Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Eget forum for Fisker Ocean!!

Startet av elektro, tirsdag 03. november 2020, klokken 00:24

« forrige - neste »

elektro

Denne bilen burde vel passe mange, med en hyggelig startpris, hengerfeste, takstativ, tøft utseende, bra med plass og skikkelig miljøfokus. Når produksjonen ser ut til å være sikret hos Magna sin fabrikk i Østerrike og merket er på børs under eget navn på NYSE, ligger mye til rette for at bilen blir å regne med. Også i Norge.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf


Counterpointer

Kanskje greit om Fisker hadde begynt å levere noen biler først ?
Mye store løfter fra den kanten som foreløpig ikke innfris.

Electric cars in Norway

Counterpointer :+1: ja det tenker jeg med. De skal levere som et krav :+1:

Stikkkontakt

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 03. november 2020, klokken 07:27
Counterpointer :+1: ja det tenker jeg med. De skal levere som et krav :+1:

De fleste del-forum her inne opprettes lenge før biler blir levert til kunder. Ser ikke problemet. Ocean skal vel bygges på Magna-Werke i Østerrike. Usannsynlig at den ikke blir solgt i hele Europa.

elektro

#5
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 03. november 2020, klokken 07:51
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 03. november 2020, klokken 07:27
Counterpointer :+1: ja det tenker jeg med. De skal levere som et krav :+1:

De fleste del-forum her inne opprettes lenge før biler blir levert til kunder. Ser ikke problemet. Ocean skal vel bygges på Magna-Werke i Østerrike. Usannsynlig at den ikke blir solgt i hele Europa.

+1

Jeg visste ikke at det var et krav at biler var EDIT: levert, for at de skulle få sit eget del-forum.. Fisker Ocean er vist offentlig som en fungerende prototype, antakelig er 95% lik det ferdige produktet. Vi vet spesifikasjoner og pris. Og de tar reservasjoner, også fra Norge.

Iom. at bilen skal bygges midt i Europa og sjefen selv er født og oppvokst i Danmark, er det helt usannsynlig at Ocean ikke kommer til sjøfartsnasjonen Norge. Bygget hovedsaklig av fiskegarn som den er. :) Jeg tipper faktisk den kommer hit først, eller som ett av de første landene, som alle andre elbiler.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

chargedup

Spørsmålet er vel om det egentlig bare skulle vært en egen kategori for "ikke lanserte elbiler" der de "ukjente" merkene som "snart" skal komme med noe får hver sin underkategori, opprette for hvert enkelt merke eller ha det som nå under andre elbiler.

Henrik Fisker er ikke den mest troverdige fyren i mine øyne (de fleste kjenner vel historien til Fisker Karma med store lovnader fra start, som til slutt viste seg å bli en ganske middelmådig hybrid som endte med konkurs). "Nye" Fisker skulle vel først komme med superkondensator, så komme med solid state batterier, men nå kommer de med li-on batterier (samtidig som bilen skal bygges på VW'S MEB plattform). Jeg synes selv bilen ser lovende ut, men i mine øyne er det fortsatt for mye usikkerhet rundt bilen og dens lovnader, samt at den først kommer i 2022 (ihht https://flexee.fiskerinc.com/) til at Fisker fortjener en plass blant "bilmerker".

Byton fikk ganske stor oppmerksomhet her i Norge og endte opp med egen kategori på forumet, men ifølge de siste postene på forumet virker interessen liten og få har troen på at de faktisk kommer med en bil.

Poenget med denne posten er egentlig ikke å snakke ned Fisker (selv om jeg dessverre ikke klarer å holde meg :angel:), men om man skal lage nye kategorier med alle mulige merker som har kommet med en prototype. I mine øyne burde de "nye/ukjente" bilmerkene få egen bilmerkekategori under feks hovedkategori "kommende elbiler" og ikke eget merke som vanlige produsenter nyter godt av. Eksempelvis: Bilmerke->Kommende elbiler (evt "andre elbiler")->Fisker->Ocean.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Amatøren

Ref.: Ikke noe eget forum for Fisker Ocean?

Det er bare å søke på nett så finner dere forum for Fisker Ocean.

https://www.oceanforums.com/

Når bilen blir blir realitet så kommer det vel en egen gruppe her dette forumet: elbilforum.no
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Counterpointer

Er det noen her i denne tråden som seriøst husker når E-motion skulle komme første gang?

Chargedup er inne på viktige poenger når han påpeker Henrik Fisker sin brokede historie. Selv Musk lover jo ingenting i forhold til Fisker.

Jeg har ingenting imot Ocean som bil, den virker helt ok, men jeg tror Nikola Badger kan komme før [emoji848][emoji23]

Har ingenting mot at det opprettes gruppe for f.eks EQS eller E-tron GT, siden det er seriøse produsenter som allerede har vist de kan og vil lage gode elbiler. Det er leverings/gjennomføringsevnen til Fisker jeg tviler på.

Counterpointer

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 03. november 2020, klokken 18:28
Er det noen her i denne tråden som seriøst husker når E-motion skulle komme første gang?
Svarer meg selv (på et vis)

Det har gått så lang tid, at andre har overtatt navnet

Electric cars in Norway

Forslag nå mens USA stemmer telles opp :police: :police:  kan vi ikke være skikkelige gærne og bare spørre admin om ikke Fisker kan få et eget rom? Hvem tør? Jeg er rett bak :D ;D

elektro

Kan godt være enig i at det er forskjell på bilmerker som har levert et visst antall biler, og andre, men må si jeg er litt overrasket over at det ikke er mer positivisme og interesse rundt Fisker og mannen med samme navn. Delforum eller ei.. :)

Særlig etter at selskapet de siste ukene har offentliggjort at de har mottatt 250 Dollar i reservasjon fra nærmere 10.000 kunder. (BYTON f.eks. er gratis å reservere, det er en viss forskjell..) Med en produksjonspartner som allerede produserer i store kvanta for europeiske premiummerker, 1 milliard dollar disponibelt etter fusjon og børsnotering, så ser det vel rimelig lyst ut? Ikke minst er jo bilen mye kulere enn en Skoda ENYAQ i mine øyne, men med omtrent samme fysiske mål og bruksområde.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Thomas Parsli

Sitat fra: elektro på onsdag 04. november 2020, klokken 15:09
Kan godt være enig i at det er forskjell på bilmerker som har levert et visst antall biler, og andre, men må si jeg er litt overrasket over at det ikke er mer positivisme og interesse rundt Fisker og mannen med samme navn. Delforum eller ei.. :)

Mye skrik og lite ull, kombinert med Henrik Fisker sin litt skanglete historie?

Jeg gir mannen en sjanse, men blir ikke veldig positiv av noe så idiotisk som solceller på taket av Fisker Ocean...
Vi får se mot slutten av neste år, neppe noe poeng å lage et delforum før 2022  :-X
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

chargedup

Sitat fra: elektro på onsdag 04. november 2020, klokken 15:09
Særlig etter at selskapet de siste ukene har offentliggjort at de har mottatt 250 Dollar i reservasjon fra nærmere 10.000 kunder. (BYTON f.eks. er gratis å reservere, det er en viss forskjell..) Med en produksjonspartner som allerede produserer i store kvanta for europeiske premiummerker, 1 milliard dollar disponibelt etter fusjon og børsnotering, så ser det vel rimelig lyst ut? Ikke minst er jo bilen mye kulere enn en Skoda ENYAQ i mine øyne, men med omtrent samme fysiske mål og bruksområde.
Ja den ser mye bedre ut enn alle VAG's versjoner av bilen synes jeg. Henrik er uten tvil en flink designer, se bare på Aston Martin han har designet. Problemet er at det eneste Henrik har bevist som sjef i en bilprodusent (både nåværende og tidligere Fisker) er at han lover alt for mye og må gå tilbake på det meste. Jeg ville personlig ikke betalt 250 USD for å forhåndsbestille Fisker Ocean, men jeg kunne gjerne ha kjøpt en elbil designet av Henrik fra et annet selskap. Hvis man søker etter artikler om Fisker's biler (om det er Karma, Emotion eller Ocean) er det vanskelig å finne faktisk info om bilene fordi artikler fra et år sier noe helt annet enn neste år osv som "tydelig" viser at plutselig så droppet man superkondensatorer fra presemelding og gikk for solid state batterier og så til li-on batterier uten at artikkelforfattere kan (hvis det er pressemelding) eller vil/tør spørre om hvorfor.

Hvis Fisker ender opp med å kjøpe/lease MEB plattformen fra VAG og bygger bilen hos Magna Steyr, ser jeg ikke for meg at det er en gullgruve for dem å tilby billigste utgave av bilen til ca lik pris (under 350') som VW ID4. Jeg tviler rett og slett på businessideen med å lage en bil som 4 andre differensierte VAG produsenter sannsynligvis produserer mye billigere enn Fisker.

Når det er sagt var det mange som tvilte på Tesla i mange år også (finner fortsatt mange som gjør det i kommentarfeltene i nettavisene ;D) og Elon var ikke kjent for å underselge bilene fra Tesla heller. Jeg har mine tvil til Fisker, Byton, Faraday Future, Lucid Motors, Nikola osv, men det er alltid noen som overlever "kontantbrenning" i oppstartsfasen som bilprodusent (6 år, uten noe annet enn en prototype for flere av selskapene) og faktisk leverer et produkt som tilfredsstiller noe av hypen de har laget på forhånd. Man vet aldri, plutselig så er Fisker årevis foran de andre produsentene med billige og driftssikre solid state batterier som de kan masseprodusere. Jeg har fått nok av Fisker etter gjentatte artikler om ditt og datt av teknologi (akkurat som med Fisker Karma) for så å komme med en helt ordinær elbil (til tross for solceller, fiskegarn og godt design).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

elektro

Nå legger jeg ikke alt for mye vekt på hva som skjedde for ti år siden, men å lære av hva som gikk galt har sikkert vært nyttig. Bilen og planen per i dag er i alle fall spennende synes jeg. Og det virker som de har rett mann bak spakene, en skikkelig visjonær.

Her er en artikkel jeg har gått glipp av, men som Facebook på forunderlig vis serverte meg i kveld, som bekrefter at bilen kommer til Norge: https://www.tv2.no/a/11729454/

Plattformen blir heller ikke VW sin MEB, og det er ingen lovnader om solid state pt: https://insideevs.com/news/449140/fisker-magna-announce-platform-maunfacturing-ocean-suv/
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA