Hovedmeny

Keramisk coating vs folie

Startet av Almis, fredag 13. november 2020, klokken 12:46

« forrige - neste »

Almis

Hei

Når bilen min kommer en gang i desember så er jeg interessert i å legge på en eller annen form for beskyttelse. Har prøvd google, men klarer ikke å finne et sikkelig svar. Vet det er mange her inne som har foliert bilene sine eller lagt på coating, så spør her.

Er det best å foliere "utsatte" områder slik som fanger og bak hjulbuen for så å legge coating på resten?
Hva er enklest å holde rent?
Ser at xpel er veldig populært her, men det koster jo deretter. Har søkt litt på forumet å sett priser opp mot 50k for helfoliering?

Noe annet jeg burde tenke på ?
2018 I-Pace First Edition
2019 i3 120AH Fully charged (Solgt)
2021 Model 3 Performace (Solgt)
2018 Model 3 SR+ (Solgt)

Steffinho

Nå kommer jeg sikkert til å få huden full her, men det får så være.

Jeg kommer ikke til å verken bruke noe coating eller folie (må være for å skifte til en kul farge isåfall) på min Model 3. Nå skal jeg være forsiktig med å uttale meg om lakken på en Model 3, men på de bilene jeg har hatt hittil så har det fungert utmerket å polere bilen to ganger i året (høst og vår) med poleringsmaskin og dra dette av etterpå. Siste gangene så har jeg gjort det bare en gang også (ofte i Mai). Da får man av dritten fra vinteren og får fin lakk utover sommeren. To ganger i året er selvfølgelig bedre og gir fin og lett lakk å vaske hele året omtrent. Tips er å kjøpe en god polish og evt legge på lakkforsegling etterpå. Jeg bruker Autoglym og veldig fornøyd med kvaliteten der:

https://bilpleiekongen.no/produkt/autoglym-super-resin-polish/
https://bilpleiekongen.no/produkt/autoglym-extra-gloss-protection-325-ml/

Jeg mener at en bil til en halv million bør ha god nok lakk til å ikke trenge å bli wrappet i plastikk for å se bra ut. Og tenker helt klart å utfordrere påstandene om at det trengs coating og plastfolie på bilen så får vi se hvordan det går.

Skvettlapper kommer jeg til å sette på selvfølgelig, foran og bak.
Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

MyMuffin

På min tredje tesla og valgte denne gangen å delfoliere med Stek dynoshield på utsatte deler.
Selvhelbredende og hydrofobisk folie.

Kostet ca 17k for full front, innsteg, speil, hjulbuer og bagasjeinnsteg.
Legger en god voks på resten av bilen og det har vært bra.
Angrer ikke!

Det fungerer naturligvis å polere bilen 1-2 ganger i året, MEN.. steinsprut er det kun beskyttelsesfolie som beskytter mot. Kjører du mye motorvei så bør i allefall fronten vurderes med beskyttelsesfolie (Xpel, Stek etc.)
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

hemi

folie utsatte steder + ceramic på resten er billigste måten å få best resultat.

Holde feks en sort bil med ceramic er natt og dag.

Ludde

Henger meg på det som resten her sier.
Folie er det eneste som hjelper mot steinsprut. Coating gjør det enklere å holde bilen ren og skal visstnok gi en hardere overflate på lakken, som kanskje hjelper mot mikroriper?

Selv har jeg kun coating da bilen er enklere å holde ren, og at det ikke skal så mye til før lakken ser skikkelig bra ut. Bruker også nevnte autoglymprodukter noen ganger i løpet av året (flere bilpleieproffer sier at disse ikke er fullverdige poleringsprodukter men fungerer utmerket for bedre glans og finish).
Jeg kjørte ca 20000 km uten skvettlapper og det har gitt noe slitasje foran bakhjulene, så om man skal unngå det er det nok folie som gjelder. Muligens skvettlapper alene også gjør susen. 40-50k for PPF var uaktuelt for min del. Den lille slitasjen jeg fikk av å kjøre uten skvettlapper får man profesjonelt utbedret flere ganger for prisen av fullfoliering. Delfoliering er jo selvfølgelig også en mulighet.

hemi

Sitat fra: Ludde på fredag 13. november 2020, klokken 14:46
Folie er det eneste som hjelper mot steinsprut. Coating gjør det enklere å holde bilen ren og skal visstnok gi en hardere overflate på lakken, som kanskje hjelper mot mikroriper?

Selv har jeg kun coating da bilen er enklere å holde ren, og at det ikke skal så mye til før lakken ser skikkelig bra ut. Bruker også nevnte autoglymprodukter noen ganger i løpet av året (flere bilpleieproffer sier at disse ikke er fullverdige poleringsprodukter men fungerer utmerket for bedre glans og finish).
Jeg kjørte ca 20000 km uten skvettlapper og det har gitt noe slitasje foran bakhjulene, så om man skal unngå det er det nok folie som gjelder. Muligens skvettlapper alene også gjør susen. 40-50k for PPF var uaktuelt for min del. Den lille slitasjen jeg fikk av å kjøre uten skvettlapper får man profesjonelt utbedret flere ganger for prisen av fullfoliering. Delfoliering er jo selvfølgelig også en mulighet.

ceramic hjelper uten tvil! min på 23k hadde bare ceramic, den var bittelitt blass bak på hjulbuer, men poleringen fiksa det, var mest ceramicen som hadde fått jobbe, tilsvarende på bakfanger og innlasting, og ikke minst alle jævla negleripene av passasjerer som er for dumme til å klare åpne dørene uten å prøve skrape de opp.

ref autoglym produktene har de mye "fyller" i seg som optisk gjør at bilen ser bedre ut enn de er.

Almis

Tror jeg går for et kanalkit med xpel ultimate og keramisk coating på resten av bilen. Tror det skal fungere bra. I følge et firma som jeg vet kan det de driver med så kommer det på ca 15k, noe jeg definitivt kan leve med. Helfoliering til 40-50k er fullstendig uaktuelt.

EDIT: Foliering bak hjulbuene bak også? Så noen her hadde kommentert litt blass lakk på hjulbuene foran, men det er vel ikke så veldig mye utsatt bak, eller?
2018 I-Pace First Edition
2019 i3 120AH Fully charged (Solgt)
2021 Model 3 Performace (Solgt)
2018 Model 3 SR+ (Solgt)

hemi

bak hjulbuene bak er det stedet jeg har slitasje ja, kanaler er ca 0, forskjerm som nr 2

Ludde

Sitat fra: hemi på fredag 13. november 2020, klokken 14:49
Sitat fra: Ludde på fredag 13. november 2020, klokken 14:46

ceramic hjelper uten tvil! min på 23k hadde bare ceramic, den var bittelitt blass bak på hjulbuer, men poleringen fiksa det, var mest ceramicen som hadde fått jobbe, tilsvarende på bakfanger og innlasting, og ikke minst alle jævla negleripene av passasjerer som er for dumme til å klare åpne dørene uten å prøve skrape de opp.

ref autoglym produktene har de mye "fyller" i seg som optisk gjør at bilen ser bedre ut enn de er.

Kan godt være at det fungerer bedre med coating enn uten. I så fall vil jeg ikke tenke på hvordan det hadde sett ut uten coating. Nå tenker jeg kun på steinsprutskader, spesielt foran bakhjulene, resten av bilen ser strøken ut med coating. Så om fin lakk forøvrig er målet så er coating helt klart å anbefale. Men å tro at coating er et fullverdig alternativ mot steinsprut blir i beste fall håpefullt.

Sitat fra: Almis på fredag 13. november 2020, klokken 14:55
EDIT: Foliering bak hjulbuene bak også? Så noen her hadde kommentert litt blass lakk på hjulbuene foran, men det er vel ikke så veldig mye utsatt bak, eller?
Innerkant av hjulbuene bak får hard medfart. Syns det ble verst bak bakhjulene på min og ikke fremme. Men skal man alt foliere så ville jeg tatt begge. 

Med både delfoliering og coating så er man fort oppe på 25k. Da kan man også vurdere å helfoliere bilen i en anne farge? Da får bilen en ny look samtidig som man får en ok beskyttelse mot steinsprut som en bonus.

mobie

Har sett på dette med ceramic coating selv på en rød M3P, men det ser jo ikke så veldig vanskelig ut å legge det på selv, så jeg gjør det nok på egenhånd så lenge jeg ikke har 10 tommeltotter :P
Tenkte også å finne noe PPF som jeg kan legge på selv på utsatte steder.

Nickelilltroll

Sitat fra: hemi på fredag 13. november 2020, klokken 14:22
folie utsatte steder + ceramic på resten er billigste måten å få best resultat.

Holde feks en sort bil med ceramic er natt og dag.

Enig! Gjorde detta på min -19, var tett på strøken ved salg nå i september. Gådd 25k km over land og strand :) Denna var sort. Det som er saken er at bilen blir mer lettvaska med coating og det meste av mikroriper aldrig setter seg. Venter på en vit nå i desember, ikke tvil...blir samme behandling på denna.

Overlatte folieringen til proffer da ;D
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

jorgenask

Blir litt lokalt dette , men noen som har erfaring med foliering/PPF hos Folielab på Fitjar ? :)

brattbakke

Hvis man skal delfoliere hva anbefaler dere da? Jeg tenker i retning av panser, kanaler, innsteg og utsatte områder ved hjulbuer/skjerm? Blir det veldig stygge overganger hvis man folierer et halvt panel?
2021 Tesla Model 3 LR, 2020 Nissan Leaf

hemi

jeg hadde sagt:

hjulbue bak
hjulbue forran
innlastingsbeskyttelse bagasjerom
fanger
panser
forskjermer

i den rekkefølgen.

Fanger og panser på min far veldig bra når jeg solgte etter 18mnd, hadde 1 steinsprut på ene forskjermen, 2 små på panser knapt synlig. Frontrutene får gjennomgå dog... skifta flere :o allerede 1 dag på vei fra henting når en gruslastebil skifta fil forran meg.

foliering av utsatte områder blir ikke stygt, overgangene blir ikke stygge, man oppfattes bare som petimeter, så får folk synes hva de vil, er lett å ta av om neste eier ikke vil ha.

Jeg ceramic coater alle nye bilene mine om dagen, med unntak av kosebiler og sommerbiler, jeg har kjørt 3000km med kosebilen i sommer eller hva det ble, og vasket den 30 ? ganger, trenger ikke full ceramic da, men tok felgene på den, det var MAGISK, så kommer til å ta felger fremover, banekjøringen og støvet som lages er ¤#=#¤?%=#"?% drit.

elbilertilalle

Jeg har en litt mer pragmatiske tilnærming. Før jeg solgte Xen etter 3år så betalte jeg 7k for lakering av panseret (det var noen få steinsprut) også så den ut som ny. :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA