FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Dette er du god på [emoji2][emoji1360]
Men off topik så vi avslutter den her.

Lurer mer på hva som skjer nå med de to simultane løpene Tesla FSD nå tar. Ett for HW3 og ett for HW4.
Jeg tipper det meste av utvikling blir lagt på HW 4, kan ikke se at de utvikler begge samtidig med så forskjellige sensorpakker og hovedenhet.

Handyman

Sitat fra: IbizaMan på fredag 17. februar 2023, klokken 12:39
Sitat fra: Handyman på fredag 17. februar 2023, klokken 11:49
Sitat fra: IbizaMan på fredag 17. februar 2023, klokken 10:39
Sitat fra: Handyman på fredag 17. februar 2023, klokken 10:27
Kan du utdype hvorfor du mener at ikke FSD-beta ikke vil komme? Det er jo et L2 system.  EAP også.
Det er klassifisert som et L2 system ettersom det ikke fungerer som noe mer. MEN, det er i realiteten testing av et "L5 system" og det er her problemet ligger.

Sitat fra: Handyman på fredag 17. februar 2023, klokken 10:27
Om det heter EAP, FSD-beta... eller Bjarte spiller jo ingen rolle.
Det er det mange som er uenig med deg i (tror ikke jeg trenger å oppgi noen kilder til den påstanden). Jeg personlig kunne ikke brydd meg mindre men jeg tror det er noen der ute som legger litt mer i et system som heter "Full Self Driving" enn f.eks. Bjarne. Men kudos for artig påfunn....... :)
Jeg kan forstå at noen mener navnet har betydning, men Tyske myndigheter nådde jo ikke frem med sitt krav om at Tesla ikke kunne markedsføre systemet sitt som "Autopilot".
Mener du at det ikke er tillatt at et L2 system samler data som skal brukes til høyere nivå senere? Eller mener du at FSD-beta har funksjoner som ikke er tillatt for et L2 system? Har L2 begrensinger for hvilke funksjoner som er tillatt? Er det ikke kun en definisjon på sjåførens grad av overvåking og ansvar?

Enten så ser man at det å la hvermannsen teste "fremtidig uferdig L5 SW" i egen bil er problematisk eller så ser man det ikke.....
... eller så kan man argumentere med saklige argumenter.
Finnes det grunnlag for å hevde at FSD-beta ikke kan brukes som L2, forutsatt kvittering hvert 15. sekund, kvittere med blinkeren for felrskrifte ol.? Er det bestemmelser som sier at spesifikke funksjoner ikke er tillatt i L2? Det er helt seriøse spørsmål jeg stiller, da det virker som du vet dette ut fra den bestemte måten du uttaler deg på. Du antyder på en måte at de som ikke er enige/følger dine resonnementer, ikke forstår noe.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Så det du mener er at vi kanskje snart bare får en opsjon, men hvor alle biler er helt likt utstyrt. Og det eneste den FSD-opsjonen gjør er å aktivere "hands off" kapabilitet? Frapperende tanke, og en fantastisk god idé.
Tesla S75D - 09/2018

Handyman

Hadde ikke tenkt så langt, men ideen din er kanskje mulig. Jeg kjenner ikke til om det er begrensinger i tillatte funksjoner i L2, så det er derfor jeg stiller spørsmålene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Brukte også noen minutter på tanken om det virkelig fantes noen slike restriksjoner, men kan ikke komme på noen. Men UN/ECE har muligens normer som kan by på utfordringer.
Tesla S75D - 09/2018

IbizaMan

Sitat fra: Handyman på fredag 17. februar 2023, klokken 14:07
Finnes det grunnlag for å hevde at FSD-beta ikke kan brukes som L2

La oss spørre ChatGPT ettersom jeg ikke har peiling på akkurat dette.

[attachment id=0 msg=1092307]

IbizaMan

Sitat fra: Handyman på fredag 17. februar 2023, klokken 14:07
Er det bestemmelser som sier at spesifikke funksjoner ikke er tillatt i L2?

[attachment id=0 msg=1092308]

IbizaMan

Er jo litt av en kompis denne Chat-greia. La oss se hva som må til for å ta oss fra L2 til L3.

[attachment id=0 msg=1092310]

IbizaMan

Man lærer så lenge man lever var det noen som sa...... (dere får unnskylde iveren som noen ganger kan oppstå på en fredag ettermiddag)

[attachment id=0 msg=1092313]

daktari

Ikke galt svart fra roboten!

Jeg vil kanskje legge til at måten Tesla har fikset interaksjon mellom fører og bil, med en "enten/eller" ikke passer til L2 men er en L3-og opp-design . Bilen er ikke da en assistent som kjører sammen med sjåføren, men bilen vil helst kjøre alene. Hjelp/korreksjon fra sjåfør fører til avbrytelse - ikke hjelp/korreksjon.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

IbizaMan

Sitat fra: daktari på fredag 17. februar 2023, klokken 18:05
Jeg vil kanskje legge til at måten Tesla har fikset interaksjon mellom fører og bil, med en "enten/eller" ikke passer til L2 men er en L3-og opp-design . Bilen er ikke da en assistent som kjører sammen med sjåføren, men bilen vil helst kjøre alene. Hjelp/korreksjon fra sjåfør fører til avbrytelse - ikke hjelp/korreksjon.

Spot on! Det er akkurat dette som gjør det problematisk. FSD er ikke laget for å være noe L2 system men det er heller ikke godt nok til å passe inn i et høyere nivå. I mangel på noe bedre har man da valgt å legge det under L2. Man kan argumentere for at det heller ikke faller under L2 men den lar jeg ligge for i kveld. Evt. så gidder sikkert ChatGPT å gå en runde eller to om noen føler behovet..... :)

Counterpointer

Litt apropos

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA