Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. mars 2022, klokken 10:45
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 22. mars 2022, klokken 10:39
Som nevnt er neste versjon med HW4 og 13 kameraer ventet? Blir det et krav?
Aner ikke. Har ingen mening om det.
Jeg hadde bare et hypotetisk spørsmål til Daktari om hva han sier dersom Tesla klarer det han påstår de ikke vil klare?
Dessverre kommer ikke til å klare det med dagens hardware.

Når de endelig får seg lidar osv, eller kjøper en OEM eller noen,  så sier jeg " velkommen etter".

Hvis de nå endrer til HW 4 med 13 bedre kameraer så viser det at FSD var en bløff da det ble lansert.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 22. mars 2022, klokken 09:16
Sitat fra: daktari på tirsdag 22. mars 2022, klokken 08:39
Hvor store områder i verden har Tesla selvkjøring? Hvor er Teslas robottaxi? The greatest appreciating asset in history?
Tesla FSD er en bløff. Teslas tilnærming fungerer ikke.
Ro deg ned, jeg sier ikke at Tesla har løst selvkjøring. Langt i fra. Jeg sier bare at de prøver å løse to forskjellige problem. Om Tesla i det hele tatt kommer i mål er usikkert.

En eller annen gang blir det løst, av hvem eller når gjenstår å se.
Det var jo du som kom med en ekstraordinær påstand.

Alle prøver dessuten å løse det samme, en bil som kan kjøre trygt uten sjåfør. Visjonen er lik for alle, robotaxi og redusere ulykker. Men bare Tesla hevder de kan få det til uten adekvate sensorer og på alle veier.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Det er en bragd å selge et FSD system siden 2016 og fremdeles ikke levere i 2022.

Han som driver Facebook siden Teslanytt har lenge sagt at FSD kommer i 2030.
Han modererte dette nå forrige dagen til at FSD på vinter kommer i 2035....
Tiltroen er ikke stigende blant alle fans.

Lygren

Koden skal de nok klare å skrive etterhvert, men det faktum at dagens kamera ikke en gang funker i motlys tilsier jo en grunnleggende mangel på forståelse og / eller ønske om løse denne utfordringen via dagens hardware. Dette er jo løsbare problemer, kraftigere nd filtre, flere / mer avanserte kameraer osv., men illustrerer jo hvor vanskelig det er å velge hardwaren før softwaren er utviklet, når hardwaren, spesielt på kamerasiden, er valgt fra laveste hylle. Elon har lovet FSD på utlevert hardware, så da må en jo bare forvente at de retrofitter til noe som funker bedre for alle med FSD...

Sent from my iPhone using Tapatalk

JorEl

En rett på sak, FSD episode :+1: :+1:

https://youtu.be/-VXPElIfZ-A?t=75

Edit: FSD følger vel bilen, bare den ikke har vært innom Tesla?
Forresten, når Tesla slår av FSD på en bil som blir byttet inn....hva skjer da med "FSDpengene som står i dette FSD-fondet?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Motorwatt

Sitat fra: JorEl på lørdag 26. mars 2022, klokken 08:31

Vanligvis stopper jeg å se videoer regissert og produsert av disse to gutta. De har vært for urealistiske, og savnet bakkekontakt. Da var det med hakeslipp jeg så denne videoen fra begynnelse til slutt. Denne kunne jeg regissert uten å endre en tøddel, og skulle nesten tro de hadde brukt deler av denne tråden som dreiebok. Bra!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 26. mars 2022, klokken 08:47
Sitat fra: JorEl på lørdag 26. mars 2022, klokken 08:31

Vanligvis stopper jeg å se videoer regissert og produsert av disse to gutta. De har vært for urealistiske, og savnet bakkekontakt. Da var det med hakeslipp jeg så denne videoen fra begynnelse til slutt. Denne kunne jeg regissert uten å endre en tøddel, og skulle nesten tro de hadde brukt deler av denne tråden som dreiebok. Bra!
Det er jo stadig flere fanboys som etterhvert blir mer realistiske. Ikke så rart egentlig.

emurof

Sitat fra: daktari på mandag 21. mars 2022, klokken 21:26Ingen har hevdet at Lidar funker alene, men du hevdet at at tesla har autonom kjøring med kameraer alene, noe som er galt. Tesla er ikke i nærheten av selvkjøring.

Det er bra at vi er enige om at lidar ikke kan fungere alene. Og da er vil tilbake til at det kan kameraer, og Tesla har allerede vist dette med FSD-betaen. Selv om FSD-betaen ikke er ferdig så har den vist at kameraer alene holder. Dermed blir det overflødig med andre sensorer som kommer med motstridende data.

Jeg har ikke påstått at Teslas selvkjøring er ferdig. Men de har vist at det kan gjøres med bare kameraer, siden kameraene kan erstatte det andre sensorer er ment å gjøre.

SitatSelv Mercedes har level 3 selvkjøring på motorvei, og de bruker lidar, radarer og kameraer. Sensor fusion. Tesla har ikke level 3 engang.

Problemet er at Mercedes sin løsning er ekstremt begrenset, da det kun fungerer på visse veier, i lave hastigheter, og kun når det er kø.

SitatWaymo og Cruise har fått til både sensor fusion og ekte selvkjøring. Ja de bruker kart, og det er smart, for det må til. De har jo masse AI selvfølgelig. De premapper og tester steder der de ikke har kunder, og når kvaliteten er god nok går de i produksjon. Så de kan altså kjøre fra dag 1 men venter til mapping er gjennomført. Med safety driver/level 2 kan antagelig Waymo og Cruise kjøre overalt, med vesentlig høyere kvalitet enn Tesla.

Og da er vil tilbake til at de ikke har ekte selvkjøring, da løsningene deres i praksis baserer seg på "biler på skinner", altså at bilene kun kan kjøre på forhåndsdefinerte ruter/veier, og kan ikke kjøre utenom dette. Dette har vist seg å ikke skalere heller.

SitatDu har forøvrig ikke forklart hvordan du mente at Teslas NN fungerer bedre enn den menneskelige hjerne.

Bedre enn den menneskelige hjerne? Hva mener du?

emurof

Sitat fra: Counterpointer på mandag 21. mars 2022, klokken 22:00
Sitat fra: emurof på mandag 21. mars 2022, klokken 19:11Et menneske vil heller ikke kunne kjøre hvis vedkommende er blendet av solen eller bilen er tildekket av snø eller is.

I forhold til når bilen varsler at kamera er dekket eller blendet så vil jeg si at i omtrent alle tilfellene så har jeg fint kunnet kjøre og det uten noen opplevet risiko.

Vel, nå har ikke du brukt FSD-betaen så dette er egentlig ikke relevant for tråden.

SitatDu har jo selv sikkert opplevd å komme over en bakketopp og blir blendet. Tviler på du stopper. De fleste tar ned solskjermen demper farten og kjører videre.

Det har jeg prøvd ja. Og jeg har prøvd å fortsette på Autopilot, som fungerer selv om solen står midt imot. Så lenge jeg kan kjøre, så kan Autopilot. Faktisk føles det tryggere med AP siden jeg kjører med både mine egne øyne, og bilens.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på mandag 21. mars 2022, klokken 22:34
Sitat fra: emurof på mandag 21. mars 2022, klokken 19:11Et menneske vil heller ikke kunne kjøre hvis vedkommende er blendet av solen eller bilen er tildekket av snø eller is.

Derfor flere sensortyper!

Ble vi ikke enige om at bilen ikke kan kjøre hvis man bare har lidar eller radar, men ikke kamera? Det hjelper ikke med flere sensortyper hvis kameraene blir slått ut, siden bilene ikke kan kjøre uten kamera uansett.

emurof

Sitat fra: daktari på mandag 21. mars 2022, klokken 23:48I aug 21 hadde Tesla ute v 9.2 eller 9.3 og man ser i praksis ikke forskjell på fsd da og nå.

Jo, man ser stor forskjell. Man må bryte inn langt sjeldnere, og den håndterer mange situasjoner mye bedre. Det er laget sammenligningsvideoer om dette, så jeg anbefaler deg å se på disse fremfor å komme med påstander uten hold.

Sitat fra: daktari på tirsdag 22. mars 2022, klokken 08:39Tesla FSD er en bløff. Teslas tilnærming fungerer ikke.

Det begynner etter hvert å bli mange videoer der man kan se FSD-betaen kjøre uten at føreren må bryte inn. Så å påstå at Teslas tilnærming ikke fungerer er beviselig feil.

Hva legger du i at det er en bløff når vi faktisk kan se FSD-betaen på veiene?

Motorwatt

SitatDet har jeg prøvd ja. Og jeg har prøvd å fortsette på Autopilot, som fungerer selv om solen står midt imot. Så lenge jeg kan kjøre, så kan Autopilot. Faktisk føles det tryggere med AP siden jeg kjører med både mine egne øyne, og bilens.

Har du aldri sett denne?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 26. mars 2022, klokken 18:46
SitatDet har jeg prøvd ja. Og jeg har prøvd å fortsette på Autopilot, som fungerer selv om solen står midt imot. Så lenge jeg kan kjøre, så kan Autopilot. Faktisk føles det tryggere med AP siden jeg kjører med både mine egne øyne, og bilens.

Har du aldri sett denne?

Hva har denne med solen i øynene å gjøre?

emurof

Sitat fra: daktari på tirsdag 22. mars 2022, klokken 19:33Når de endelig får seg lidar osv, eller kjøper en OEM eller noen,  så sier jeg " velkommen etter".

Lidar har jo vist seg å ikke fungere. Det gjør at man er bundet til forhåndsdefinerte ruter, og skalerer ikke. Det er en grunn til at alle de som bruker lidar sliter med å tjene noe penger.

SitatHvis de nå endrer til HW 4 med 13 bedre kameraer så viser det at FSD var en bløff da det ble lansert.

Det kan jeg ikke se nødvendigvis er tilfelle. Det er ikke uvanlig at man oppdager ting som gjør at noe må endres underveis i utviklingen. Tesla gikk gjennom flere ting de lærte underveis på AI Day. At noe må endres underveis betyr ikke at det var en bløff.

Hvis HW4 har flere kameraer så betyr det heller ikke nødvendigvis at HW3 ikke kan brukes. Det Tesla har sagt er vel at hvis HW3 er X ganger sikrere enn et menneske, så vil HW4 være Y ganger sikrere enn det igjen. Dvs. at de mener de kan nå autonomi med HW3 der systemet er sikrere enn menneskelige sjåfører, men at de kan gjøre det enda sikrere med HW4.

emurof

Sitat fra: Lygren på tirsdag 22. mars 2022, klokken 22:55Koden skal de nok klare å skrive etterhvert, men det faktum at dagens kamera ikke en gang funker i motlys tilsier jo en grunnleggende mangel på forståelse og / eller ønske om løse denne utfordringen via dagens hardware.

Hvor har du det fra at dagens kamera ikke fungerer i motlys? Fungerer øynene dine i motlys?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA