Hovedmeny

Bruktbilpriser Model 3

Startet av 123kris, søndag 18. oktober 2020, klokken 09:38

« forrige - neste »

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: TeslaJan på lørdag 24. oktober 2020, klokken 13:19
I forhold til antall Model 3 som er solgt i Norge så synes jeg det er få biler til salgs selvom det har økt mye den siste uka. Det er vel snart 20.000 solgte Model 3 i Norge og rundt 300 til salgs.

Ser man på f.eks. Jaguar I-Pace så er det vel solgt rundt 5000 biler i Norge og det ligger rundt 170 til salgs. Altså mye høyere % I-Pace til salgs i forhold til Model 3.

Tyder vel på at folk er fornøyde med bilene sine..

Nå kjenner jeg ikke Jaguaren så godt, men i utgangspunktet er ikke 300 biler av 20.000 spesielt mye, tvert imot egentlig. Det også en generell tommelfingerregel at biler som er populære i privatmarkedet som nye, er også populære som brukte.

Prisene kommer til å justere seg noe, men neppe dramatiske utslag. At Model Y kommer er veldig godt kjent og jeg tipper at det vil prises inn i bruktprisene på 3 gradvis over de kommende månedene.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

turfsurf

Man kan jo ikke ta med importbiler om man skal se på hvor mange som er fornøyd med bilene sine eller ikke. Tesla har jo tilnærmet null import.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sp1987

Sitat fra: 123kris på lørdag 24. oktober 2020, klokken 11:48
Sitat fra: obay på lørdag 24. oktober 2020, klokken 11:42
Flust med Model 3 på bruktmarkedet nå ja. Får de virkelig solgt bilene sine til nypris.. ? Hvem er det som gjør det .. ?

Nei. Antallet på finn øker for hver dag. Det er ingen som kjøper en bruktbil til de prisene når man får en splitter ny bil om 1-2 måneder. Vent noen uker så vil du se at prisene senkes.

Nærmer seg 300 TM3 til salgs på Finn nå.
Tror det var 60-70 stk før Tesla kom med de nye prisene.
Så tyder på at noe skjer, SR+ starter på ca 380k, sist jeg sjekket på Finn. Vil si at prisen på den bilen nærmer seg det som er riktig. Så spørs det på LR og P, og når de skal falle til "riktig" pris.

Erlingni

Sitat fra: sp1987 på mandag 26. oktober 2020, klokken 11:48
Nærmer seg 300 TM3 til salgs på Finn nå.
Tror det var 60-70 stk før Tesla kom med de nye prisene.
Så tyder på at noe skjer, SR+ starter på ca 380k, sist jeg sjekket på Finn. Vil si at prisen på den bilen nærmer seg det som er riktig. Så spørs det på LR og P, og når de skal falle til "riktig" pris.
Det er en "peak" i tilbudet akkurat nå, fordi alle skal selge samtidig ved bestilling av ny. Det vil fort dabbe av, slik at antallet biler til salgs faller.
De gamle prisene ala 500k for en ett år gammel bil, kommer selvfølgelig ikke tilbake, nå når en ny og forbedret utgave kan kjøpes ny til 40k mindre.

Men når tilbudet faller, vil vi nok få en utflating og sannsynligvis en svak stigning i prisene, og ikke noe fall.

Det er nok mange med e-golf, i3, leaf osv. som vurderer en "nesten ny" model 3 nå når prisene faller ned til rundt 420 for LR AWD, og i så fall øker etterspørselen også sammenlignet med før Tesla kom med nye priser.

sp1987

Det er en "peak" i tilbudet akkurat nå, fordi alle skal selge samtidig ved bestilling av ny. Det vil fort dabbe av, slik at antallet biler til salgs faller.
De gamle prisene ala 500k for en ett år gammel bil, kommer selvfølgelig ikke tilbake, nå når en ny og forbedret utgave kan kjøpes ny til 40k mindre.

Men når tilbudet faller, vil vi nok få en utflating og sannsynligvis en svak stigning i prisene, og ikke noe fall.

Det er nok mange med e-golf, i3, leaf osv. som vurderer en "nesten ny" model 3 nå når prisene faller ned til rundt 420 for LR AWD, og i så fall øker etterspørselen også sammenlignet med før Tesla kom med nye priser.
[/quote]

420k for LR AWD vil jeg si er på grensen til "riktig" pris, sammenlignet med den totale kostnaden det er, for en helt ny tilsvarende model.

Saberhagen

Nå husker jeg ikke eksakt hva model 3 kostet "da den kom", men syntes at prisene bør være ganske nærme 400-tallet nå. 420k for en tidlig 2019 modell som har blitt "oppgradert" 2 ganger nå (folie, bedre lydisolering og nå med chrome delete, oppgradert interiør osv), er etter min mening høyt.

TeslaJan

Har pratet med et par-tre stykker nå som har bilene sine på Finn.no. Han ene solgte bilen sin i går for 423.000,- som var en 2019 LR RWD hvit som hadde gått 29.000 km.
Han sa trykket på bilen var ekstremt og han fikk utrolig mange henvendelser.
En annen som har en LR AWD som også har sin ute på Finn.nosier også at han får veldig mange henvendelser og han har fått bud rett under prisantydning på 450.000,-

Så det ser ikke så ille ut akkurat nå ser d ut som med tanke på noe stort prisfall....

Tror nok heller når Model Y kommer at vi vil se et større prisfall på Model 3.

RJK

Sitat fra: Saberhagen på mandag 26. oktober 2020, klokken 13:35
Nå husker jeg ikke eksakt hva model 3 kostet "da den kom", men syntes at prisene bør være ganske nærme 400-tallet nå. 420k for en tidlig 2019 modell som har blitt "oppgradert" 2 ganger nå (folie, bedre lydisolering og nå med chrome delete, oppgradert interiør osv), er etter min mening høyt.

SR+ startet vel på ca 400 K inkludert levering, LR startet vel ca 50K over dette igjen. Foliering koster endel, men det hjelper ikke stort om den er "dobbelfoliert" (mulig jeg misstolket dette, og folieringen er en av to oppgraderinger), så tillegget for dette skal vel kun være litt for en foliering.

Er jo og verdi i lydisolering, chrome delete og oppgradert interiør, hva nå enn det betyr her. Kanskje er det ikke noe som faller i smak hos neste kjøper, og hen er da ikke villig til å betale noe ekstra for dette.

Til prisreduksjon kommer selvsagt det at den snart er 2 år gammel og kjørt endel nesten 30 K. Og det var vel ikke tilhengerfeste på de, og heller ikke mulig å ettermontere for å trekke henger, så det vil jo og trekke ned prisen.

Nå er vel Chrome delete noe man får med på en ny modell, så det betyr vel kanskje lite i kroner og øre på den gamle. Dessuten kommer det endel "nyheter" med en splitter ny bil, som elektrisk bakluke og varmepumpe, samt at man har full nybilgaranti. Men for noen vil nok det å vente på bil også være en kostnad.

Ny bil kommer på 481 242 uten FSD (tillegg nå 59 600 eks mva) gitt min konfigurasjon (hengerfeste og grå metallic), så enig i at 420 K virker noe høyt, men kanskje ikke så fryktelig for mye om man må ha bil raskt. Men det bør vel være litt prutningsmonn ute og går.

Er vel mange som konsekvent legger seg litt over det man tror, i håp om at man får den prisen, men er villig til å gå ned. Andre legger ut bilen med sin egen minstepris, der man får dekt nok til at man kan forsvare nykjøp om bilen selges for prisantydning, og da er det ingen slingringsmonn.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Saberhagen

Sitat fra: RJK på mandag 26. oktober 2020, klokken 14:10
Sitat fra: Saberhagen på mandag 26. oktober 2020, klokken 13:35

SR+ startet vel på ca 400 K inkludert levering, LR startet vel ca 50K over dette igjen. Foliering koster endel, men det hjelper ikke stort om den er "dobbelfoliert" (mulig jeg misstolket dette, og folieringen er en av to oppgraderinger), så tillegget for dette skal vel kun være litt for en foliering.

Jeg tenkte mer på foliering rundt kanalene for å unngå skader i kanalene (ikke helfoliering). Var vel da de kom med all-weather winter package med skvettlapper og sånt + bedre lydisolering og hengerfeste?. I mitt lille hode var det oppgradering nr 1. Oppgradering nr 2 kom jo nå for en uke siden da de oppgraderte interiøret, varmepumpe, chrome delete, oppvarmet ratt (?) og disse dobbelglassene.

Det er kanskje ikke helt overførbart som en oppgradering da Tesla oppgraderer bilene hele tiden, men jeg ser på dette som 2 relevante oppgraderinger - som burde i teorien senke prisene på de første Model 3'ene.

RJK

OK, da missforstod jeg det du mente, og at oppgraderinger eller revisjoner, som jeg ville kalt det, gjaldt nyere biler hos Tesla, og ikke utført av eier /selger slik jeg leste det som.

Det er helt klart betraktninger som bør virke inn på hva man er villig til å gi. Disse foliene og skvettlappene kan man vel kjøpe løs og sette på selv eller betale for å få gjort. Endel av det andre er det lite å få gjort med i ettertid.

Ja, prisforskjellen bør være merkbar for at man skal velge en nesten 2 år gammel bil med X antall km på telleren, versus en helt ny med store og mindre forbedringer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

helge89

Oppgradering 1 var vel nesten en nedgradering da de fjernet skinnrattet, Homelink, mattene og takglasset som ble oransje i regnvær.

Saberhagen

Sitat fra: helge89 på mandag 26. oktober 2020, klokken 16:06
Oppgradering 1 var vel nesten en nedgradering da de fjernet skinnrattet, Homelink, mattene og takglasset som ble oransje i regnvær.

Vel... Bedre lyddemping mot at man mister skinnrattet (som man før eller senere kom til å miste uansett), homelink og mattene.. Jeg vet hva jeg hadde valgt.. Hadde en av de første P85'ene, og den hadde alt det du nevner der, men det som irriterte meg aller mest var støynivået i bilen, og også en av grunnene til at jeg solgte den etter 1 år.

TøddiVedder

Saber. Lurer på hvorfor du lurer så mye på bruktprisene, når det er helt klart at du må ha en helt ny. Vær fornøyd med at nybilprisen har gått ned.

Texans

Sitat fra: TeslaJan på mandag 26. oktober 2020, klokken 13:46
Har pratet med et par-tre stykker nå som har bilene sine på Finn.no. Han ene solgte bilen sin i går for 423.000,- som var en 2019 LR RWD hvit som hadde gått 29.000 km.
Han sa trykket på bilen var ekstremt og han fikk utrolig mange henvendelser.
En annen som har en LR AWD som også har sin ute på Finn.nosier også at han får veldig mange henvendelser og han har fått bud rett under prisantydning på 450.000,-

Så det ser ikke så ille ut akkurat nå ser d ut som med tanke på noe stort prisfall....

Tror nok heller når Model Y kommer at vi vil se et større prisfall på Model 3.
Rart han ikke solgte RWD før om det var så vanvittig trykk, han startet vel på 430k om jeg ikke husker feil.
Jeg følger nøye med på utviklingen på finn og salget har dabbet ekstremt og det virker tidvis tilfeldig hvem bil som blir solgt.
Bilen som er på auksjon nå stoppet på 420k, dog et par timer igjen så kan hende det kommer høyere bud, men det virker som kjøpsviljen er laber på dagens prisnivå.

Saberhagen

Sitat fra: TøddiVedder på mandag 26. oktober 2020, klokken 17:22
Saber. Lurer på hvorfor du lurer så mye på bruktprisene, når det er helt klart at du må ha en helt ny. Vær fornøyd med at nybilprisen har gått ned.

Jeg vet at jeg trenger en ny en, men jeg kommer ikke til å gå for en helt ny en enda. Jeg tror at rentekampanjen til Tesla har en bakside (refresh, ny front/radar, luftfjæring (?) et eller annet), og derfor vil jeg ikke slå til på den. Dette skjedde med S'en jeg kjøpte, og jeg antar at dette kommer til å skje igjen..

Når det gjelder bruktbilprisene så syntes jeg bare at det er interessant at noen priser seg så høyt, til tross for flere grunner til at bilene burde prises lavere... Ikke noe annet enn det :)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA