Hovedmeny

Dårlig DAB signaler?

Startet av Erlend111, onsdag 04. november 2020, klokken 18:43

« forrige - neste »

Erlend111

Hei. På min daglige 4 mils tur til jobb mister jeg DAB signalene ca. 30-40 ganger og har egentlig gitt opp hele greia.
Ettersom jeg ikke har noe å sammenligne med lurer jeg på om jeg burde sjekke dette med Tesla eller om det er DAB som generelt er så dårlig?
Strekningen er forøvrig Tønsberg-Larvik.

//DAB eller DAB+, dere skjønner hva jeg mener

Model 3 - 2019 - LR AWD

Handyman

Sitat fra: Erlend111 på onsdag 04. november 2020, klokken 18:43
Hei. På min daglige 4 mils tur til jobb mister jeg DAB signalene ca. 30-40 ganger og har egentlig gitt opp hele greia.
Ettersom jeg ikke har noe å sammenligne med lurer jeg på om jeg burde sjekke dette med Tesla eller om det er DAB som generelt er så dårlig?

Model 3 - 2019 - LR AWD
Hvilken kanal gjelder det? Flere steder er det ulik dekning mellom kanalene.
På vei til hytta har vi dekning på P3 hele veien, mens P1 faller ut enkelte steder.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Chris Aurora

Har ikke problemer på samme strekning selv, men det kan hende du er på feil sender. Merker spesielt at dersom man har lagra en sender utenfor hjemmeområdet kan man få problemer ut og inn av tunneler, og spesielt i området rundt Asker når den hopper mellom vestfold- og viken- senderen kan det bli avbrudd når den ikke klarer å bestemme seg.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Erlend111

Sitat fra: Handyman på onsdag 04. november 2020, klokken 18:46
Sitat fra: Erlend111 på onsdag 04. november 2020, klokken 18:43

Model 3 - 2019 - LR AWD
Hvilken kanal gjelder det? Flere steder er det ulik dekning mellom kanalene.
På vei til hytta har vi dekning på P3 hele veien, mens P1 faller ut enkelte steder.

Det går for det meste i P3 og P13. Jeg skal skal sjekke i morgen om det er noen forskjell på kanalene. P3 til jobb og P13 hjem

Erlend111

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på onsdag 04. november 2020, klokken 18:47
Har ikke problemer på samme strekning selv, men det kan hende du er på feil sender. Merker spesielt at dersom man har lagra en sender utenfor hjemmeområdet kan man få problemer ut og inn av tunneler, og spesielt i området rundt Asker når den hopper mellom vestfold- og viken- senderen kan det bli avbrudd når den ikke klarer å bestemme seg.

Takk for svar! Kan man endre sender på noen måte?
På signalstyrkemåleren i bilen ligger den og slurer fra 0 til 1 strek. Har aldri sett den på mer enn 2 streker, men så blir DAB også lite brukt av naturlige årsaker.

Chris Aurora

Tror du må forsøke å scanne stasjoner på nytt, enten hjemme, langs veien eller også i en tunnel...
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Mondeo

Må ikke glemme at man finner de fleste radiokanaler i Tunein og.
Har mye bedre 4G dekning enn DAB dekning her jeg bor, så går kun i Tunein. Bedre lydkvalitet der og (DAB har veldig lav bitrate)

Nickelilltroll

Sitat fra: Mondeo på lørdag 07. november 2020, klokken 22:13
Har mye bedre 4G dekning enn DAB dekning her jeg bor, så går kun i Tunein. Bedre lydkvalitet der og (DAB har veldig lav bitrate)

100% enig!

Brukt Tunein i snart 10 år selv og er den eneste radioappen som brukes i min Tesla. Kjapp, enkel og bedre kvalitet! Men så hører jeg fint lite på tørr, norsk radio ;)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Mondeo

Sitat fra: Nickelilltroll på søndag 08. november 2020, klokken 13:52
Sitat fra: Mondeo på lørdag 07. november 2020, klokken 22:13

100% enig!

Brukt Tunein i snart 10 år selv og er den eneste radioappen som brukes i min Tesla. Kjapp, enkel og bedre kvalitet! Men så hører jeg fint lite på tørr, norsk radio ;)

Ja man finner fort alternativer når man oppdager at det finnes kanaler der ute med samme musikken, bare helt uten reklame  :D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA