Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Historien om "Sola"

Startet av foxy, lørdag 26. mai 2012, klokken 09:52

« forrige - neste »

elektrolux

Kjempebra reklame.

Bare synd det nederste punktet på fordelslisten ikke gjenspeiler seg i billigere servicekostnader.

Servicekostnadene på den nesten servicefrie Elbilen er av uransakelige grunner høyere enn på fossibiler, og burde vært gjenstand for litt pes både fra Elbilforeningen og Forbrukerorganisasjonene

Fordeler:

• Gratis parkering på kommunale p-plasser.

• Gratis passering i alle landets bomstasjoner og fritak for rushtidsavgift.

• Fri adgang til å kjøre i kollektivfeltet.

• Årsavgiften er 405 kr (i 2012). For diesel/bensindrevne biler er årsavgiften på 2885 kr (gjelder biler under 7500 kg).

• Gratis lading på de fleste offentlige ladestasjoner.

• Kjøp av elbil er fritatt for engangsavgift og merverdiavgift.

• 50 prosent rabatt på firmabilbeskatningen.

• Statens regulativ gir deg ekstra tillegg (20 til 85 øre i 2012) i kilometergodtgjørelsen hvis du bruker elbil.

• Strømkostnaden er 15–20 øre pr kilometer.

• En elektrisk motor trenger langt mindre vedlikehold.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Aspiranten

Nissan Leaf

MortenH

Det er nevnt en Danmarkstur i artikkelen, og elbileieren sier:
"Danmark nok av hurtigladestasjoner langs veien"

Er det noen som har en oversikt over disse hurtigladerne?
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Nettulven

Jeg blir en smule provosert når jeg at det skrives...." må bygges ut med flere hurtigladere, spesiellt på den trafikkerte strekningen Kristiansand-Oslo".. hva med lengre nord? Dagens elbil er jo brukandes nord om Gardermoen også.
Det blir jo aldri 100.000 elbiler i Norge hvis det skal de fleste laderne er mellom Kristansand-Oslo.
Det hjelper oss lengre nord veldig lite.

Hurtigladere må til over alt, om det skal bli mer elbiler så må det mer ladere til, enten det er KrSand-Oslo, Ålesund-Trondheim, eller Namsos-Brønnøysund, osv.

Blir det mer lademuligheter i Møre og Romsdal, så bytter jeg gjerne ut bensinbilen med en elbil til. Ikke noe problem det. Men i dag så trenger jeg en familiebil som går minst 25mil, og da er dagens lademuligheter, eller rekkevidde for dårlig til å kvitte seg med fuel-bil.


Thomas Molnes

Phuc

Sitat fra: MortenH på onsdag 09. mai 2012, klokken 12:37
Det er nevnt en Danmarkstur i artikkelen, og elbileieren sier:
"Danmark nok av hurtigladestasjoner langs veien"

Er det noen som har en oversikt over disse hurtigladerne?

Noen linker:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=4078.10
http://www.uppladdning.nu/
http://www.elbilsverige.se/index.php/ladda
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

foxy

Sitat fra: Nettulven på onsdag 09. mai 2012, klokken 12:58
Jeg blir en smule provosert når jeg at det skrives...." må bygges ut med flere hurtigladere, spesiellt på den trafikkerte strekningen Kristiansand-Oslo".. hva med lengre nord? Dagens elbil er jo brukandes nord om Gardermoen også.
Det blir jo aldri 100.000 elbiler i Norge hvis det skal de fleste laderne er mellom Kristansand-Oslo.
Det hjelper oss lengre nord veldig lite.

Hurtigladere må til over alt, om det skal bli mer elbiler så må det mer ladere til, enten det er KrSand-Oslo, Ålesund-Trondheim, eller Namsos-Brønnøysund, osv.

Blir det mer lademuligheter i Møre og Romsdal, så bytter jeg gjerne ut bensinbilen med en elbil til. Ikke noe problem det. Men i dag så trenger jeg en familiebil som går minst 25mil, og da er dagens lademuligheter, eller rekkevidde for dårlig til å kvitte seg med fuel-bil.


Thomas Molnes

Det er mer viktig å bygge ut tettstedene, i hele landet, med parkeringsplasser inkl. vanlige ladestolper. Dagens El-biler er best i kortdistanse – og der ligger brorparten av alle turer. Klarer vi å bytte ut alle fossilbiler nr.2 i husholdningene med el-biler så har vi kommet langt!

Jeg digger elbiler, men jeg er ikke så eventyrlysten å legge ut på langtur for å oppdage at den eneste hurtigladeren er opptatt slik at man må vente 30 min++ før sin tur med nye 30 min++ eller enda verre at den er ødelagt...
I-miev 2011
Asker

i_expect

Sitat fra: elektrolux på onsdag 09. mai 2012, klokken 11:41
Kjempebra reklame.

Bare synd det nederste punktet på fordelslisten ikke gjenspeiler seg i billigere servicekostnader.

Servicekostnadene på den nesten servicefrie Elbilen er av uransakelige grunner høyere enn på fossibiler, og burde vært gjenstand for litt pes både fra Elbilforeningen og Forbrukerorganisasjonene

Fordeler:

• Gratis parkering på kommunale p-plasser.

• Gratis passering i alle landets bomstasjoner og fritak for rushtidsavgift.

• Fri adgang til å kjøre i kollektivfeltet.

• Årsavgiften er 405 kr (i 2012). For diesel/bensindrevne biler er årsavgiften på 2885 kr (gjelder biler under 7500 kg).

• Gratis lading på de fleste offentlige ladestasjoner.

• Kjøp av elbil er fritatt for engangsavgift og merverdiavgift.

• 50 prosent rabatt på firmabilbeskatningen.

• Statens regulativ gir deg ekstra tillegg (20 til 85 øre i 2012) i kilometergodtgjørelsen hvis du bruker elbil.

• Strømkostnaden er 15–20 øre pr kilometer.

• En elektrisk motor trenger langt mindre vedlikehold.


Jeg må bare få kommentere at journalisten tok seg noen friheter når hun skrev av sitater fra oss. Jeg sa at i forhold til den bilen vi hadde før sparte vi en del kroner i service, men det betyr jo ikke at alle typer biler har det slik... Servicen på imieven var uforholdsmessig dyr synes jeg, men fortsatt langt lavere enn med de andre jeg har hatt :-)
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

i_expect

Sitat fra: MortenH på onsdag 09. mai 2012, klokken 12:37
Det er nevnt en Danmarkstur i artikkelen, og elbileieren sier:
"Danmark nok av hurtigladestasjoner langs veien"

Er det noen som har en oversikt over disse hurtigladerne?


Dette er nok en av de tatt ut av sin sammenheng kommentar fra journalisten sin side, men det passer jo ikke med lange sitater i en kort artikkel... Jeg sa at det allerede var blitt en del hurtigladre i Danmark feks gjennom choosev.dk, men det kom ikke frem at jeg nevnte at danmark var en smule mindre enn Norge og paddeflatt...
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

i_expect

Sitat fra: Nettulven på onsdag 09. mai 2012, klokken 12:58
Jeg blir en smule provosert når jeg at det skrives...." må bygges ut med flere hurtigladere, spesiellt på den trafikkerte strekningen Kristiansand-Oslo".. hva med lengre nord? Dagens elbil er jo brukandes nord om Gardermoen også.
Det blir jo aldri 100.000 elbiler i Norge hvis det skal de fleste laderne er mellom Kristansand-Oslo.
Det hjelper oss lengre nord veldig lite.

Hurtigladere må til over alt, om det skal bli mer elbiler så må det mer ladere til, enten det er KrSand-Oslo, Ålesund-Trondheim, eller Namsos-Brønnøysund, osv.

Blir det mer lademuligheter i Møre og Romsdal, så bytter jeg gjerne ut bensinbilen med en elbil til. Ikke noe problem det. Men i dag så trenger jeg en familiebil som går minst 25mil, og da er dagens lademuligheter, eller rekkevidde for dårlig til å kvitte seg med fuel-bil.


Thomas Molnes

Jeg er helt enig med deg, men nå har det seg slik at Aftenposten sakset saken fra regionavisen her i sør: fædrelandsvennen, og jeg uttalte meg først og fremst om denne landsdelen :-)

Det jeg forsøkte å få frem var at flere burde gå igjennom sitt kjøremønster en god del. Mange ville bli overrasket tror jeg... Har fortsatt ikke hatt bruk for å leie bil (siden november).
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

i_expect

Sitat fra: foxy på onsdag 09. mai 2012, klokken 13:10
Sitat fra: Nettulven på onsdag 09. mai 2012, klokken 12:58
Jeg blir en smule provosert når jeg at det skrives...." må bygges ut med flere hurtigladere, spesiellt på den trafikkerte strekningen Kristiansand-Oslo".. hva med lengre nord? Dagens elbil er jo brukandes nord om Gardermoen også.
Det blir jo aldri 100.000 elbiler i Norge hvis det skal de fleste laderne er mellom Kristansand-Oslo.
Det hjelper oss lengre nord veldig lite.

Hurtigladere må til over alt, om det skal bli mer elbiler så må det mer ladere til, enten det er KrSand-Oslo, Ålesund-Trondheim, eller Namsos-Brønnøysund, osv.

Blir det mer lademuligheter i Møre og Romsdal, så bytter jeg gjerne ut bensinbilen med en elbil til. Ikke noe problem det. Men i dag så trenger jeg en familiebil som går minst 25mil, og da er dagens lademuligheter, eller rekkevidde for dårlig til å kvitte seg med fuel-bil.


Thomas Molnes

Det er mer viktig å bygge ut tettstedene, i hele landet, med parkeringsplasser inkl. vanlige ladestolper. Dagens El-biler er best i kortdistanse – og der ligger brorparten av alle turer. Klarer vi å bytte ut alle fossilbiler nr.2 i husholdningene med el-biler så har vi kommet langt!

Jeg digger elbiler, men jeg er ikke så eventyrlysten å legge ut på langtur for å oppdage at den eneste hurtigladeren er opptatt slik at man må vente 30 min++ før sin tur med nye 30 min++ eller enda verre at den er ødelagt...


Det er det som er bra med systemet til choosev i Danmark: der får du en app som forteller deg om det er problemer med noen av hurtigladerne, så slipper en å bekymre seg så mye. Når vi var nede var riktignok ikke systemet oppe for de hadde ikke begynt å ta betalt enda, men bare startet med litt oppstartgimmick. Nestegang blir det ladekort og app og fylling til ca 6kr kwh. :-)
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

Nettulven

Sitat fra: i_expect på onsdag 09. mai 2012, klokken 14:09
Sitat fra: Nettulven på onsdag 09. mai 2012, klokken 12:58
Jeg blir en smule provosert når jeg at det skrives...." må bygges ut med flere hurtigladere, spesiellt på den trafikkerte strekningen Kristiansand-Oslo".. hva med lengre nord? Dagens elbil er jo brukandes nord om Gardermoen også.
Det blir jo aldri 100.000 elbiler i Norge hvis det skal de fleste laderne er mellom Kristansand-Oslo.
Det hjelper oss lengre nord veldig lite.

Hurtigladere må til over alt, om det skal bli mer elbiler så må det mer ladere til, enten det er KrSand-Oslo, Ålesund-Trondheim, eller Namsos-Brønnøysund, osv.

Blir det mer lademuligheter i Møre og Romsdal, så bytter jeg gjerne ut bensinbilen med en elbil til. Ikke noe problem det. Men i dag så trenger jeg en familiebil som går minst 25mil, og da er dagens lademuligheter, eller rekkevidde for dårlig til å kvitte seg med fuel-bil.


Thomas Molnes

Jeg er helt enig med deg, men nå har det seg slik at Aftenposten sakset saken fra regionavisen her i sør: fædrelandsvennen, og jeg uttalte meg først og fremst om denne landsdelen :-)

Det jeg forsøkte å få frem var at flere burde gå igjennom sitt kjøremønster en god del. Mange ville bli overrasket tror jeg... Har fortsatt ikke hatt bruk for å leie bil (siden november).

Jeg tenkte på det etter jeg skrev det, at kanskje det kommer fra ei lokal avis.. He he :)

Jeg har sett litt på vår kjøring, i 95% av tilfellene så hadde vi klart oss lenge med elbiler. Men hvis vi skal besøke svigers, helgaturer, så blir det for lite. Skal jeg fra Ålesund til Trondheim, så vil det ta to dager, med lading og hviletid. For der er ingen hurtigladere der så vidt jeg kan se..(uten at jeg har sjekket annet enn denne appen på iphone)

Men vi får se hvor godt det vil funke med Leaf'n, så kanskje det kommer nye modeller med lengre rekkevidde til neste år, og forhåpentlig flere ladere :)

Thomas Molnes

Thomas Parsli

Sitat fra: Nettulven på onsdag 09. mai 2012, klokken 12:58
Jeg blir en smule provosert når jeg at det skrives...." må bygges ut med flere hurtigladere, spesiellt på den trafikkerte strekningen Kristiansand-Oslo".. hva med lengre nord? Dagens elbil er jo brukandes nord om Gardermoen også.

"Lenger nord" bor det færre mennesker -og det går færre elbiler.
Det er heller ikke trafikk og miljøproblemer, med unntak av Bergen og deler av Trondheim (med der ønsker åpenbart ikke politikerene elbiler).

Sitat fra: Nettulven på onsdag 09. mai 2012, klokken 12:58
Det blir jo aldri 100.000 elbiler i Norge hvis det skal de fleste laderne er mellom Kristansand-Oslo.
Det hjelper oss lengre nord veldig lite.

Jeg håper virkelig maroriteten av huritgladerene plasseres andre steder enn på E18 mellom Kristansand og Oslo!
Bergen og Trondheim bør prioriteres høyt, langt over Ålesund!  ;D

Ta en titt på http://www.ladestasjoner.no/ (velg hurtiglader) -det renner ikke akkurat over med hurtigladere, gjør det vel?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Nettulven

Nei, jeg trenger ikke så mange i ålesund, men mellom ålesund-Bergen og ålesund-Trondheim hadde passet meg fint :)
Men generellt sett så har vi for lite hurtigladere over altså Vestlandet, og Nordover.. Kanskje også sørover :)

cra

Dammit, Nettulven! Nå sa du akkurat det jeg skulle til å si. Må slutte å sitte og se ut av vinduet på bilen som står til lading!  ;D

Og det er mellom Ålesund og Bergen jeg for min del først ønsker meg hurtigladere, ja. Da kan vi besøke svigers med Leaf'en! Og for så vidt tilsvarende nordover mot Trondheim og enda videre.

Hadde vi fått hurtigladere langs de største rutene mellom byene så ville vi kunne se en mye større "langkjøringsbruk" med en gang!

Ålesund - Bergen er f.eks. 40mil. To (kanskje tre for å ha litt rekkevidde å gå på) stopp på en halvtime er ikke ueffent lenge på en slik tur. Ålesund Trondheim er vel omtrent like langt.

Oslo - Tronedheim er vel noe lenger om jeg husker NAF-boka riktig, men ikke slik at det blir ukomfortabelt langt med hurtigladestopp underveis.

Likevel vil en utbygging av vanlige ladepunkter være viktig i tettstedene, slik at de som kjører mye kan ha bilen toppet. Hurtigladestasjoner vil være viktigere for å øke arbeidsradiusen pr dag drastisk.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA