Finnes det en elbil for oss?

Startet av Stranda, onsdag 04. november 2020, klokken 15:57

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 09. desember 2020, klokken 14:07
Går e-2008 noe særlig lenger enn MG?
Den har vel ekstremt høyt forbruk i alle tester(i likhet med e-208)
Og den har mye kortere rekkevidde i praksis enn søstermodellen ec4 som jeg hadde valgt om jeg skulle måtte valgt en bil med denne plattformen.
Jeg forholder meg egentlig bare til WLTP for sammenligning av rekkevidde mellom biler (evt tester hvor de er kjørt sammen). Det meste annet har for mange variabler å forholde seg til.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. desember 2020, klokken 14:05
Sitat fra: kodalse på onsdag 09. desember 2020, klokken 13:57
Samt de gruser på pris (feil vei :) )
E2008 - Er langt mindre. Dårlig konstruert bagasjerom med hjulbuer som stjeler plass. Det var årsaken til at den ble tatt ut av listen vår.
eNiro - Samme bagasjevolum, men var mindre innvendig (trangere i baksete) og dyrere.
Enyaq - Har ikke testet, langt dyrere og er ikke på markedet enda.
ID4 - Ikke testet, har den kommet?
ID4 og Enyaq kan man bestille i dag, leveringer starter over nyttår. Det er lengre ventetid på mange andre biler. Enyaq starter på 350k, fremdeles med vesentlig bedre rekkevidde og plass enn MGen.

Sier ikke at MGen ikke er prisgunstig, men det er langt fra den eneste crossoveren med plass og rekkevidde som koster mindre enn 800k+ som du skriver. Jeg vil og heller si at du drar den veldig langt når du påstår at rekkevidden er "akseptabel", det tror jeg kun er for ett mindretall av befolkningen.

Jeg føler meg nesten KRENKET når jeg har lagt hjertet ut og listet opp alt Model Y har, til 550.000, for så at noen sier at det er INGEN andre crossovere til under 800.000 som fyller kravene.....og i tillegg anbefale MG.....Model Y fyller jo kravene 82% bedre enn MG....snufs....nå skal jeg gå og krype tilbake til krenkehjørnet mitt og trøste meg med at Tesla nå har åpnet Europas største V3 supercharger ladestasjon, som lader med 250kW, som gjør at vi nå har 69 Tesla-Supercharger-stasjoner bare i Norge, med til sammen 951 ladestolper, og prisen på strøm kun er 1,70 per kWh, som er det billigste i Norge...snufs...
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/41EmMa/norge-har-naa-europas-stoerste-supercharger-v3-stasjon?utm_source=vgfront&utm_content=row-4
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 09. desember 2020, klokken 14:11
Jeg føler meg nesten KRENKET når jeg har lagt hjertet ut og listet opp alt Model Y har, til 550.000, for så at noen sier at det er INGEN andre crossovere til under 800.000 som fyller kravene.....og i tillegg anbefale MG.....Model Y fyller jo kravene 82% bedre enn MG
Nå var vel tilgjengelighet ett kriterie, og selv om man kan bestille TMY, så er vel leveringstidspunkt veldig i det blå enda (selv om det fortsatt står Q1 2021 hos Tesla).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

batterimannen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. desember 2020, klokken 14:11
Og den har mye kortere rekkevidde i praksis enn søstermodellen ec4 som jeg hadde valgt om jeg skulle måtte valgt en bil med denne plattformen.
Jeg forholder meg egentlig bare til WLTP for sammenligning av rekkevidde mellom biler (evt tester hvor de er kjørt sammen). Det meste annet har for mange variabler å forholde seg til.

WLTP og varmepumpe er vel de to variablene jeg pleier å tenke på for sammenlikning av rekkevidde. Så får man heller se på mer detaljer når man har kommet ned til 2-3 modeller.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Daniel_0007

Sitat fra: batterimannen på onsdag 09. desember 2020, klokken 15:34
Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. desember 2020, klokken 14:11

WLTP og varmepumpe er vel de to variablene jeg pleier å tenke på for sammenlikning av rekkevidde. Så får man heller se på mer detaljer når man har kommet ned til 2-3 modeller.

Det beste er å forholde sin til real range på https://ev-database.org
e-2008 med 25 mil og zs med 22 mil så ganske like
Model 3 2019 LR Rwd

fossilbilmann

Hva med en av ladehybridene testet i vg.no, noe her som kan dekke behovene til en familie med ønske om god plass?
Test av 16 nye ladbare hybrider: - Nytelse på hjul
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/70bow8/test-av-16-nye-ladbare-hybrider-nytelse-paa-hjul?utm_source=vgfront&utm_content=row-4

Stranda

Sitat fra: fossilbilmann på torsdag 10. desember 2020, klokken 09:18
Hva med en av ladehybridene testet i vg.no, noe her som kan dekke behovene til en familie med ønske om god plass?
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/70bow8/test-av-16-nye-ladbare-hybrider-nytelse-paa-hjul?utm_source=vgfront&utm_content=row-4
Er bak betalingsmur, så får ikke lest denne dessverre. Har du en direktelenke som er åpen?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Stranda på fredag 11. desember 2020, klokken 14:14
Er bak betalingsmur, så får ikke lest denne dessverre. Har du en direktelenke som er åpen?

Konklusjonen der er vel at Mercedes GLE har best elektrisk rekkevidde, med nesten 10 mil, og får terningkast 6. BMW X5 hybrid får det samme, med nesten like god rekkevidde. Ulempen er at de koster en million, så du vil aldri spare inn igjen drivstoffet. Det nærmeste Kodiaq-bagasje-alternativet er RAV4 som har 75km el-rekkevidde, 1500kg hengervekt, koster 580.000 og 306hk. Blir fort veldig dyrt når en må betale moms og to drivlinjer....og ikke får spart på årsavgift/bompenger osv.

Stranda

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 11. desember 2020, klokken 15:05
Sitat fra: Stranda på fredag 11. desember 2020, klokken 14:14

Konklusjonen der er vel at Mercedes GLE har best elektrisk rekkevidde, med nesten 10 mil, og får terningkast 6. BMW X5 hybrid får det samme, med nesten like god rekkevidde. Ulempen er at de koster en million, så du vil aldri spare inn igjen drivstoffet. Det nærmeste Kodiaq-bagasje-alternativet er RAV4 som har 75km el-rekkevidde, 1500kg hengervekt, koster 580.000 og 306hk. Blir fort veldig dyrt når en må betale moms og to drivlinjer....og ikke får spart på årsavgift/bompenger osv.
Hovedproblemet med hybrid er jo at batteriet spiser opp flere hundre liter av bagasjerommet. Ta Mercedes GLE for eksempel. Normalutgaven har 825 liter. Hybriden har 490 liter. På BWM X5 får du vel 150 liter mindre bagasjerom på hybrid kontra ren fossil. RAV4 har 520 liter bagasjerom. Den kommer til kort mot Kodiaq der.

Contango

Det er absolutt ikke noe her som tilsier at du finner en bil du blir mer fornøyd med enn din eksisterende Skoda Kodiaq. Du bør definitivt beholde den bilen og avslutte tråden.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

vinterdekk

Sitat fra: Stranda på lørdag 07. november 2020, klokken 14:04
Sitat fra: 1317142119 på fredag 06. november 2020, klokken 10:54
Det kortet svaret på spørsmålet er: nei, det finnes ikke.

Du har alt for harde krav: mid-size SUV med god rekkevidde (les:stor batteripakke), 4x4, god plass i baksetene, stort nok bagasjerom til å få med all løsøre i huset, skiboks for å få med alt i uthuset og hengerfeste for å få med alt i garasjen.

Du skal slite med å finne noe tilsvarende med fossilmotor til og med. På stående fot kommer jeg bare på Peugeot 5008 som har like "kontainerfasong" og samtidig ikke er en for stor bil for garasjen din.

Her er vel de eneste reelle valgene dine å kjøpe ut Skodaen eller fire på kravene. Helt seriøst tips: før i tiden var familiebilene mindre enn dagens Golf stasjonsvogn og man fikk med alt man trengte på ferie da også. Åpenbart bør man se på hvor reelt behov man har for så mye bagasjeplass såfremt man ikke jobber som budsjåfør.
Trenger jo ikke så mye plass til daglig. Men på ferieturene våre de siste årene har det gått veldig fort å fylle opp all bagasjeplass med ting og tang som vi vil ha med oss på tur. Det behovet forsvinner ikke i den nærmeste fremtiden. Er klar over at folk klarte seg med mindre plass før i tiden, men verden utvikler seg og behov og forventninger endrer seg over tid. Det er ikke mange som ville være fornøyd med en Ericsson GA628 som mobiltelefon i dag, selv om den var en svært vanlig telefon for noen år siden.

Vi løser feriebagasjeproblemet med hengerfeste og Tredal lokktilhenger. Når vi ikke har reiseplaner står hengeren hos en slektning. Vi har heller ikke nytte eller fast plass til to biler i husholdningen. Høres ut som at dere reiser ofte når du må ha så stor kapasitet..
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Enyaq-en er bare 5cm kortere enn Kodiaq, og seteplassen virker i hvert fall å være på topp, når den nesten to meter høye bamsen i videoen får plass både foran og bak førersetet.
Men er jo 135 liter mindre bagasjerom, men fortsatt ganske stort og praktisk opp til taket. Så hvis en ikke vil vente på plassmesteren Model Y så virker jo dette å være et godt alternativ kombinert med verdens største takboks/krokboks...

https://www.youtube.com/watch?v=0weYUVMu-nQ

Stranda

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 14. desember 2020, klokken 11:52
Enyaq-en er bare 5cm kortere enn Kodiaq, og seteplassen virker i hvert fall å være på topp, når den nesten to meter høye bamsen i videoen får plass både foran og bak førersetet.
Men er jo 135 liter mindre bagasjerom, men fortsatt ganske stort og praktisk opp til taket. Så hvis en ikke vil vente på plassmesteren Model Y så virker jo dette å være et godt alternativ kombinert med verdens største takboks/krokboks...

https://www.youtube.com/watch?v=0weYUVMu-nQ
Som jeg har sagt tidligere i tråden (tror jeg): Det er alltid interessant å høre om biler som kommer. Har kikket på Enyaq, og den kan være aktuell en gang i fremtiden. Men et av premissene for denne tråden er at den handler om biler som er tilgjengelig nå, for prøvekjøring og kjøp. Der faller Enyaq ut, dessverre.

Tror også Enyaq er trangere høydemessig enn Kodiaq. Batteriene gjør at gulvet innvendig er høyere, så du mister innvendig volum, selv om ytre mål ikke er så veldig ulike Kodiaq. Enyaq har vel ca 1700 liter bagasjeplass med baksetene nedslått. Kodiaq har over 2000.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA