Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

daktari

SitatDet viser seg jo at både lidar og radar er langt større feilkilder enn kameraene, så du mener altså at man skal stole på sensorer som er mindre pålitelige. Det virker som en dårlig ide.
Dette stemmer heller ikke.
Tørr jeg minne om at både Cruise og Waymo faktisk kjører førerløse biler, MED passasjerer i? De bruker faktisk både kameraer, lidar, radar og kart.
Så noen flinke firma får til sensor fusion, mens andre feiler.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på søndag 20. mars 2022, klokken 20:44
SitatDet viser seg jo at både lidar og radar er langt større feilkilder enn kameraene, så du mener altså at man skal stole på sensorer som er mindre pålitelige. Det virker som en dårlig ide.
Tørr jeg minne om at både Cruise og Waymo faktisk kjører førerhuset biler, MED passasjerer i? De bruker faktisk både kameraer, lidar, radar og kart.
Du bør ta en autokorrektur sjekk!
Tipper du mener førerløse ikke førerhuset.
Kan slette denne posten om du ønsker det.

daktari

Sitat fra: Counterpointer på søndag 20. mars 2022, klokken 22:37
Tørr jeg minne om at både Cruise og Waymo faktisk kjører førerhuset biler, MED passasjerer i? De bruker faktisk både kameraer, lidar, radar og kart.
Du bør ta en autokorrektur sjekk!
Tipper du mener førerløse ikke førerhuset.
Kan slette denne posten om du ønsker det.
Damn you autocorrect! Kan la den stå så har vi noe å humre av.
Takk for at du sa fra.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

emurof

Sitat fra: Counterpointer på søndag 20. mars 2022, klokken 14:49
Sitat fra: emurof på søndag 20. mars 2022, klokken 14:23Jeg mener hvilke konkrete problemer du tenker på. Det sier seg litt selv at det er FSD det er snakk om.

Nå tuller du, vet du ikke hvilke problemer FSD beta har?
Eller mener du at FSD beta ikke har problemer?

Begge deler fremstår som underlig.

Nå var det snakk om påståtte kodingsproblemer, ikke generelle problemer. Alle her vet at systemet ikke er ferdig utviklet eller opptrent, men så ble det påstått at det var noen kodingsproblemer. Og da lurte jeg på hvilke det var, og hva dette går ut på.

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 17. mars 2022, klokken 21:49Sandy Munro som veldig ofte skryter av Tesla og er stor fan av Musk er ikke nådig mot FSD «crap» er utrykket han bruker og det er basert på teknologi.

https://youtu.be/jPxQxgnlV1o

Her er en video som tar for seg Munros uttalelser:

https://www.youtube.com/watch?v=HNyan9PN7H4

Et relevant spørsmål er for eksempel hvordan Munro tenkte seg at et FLIR-kamera skal kunne lese skilter eller veimerking.

Og her er en video der samme person (som blant annet har bakgrunn innen for AI) går gjennom "sensor fusion", som svarer på påstander om at det gir mening med flere ulike sensorer:

https://www.youtube.com/watch?v=wR-JJzTwZLw

emurof

Sitat fra: daktari på søndag 20. mars 2022, klokken 20:36
Sitat fra: emurof på lørdag 19. mars 2022, klokken 22:28Det er poenget her. Lidar kan ikke brukes alene, men kameraer kan det. Dermed er det ikke noe nytte i å snakke om situasjoner der kameraer kan bli satt ut av spill, fordi det innebærer at hele systemet blir satt ut av spill, også med lidar og radar.

Det er ingen merker som har vist at kameraer kan brukes alene til level 3 og høyere selvkjøring. Spesielt ikke Tesla. Det er kun Tesla og MobilEye som sier de skal få det til.

Lidar kan fortsatt ikke brukes alene (du benekter vel ikke dette?), mens Tesla har vist at kameraer faktisk kan det. Ellers hadde jo ikke FSD-betaen fungert i det hele tatt. Gamle Autopilot fungerer også med bare kameraer.

Tørr jeg minne om at både Cruise og Waymo faktisk kjører førerløse biler, MED passasjerer i? De bruker faktisk både kameraer, lidar, radar og kart.

Problemet er at disse er låst til svært små og begrensede områder der de først må lage ekstremt detaljerte HD-kart. Systemene deres er mer som "biler på skinner" siden de kun kan følge forhåndsdefinerte ruter. Det er dyrt og skalerer ikke. Det er en slags "snarvei" som gir begrensede muligheter.

Problemet med "sensor fusion" er omtalt her, som nevnt:

Det er ikke at Tesla ikke får det til, men at det ikke gir bra nok uttelling sammenlignet med en rendyrket AI-løsning.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på søndag 20. mars 2022, klokken 16:04
Sitat fra: emurof på søndag 20. mars 2022, klokken 14:22
Sitat fra: Motorwatt på søndag 20. mars 2022, klokken 10:17Alt dette er diskutert tidligere i denne tråden. Skrev et lengere innlegg i natt, men slettet det igjen da det stort sett ble en repitisjon. Men jeg synes akkurat dette er viktig å gjenta når det gjelder Vision Only:

Dette sier Tesla:

Autostyring er ikke tilgjengelig for øyeblikket. Dette kan være en midlertidig tilstand på grunn av eksterne faktorer som f.eks.
- manglende eller falmede veimerking
- smale eller svingete veier
- dårlig sikt på grunn av regn, snø, tåke eller andre værforhold
- ekstremt høye eller lave temperaturer
- sterke lys på grunn av andre bilers frontlys, direkte sollys eller andre lyskilder

Hva er det egentlig du svarer på nå? Konteksten rundt det du skriver virker noe uklar.

Det du siterer er en feilmelding for gamle Autopilot og ikke FSD-betaen. Jeg skjønner ikke helt hva det er ment som et svar på.

Det er nøyaktig samme HW. Et kamera som blendes av sola, eller er tildekket av snø eller is er det lite å gjøre noe med.

Men hva er det du svarer på, og hva er det du prøver å få frem her?

Et menneske vil heller ikke kunne kjøre hvis vedkommende er blendet av solen eller bilen er tildekket av snø eller is.

daktari

Sitat fra: emurof på mandag 21. mars 2022, klokken 19:10
Sitat fra: daktari på søndag 20. mars 2022, klokken 20:36
Sitat fra: emurof på lørdag 19. mars 2022, klokken 22:28Det er poenget her. Lidar kan ikke brukes alene, men kameraer kan det. Dermed er det ikke noe nytte i å snakke om situasjoner der kameraer kan bli satt ut av spill, fordi det innebærer at hele systemet blir satt ut av spill, også med lidar og radar.

Det er ingen merker som har vist at kameraer kan brukes alene til level 3 og høyere selvkjøring. Spesielt ikke Tesla. Det er kun Tesla og MobilEye som sier de skal få det til.

Lidar kan fortsatt ikke brukes alene (du benekter vel ikke dette?), mens Tesla har vist at kameraer faktisk kan det. Ellers hadde jo ikke FSD-betaen fungert i det hele tatt. Gamle Autopilot fungerer også med bare kameraer.

Problemet er at disse er låst til svært små og begrensede områder der de først må lage ekstremt detaljerte HD-kart. Systemene deres er mer som "biler på skinner" siden de kun kan følge forhåndsdefinerte ruter. Det er dyrt og skalerer ikke. Det er en slags "snarvei" som gir begrensede muligheter.

Problemet med "sensor fusion" er omtalt her, som nevnt:

Det er ikke at Tesla ikke får det til, men at det ikke gir bra nok uttelling sammenlignet med en rendyrket AI-løsning.
Ingen har hevdet at Lidar funker alene, men du hevdet at at tesla har autonom kjøring med kameraer alene, noe som er galt. Tesla er ikke i nærheten av selvkjøring.

Selv Mercedes har level 3 selvkjøring på motorvei, og de bruker lidar, radarer og kameraer. Sensor fusion. Tesla har ikke level 3 engang.

Waymo og Cruise har fått til både sensor fusion og ekte selvkjøring. Ja de bruker kart, og det er smart, for det må til. De har jo masse AI selvfølgelig. De premapper og tester steder der de ikke har kunder, og når kvaliteten er god nok går de i produksjon. Så de kan altså kjøre fra dag 1 men venter til mapping er gjennomført. Med safety driver/level 2 kan antagelig Waymo og Cruise kjøre overalt, med vesentlig høyere kvalitet enn Tesla.

Det er ikke så små områder. Waymos område i Phoenix på 50 sq miles er litt større enn alt innenfor Ring 3 i Oslo. AutoX har 386 sq miles i Shenzen. Det er stor forskjell på faktisk å kjøre på skinner. Minner om at til og med trikker og tog ikke er autonome her i byen.

Men det er et annet poeng; du kan ikke ha en flåte robotaxier uten et depot der folk kan lade, rengjøre og vedlikeholde bilene. Og du bør ha nok kunder til å tjene penger. Derfor vil aldri Waymo etc innføre selvkjøring overalt.

Du har forøvrig ikke forklart hvordan du mente at Teslas NN fungerer bedre enn den menneskelige hjerne.

Counterpointer

Sitat fra: emurof på mandag 21. mars 2022, klokken 19:11
Et menneske vil heller ikke kunne kjøre hvis vedkommende er blendet av solen eller bilen er tildekket av snø eller is.
I forhold til når bilen varsler at kamera er dekket eller blendet så vil jeg si at i omtrent alle tilfellene så har jeg fint kunnet kjøre og det uten noen opplevet risiko.

Du har jo selv sikkert opplevd å komme over en bakketopp og blir blendet. Tviler på du stopper. De fleste tar ned solskjermen demper farten og kjører videre.

Motorwatt

Sitat fra: emurof på mandag 21. mars 2022, klokken 19:11
Derfor flere sensortyper!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

PS Waymo har siden august 21 gjort ferdig første del testing i San Fransisco og starter nå å la bilene teste uten sjåfør i bilen. Første delen hadde en påpasser. Dette er foreløpig kjappere enn i Phoenix der de brukte 2017-20 for å få bilene i drift.

I aug 21 hadde Tesla ute v 9.2 eller 9.3 og man ser i praksis ikke forskjell på fsd da og nå.

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 21. mars 2022, klokken 21:26
Waymo og Cruise har fått til både sensor fusion og ekte selvkjøring. Ja de bruker kart, og det er smart, for det må til. De har jo masse AI selvfølgelig. De premapper og tester steder der de ikke har kunder, og når kvaliteten er god nok går de i produksjon. Så de kan altså kjøre fra dag 1 men venter til mapping er gjennomført. Med safety driver/level 2 kan antagelig Waymo og Cruise kjøre overalt, med vesentlig høyere kvalitet enn Tesla.

Det er ikke så små områder. Waymos område i Phoenix på 50 sq miles er litt større enn alt innenfor Ring 3 i Oslo. AutoX har 386 sq miles i Shenzen. Det er stor forskjell på faktisk å kjøre på skinner. Minner om at til og med trikker og tog ikke er autonome her i byen.

Så på hvor mange prosent av veiene i USA kan man bruke Waymo og Cruise? For ikke å si i Norge.

Selvkjøring som er begrenset til små områder er ikke selvkjøring i min bok.

Waymo / Cruise ser ut til først og fremst å jobbe mot Taxi i urbane strøk. Tesla ser ut til å prøve å takle ett større problem. Det er åpenbart lettere å få til de første.

Morsomt å sette seg inn i Waymoen i Oslo og be den kjøre til Hokksund for så å bli sparket av i Drammen...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Sannsynlighetsberegning er innbakt i Waymo. Den tar en rask vurdering av målet, og finner ut at sjansen for at noen vil til Hokksund er så liten at den heller satt av passasjeren i nærmeste by. Bra gjort, Waymo.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 22. mars 2022, klokken 06:26
Sitat fra: daktari på mandag 21. mars 2022, klokken 21:26

Så på hvor mange prosent av veiene i USA kan man bruke Waymo og Cruise? For ikke å si i Norge.

Selvkjøring som er begrenset til små områder er ikke selvkjøring i min bok.

Waymo / Cruise ser ut til først og fremst å jobbe mot Taxi i urbane strøk. Tesla ser ut til å prøve å takle ett større problem. Det er åpenbart lettere å få til de første.

Morsomt å sette seg inn i Waymoen i Oslo og be den kjøre til Hokksund for så å bli sparket av i Drammen...
Hvor store områder i verden har Tesla selvkjøring? Hvor er Teslas robottaxi? The greatest appreciating asset in history?
Tesla FSD er en bløff. Teslas tilnærming fungerer ikke.

Waymo m.fl. er en realitet.

"Autonom robottaxi i en by på størrelse med Oslo er ikke selvkjøring i mine øyne". God stil å lage egne definisjoner som passer med propaganda en?

PS for de som faktisk har prøvd Uber o.l. så setter man både hentepunkt og destinasjon før avreise. Man blir ikke satt av før man er framme.

turfsurf

Sitat fra: daktari på tirsdag 22. mars 2022, klokken 08:39
Hvor store områder i verden har Tesla selvkjøring? Hvor er Teslas robottaxi? The greatest appreciating asset in history?
Tesla FSD er en bløff. Teslas tilnærming fungerer ikke.
Ro deg ned, jeg sier ikke at Tesla har løst selvkjøring. Langt i fra. Jeg sier bare at de prøver å løse to forskjellige problem. Om Tesla i det hele tatt kommer i mål er usikkert.

En eller annen gang blir det løst, av hvem eller når gjenstår å se.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: daktari på tirsdag 22. mars 2022, klokken 08:39
...Tesla FSD er en bløff. Teslas tilnærming fungerer ikke....
Sånn helt hypotetisk, hva sier du dersom Tesla skulle klare det?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA