det kanskje ikke er noe mulighet for takstativ. Solceller på taket, ikke noen synlige rails på noen av bildene.. En annen bekymring til er at det er begrenset bakkeklaring. Synes de offisielle teaserbildene som ble sluppet så ok ut i så måte, men på videoen ser den ikke særlig høy ut under. Har ikke ekstreme krav, men 17-18 cm. uten last hadde vært fint. Kona har 15,8 som jeg synes er litt snaut.

Bekymra for bakkeklaringa eg og, om han er nærmare EQA (20 cm) enn Model 3 LR (14 cm) så vert det antageleg kjøp. Men fryktar han ikkje er så høg....

elektro

Sitat fra: MooCow på tirsdag 02. februar 2021, klokken 18:46
En annen bekymring til er at det er begrenset bakkeklaring. Synes de offisielle teaserbildene som ble sluppet så ok ut i så måte, men på videoen ser den ikke særlig høy ut under. Har ikke ekstreme krav, men 17-18 cm. uten last hadde vært fint. Kona har 15,8 som jeg synes er litt snaut.

Bekymra for bakkeklaringa eg og, om han er nærmare EQA (20 cm) enn Model 3 LR (14 cm) så vert det antageleg kjøp. Men fryktar han ikkje er så høg....

Selv om det er mange fordeler med stor akselavstand, stiller det også ekstra krav til bakkeklaring når man skal over fartsdumper, av- eller på en vei med høy asfaltkant, av/på ferger, bratte p-kjellere osv. (Snakker av erfaring med Model S u. luftfjæring..)

HPF

Sitat fra: elektro på fredag 29. januar 2021, klokken 23:52
Og både økt vekt, størrelse (også lengde), to motorer og bredere dekk gir økt forbruk. Dette er fysikk.
Tapene i elektriske motorer består av tomgangstap og belastningstap så flere motorer gir ikke nødvendigvis økt forbruk. Det kan være bedre at to motorer arbeider med halv belastning enn at en motor arbeider med full belastning.

elektro

Sitat fra: HPF på tirsdag 02. februar 2021, klokken 23:14
Sitat fra: elektro på fredag 29. januar 2021, klokken 23:52
Og både økt vekt, størrelse (også lengde), to motorer og bredere dekk gir økt forbruk. Dette er fysikk.
Tapene i elektriske motorer består av tomgangstap og belastningstap så flere motorer gir ikke nødvendigvis økt forbruk. Det kan være bedre at to motorer arbeider med halv belastning enn at en motor arbeider med full belastning.

Det er mulig, men av de elbilene som finnes i dag med drift på både én to og tre motorer, har vel samtidige best rekkevidde med én. Det var vel kun Model S som fikk bedre rekkevidde med to da de kunne avlaste den store motoren bak med en betraktelig mindre frontmotor, sånn at bilene i praksis var forhjulsdrevne det meste av tiden.

Hvis Hyundai klarer å lever en bil med firehjulstrekk som har betydelig lengre WLTP rekkevidde enn Model Y, med samme batteristørrelse- eller til og med litt mindre, så hadde det vært oppsiktsvekkende og veldig kult. Jeg heier, og håper jeg tar feil, men tror imidlertid det er svært lite sannsynlig.

turfsurf

Sitat fra: elektro på tirsdag 02. februar 2021, klokken 23:52
Hvis Hyundai klarer å lever en bil med firehjulstrekk som har betydelig lengre WLTP rekkevidde enn Model Y, med samme batteristørrelse- eller til og med litt mindre, så hadde det vært oppsiktsvekkende og veldig kult. Jeg heier, og håper jeg tar feil, men tror imidlertid det er svært lite sannsynlig.
Hyundai har imponert frem til nå, så jeg ser ingen grunn til at Ioniq ikke skal matche TMY på forbruk. Den ser litt lavere ut og, så kanskje lavere luftmotstand.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 03. februar 2021, klokken 07:11
Sitat fra: elektro på tirsdag 02. februar 2021, klokken 23:52
Hyundai har imponert frem til nå, så jeg ser ingen grunn til at Ioniq ikke skal matche TMY på forbruk. Den ser litt lavere ut og, så kanskje lavere luftmotstand.

Tja - i mine øyne er ikke forbruket så nøye - det vil uansett sikkert skille ganske lite.
Er mer spent på andre egenskaper ved bilen. Antar og håper kvaliteten er helt der oppe blant de beste.
Kommer den med mer enn en symbolsk hengervekt på under 1000 kg så tror jeg bilen kan ta store markedsandeler i Norge.

ProsjektX

Nå er det jo publisert fra Hyundai 1400kg hengervekt. Når det gjelder to motorer og 4WD har hyundai en elektronisk styrt innkobling for å spare, i følge offisiell info på youtube om plattformen, 3% energi i forhold til permanent innkoblet.

Når man ser batteristørreles og rekkevidde på f.eks Nissan Ariya virker det som om Hyundai vil slå dem med en veldig stor margin på effektivitet.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Norse_Hansen

Forhandleren min snakket om at prisen kom til å bli ca. 515.000,- til 530.000,- for first edition. Han snakket også om 450km rekkevidde.

Synes prisen virker i overkant for et 58kwh batteri i forhold til f.eks Skoda Enyaq.

feistydolphin

Usikker på om forhandlerne vet så mye mer enn oss? Har lest at 1st Edition skulle ha det store batteriet. Men det kan kanskje variere fra region til region. Hadde vært rart å lansere med det lille i Norge.

ProsjektX

Sitat fra: Norse_Hansen på onsdag 03. februar 2021, klokken 10:46
Forhandleren min snakket om at prisen kom til å bli ca. 515.000,- til 530.000,- for first edition. Han snakket også om 450km rekkevidde.

Synes prisen virker i overkant for et 58kwh batteri i forhold til f.eks Skoda Enyaq.
helt enig, om det stemmer, for 460 til 480k får jeg en veldig bra utstyrt Enyaq iv80x, med litt storkunderabatt. Da blir valget lett Skoda her ihvertfall
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

elektro

Sitat fra: Norse_Hansen på onsdag 03. februar 2021, klokken 10:46

Det er fordi det ikke er med 58 kWh batteriet, men 73 kWh netto og firehjulsdrift, tror jeg. 🙂 I så fall er det jo veldig rimelig, hvis det er en godt utstyrt utgave.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA