Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fredag 25. september 2020, klokken 12:56

« forrige - neste »

geear

Jeg syns liter er et like elendig mål på plass i bil som bananesker. Begge deler forteller bare en del av sannheten. Mange biler med høye tall har jeg lurt veldig på hvor literne blir av.

Radial

VDA sier, som nevnt her også ganske lite om faktisk plass.

EQC er en sånn bil som "utnytter" VDA... for den har ~500L bagasjerom på papiret, men klarer ikke en klassisk barnevogn... Klarer ikke sitte bak meg selv engang, så trang er EQC.

ID4 sine ~500L derimot, sluker fort 2 barnevogner! Og man får plass bak seg selv.

BYD Tang er enda større enn ID4 igjen, enormt godt med plass bak seg selv, og sluker fort 2 vaskemaskiner (!) , men VDA er bare ~500L her også gitt.

TMY har noen minuser med skrå bakluke, men det er godt kompensert for med skikkelig romslig bagasjebrønn forran og bak. Totalen ser bra ut, ser den fint sluker barnevogna - bakseteplass gjenstår.

Så motto er - ta en titt og se dine behov, du kan bli overrasket (som jeg ble av MG ZS blandt annet, i positiv forstand)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

Syns bakseteplassen i Y var overraskende romslig. Litt kirkebenk, men ok. Hadde GOD plass bak meg selv. Ikke så romslig som X i bredden (der går det finfint å sitte tre voksne), men i lengden var det ikke langt fra.

Merce

Sitat fra: Radial på torsdag 26. august 2021, klokken 20:38
VDA sier, som nevnt her også ganske lite om faktisk plass.

EQC er en sånn bil som "utnytter" VDA... for den har ~500L bagasjerom på papiret, men klarer ikke en klassisk barnevogn... Klarer ikke sitte bak meg selv engang, så trang er EQC.

ID4 sine ~500L derimot, sluker fort 2 barnevogner! Og man får plass bak seg selv.

BYD Tang er enda større enn ID4 igjen, enormt godt med plass bak seg selv, og sluker fort 2 vaskemaskiner (!) , men VDA er bare ~500L her også gitt.

TMY har noen minuser med skrå bakluke, men det er godt kompensert for med skikkelig romslig bagasjebrønn forran og bak. Totalen ser bra ut, ser den fint sluker barnevogna - bakseteplass gjenstår.

Så motto er - ta en titt og se dine behov, du kan bli overrasket (som jeg ble av MG ZS blandt annet, i positiv forstand)

Hjelper lite med volum hvis der ikke er vekt tilgjengelig ;)

Med mindre du skal frakte isopor.

Jon65

Sitat fra: Merce på torsdag 26. august 2021, klokken 21:04
Eller tomme bananesker  :laugh: :laugh: :laugh:

Radial

Betong laster jeg på henger'n trur jeg.
Men Isolasjon funker fint i TMY 😄 MASSE isolasjon 👍🤭

For min familie på bare 3, der jr er bare 3 funker TMY helt fint. Når dette med lav nyttelast kom fram, måtte jeg sjekke opp gamlebilen (Rexton).. like over 400kg nyttelast der også, det var en GEDIGEN bil jeg dessverre har overlastet mange ganger 🤣 aldri tenkt tanken om at den hadde begrensinger rundt dette, var hengervekta jeg brydde meg om...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Merce

Sitat fra: Jon65 på torsdag 26. august 2021, klokken 21:31
Sitat fra: Merce på torsdag 26. august 2021, klokken 21:04
Eller tomme bananesker  :laugh: :laugh: :laugh:

:+1:

daktari

De på lenken tester diverse kofferter i ID.4 og Mach-E.  Men vet ikke om det gir så mye mer enn banankasse-test i grunn? Så mangler jo Y foreløpig.

https://www.autoblog.com/2021/08/24/vw-id4-luggage-test/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: E-Trond på torsdag 26. august 2021, klokken 17:04
Banankasser er en velkjent og anerkjent måleenhet for studenter,hybelboere og evt andre som flytter rundt.   :D
De er gode å bære med håndtak,men mest populære fordi de er GRATIS... :+1:

Som oftest finner man slike stablet på baksiden av matbutikker.
Et spørsmål til personalet er gjerne nok,og svaret blir da ofte: ja,ta så mange du vil ha!

De er enkle å forholde seg til som måleenhet synes jeg. :laugh:
For å fylle på med litt mere praktisk info om bananesker.

Man får tak i mange andre typer esker og, om man sjekker i de tider de fyller på varer, gjerne litt seint i prosessen. Banan-esker og smør-esker har vært veldig populære også fordi de er kraftige og robuste, og dermed tåler litt vekt. Som f.eks. til bæring av bøker og kjøkkenting/service.

De eskene man får kjøpt som flytte-esker er romslige og gode til litt volumiøse ting som ikke er spesielt tunge, men bokstavelig talt ramler sammen om man fyller de med tunge ting.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: hemi på torsdag 26. august 2021, klokken 18:30
har noen prøvd alpinski på si 193cm rangen i ID4 eller Y?

tenker da på om man får de på tvers med nedlagt bakeste på skrå, eller enda bedre, rett frem

var umulig i model 3
Hvis du ikke har funnet ut av det enda, så måler Bjørn det rundt fem minutter uti denne:

https://youtu.be/-SSvSUtsqoc

Forøvrig så nevner han også i samme video at det er MYE plass i sidelommene i bagasjerommet, som han ikke fikk utnyttet i bananabokstesten, og hadde glemt å nevne det i den videoen.

Jeronan

Both Model Y and ID.4 support roof rack.

I fully understand not everyone likes a ski box on the roof, because of energy consumption, osv.

But then I would at least consider this: https://www.thule.com/nb-no/winter-and-water-sports-carriers/ski-racks

It's much safer, than having heavy alpin skis loose inside the cabin of the car. Ski racks also don't increase energy consumption by all that much.

We have these ourselves and used them with our Model S for the first 3 winters, until we finally bought a ski box this summer.  :+1:
You can use those with both alpin skis and langrenn skis, osv.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

hemi

alpine ski on skirack = bad, it kills the base, edge, bindings filling them with salt...

use a box if you want them up there.

daktari

Sitat fra: daktari på søndag 22. august 2021, klokken 12:40
All høy ladeeffekt er bra! Tesla er super fra 10-20 med bare 3 minutter.

Har nå sett på Bjørns videoer og regnet ut følgende: obs dette er 82 kWh LG på Model 3, så kan hende Y vil være anderledes.

Det er liten forskjell, men fordelen ligger til ID4 og på høyere SOC.

10-90%
ID4, Ionity 45 min
M3, SuC 47 min

20-80%
ID.4 35 min
M3 35 min

50-80%
ID.4 19 min
M3 22 min

50-90%
ID.4 29 min
M3 33 min

70-90%
ID.4 17 min
M3 20 min

Kildene, takk Bjørn Nyland

https://youtu.be/irOUW8ogs5Y

https://youtu.be/mXFEuSy2Lec
Har tittet på TBs ladevide på SuC v3, og han er skuffet.
https://www.youtube.com/watch?v=jIh2ZI2A92U

Jeg synes tallene er gode for Y, og bedre enn jeg spådde.
Det er helt likt med ID.4 fra 10-90%, fra 50-80% og 50-90%.
Y er raskere 20-80% men bare 2 minutter.
Y er tregere 70-90% men bare 2 minutter.
Y vil ha en fordel under 10%, men det er for spesielt interesserte imho...

Det er noen avrundingsfeil her, da klokka på appen hans ikke viser sekunder, men pytt. I det ekte livet vil dette i praksis oppleves helt likt de to bilene i mellom.

Vi vet også at GTXen og biler med 2.3 har fått littegrann høyere effekt, og det har vært rykter om ytterligere økning på ID.4. Det samme kan jo skje på Y. Time will show.

10-90%
ID4, Ionity 45 min
M3, SuC v3 47 min
Y 75 kWh SuC v3 45 min

20-80%
ID.4 35 min
M3 35 min
Y 33 min

50-80%
ID.4 19 min
M3 22 min
Y 19 min

50-90%
ID.4 29 min
M3 33 min
Y  29 min

70-90%
ID.4 17 min
M3 20 min
Y 19 min
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Bjoris

Men hvem hadde trodd at ikke TMY ladet mye fortere enn ID4? Sistnevnte skal jo også komme med raskere ladefart, men iflg Teslabjørn forventer han ikke dette på TMY. Skikkelig bumber dette syns jeg, men could not care less selv, dette er litt hysteri dette med ladefart, men selvsagt, bra når bilene lader fort slik at det blir kapasitet til flere

Handyman

Sitat fra: daktari på søndag 05. september 2021, klokken 19:52
Sitat fra: daktari på søndag 22. august 2021, klokken 12:40
All høy ladeeffekt er bra! Tesla er super fra 10-20 med bare 3 minutter.

Har nå sett på Bjørns videoer og regnet ut følgende: obs dette er 82 kWh LG på Model 3, så kan hende Y vil være anderledes.

Det er liten forskjell, men fordelen ligger til ID4 og på høyere SOC.

10-90%
ID4, Ionity 45 min
M3, SuC 47 min

20-80%
ID.4 35 min
M3 35 min

50-80%
ID.4 19 min
M3 22 min

50-90%
ID.4 29 min
M3 33 min

70-90%
ID.4 17 min
M3 20 min

Kildene, takk Bjørn Nyland

https://youtu.be/irOUW8ogs5Y

https://youtu.be/mXFEuSy2Lec
Har tittet på TBs ladevide på SuC v3, og han er skuffet.
https://www.youtube.com/watch?v=jIh2ZI2A92U

Jeg synes tallene er gode for Y, og bedre enn jeg spådde.
Det er helt likt med ID.4 fra 10-90%, fra 50-80% og 50-90%.
Y er raskere 20-80% men bare 2 minutter.
Y er tregere 70-90% men bare 2 minutter.
Y vil ha en fordel under 10%, men det er for spesielt interesserte imho...

Det er noen avrundingsfeil her, da klokka på appen hans ikke viser sekunder, men pytt. I det ekte livet vil dette i praksis oppleves helt likt de to bilene i mellom.

Vi vet også at GTXen og biler med 2.3 har fått littegrann høyere effekt, og det har vært rykter om ytterligere økning på ID.4. Det samme kan jo skje på Y. Time will show.

10-90%
ID4, Ionity 45 min
M3, SuC v3 47 min
Y 75 kWh SuC v3 45 min

20-80%
ID.4 35 min
M3 35 min
Y 33 min

50-80%
ID.4 19 min
M3 22 min
Y 19 min

50-90%
ID.4 29 min
M3 33 min
Y  29 min

70-90%
ID.4 17 min
M3 20 min
Y 19 min
Når man snakker om ladefart er det antall km pr minutt man legger til som er det viktigste. Hvis man vil sammenlikne prosent betinger det at bilene går like langt pr prosentpoeng.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA